Eeyore Skrevet 7. oktober 2009 #21 Skrevet 7. oktober 2009 Helt fint med flere uker til far, hvis hele permisjonslengden utvides, for selv om det valgfritt hvordan man vi dele, så er det i realiteten ikke så greit for mor å gå ut i jobb etter et halvt år. Det fleste ammer jo fortsatt da, og selv om man har krav på ammefri, så fungere det stor sett bare om man jobber i nærheten av hjemmet... Og som tidligere nevt har ikke far egen opptjeningsrett, og dette blir da et tapsprosjekt for mange. I tillegg synes jeg regjeringen er litt selvmotsigende. For hvilken arbeidsplass kan klare seg uten en person i 14 uker? Men samtidig er de mot midlertidige ansettelser :S
Caramba Skrevet 7. oktober 2009 #22 Skrevet 7. oktober 2009 Det jeg synes er rart er at far skal få 14 uker mens mor fortsatt har sine skarve 6 lovfestede uker. Tross alt er det vi som går gravide og føder disse barna, da bør man i det minste ha rett til like mye permisjon som far... Ellers er jeg positiv til mer pappaperm, fedrene har godt av å prøve seg alene. Men jeg synes ikke man skal tvinge mødrene tilbake i jobb for tidlig, amming er utrolig viktig. Utvidelse av den totale permisjonen synes jeg er mest fornuftig. Dermed ungår man døds-slitne mødre som må amme om natta, på morgen, ettermiddag og kveld, samt fungere 100% på jobb. Pumping også er utrolig slitsomt og tidkrevende. Det hadde vært synd hvis flere sluttet og ammet tidligere en de hadde tenkt fordi de må jobbe igjen. Slik er det mye nedover i Europa, hvertfal. Vanlig med amming i tre-fire måneder, hvis man overhode begynner på ammingen.
Nigo-san Skrevet 7. oktober 2009 #23 Skrevet 7. oktober 2009 Ja nå skal altså 14 uker forbeholdes fedrene i forbindelse med fødselspermisjonen. Noen vil begynne å rope høyt om at det får være grenser hva som skal bli fratatt mødrene. Andre vil rope at det var på tide barn og fedre ble sikret mer tid sammen. Hva mener dere ? Politisk sett er det jo en gullbeslutning, det er jo ingen som forandrer på hverdagen sin med mindre de blir tvunget til det. Og det er ikke rart at fordelingen er som det er. Personlig, for vår familie, er det en liten katastrofe. Det betyr i realiteten 14 uker mindre permisjon, for far kan overhodet ikke ta den biten. Men vi fikser nok det også. At det skal ha så utrolig mye å si for forholdet far-barn ler jeg meg skakk over, det er faktisk ikke i arbeidstiden det ligger. Men det er bare min humble erfaring.
Trampe Skrevet 7. oktober 2009 #24 Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Jeg nattammet flere ganger om natta frem til lillemann var 8-9 mnd, så for meg hadde det vært tilnærma lik umulig å begynne på jobb før den tid. Da jeg begynte å jobbe kuttet jeg drastisk ned på amminga. Jeg regner sterkt med jeg ikke er alene i den situasjonen...?!? Jeg synes det er vel og bra at pappaer som ikke har fått lov til å ta lengre perm enn sine 6 uker nå har rett til det. Men jeg synes allikevel det er mor som skal prioriteres. Det er mor som føder, det er mor som ammer. Ikke far. På akkurat dette feltet går det ikke an å likestille. Det er tross alt en stor fysisk forskjell på foreldrene. Når vi får neste barn kan jeg jo ikke amme så lenge og så mye som jeg gjorde sist, på grunn av denne nye ordningen. Jeg kan ikke bare dra en svipptur hjem fra jobb for å amme, det er over en mil hver vei. Det vil si at jeg må kutte ut amming på dagtid. Jeg må også kutte på natta, for at det skal være forsvarlig å dra på jobb. Ja til 14 uker til far hvis det betyr at permisjonen utvides. Endret 7. oktober 2009 av Trampe
Cæmis Skrevet 7. oktober 2009 #25 Skrevet 7. oktober 2009 Ja til 14 uker til far hvis det betyr at permisjonen utvides. helt enig her!
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #26 Skrevet 7. oktober 2009 Ja ja. Jeg er kvinne og selvstendig næringsdrivende og jeg har alltid tapt penger på å få barn. Men jeg har da fått barn for det! Det er en prioritering!!! Jeg ønsket meg barn, jeg ønsket å være hjemme med barnet og vi tapte da penger. Det var en liten periode av et langt liv og vi klarte å leve med et par måneder med lavere inntekt. Vi sparte faktisk til å få barn!! Men nå er det faktisk ingen som tvinger kvinner til å ta hele 14 uker. "Mødrekvoten" er på ni uker - og tre av dem er før fødselen.
Far til 2 Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter #27 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg nattammet flere ganger om natta frem til lillemann var 8-9 mnd, så for meg hadde det vært tilnærma lik umulig å begynne på jobb før den tid. Da jeg begynte å jobbe kuttet jeg drastisk ned på amminga. Jeg regner sterkt med jeg ikke er alene i den situasjonen...?!? ... Er det med natt amming en grunn til å ikke la far slippe til mer under permisjonen ? Jeg var ALTID den som stod opp midt på natten for å hente barnet når det skulle ammes (en stund lå det i egen seng på vårt rom men ble etterhvert flyttet over til sitt eget rom). Da barnet var mett ble jeg sparket på leggen slik at jeg kunne stå opp og legge det igjen. Jeg forstår ikke at det er så mye mer slitsomt å rulle seg over på siden enn det det er å stå opp flere ganger hver natt. Og jeg var faktisk ikke alene om dette. 2 andre pappaer på pappakurset gjorde det samme. På pappakurset kom det frem at en av fedrene gikk med barnet på skulderen flere timer hver natt pga kolikk. Han fordrev natten med pilkasting/Dart fordi denne bevegelsen virket beroligende på barnet (barnet lå på samme skulder som han brukte til å kaste piøer/Dart) En kollega på jobben gjorde det samme i 3 mnd, og selv om han ble vennlig mobbet da han kom på jobben i særdeles trøtt tilstand, var det i hovedsak spørsmål om hva han hadde fodrevet natten med (selv om vi visste at han gikk oppe med barnet). Javist finnes det menn som ikke stiller opp iløpet av natten, men det er også menn som gjør det. Derfor ser jeg ingen grunn til at natt amming skal være et argument for å frata barn og far mer tid sammen.
thumbalina Skrevet 7. oktober 2009 #28 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg syns det er kjempeflott, men litt dumt at det ikke er noe valgfritt.. at det går an å søke om å overføre noen av ukene til mor dersom en feks fullammer...det er jo anbefalt å amme så lenge som mulig, og i helst i 7 mnd.. dersom far må ta 14uker, så er det akkurat såvidt mor rekker å fullamme i 7 mnd pluss en liten periode med nedtrapping før hun må på jobb igjen.. og det er jo litt dumt.. Dersom en er godt i gang med amming og det fungerer bra, så er det jo greit å ha muligheten til å få holde på så lenge som mulig. ikke bli tvunget ut av det fordi far ikke har muligheten til å amme... nytter ikke å sitte på jobb å pumpe hver tredje time heller.. Men er kjempeflott at far får muligheten - og pappa i huset her skal ha sine 10 uker til neste år og gleder seg stort. Men litt minus at ikke noen av ukene kan overføres til mor pga amming.
Eliza Doalot Skrevet 7. oktober 2009 #29 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg er litt ambivalent til dette forslaget. På den ene siden synes jeg det er positivt at far blir sikret rett til en større del av permisjonen, noe jeg håper får has på holdningen endel kvinner har om at det er hennes permisjon. Dessverre ser det ut til at det er nødvendig at dette må tvinges gjennom på denne måten. På den andre siden synes jeg det er synd at familien mister litt fleksibilitet ift til gjennomføring av permisjonen. Da vi fikk barn valgte vi at jeg skulle ta størstedelen av permisjonen. En av grunnen til dette var at dersom jeg skulle jobbet ville jeg vært borte mesteparten av barnets våkne timer. I motsetning til mannen hadde jeg en veldig lite fleksibel jobb som i tillegg var langt fra hjemmet. Han derimot, kunne jobbe mye hjemmefra samt hadde ganske fleksible arbeidstider. Samlet sett fikk derfor barnet vårt mer tid med begge foreldrene sine, ved at vi valgte å gjennnomføre permisjonen slik. Dette var vår begrunnelse, andre har sin begrunnelse for å velge en gitt fordeling av permisjonen. Uansett vil en øremerking av uker redusere fleksibiliteten. Samtidig ser jeg som sagt at dette er nødvendig.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #30 Skrevet 7. oktober 2009 Det er jo trist for vårt neste barn som må i bhg 14 uker tidligere enn han eller hun ellers hadde måttet. Min mann er selvstendig næringsdrivende og eneste ansatt. Vi får aldri tatt mer enn en uke ferie i slengen heller - for vikarer er veldig vanskelig å finne. Dersom jeg hadde vært selvstendig næringsdrivende, så hadde vel barnet hatt en far som kunne tatt permen? Synes ikke det er noe godt argument, for det er 14 uker til far og 2 uker til mor (om jeg ikke husker feil). Men vi skal nok greie oss... Og bare så det er sagt, min mann skifter minst like mange bæsjebleier, stiller opp for vårt barn på beste vis, og prioriterer familien på den måten som vi synes er ok. Og han er mer tilstede for barnet sitt enn mange andre menn jeg kjenner som tar ut pappapermen. Jeg liker valgfrihet, jeg... Og stemte følgelig ikke rødgrønt. Ser nå fram til 4 mørke år i norsk politikk. De starter bra må jeg si.
Gjest m Skrevet 7. oktober 2009 #31 Skrevet 7. oktober 2009 Enig med deg. Noen av ukene burde vært valgfrie. Det er ikke alle fedre som har 8-16 jobb hvor far kan ta fjorten uker permisjon i tillegg til fem uker ferie. Jeg må innrømme at jeg ikke forstår hvorfor det er så mye vanskeligere for fedrene enn mødrene, jeg ...
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #32 Skrevet 7. oktober 2009 jeg blir skikkelig provosert!!!! ikke fordi jeg ikke unner de fleste fedre å være hjemme med babyen, men fordi jeg føler at jeg og min familie blir sett ned på, som om vi ikke klarer å snakke sammen og bli enige i hva som passer best for vår familie. Som om jeg er en slags hormonbombe av et kvinnfolk som ikke lar mannen slippe til og at myndighetene må gripe inn og bestemme at vi må ta hensyn til pappens følelser også. Vet at mange kvinner helst vil ha hele permisjonen selv, men det gjelder da for fillern ikke meg og sikkert ikke mange heller. Må man absolutt leve live uke etter uke slik samfunnet bestemmer det, på håret seks uker ditt og seks uker datt. Har vi helt mistet evnen til å tenke og planlegge livet vårt selv? Må andre virkelig bestemme hva vi skal gjøre og pålegge oss rettigheter/straffer for å tvinge pappaen til å bli intressert i babyen?
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #33 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg må innrømme at jeg ikke forstår hvorfor det er så mye vanskeligere for fedrene enn mødrene, jeg ... Fordi menns jobber er mye viktigere enn kvinners Enten det er snakk om sjefstilling eller selvstendig næringsdrivende så er det mye vanskeligere for menn å ta ut pemisjon enn for kvinner i tilsvarende yrker..
Miss I.W. Skrevet 7. oktober 2009 #34 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg nattammet flere ganger om natta frem til lillemann var 8-9 mnd, så for meg hadde det vært tilnærma lik umulig å begynne på jobb før den tid. Da jeg begynte å jobbe kuttet jeg drastisk ned på amminga. Jeg regner sterkt med jeg ikke er alene i den situasjonen...?!? Jeg synes det er vel og bra at pappaer som ikke har fått lov til å ta lengre perm enn sine 6 uker nå har rett til det. Men jeg synes allikevel det er mor som skal prioriteres. Det er mor som føder, det er mor som ammer. Ikke far. På akkurat dette feltet går det ikke an å likestille. Det er tross alt en stor fysisk forskjell på foreldrene. Når vi får neste barn kan jeg jo ikke amme så lenge og så mye som jeg gjorde sist, på grunn av denne nye ordningen. Jeg kan ikke bare dra en svipptur hjem fra jobb for å amme, det er over en mil hver vei. Det vil si at jeg må kutte ut amming på dagtid. Jeg må også kutte på natta, for at det skal være forsvarlig å dra på jobb. Ja til 14 uker til far hvis det betyr at permisjonen utvides. Helt enig med deg! Har 4 mil til jobb og der er helt umulig å få pumpet seg på jobb. Har krav på ammefri, men fatter ikke hvordan det skal igjennomføres og regner med at jeg får en ekstra fridag e.l. i måneden. I tillegg har jeg så lange dager at jeg bare kan tenke på meg selv (sove, spise og dusje) i mellom vaktene når jeg har arbeidsperioder på 5 dager, så vi må vel kutte ut ammingen helt! Planen var å ta 100% lønn for å tape minst på permisjonen, men blir dette innført slik at det gjelder oss tvinger det oss til å ta lengre permisjon med 80% lønn. Kjære og andre fedre må gjerne få mere perm og ta det der det passer overens med mors jobb, men hos oss passer det dårlig rent praktisk!
Nigo-san Skrevet 7. oktober 2009 #35 Skrevet 7. oktober 2009 Det sier seg vel egentlig selv at det ikke bare er å utvide permisjonen i uke på uke- det blir i så fall uhorvelig dyrt. Og Norge har vel verdens beste permisjonsordning per i dag, hvis jeg ikke tar feil? Jeg synes dette blir litt sutrete. Som sagt kan jeg ikke se for meg at mannen klarer å ta 14 uker, så da taper vi de ukene. Synd selvsagt, men ingen katastrofe. Min mor liker å minne meg på at hun hadde seks ukers betalt permisjon, og når barna var tre måneder måtte hun møte på jobb- ellers hadde hun ingen jobb. Det vi blir tilbudt per i dag er ikke gæli om vi er menn eller kvinner, om vi jobber eller ei. Har man inderlig lyst til å være hjemme med barna i et år eller to, så får man ta de nødvendige grepene i forkant, da. Tjene nok, spare nok, flytte, eller hva som helst som reduserer kostnader og optimerer inntekter.
Gjest Simbelmynë Skrevet 7. oktober 2009 #36 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg synes det er flott Jeg synes det er positivt at far får være mer med barna tidlig, og for at de fastgrodde holdningene om kjønnsrollemønster skal endres på dette området tror jeg vi må tvinges litt.
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 7. oktober 2009 #37 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg mener at det er gjort undersøkelser på at de tetteste bånd mellom foreldre og barn knyttes i barnets første leveår. Mener at blant annet "barne-ekspert" Jesper Jul sa noe om dette i(Dagbladet) Magasinet for noen uker siden. Hvis dette stemmer så er det i mine øyne viktigere at far og barn får optimal anledning til å knytte bånd, en amming etter 5-6 månder. Far og barn kan selfølgelig knytte bånd utenom arbeidstid også, men jeg tror det er viktig at både mor og far har det daglige eneansvar over tid for å lære å kjenne barnet og for å være likeverdige foreldre som kjenner barnets tegn og behov.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #39 Skrevet 8. oktober 2009 Før regjeringen "påtvinger" far flere uker av permisjonen, enten hele perioden utvides eller ei, synes jeg de heller skal gjøre noe med alle de som ikke passer inn i dagens permisjonsordninger. Jeg kjenner ikke til alle problemområdene, men det er vel noe med at dersom mor er student så får ikke far permisjon i det hele tatt osv. Correct me if I'm wrong. Det er så mange som faller utenfor dagens egentlig veldig bra permisjonsordning, som jeg tror har mer bruk for at forholdene bedres for dem. For egen del ville vi tape økonomisk på at pappapermen utvides siden min manns jobb ikke betaler full lønn, men det gjør min. Siden vi begge tjener en god del over det NAV utbetaler taper vi jo, men det er strengt talt ikke så mye å klage over. Vi klarer oss uansett. Min konklusjon er at det er bra far "tvinges" til å ta en del av permisjonen, men det bør ryddes opp i de forhold som ikke følger A4. Dessuten er det grenser for detaljstyring når det samtidig går i mot oppfordrigner om å amme så lenge som mulig.
Epica Skrevet 8. oktober 2009 #40 Skrevet 8. oktober 2009 Ja nå skal altså 14 uker forbeholdes fedrene i forbindelse med fødselspermisjonen. Noen vil begynne å rope høyt om at det får være grenser hva som skal bli fratatt mødrene. Andre vil rope at det var på tide barn og fedre ble sikret mer tid sammen. Hva mener dere ? Fedrekvoten i foreldrepermisjonsordningen skal økes fra 10 til 14 uker. Veldig bra! De har like mye rett til permisjon de også. Pluss, min permisjon sist syns jeg det var kjedelig å gå hjemme sååå lenge..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå