Gå til innhold

Pippilipp og alle utfordringene med å lage to bryllupsfester


Gjest Pippelipp

Anbefalte innlegg

Gjest Pippelipp

Jeg vet ikke om det interesserer noen andre enn meg selv, men nå har jeg spamet KG så mye, at jeg tenkte jeg kunne samle all spamen min på ett sted ;)

Min kjære er fra Østerrike, jeg er norsk og vi bor i Sveits. (det er sikkert noen som kjenner meg igjen nå :D )

Vi skal gifte oss borgerlig i Østerrike 22.05.09 og kirkelig hos meg i Trondheim 17.07.09. Vi planlegger med andre ord to bryllupsfester. I tillegg tenkte vi å ha en vennefest her i Sveits når vi kommer tilbake, men DEN skal jeg tenke på når begge vielsene er overstått...

Det sier seg selv at jeg blir mye å tenke på, derfor tror jeg det kan hjelpe meg å skrive en dagbok :)

Jeg stjeler en idé fra en annen bryllupsdagbok her som jeg har glemt navnet på, hun skrev opp alt hun trengte og ga farger til hva som var klert, hva som var under arbeid og hva som manglet:

Rødt = ikke klart

Gult = under arbeid

Grønt = i boks

Nå skal jeg se om de fargene virket, for det ser veldig rart ut på skjermen min...

Endret av Pippelipp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pippelipp

Jah, det virket!

Skal vi se, hva trenger jeg...

Standesamt i Østerrike

Booke en Standesbeamtler

Må vielsen foregå i tinghuset? Svar: Ja

Klarlegge seremonen

Booke sted å ha festen

Blomster

Kjole

Undertøy

Sko

Smykker

Hår

Slør

Sminke

Dress til min kjære

Lage invitasjoner

Sende invitasjoner

Menyer

Bordkort og bordkortholdere

Lage takkekort

Sende takkekort

Kirke i Norge

Kirke

Prester

Prestene i kontakt med hverandre (én norsk, én fra Østerrike. De må snakke sammen :) )

Blomster/pynt til kirka

Benker til kirka

Alter

Levende lys

Elektrisk lys

Røkelse

Røkelseskar

Musikere

Musikk

Klarlegge seremonien

Bunad

Brudekrone

Bunadsko

Brudebukett

Hår

Sminke

Hus til apero

Festlokale

Catering

Kake

Musikk til festen

Anlegg til festen

Drakt til min kjære

Fotograf

Spill til festen hvis det blir bra vær

Hotell til bryllupsnatta

Sted til brunch med brudegrøt dagen etter

Lage invitasjoner

Sende invitasjoner

Bordkort

Lage menyer

Lage takkekort

Sende takkekort

Vennefest i Basel

Festlokale

Gjesteliste

Invitere (via e-mail)

Bare for å forklare hvorfor lys, benker og alter (!) til kirka står oppført på lista: Vi gifter oss i en gammel kirke som er helt ribbet og ikke lenger viet engang, derfor må vi ordne alt på egenhånd. Vi er begge katolikker (selv jeg, tro det eller ei) derfor er røkelse et tema.

Puh! Dette hjalp!

Endret av Pippelipp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

I dag var jeg hos en skredder her i Basel og hun syr kjolen min. Jeg kan kjøpe stoff hos henne eller finne selv og i alle fall er hun en utrolig søt, ung dame og jeg er sååå lettet!

Jeg vil ha en kort bryllupskjole til Standesamt og har tittet ganske mye på internett og i butikke og vet etter hvert nøyaktig hva jeg vil ha og da en venninne foreslo å få kjolen sydd, syndet jeg det var en aldeles strålende idé!

http://www.atelierstoffwechsel.ch/home.aspx

Jeg vil ha en kjole med blonder, dvs et blondestoff som ligger utenpå grunnstoffet i kjolen og det er det stoffet som blir dyrt. Nå skal jeg ut og se om jeg finner noe her i byen, hvis ikke venter jeg til jeg kommer til Oslo i oktober og går og titter på Grønland. I tillegg må jeg kjøpe meg et korsett. Hvor finner jeg et bra korsett for damer med store pupper i Oslo?

Og så må jeg finne sko, men først etter at jeg har funnet stoff. Det blir også litt styr, for med kort kjole, må jeg har veeeeldig lekre sko! Jeg lurer litt på å ha sko i en skikkelig knæsj farge eller noe. Blå? Røde? Hm....

Og forresten, gotcha, takk for hilsen! Så koselig!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

5 stoffbutikker, ingen fine blonder. Jeg har ikke noe lyst til å dra til Zürich for å handle stoff, vet ikke helt hvorfor, men jeg er ikke noe kjent der og det blir litt masete. Kanskje jeg kan overtale noen til å blir så det blir litt morsommere. Hm, får tenke litt på det.

Vi hadde et par venner på besøk i går og de gleder seg kjempemasse til å komme til Norge for å gå i bryllupet vårt! De er musikere og sa at de hadde en sang de ville spille for oss, men vi får ikke vite hva det er. Det blir spennende! Og så har de allerede tenkt ut hva de vil gi oss i bryllupsgave, men de måtte vite om det var greit for oss, så de fortalte oss hva de hadde tenkt og det var å ta oss med på en grisefancy restaurant i Zürich og spandere en helaften på oss. Det synes vi er helt topp! Da blir det liksom ikke en ting som bare står et sted, men en opplevelse som vi kommer til å ha med oss. Koselig!

Mor ringte i stad og fortalte at hun hadde fortalt på strikkeklubb at jeg gifter meg. Mamma'n min er veldig sjenert og veldig privat så for henne var dette et veldig stort skritt å ta. Hun liker ikke å innrømme det, men jeg merker at hun gleder seg veldig over at vi gifter oss og har vel egentlig lyst til å ta over planleggingen, men det får hun ikke ;)

Hotellrom til bryllupsnatten er booket (å, det må jeg skrive på lista!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

Jeg trodde jeg hadde funnet skoene i mitt liv, men nå er jeg ikke så sikker lenger. De er litt for rosa egentlig... Æsj!

Her er link til skoa og til smykkene jeg tenkte å kjøpe:

http://www.manlolo-blahnik.com/index.php?m...products_id=497

http://www.swarovski.com/Web_CH/de/994783/...tegoryName=0110

Jeg vil se litt mer etter sko jeg kan prøve på og se i virkeligheten. Lurer på å ta en tur til Zürich likevel, og om to uker drar jeg til Paris, men jeg tror ikke jeg får tid til å shoppe, men i Oslo i slutten av måneden får jeg se om jeg finner noe. I Januar skal jeg til London, kanskje jeg finner noe der. Skjønner ikke helt hvorfor jeg stresser sånn... Jeg liker bare alt som er unnagjort.

I dag fant vi det perfekte serviset vi ville ønske oss til bryllupet:

http://www.iittala.com/web/Iittalaweb.nsf/...rware_satumetsa

MEN det funka heller ikke for det går ut av produksjon 31. desember og vi kan ikke akkurat sende ønskeliste til gjestene vår med beskjed om at de MÅ kjøpe gaven før utløpsdato. Det er ikke akkurat helt i orden. ÆSJ!!!! Å, jeg er så SKUFFA for det er så fint!!! ÆSJ!!!!

Jaja, regrouping.

I tillegg har kjæresten min reist bort i dag og blir borte en hel uke. I det hele tatt ikke en veldig bra dag for bryllupet i dag.

MEN i morgen blir det bedre, da skal jeg fortsette kjolestoffjakten :)

Fine nye Kvinneguidesider, forresten!

Jo, en ting til. Det kan være jeg har funnet noen fine blonder på nettet, må spørre sydamen min hva hun synes :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skoene var kjempefine :) Skal det først være farge på dem så må det jo vise. Jeg drømte i natt (haha er vel for hekta) at skoene mine var i en klar blå farge og det var kjempefint :) Må vel vurdere det på ordentlig...Hvilken side fant du blondene på?

Endret av gotcha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

Brudekrone er på plass! PUH!

Kjæresten min er i Østerrike og planlegger og planlegger. Familien hans er i fyr og flamme og vi hedde en lengere seanse på Skype om hvordan de skal reise og hvor de skal bo, etc. De ser for seg å leie bobiler i Hamburg og reise nordover med dem. Det synes jeg er en veldig god idé, da står vi mye friere til å lage utflukter når de er i Norge.

Gotcha: Blondene er fra http://www.housefabric.com/defaultproduct.asp

Kjøp deg blå sko, det synes jeg høres veldig fint ut! Da har du dekket det blå kriteriet med det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

HURRA! Jeg fikk mail fra Iittala i dag om at serviset "vårt" kommet på markedet til våren igjen likevel! Da kan vi ønske oss det!!!

JIPPI!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

I går dukket et nytt spørsmål opp: Når er egentlig bryllupsdagen vår? Er det den 22. mai da vi gifter oss borgerlig (og rettslig bindende), eller det den 17. juli, dagen for kirkebryllupet og den største festen? Hvilken dato skal vi ha inngravert i ringene? Hvilken dato skal vi gå ut og spise kake på en gang i året? Jeg kan forsåvidt gå ut og spise kake to ganger i året, jeg altså. Det skal ikke stå på det.

Jeg synes liksom at 17. juli er bryllupsdagen, men 22. mai blir jo ganske viktig også, og vi har jo en fest, om enn noe mindre, den dagen også. Nei, sannelig om jeg vet. Er det noen som har noe forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at drømmeserviset kommer tilbake :) 22. mai er jo den dagen dere blir mann og kone. Når det er sagt, bestemmer jo dere selv hvilken dag dere vil feire som bryllupsdag. Graver den datoen som er mest rett for dere (virker som du heller mot 17. juni) i ringene, gi hverandre en ekstra klem hver 22. mai, og feir hver 17. juni hvis dere ønsker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

Takk for svar, Gotcha. Ja, jeg heller nok mot 17. juli. Det er liksom den største festen, men sannelig om jeg vet. Jeg tror den tanken må få modne seg litt.

Jeg har funnet blonden min! Det er en veldig deilig følelse, én ting mindre å jakte på :)

I dag var jeg hos skredderen min og hun syntes blonden var helt perfekt og vi valgte ut et understoff av silke i samme krem-tone og nå gjelder det bare at jeg finner et bra korsett til å ha under kjolen og så begynner hun å sy! Jippiiiii!!!!

Korsett hadde jeg tenkt å kjøpe i Oslo, må bare finne ut hvor jeg kan finne et bra korsett til store pupper...

I går kom jeg også frem til at jeg gjerne vil ha et slags form for slør, men ikke et romantisk langt slør, det ser relativt dumt ut til en kort brudekjole, men et såkalt birdcage-slør

Det må ikke være et slør over ansiktet, jeg tittet på litt forskjellige muligheter:

I nakken

Dette er veldig engelsk for meg, men jeg liker det

På siden

Jeg tenkte å lage det selv, det vil være et morsomt eksperiment, men skredderen min sa at sånn lager hun ofte og veldig gjerne, så vi ble enige om at hun kjøper litt ekstra mye netting og så lager hun et skikkelig slør og jeg leker meg med resten. Hun setter på noen swarowski-krystaller også, det blir så fiiint!

I februar skal vi til Østerrike og legge detaljer og da går jeg til frisøren med slør og har en prøvetime. Jeg gleder meg masse!

Jeg merker at jeg må ta meg sammen av og til og huske at det er ikke jeg som skal gifte meg, men VI som skal gifte OSS. Jeg vil ikke blir bridezilla, men det er fryktelig lett å bli opphengt i alle forberedelsene og mulighetene det finnes der ute.

Neste uke skal jeg til Paris og jobbe et par dager. Hvis jeg er veldig flink, kan jeg kanskje få skviset inn et par timer til shopping etter brudesko og liknende. Jeg trenger også en blondekant til nederst på kjolen. Blonden jeg har kjøpt meg er uten kant og det er litt synd. Skredderen min sa at Paris er berømt for bånd og blonder, så vis jeg har griseflaks, klarer jeg å i det minste se etter det.

I hvert fall, en veldig fin dag for den vordende brud i dag. Etterpå skal jeg ta meg en joggetur for å prøve å komme meg inn i bunaden min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow, du har virkelig kommet langt med planlegging. Så flink du er. Vi har ikke startet i det hele tatt og vurderer august 2010:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pippelipp
wow, du har virkelig kommet langt med planlegging. Så flink du er. Vi har ikke startet i det hele tatt og vurderer august 2010:)

Takk :)

Jeg er nok litt tidlig ute med en del ting, men jeg er sånn at jeg får helt angst hvis jeg vet det ligger ting og venter på meg som én dag kommer til å haste. I tillegg har jeg en litt roligere periode akkurat nå rent arbeidsmessig og den må jeg utnytte, for senere blir det veldig liten tid til overs.

Men, hvis dere vurdere august 2010, ville jeg begynt å tenke litt alvorlig på ting, for jo tidligere ute dere er, jo større valgfrihet har dere og kan velge fra øverste hylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

I går klippet og limte jeg ferdig alle invitasjonene til Standesamt, nå må bare kjæresten min komme hjem og skrive under og så går de i posten.

I tillegg fikk jeg en kjempeidé til bordkortene, så de er også ferdiglaget nå og til menyene har jeg kjøpt inn alt som trengs og har gjort det som gjøres kan til vi får fastlagt menyen når vi drar til Østerrike i februar.

Jeg skrev til florist for noen dager side og har ikke hørt noe enda, men jeg gidder ikke mase før om et par uker.

Jeg går og titter etter bryllupssmykker, de jeg hadde tenkt å kjøpe var ikke så vine likevel, så jeg må tenke nytt. Det er det aller siste jeg kommer til å stresse med for jeg har alltids noe jeg kan ha op meg og dessuten bør jeg vite hvordan kjole og slør ser ut på før jeg kan kjøpe noe særlig med smykker, men det er koselig å titte likevel.

Jeg lurer på om jeg skal fortsett med bordkortene til Norge i kveld, år se hva det blir til. Jeg ser fremover og ser at det blir mye å gjøre så om jeg får gjort ferdig puslearbeidet nå, hedde det vært veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri, så organisert og flink du er! Jeg er helt imponert (og litt glad for at jeg blir smittet av entusiasmen din, sånn at jeg også kan få gjort noe snart:P). Det høres utrolig spennende og fint ut å feire på den måten dere skal! Tenk så morro å få gifte seg hele to ganger:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Pippelipp

Nå har jeg vært i hobbybutikk og funnet ut hvordan jeg skal få bordkortene til å stå, men løsningen min var litt dyr, så jeg har ikke tatt meg råd til å kjøpe materialet til bordkortene til Norge enda. Det får komme senere.

Da jeg kom hjem skrev jeg en tabell til hver fest om hva som må gjøres og hva som er gjort og det er UTROLIG mye som står igjen!!! Særlig i Norge, og der er jeg nødt til å be foreldrene ine gjøre en hel del ting for jeg kommer ikke hjem før en uke før bryllupet, ser det ut til. Jeg liker ikke å måtte plage de stakkars foreldrene mine til å planlegge bryllup, men når jeg tenker etter så her de det nok egentlig litt morsomt med det hele. Jeg er enebarn og de har da bare én mulighet til å lage bryllup for dattera si :)

Mor sa en kveld at hun nå var lei seg for at hun snøt sin egen mor for en skikkelig bryllupsfest, det tar jeg som et tegn på at hun synes det er moro med bryllup.

Men det står igjen mye. Sukk... Neste uke begynner arbeidsstress så jeg får ikke gjort så mye mer før i midten av november. Så blir deg julekjør og Januar er full også og i februar har vi én mulighet til å fastlegge alt i Østerrike. Mars er litt roligere, kanskje jeg til og med klarer å komme hjem en tur da? Det hadde vært utrolig praktisk!

Får se. Nå er jeg sliten, men tross alt lettet over alle de tingene jeg har fått gjort mens entusiasmen var på topp :) Det hjelper kanskje ikke på humøret heller at tante rød bestemte seg for å komme på besøk i dag ;) I dag av alle dager? Hvorfor??? I dag kommer kjæresten min hjem!!!!!!!!!! AAAAAAAAAAAAGGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!

Puh! Det hjalp :D

Hei så lenge, damer! Nå går jeg og jogger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

Helgen før bryllupet i Norge, er det family reunion i Norge med den amerikanske delen av familien og et par har allerede spurt om det er OK at de blir til bryllupet. Det er fryktelig koselig, men lager med én gang et problem for oss, for vi har ikke plass, hverken i kirka eller på festen, til flere enn de som er invitert! Jeg ringte mor og luftet probelmet og hun kom opp med en super idé: At vi leier et hus på folkemuseet dagen etter bryllupsfesten og serverer brudegrøt til alle mann; nordmenn, østerrikere, amerikanere og hvem nå enn det måtte være som kommer. Takk og lov for mamma!

Nå må jeg nok forklare litt, ellers blir dette veldig forvirrende. Vi gifter oss altså på folkemuseet i Trondheim. Der står det en bitteliten stavkirke og inni der skal vi feire (sannsynligvis den første katolske messen siden 1537) bryllupet vårt. Etterpå blir det campagne og snitter og fotografering i en feststue på museet og selve middagen foregår i restauranten i hovedbygningen på museet. Meningen var altså at vi dagen etter leier et annet hus på museet og spiser brudegrøt. Jeg håper det går i orden, det hadde vært helt krem!

Den østerrikske familien begynner å blir litt stresset med å finne ut hvordan de skal bo i Trondheim og vi sitter begge to på internett og leter. De vil gjerne bo sammen, så vi prøver å finne en hytte eller leiligheter, men de skjønner ikke helt at om de vil ha hytte, må de ut på landet og kan ikke bli i byen. Jeg finner bare et leilighetshotell i byen og ellers må de leie bil og bo i campinghytte. De har vært i Finland før og skjønner ikke at de ikke kan sammenlikne huttaheiti i Finland (hvor de var) med by, om enn liten, i Norge! Jeg lurer på hvordan jeg skal få dem til å skjønne det...

Vi må tenke kake, i Trondheim hadde vi egentlig tenkt å be om en bryllupskake der én del var Sachertorte og én del lukket valnøtt, men det advarte bakeriet mot og forklarte at det hadde de prøvd flere ganger uten at det noen gang hadde blitt veldig bra. Kjæresten min liker ikke krem, så jeg tror vi må ta sikte må en slags mousse-kake-løsning. Sjokolademousse? Fruktmousse? Hm.

Og så må vi ha en kransekake!

I Østerrike får vi visst også kake, svigers driver og ordner. Jeg er veldig spent! Festen i Østerrike driver og ekspanderer og ser ut til å kunne bli en riktig så stor fest. Dette gjør det naturligvis enda vanskeligere å vite hva som egentlig er bryllupsdagen vår... og når skal vi begynne å bruke våre nye navn? Etter Østerrike, eller etter Norge? Ich bin verwirrt...

Forresten så greide endelig kjæresten min å uttale tjukk L i dag! "Blå" "elv" "blod" "blei"klokke"... HAHA!

Jo, én ting til. Han fant en 40 minutters dokumentar om den dalen han kommer fra i Østerrike, så den sende vi med innbydelsene til Standesamt som går til Norge, er ikke det en god idé? Vi legger også ved et lite kart over området, så kan de se hva de er invitert til.

Jeg gleder meg sånn til å gifte meg! Hvorfor må det være så lenge til!!??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp
Hei og hopp! :vinke:

Så flink du er som planlegger to bryllup! hehe

her må jeg følge med videre! :popcorn:

Hei og hopp! Så hyggelig at du titter innom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...