Gå til innhold

Pippilipp og alle utfordringene med å lage to bryllupsfester


Gjest Pippelipp

Anbefalte innlegg

Gjest Pippelipp

Takk! Jeg gleder meg så utrolig mye til å flytte inn, vi får nøkler på fredag, men da er jeg i Wien :-( Jeg er nettopp kommet tilbake fra Strasbourg så kjæresten min har måttet pakke masse alene, stakkar. Nå må jeg gjøre opp for meg før jeg reiser igjen... litt dårlig samvittighet... Neste uke er jeg hjemme hele tiden og da kan jeg flytte for oss begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:hallo:

Innom og sier hei!! ...stadig dagbøker jeg oppdager at jeg ikke har vært i... Trodde så inderlig jeg hadde skrevet her før, men du var ikke på "mine innlegg" iallefall :)

Imponerende å lese om planlegging av TO(!) bryllup! Jeg har mer en nok med ett...:fnise: Men, som du sier er det jo deilig med mye hjelp å få i familien!

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Pippelipp

I går kom han hjem med et blad for bruder OG et brad for brudgommer! Jeg visste ikke at det fantes en gang. Han er søt som er med på styret :)

På tirsdag reiser vi til Østerrike og skal ha samtaler med alle som har noe med organiseringen der å gjøre. Da tror jeg vi får fastlagt en del ting. Det blir bra. Svigerinna mi skal lage utdrikningslag for meg og jeg gruer meg litt...

Rapport følger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

Vi er i Østerrike og i dag gjorde vi to viktige ting:

1. Vi var hos florist og ble enige om hva hun skulle gjøre med bordpynt og brudebukett og knapphullsblomst og sånt. Jeg vil ha sartrosa nelliker og alle driver og vil prakke på meg roser, men jeg vil ha nelliker! Og sånn blir det. Kjæresten min er med på nellikene, takk og pris, ellers hadde det ikke blitt noe :)

Det er så mye blomster som skal til at jeg blir helt svimmel. Jeg synes det er temmelig overdrevet, men det skal absolutt være knapphullsblomster til forlovere og foreldrepar også og en blomsteroppsats til å ha på bilen osv. osv. Jeg skjønner ikke vitsen. Svogeren min og kona hans betaler blomstene for oss som bryllupsgaven vår og derfor vil jeg passe ekstra godt på at det ikke blir for dyrt, men når de sier selv at det må være sånn og sånn og sånn, så har jeg ikke noe imot det. Det blir sikkert bra :)

2. Vi har levert forlovelsesringene våre til utvidelse og gravering sånn at de er klare til i mai. Frem til da må vi gå med vennskapsringene som vi hadde før og det er egentlig ganske koselig.

Nå tar det form, folkens!

På fredag "wird's gepoltert", men heldigvis low-key og kos i kjeller'n hos svogeren min. Det var en lettelse å høre. Jeg gleder meg nå til en trivelig fest. På toppen av det hele kom mensen i dag og da hadde utagerende feiring vært en utsøkt dårlig idé hahaha!

I morgen skal vi lage fastelavnsris! Jeg gleder meg for det har jeg ikke gjort siden jeg gikk i barnehagen, men svigermor vil så gjerne at vi skal gjøre noen norske ting også til fastelavn så i morgen drar vi og kjøper fjær og lager ris! Og etterpå skal vi bake østerrikske fastelavnsboller :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pippelipp

I dag hadde jeg prøvetime på hår og sminke. Håret laget hun helt fantastisk, jeg er såååå fornøyd!

Sminken liker jeg IKKE! Det er for mye enda jeg sa jeg ville ha det naturlig, men for henne er naturlig en kake på huden og nøytrale farger og beksvart eyeliner. Jeg skjønner det ikke. Hun mener det holder lenger med eyeliner enn med kajal, for en kajal vil komme til å renne i løpet av dagen, men jeg mener det holder å pudre øyensminken, så holder den, eller? Jeg har stått på scenen og svettet i mange timer med kajal med pudder oppå og sminken var perfekt hver gang jeg gikk av scenen! Skal det være så vanskelig da? Ja, og så må det være litt mer siden det skal tas bilder. Får se, vi skal til fotograf om et par timer, da får jeg se hvordan sminken ser ut på film. Jeg har med avsminkingsutstyr og ny sminke i tilfelle jeg ikke liker det jeg ser.

Jeg sitter her og er litt fortvilet. Håper jeg ikke lager fem høns av én fjær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

Tilbake fra fotoshoot og jeg er så teit! Det ser veldig bra ut på bilder, så jeg må trekke tilbake alt jeg skrev om sminken i stad. Det eneste er at jeg synes fargen på foundationen var for mørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kom akkurat over dagboken din - veldig gøy å lese om "fler-kulturelle" bryllup!

Så du hadde skrevet noe om toast-master tidligere. Jeg var toastmaster i et tysk-norsk bryllup i fjor. Vet ikke hvordan det er i Østerrike, men tror ikke det er så vanlig med toastmaster der heller? Vi valgte å holde toastmaster-jobben mer som en "rettleder" som presenterte mat og taler/innslag, men ikke brukte mye tid på annet "snakk" (som jeg ofte synes det kan bli litt mye av i norske bryllup..). Jeg hadde planlagt litt på forhånd, og sa ca det samme på norsk og på tysk. De norske holdt taler på norsk, og de tyske på tysk - og det var egentlig veldig geit, brudeparet forsto jo begge deler. Vi hadde også sørget for at gjestene hadde en del sanger og underholdningsinnslag istedenfor rene taler, slik at alle ble underholdt på et vis :) Noen av gjestene hadde også fått oversatt talene til norsk/tysk..

Også på standesamt hadde de oversatt seremonien til norsk, det var veldig ok for alle de norske..

Siden toastmasteren ikke vil snakke tysk, kanskje dere kan ha to toastmastere? Slik at hun andre ikke "bare" må oversette - kanskje det blir litt mer naturlig da?

Bare noen tanker fra meg :)

Blir gøy å lese om videre planlegging, så får jeg litt ideer til mitt eget (forhåpentligsvis) bryllup!

Håper dere hadde en bra Polterabend!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

Takk for gode tips, Lunica! Jeg skal sette de to i forbindelse med hverandre, det var en god idé. Jeg ser også for meg toastmaster-rollen som "trafikkskilt" heller enn stand-up-komikere. Det er bare praktisk å ha noen som holder styr på saker og ting.

Polterabend var heftig og vi var ganske daue etterpå :) De hadde gjort seg så mange tanker og lagde gode laker til oss som gikk på kulturforskjeller etc. Det var en test som gikk på valutaregning, vi har jo klart det helt store ved å være nødt til å faktisk ha tre myntenheter i lommeboka, selv i disse tider med euro... og de hadde laget regnestykker hvor vi skulle regne om fra det ene til det andre og det var vanskelig. Huff!

I morgen skal vi snakke med presten og standesbeamtler. Papirarbeidet burde være sånn omtrent i orden nå, det er en lettelse! I morgen skal også kjæresten min til skredder for å ta mål til drakten sin til kirkebryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med sminke og sånt er vanskelig- man skal jo se fin ut hele dagen (ikke bare på bildene) og føle seg vel, samtidig som det er veldig viktig at man ikke blir likblek og forsvinner på hvert eneste bilde. Min sminkedame la først på isblått og sølv på hele øyelokket, og opp til brynet. Jeg var vel nokså tydelig på at det ikke var helt det jeg var ute etter :fnise: Morsomt å lese dagboken din synes jeg- det er gøy å lese om de forskjellige synene og skikkene i forbindelse med bryllup, som du møter nå (phu, for en setning :fnise: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

Bra setning, Sort Pastill :)

I dag var vi hos presten og fylte ut de forskjellige papirene, det var jo også selvfølgelig ikke helt lett, for vi har byråkratiet vårt anderledes delt opp og betegnelsene er anderledes enn østerrikerne forventer... I tillegg skrev vi under på ekteskapsløftene, nå må vi bare huske å si ja på de rette stedene i kirken, og forloverne må skrive under, og så er vi gift! Fy søren, det er veeeeldig ekte nå!

Vi lurte lenge på hva vi gjør med messen, om den blir gjennomgående på to språk, eller hva vi gjør. Løsningen: Messen blir holdt på latin, så mye som mulig blir sunget og lesningen, evangeliet og forbønnene blir lest på to språk. Den ene presten er norsk og holder en preken på norsk og hovedpresten preker til oss på tysk. På slutten synger vi alle en salme som finnes både på norsk og tysk og alle synger på det språket de har lyst til å synge på (hvilken salme det er, har jeg glemt).

Nå var vi flinke :) og nå GÅR VI PÅ BALL!!!!!

Hei så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

Jeg har overstått mitt aller første "ordentlige" ball og det var morsomt!

I dag var vi hos Standesamt og leverte alle papirene våre, gikk igjennom bryllupsseremonien og så på salen hvor vi skal gifte oss. Ja, og så betalte vi hundre euro i diverse gebyrer, noe som er betydelig mer enn normalt, men siden vi har to nasjonaliteter blir gebyrene høyere. Jaja.

Én ting er litt uventet og det er at vi ikke får lov til å ta felles dobbeltnavn etter bryllupet. Jeg heter A til etternavn og kjæresten min heter B til etternavn og vi hadde tankt å hete B-A begge to etter bryllupet. I Norge er ikke det noe problem og vi forventet heller ikke at det skulle være noe problem, men det er det.

Alternativ 1: kjæresten min kan fortsette å hete B og jeg kan hete B-A

Alternativ 2: Kjæresten min kan ta mitt navn, dvs. hete A i offisiell østerriksk rett og velge å legge til sitt opprinnelige etternavn i praksis og bruke B-A som etternavn. Da må han altså fraskrive seg sitt eget etternavn som offisielt navn.

Våre barn får ikke lov til å ha dobbeltnavn og får etter østerriksk rett automatisk farens etternavn. I Norge får barna automatisk mitt etternavn og de får lov til å ha to etternavn. Når barneplanlegging kommer på tale, får vi med andre ord nye utfordringer.

Helledussen, jeg synes østerrikerne henger gaaanske langt etter i utviklingen av og til, kjæresten min er også ganske oppgitt og om et par dager, ringer han til en advokatbekjent og ber ham om å se om han finner noen smutthull.

Hmpf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ball høres gøy ut! :danser:

Fryktelig så stivbent det hørtes ut å være da- for noen regler :klø: Håper kjæresten finner noen smutthull med hjelp fra advokatvenn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Pippelipp

Ingen smutthull, han kan enten hete B, eller ta mitt navn, A, og bruke sitt navn B i tillegg. Jeg kan ha begge navn. SHIT! Så da blir det til at vi beholder navnene våre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

Løsning på "navnekrisen":

Han tar mitt navn, A, og legger til sitt eget, B, og kan da hete B-A. Jeg står under norsk navnelov og kan gjøre hva jeg vil og østerriksk standesamt må akseptere det. Dvs. at jeg kan t hans navn og også hete B-A. Vi må allerede ved Standesamt bestemme hva eventuelle barn skal hete, og de kommer til å hete A, altså få mitt navn. I Østerrike er det nemlig sånn at når man er gift, får barna automatisk mannens navn, med mindre noe annet er bestemt ved gftermålet. Jeg er alene i min generasjon og min tikommende har en bror som allerede har gitt navnet sitt videre til sine to barn og derfor velger vi å gjøre det sånn. Det synes jeg er veldig fremadstormende likestilt av oss og jeg er veldig glad for at kjæresten min er med på det. Til gjengjeld kommer jeg til å bruke det nye navnet mitt hele tiden og ikke beholde mitt gamle navn som kunstnernavn, noe som egentlig var en del av planen.

Såh! Nå er den floka også løst!

JIPPIII!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

Svigermor har bestillt kaken i dag og vi har sett kaketoppen vaar, der saaaaaa fiiin!

Jeg begynner aa bli usikker paa skoene jeg har kjöpt til brudekjolen min. Jeg er ikke saa fryktelig begeistret for peeptoe og fargen er fin, men jeg er liksom ikke saa forelsket i de skoene som jeg gjerne skulle ha värt. Jeg har lett og lett og lett, i Oslo, Paris TO ganger i Wien og gudene vet hvor, men ingenting sier liksom "JA" utenom noen helt nyyydelige, gule sko som jeg fant paa Zappos, MEN de sender ikke til Europa! ARGH!

En annen ting er at jeg tror jeg har valgt litt feil forlover, hun er ikke noe särlig involvert og det er egentlig helt greit, men jeg föler liksom ikke at jeg kan snakke saa mye med henne om bryllupet og saann uten at hun blir litt lei seg. Hun er nemlig ulykkelig singel og har ogsaa karrieremessige problemer og da blir liksom mitt liv alt det hun ikke har. Det er bare tull, selvfölgelig, for hun har like mye aa gjöre som meg (hun er ogsaa sangerinne), men hun har en tendens til aa se det negative i ting og det gjör at jeg trekker meg tilbake for ikke aa "saare henne med min lykke", skjönner? Hun arrangerer ikke noe utdrikkningslag, det gjorde svigerinna mi og hun har ikke noe lyst til aa holde tale... Jeg vil ikke väre noen bridezilla, saa jeg lar det passere og tar det for hva det er, men paa den annen side er jeg litt skuffet ogsaa. Jeg ser naa at jeg heller skulle ha valgt en av mine andre venninner/venner og det gjör meg litt vondt.

Äsj, saann er det, ingeting aa gjöre ved det.

I morgen reiser jeg til Nürnberg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...