Gå til innhold

Pippilipp og alle utfordringene med å lage to bryllupsfester


Gjest Pippelipp

Anbefalte innlegg

Gjest Pippelipp

Disse stickerne er morsomme! Nå har jeg prøvd meg litt frem og funnet ut at hvis rett skal være rett, må jeg ha TO stickers!

Ser det OK ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pippelipp

Vi prøvde å finne ut av bryllupskake i går. Min kjære liker ikke krem, marsipan, alt som er veldig tungt etc... og da er lukket valnøtt ute av bildet. Plutselig sa han at han kanskje likevel syntes lukket valnøtt var en spennende idé, problemet er at vi ikke kan prøvesmake kakene her i Sveits. Så snakket vi om kransekake og den er også litt tricky fordi den er marsipanbasert, men jeg synes ikke den smaker så veldig marsipan. Kul er den i hvert fall og glutenfri (?) Jeg har en tante som er glutenallergiker, så om vi fant en glutenfri kake som alle kunne bli enige om, hadde det vært det beste.

Jeg lurer på om jeg kan ta med hjem en ferdig sukkerbunn fra Norge og lage en lukket valnøtt her? Og noen kransekakestenger?

Jeg ble litt betatt av pasjonsfruktmoussekaken, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

Alle bruder vil slanke seg, jeg er intet unntak.

For noen år siden gikk jeg ned fra 87 kg til 63 kg og endte opp på en trivselsvekt på 68 kg. Etter at jeg ble sammen med kjæresten min la jeg på meg noen typiske "lykkekilo" og este opp til så mye som 75 kg. Der var jeg enda for noen uker siden. Så begynte jeg å jogge igjen etter en alt for travel sommer og nå er jeg nede på 73 kg.

Målet er altså 68-67 eller deromkring og målet skal nås gjennom trening, fremfor alt jogging. Sist ble vekttapet til en kontrollgreie hvor jeg kontrollerte og målte og veide absolutt alt jeg spiste og på slutten spiste jeg nesten ingenting og begynte å se sykelig ut. Dit vil jeg ikke tilbake så nå unner jeg meg all den sjokoladen jeg har lyst på, men jeg husker å spørre meg selv om jeg egentlig har lyst på den sjokoladen, eller om det bare er vanespising. Da blir det et stykke mindre enn ved "blind" spising :) Dessuten merker jeg at jeg spiser anderledes når jeg er i fysisk aktivitet og det er jo bra.

Jeg håper jeg greier å nå målet mitt og kan bli en relativt slank brud, tynn blir jeg aldri, da ser jeg syk ut. Det er, som sagt, allerede utprøvd.

I dag kjøpte jeg meg også en tempurpute og den skal jeg legge mitt brudehode på og bli en mye mere harmonisk brud med mye mindre stiv nakke :) Jeg gleder meg veldig! Jeg har allerede reiseutgaven og i går spurte jeg meg om hvorfor i all verden jeg bare skal sove godt når jeg er ute og reiser...derfor...stor tempurpute. O lykke!

En helt annen sak: Jeg har lastet opp et bilde til profilen min, men det vises ikke andre steder enn på kontrollpanelsiden min. Hvorfor? Skjønner ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kake er ikke alltid lett. Min forlovede er også litt kresen på hva han liker, me vi endte da opp med marsipan med kremog jordbærfyll (dvs den klassiske) selv om ingen av oss liker marsipan og jeg har hvete allergi :ler:. Nei, en bit får holde for tradisjonens skyld så får jeg heller spise noen gode kaker etterpå om det er plass i kjolen! ;)

Pasjonsfruktmousse høres forresten helt fantastiskt friskt og perfekt ut etter en middag!

Jeg har vært igjennom nesten det samme som deg vektmessig bare jeg veide litt mer. Gikk fra 90 kg til 59 kg (aaaaaaaalt for lite for meg som er nesten 175). I dag ligger jeg på 68 kg (noen ekstra kosekilo på mage og hofter) og skal ned til 65kg før bryllupet (noe jeg kaller prosjekt stramme-opp). Har alltid elsket å løpe og løper ofte marathon og terreng, men tar ofte skippertak før løp, men nå har jeg bestemt meg for å få en naturlig trent og sund kropp på dagen og ikke noe skippertak-kropp! :jepp:

Tenker kanskje at bidet ditt må godkjennes først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

Hei Cæmis!

Godkjennes? Skjer det av seg selv, eller må jeg gjøre noe for det? Jeg tror jeg blir nødt til å lese litt instruksjoner ;)

Takk for det du skrev om vekt og sånn, det hjelper på en eller annen bisarr måte at jeg ikke er "alene" :) Jeg er ikke sånn som deg som løper maraton og sånn, jeg er egentlig relativt bedagelig anlagt og må overbevise meg selv om å gå og trene, desverre. For meg gjelder det å huske hvor godt jeg føler meg etterpå og å ikke overdive, for hvis jeg dauer etter en treningsøkt, går jeg ALDRI igjen :ler:

I dag skal jeg prøve ut et nytt treningsstudio, for jeg er litt engstelig for å jogge ute når det blir for kaldt. Jeg er sanger av yrke og må passe på stemmen og hvis jeg puster inn for mye kald luft, er ikke det spesielt bra for stemmebåndene. Blir spennende!

I dag fant jeg noen fantastisk lekre øreringer som ville vært kjempefine til kjolen min, men sååå mange penger har jeg ikke. I det hele tatt, vet jeg ikke helt hva jeg skal ha på meg av smykker. Jeg vil ha noe i ørene, og et gullur som jeg har arvet, men ellers er jeg litt usikker. Jeg kan ha noe i halsen, men på den annen side kan det være fint å ikke ha noe i halsen heller.

Dessuten kom jeg på at jeg må finne et par pene lommetørklær, for det gjelder å være forberedt. Jeg er ikke noe særlig til å gråte, men på en sånn dag vet man aldri. Dessuten må jeg ha et i bakhånd til kjæresten min, for han blir veldig fort rørt, det er så søtt :)

Hva skal dere ha på dere av smykker, medbruder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

Å jenter, nå er jeg slem, men det er MIN bryllupsdagbok.

Jeg titter på kjoler og ser mye, mye fint, men innimellom også ting hvor jeg lurer på hvem som vil gå med noe sånt. For eksempel denne. Dette må da være medt for en noe eldre brud, men hvem vil da ha bar mage under blonden? Hæ?

Jeg vil bare be om unnskyldning, hvis det er noen der ute som liker det jeg ikke liker, altså. Hver sin smak og dessuten kan det jo være der er noen det virkelig ser bra ut på også.

Men hva er dette?

eller dette?

Black widow, litt forut vel?

Men den var søt!

Men dette er den aller, aller beste. Den er jo også ganske berømt etter hvert, hihi!

Igjen: Jeg ber om unnskyldning hvis noen føler seg støtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pippelipp

I dag måtte jeg si nei til å gjøre en operaproduksjon i England fordi siste forestilling er den dagen vi gifter oss. Det var litt kjipt. Jeg var forberedt på at det kunne finne på å komme jobbtilbud jeg må si nei til på grunn av bryllupet, men dette var et ekstra kult tilbud og det er ikke noe kult å si nei.

Æsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

Paris var vakkert og spennede, men det ble ikke noen brudeinnkjøp. Sko var det aaaalt for mange av, og jeg ble alt for overveldet til å foreta noe valg og blonder fant jeg ikke. Det jeg derimot fant var "bryllupsgata" med brude-/brudgombutikker på rekke og rad. Nei, aldri om jeg har set så mye gruuuusomt på én gang! HAHAHAHA! Det som var i vinduene var helt hinsides alt jeg kunne ha forestilt meg! Jeg prøvde å fine sko der også, men de sto desverre i stil til kjolene.

En helt annen sak som ikke har noe med noenting å gjøre er at franskmennene tydeligvis ikke aaaaner hva kaffe er. Det har ikke slått meg før, men denne gangen har jeg tydeligvis drukket mer kaffe enn før og det smaker jo bare brunt vann. Æsj. Hvis man skal ha noe slags håp om å få en skikkelig kaffe om morra'n, må man visst bestille espresso. Espresso'n er større og smaker som vanlig, svart kaffe. Ick!

I dag har jeg én dag hjemme før jeg reiser til Oslo i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg ikke vært før, så hei :vinke:

Skal si du har mye planlagt, så bra! Jeg tror at jeg er aaaltfor avslappet akkurat nå, innbiller meg at det er så lenge igjen, men svosj, plutselig er det bare 6 måneder igjen ;)

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp
Her har jeg ikke vært før, så hei :vinke:

Skal si du har mye planlagt, så bra! Jeg tror at jeg er aaaltfor avslappet akkurat nå, innbiller meg at det er så lenge igjen, men svosj, plutselig er det bare 6 måneder igjen ;)

:vinke:

Hei på deg! Hyggelig at du tittet forbi!

Det finnes noe som heter balanse, jeg er kanskje litt for tidlig ute ;)

Kos deg med planleggingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

Sko og korsett i boks! Skoene er lysblå med peep-toe og kjempehøy hæl, men likevel behagelige :)

Oslo var altså svaret :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balanse, hva er det? :fnise: jeg startet ganske friskt med planleggingen jeg også altså. Men, du har jo to du skal planlegge i tillegg :)

Jeg syns det er modig med skyhøye hæler. Jeg bare faller ned fra de :ler: Men det er utrolig stilig på de som kan gå på de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

I dag var jeg hos skredderen og ble målt MED korsett, sånn at alt skal passe perfekt. Jeg viste henne skoene og hun var henført :)

I morgen tenker jeg å lage flere bordkortholdere og bryllupsgløden begynner så smått å komme tilbake igjen.

Vi prøver iherdig å finne overnatting til østerrikerne for når de kommer til Norge, det er liksom den store stressen for tiden i tillegg til at jeg lurer på hva vi skal gjøre sånn rent språklig med talene under middagen. Det må bli sånn at vi har en hovedtoasmaster på norsk (han kan tysk, men føler seg ikke trygg nok til å være toastmaster på tysk) og en norsk venninne bosatt i Sveits som oversetter. Det går nemlig ikke an å ha det på engelsk, for de som ikke er av vår generasjon, kan ikke engelsk. Jeg lærer i det hele tatt at når det gjelder f. eks språk og likestilling, ligge østerrikerne en drøy generasjon etter oss. Det er veldig fasinerende. Heldigvis har jeg en fornuftig mann. Jeg har vært nødt til å lære ham å sy i knapper og stryke skjorter, men nå gjør han det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Pippelipp

Nå MÅ jeg ta meg sammen og gjøre noe mer med bryllupet vårt! Jeg har jobbet og vært forkjøla og jobbet og ikke hatt noe giddelyst til å gjøre noesomhelst med kake, blomster, mat etc.

Vi har endelig blitt enige om en pasjonsfruktmoussekake med nøttebunn, HVIS bakeren kan tenke seg å lage noe sånt til oss. Da blir den glutenfri så tanta mi kan spise av den også og så blir den litt letter enn en tung, lukket valnøtt og det er kanskje ikke så dumt etter et tungt bryllupsmåltid...

Floristen jeg skrev til i Trondheim, ga aldri lyd fra seg, så jeg må prøve igjen. Jeg har ikke noe lyst til å ringe, det blir så dyrt å ringe fra Sveits.

Jeg har i det minste gjort ferdig bordkortholderne til Østerrike, bortsett fra våre to, og det er brrrrrah!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippelipp

Åja, jeg kom på en ting jeg har glemt å fortelle:

Kjæresten min fikk en kjempeidé om at i stedet for å møtes utenfor kirken, møtes alle gjestene på tunet hos oss og "henter" meg og så går vi alle sammen til kirken med en spillemann i teten. Vi bor veldig nær kirken så selv om det regner, er dette en god og gjennomførbar plan. Ja, jeg gleder meg! Dagen etter bryllupet blir det brudegrøt! Det spøkte veldig for denne idéen, men nå blir det sånn at vi leier et hus på folkemuseet og har brudegrøt der. :5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Pippelipp

Brudegrøt er ikke spesielt for Trøndelag, det var sånn over hele landet såvidt jeg kan forstå ut ifra bøkene mine. Det var altså rømmegrøt som ble spist i forbindelse med bryllupet, men det varierer når den blir spist. Enten kvelden før, når sendingene kommer til gards, på selve dagen, før brudefølget reiser til kirken, eller dagen etter. Jeg tror ikke den hadde noen spesiell symbolsk eller magisk betydning, emn jeg skal lese litt etter og komme tilbake til saken. Den er mer tradisjonell, akkurat som barselsgrøt som ble gitt til mødre som nettopp hadde født. Min mor fikk forresten barselsgrøt da hun hadde fått meg. En gammel venninne tok på seg bunaden sin og kom med barselsgrøt i en tine, det synes jeg er flott å tenke på :)

Jeg skal lese litt mer, Ebano, og hvis jeg finner noe mer spennende om grøte, skriver jeg igjen. Forresten kan jeg foreslå to veldig fine bøker om bryllupstradisjoner i Norge, hvis du er interessert: Bjarne Hodne m.m. "Der stod seg et bryllup" ISBN 82-02-09256-6 og Linda Stewart "Bryllup i Norge" ISBN 82-512-0454-2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaring. Og takk for tips om bøker.

Har hørt om sendegrøt tidligere, men kjente ikke til tradisjonen med brudegrøt. Men når jeg leser i boken til Linda Stewart så står det faktisk at andre bryllupsdag (altså dagen etter bryllupet) ofte ble kalt grautdagen. "Til middag ble bruragrauten spist i et høytidelig måltid" (s 11).

"Bruragraut-sermonien markerer overgangen til brudens nye status som ungkona på gården" (s 89). "Brudeparet spiste grøten av samme fat og helst med sammenlenkede skjeer. Den av brudeparet som tok første skjeen ville dø først av de to".

Da har jeg lært noe nytt :)

Synes også at det er artig å ta vare på gamle tradisjoner, får se hva vi får til.

Barselgrøt er fortsatt utbredt der jeg kommer fra. Godt som alle gårder har en gammel grautinne. Både jeg og mine søsken ble "tatt i mot" med barselsgrøt.

Skal se om jeg ikke finner "Det stod seg et bryllup".

Endret av Ebano
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...