Gå til innhold

Mai-juni 2010


Gjest litaågo

Anbefalte innlegg

Så gøy! Hva begynte du med? Tepper? Skjerf?

Jeg holder på med teppe. Det er jo ikke gjort på en helg, men det går ganske radig. Og er veldig koselig :)

Jeg har funnet et veldig enkelt hvor jeg bare strikker rett hele tiden. Ikke spesielt avansert, passer bra :)

Mange søte her: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppsk...=12&lang=no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest faerytale
Så gøy! Hva begynte du med? Tepper? Skjerf?

Det kan være greit å begynne med teppe som det lavendeldrøm viste :) Men jeg synes det er kjedelig når det blir stort da så jeg må ha mål hver dag om at jeg skal strikke ti omganger på det (men jeg har mange andre strikketøy som jeg liker bedre da :tunge1: )

Du kan også strikke sokker, lue, votter eller til og med jakke :lur: Og du som skal ha ei lita jente kan jo også lage en enkel kjole :) Jeg har mange forslag, men vil ikke legge ut bildene her - de vil jeg heller sende som PM ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det kan bli litt "ensformig", men det var en veldig grei måte å komme igang på. Neste prosjekt må være noe som er litt mer krevende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest faerytale
Enig i at det kan bli litt "ensformig", men det var en veldig grei måte å komme igang på. Neste prosjekt må være noe som er litt mer krevende :)

Det er utrolig bra for å komme i gang :) Og så blir det såååå godt for babyen :hjerte: For min del er det greit med et slikt prosjekt også, men jeg må ha noe krevende ved siden av :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ventet en jente, så tror jeg bare at jeg hadde måttet prøve meg på en søt kjole :) Men får heller holde meg til andre ting til lillegutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker masse til babyen, det er så fint å strikke noe mens man venter. Ikke er det så vanskelig heller, når man først har fått det til går mye av seg selv.

Jeg lærte ikke å strikke før jeg var gravid sist, men nå må jeg ha ett strikkeprosjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest faerytale

Jeg strikker også kjempemasse til lillegutt! Er så koselig å endelig kunne lage noe til sin egen baby :rødme: Og lavendeldrøm - det er masse man kan lage til små gutter også :nigo: Men jeg må innrømme at det noen ganger blir litt sukkersøte mønster :sjenert: Da tar jeg bare og lager det i blått så blir det fint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det er kjempemasse fint til gutter også. Til å begynne med la jeg egentlig bare merke til alt det søte jeg ikke kunne kjøpe. Men nå ser jeg jo bare det tøffe og kule jeg KAN kjøpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei jenter :goodbye:

har dere hatt en fin helg? vi har vært på helgetur til Trondheim, kom hjem igår :) fint å få reist litt før vi plutselig blir en familie på tre :happy: driver å lurer på en utenlandstur også, ikke langt unna eller lenge, men en langweekend kanskje? ellers vet jeg at det blir utenlandstur i høst også, men en siste romantisk alenetur hadde kanskje vært godt? har dere noen planer om dette eller?

------------

ellers har jeg så smått begynt å titte på disse NAV papirene (link, se "skjema og vedlegg" på høyre side).. Er det noen som vet om det kun er "krav om ytelse ved fødsel og adopsjon" (NAV 14-05.05) vi må fylle ut? også må arbeidsgiver ta seg av: "Inntekts- og skatteopplysninger for arbeidstaker" (NAV 08-30.01) :klø: Har heldigvis en veldig bra permisjonsordning hvor jeg jobber, og det er de som utbetaler lønna (noe som jo er veldig bra mtp. feriepenger??) :) En kollega sa at lønningskontoret her visstnok hadde god peiling på fødselspermisjon og de forskjellige alternativene, så får stikke innom og ta en prat med de. Bare litt greit å ha lest meg litt opp på dette før jeg tropper opp ;)

Tror nok uansett vi blir å velge 56 uker m/ 80% lønn. Far skal ha ikke ha noe utover sine 10 uker (+2 uker ved fødsel såklart), så jeg blir da hjemme i 46 uker + oppspart ferie iår og for 2011, så blir fort ett år hjemme. vi må jo også se ann når vi får barnehageplass, har vi ikke det iorden før august, blir jeg hjemme med knøttet i ulønnet permisjon til det måtte ordne seg.. er det vanlig at barnehagene "tar inn" nye barn før sommerferien egentlig? :klø: ellers regnet jeg og kjære over dette med 46 uker (+2 mnd ulønnet perm) vs. 56 uker, og JA, man sparer faktisk litt på dette (tror det var snakk om ca. 6 tusen). MEN man må være klar over at man i ulønnet permisjon kan miste noen goder som feks. forsikring (gjelder heldigvis ikke min arbeidsplass) og sykepenger, noe som kan være veldig uheldig, så vi har valgt å se bort fra de pengene vi kunne spart og heller velge den enkle (og tryggeste) løsningen. også håper jeg at barnehageplassen er iorden når pappapermen er ferdig så jeg slipper ulønnet perm ;)

I skjema, punkt 5.3, planlagt ferieavvikling er det kun satt av én linje, hva om jeg skal ta litt ferie her og litt ferie der? altså at det blir forskjellige f.o.m - t.o.m datoer? kan jo alltids ta hele ferien i en sleng, men pga. lønna (som jo i ferien er 100%) vil jeg fordele det litt utover..

Leser også i papirene fra NAV at "Termindato må dokumenteres fra lege/jordmor. Terminbekreftelsen må være utstedt etter 26. svangerskapsuke" Jeg var hos legen forrige uke, og fikk han til å skrive dette for meg, men det var kanskje én uke for tidlig, siden jeg da fortsatt var i uke 26? argh... jaja, skal til jordmor om noen uker, så hun får skrive ut en ny til meg, er jo fortsatt ikke sååå stress enda :)

ble litt rotete dette innlegget mitt nå. Har inntrykk av at alt som har med NAV å gjøre fort kan føre til forvirring.. :bond:

------------

Ellers vokser magen (og vekta..) i en fei. synes det er herlig å være gravid, og koser meg med nye mammaklær. måtte gå til innkjøp av nye BH'er i helga, pattene har skutt i været den siste mnd :fnise: ...også har de begynt å lekke, så måtte kjøpe meg innlegg. var jo litt uventa at det skulle skje så tidlig (første gang i uke 23), men er mest spennende! lekker heldigvis lite (og sjeldent) så er ikke plagsomt.

Alt dette snakket deres om strikking får meg til å ville begynne igjen :jepp: jeg er en typisk "periode-strikker". holder på som en gal noen mnd, også blir jeg plutselig lei og pakker bort alt sammen. har flere uferdige prosjekt pågang, blandt annet ett vognteppe, også en supersøt kjole..som jo passer bra til jenta vår :rødme:

Håper alle har en fiin dag :danse:

Endret av piip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi har også begynt å tenke på permisjon. Jeg tror vi har landet nå. Det blir 46 uker med 100% lønn og ferie fra 2010 og 2011. Da klarer vi oss til tidlig sommer. Forhåpentligvis får vi barnehageplass da, hvis ikke må vi få til en løsning med hjemmekontor/fri en dag i uken/svigermor etc for å få det til å holde over sommeren. Evnt må jeg ta litt ulønnet ferie i løpet av året.

De to ukene far har ved fødsel, er det i tillegg til den totale permisjonen? Altså 2 uker ved fødsel til far og totalt 46/56 uker i permisjon til begge?

Jeg har ikke begynt å se så nøye på papirene som skal til nav. Jeg setter opp planen min først og tar en samtale med arbeidsgiver rundt det og får hjelp til utfylling tenker jeg.

Vi har også vært inne på tanken på en siste romantisk alenetur. Men vi kom frem til at vi ikke ønsker å bruke så mye penger på det nå. Vi ville ikke ha endt opp med å bruke mindre enn 10.000kr på en sånn helg, og da synes vi at vi har en god del annet vi trenger å bruke penger på fremover. Så dessverre, det ser ikke ut til å bli noen sånn tur på oss. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest faerytale

De to ukene rundt fødsel er utenom de ti andre ukene :) Og det er opp til arbeidsgiver om det er med eller uten lønn. Noen steder har jeg hørt om en uke lønnet også. Akkurat nå er jeg glad kjære er statlig ansatt ;) Da får han jo to uker med lønn :biggrin:

Jeg har veldig lyst på en romantisk tur for oss to jeg også, men med bekkenet mitt så blir det å betale masse for å sitte på et hotellrom mesteparten av tiden :sjenert: Men kanskje vi reiser til nabobyen og tar inn på hotell der og besøker venner :) Det tror jeg vi må ta oss råd til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde planlagt bryllupsreise, men det blir dårlig stelt med den.. :sjenert:

Vi kunne alltids ha dratt, men formen min gjør meg mer eller mindre helt hjemmeværende.. :sukk:

Strikkedilla er kommet hit til gårds også :fnise: Har strikket babyvotter til en venninne som fikk baby for en uke siden :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, blir nok til at jeg iallfall går over strikketøyet idag, må få en oversikt. merker at strikkefingrene er klare for en ny periode ;)

hvilke votter strikket du til venninnen din dinedama? er kjekt med slike små prosjekt som man kanskje ikke blir så fort lei, noe som jo er typisk meg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to ukene rundt fødsel er utenom de ti andre ukene :) Og det er opp til arbeidsgiver om det er med eller uten lønn. Noen steder har jeg hørt om en uke lønnet også. Akkurat nå er jeg glad kjære er statlig ansatt ;) Da får han jo to uker med lønn :biggrin:

Å, så bra. Da har vi plutselig to uker permisjon mer enn vi hadde trodd :) Det kommer jo godt med.

Vi har heldigvis gode ordninger begge to, så vi har full lønn og feriepenger. Så regner med at de to ukene til far også er betalt. Men det er jo greit å sjekke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har strikket disse vottene ,men de ble veldig store så jeg forminsket oppskriften til 20 masker og 10-15 runder rett strikk etter kruset :jepp:

Så heklet jeg en snor for å ha i mellom slik at de ikke faller av og kommer bort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arhirwen

Henger meg på innlegget til piip ang. NAV.. :sjenert:

Jeg er helt blank!

Jeg hang meg også opp i det med attest fra jordmor.

Føler at ting er litt mer komplisert på jobben min - administrasjonen ligger en annen plass enn arbeidsplassen min. Dvs at det blir faxing og posting av papirer hit og dit og tilbake igjen. :roll:

Satser på at noen her er en "racer" i NAV-systemet! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket disse vottene ,men de ble veldig store så jeg forminsket oppskriften til 20 masker og 10-15 runder rett strikk etter kruset :jepp:

Så heklet jeg en snor for å ha i mellom slik at de ikke faller av og kommer bort :)

Disse så jo kjemepefine og greie ut :) Kanskje jeg skal prøve meg på det til høsten?

Først har jeg lyst til å prøve meg på denne puffen: http://www.pickles.no/puff-daddy/ Er det noen av dere som har strikket den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå...den puffen er så fin :) har tittet på den før selv. tanken på å strikke med så store pinner frister VELDIG!

meen..jeg bør kanskje gjøre meg ferdig med de prosjektene jeg har først :sjenert:

---------

skal gå over NAV papirene med kjære en kveld, så skal jeg ta med alle spm vi måtte ha til lønningskontoret på jobb. etter det blir jeg nok en racer på NAV og kan kanskje hjelpe deg Arhirwen :fnise:

Endret av piip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...