KatteLatte Skrevet 19. juli 2010 Forfatter #241 Skrevet 19. juli 2010 Hvordan blir renholdet med en slik streng på tennene? Kan man f.eks. bruke tanntråd på vanlig måte? Den reguleringstannlegen jeg var hos sa at den strengen kom til å bli fjernet med tid og stunder - kanskje derfor de aldri garanterte noe varig resultat av tannregulering og... Jeg er litt usikker på dette, får høre med tannlegen min neste gang kanskje. Jeg tror ikke man kan bruke vanlig tanntråd, men en slags "tannsticks" som ligner på tannpirkere, og som har en slags børste på seg, slik at man stikker denne inn i mellomrommene i stedet for å dra en tanntråd igjennom. Jeg TROR det er sånn, men er ikke sikker...
fink Skrevet 19. juli 2010 #242 Skrevet 19. juli 2010 Jeg er litt usikker på dette, får høre med tannlegen min neste gang kanskje. Jeg tror ikke man kan bruke vanlig tanntråd, men en slags "tannsticks" som ligner på tannpirkere, og som har en slags børste på seg, slik at man stikker denne inn i mellomrommene i stedet for å dra en tanntråd igjennom. Jeg TROR det er sånn, men er ikke sikker... Jeg innbiller meg at strengen sitter så nær tannkjøttet at den ikke er i veien.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #243 Skrevet 19. juli 2010 Jeg har nå fått satt på streng i overkjeven, og det er ikke mulig å komme tilstrekkelig godt til med tanntråd lenger. Fikk streng beskjed av tannlegen om at tannstikkere er et must nå fremover:) Live
Bentix Skrevet 20. juli 2010 #244 Skrevet 20. juli 2010 Jeg også har innbilt meg at den strengen kom til åå bli festet helt nede ved tannkjøttet. AnonymBruker: Hvor langt opp på tennene er det strengen er? Kjenner du den godt?
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juli 2010 #245 Skrevet 20. juli 2010 Nå er vel tanntråden minst like viktig helt ned mot (og litt under) tannkjøttet, som lenger opp på tannkronen.....
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juli 2010 #246 Skrevet 20. juli 2010 Jeg også har innbilt meg at den strengen kom til åå bli festet helt nede ved tannkjøttet. AnonymBruker: Hvor langt opp på tennene er det strengen er? Kjenner du den godt? Strengen min er festet nesten helt oppe ved tannkjøttet, men det er likevel ikke mulig å komme til med tanntråd helt opp til tannkjøttet, tanntråden stoppes av strengen. Så tannstikkere er nok et must. Tennene mine sitter såpass tett at jeg ikke får tannstikkere imellom, så må høre med tannlegen min ved neste (og siste :D ) besøk hvordan jeg skal få rengjort skikkelig. Strengen merkes godt! Jeg ble sjokkert over hvor tykk den var, hadde trodd den skulle kjennes som bare en tynn "tråd". I starten var det ubehagelig/irriterende å snakke og spise fordi jeg kjente den så godt. Nå, etter to uker, tenker jeg ikke mer over det, selv om tunga kommer borti den hele tiden. Jeg vet at den er der for å holde tennene mine på plass, og det viktigste er jo at den ikke synes overhodet. Jeg kommer til å insistere på å ha strengen der ressten av livet. Live
fink Skrevet 28. juli 2010 #247 Skrevet 28. juli 2010 Begynner på 5 av 30 i dag Synes det går fint så langt. Litt lei av alt pussestyret, men det kunne vært verre! Jukser og drikker hvitvin med skinnen i da... Også skyller jeg med fluor og pusser forsiktig når drikkelaget er over.. Noen andre? Nå skal jeg på festival og på båttur, og det blir nok sikkert verre med tanke på tilgang til vann osv. Noen gode tips?
fink Skrevet 11. august 2010 #248 Skrevet 11. august 2010 Hei alle sammen! Hvordan går det med behandlingen deres? Har vært hos tannlegen i dag og filt mellom tennene! Da jeg lå der kjentes det ut som hun raspet bort halve tanna, men nå i ettertid klarer jeg ikke engang å finne ut hvilke tenner hun filte mellom, så det kan da ikke være så ille Hun nevnte at hun skulle file en halv millimeter, og at emaljen er ganske mye tykkere, omtrent en og en halv millimeter. Fått tre nye skinner, og skal tilbake om seks uker.
Bentix Skrevet 11. august 2010 #249 Skrevet 11. august 2010 Hei hei Her går det også veldig fint og jeg har startet på skinne nr 8. Var hos tannlegen bare for sjekk nå på mandag og han syntes det så ut som det gikk fint også Også fikk jeg utdelt fire nye skinner, så det går unna! hehe. Blir vel noe sliping på meg også neste gang tror jeg... synes ikke det er så stas jeg, hva med dere? Synes det er veldig ekkelt å høre på også kommer de borti tannkjøttet noen ganger...au au. Godt å høre at emaljen er enda tykkere, for det begynte å bekymre meg også litt.. men da er det jo ikke så farlig. er en halv milimeter de har slipt bort med meg også.
KatteLatte Skrevet 11. august 2010 Forfatter #250 Skrevet 11. august 2010 Hei dere! Her går det også fint, i hvert fall med tennene. Når det gjelder tannkjøttet så går det ikke så bra. Jeg har visst vært litt ivrig med pussinga, så tannkjøttet har trukket seg ganske mye tilbake på tre av tennene foran nede. Dette er ikke bra, for tannkjøtt som forsvinner kommer ikke tilbake. Var hos tannlegen i dag, og hun bestemte at jeg skulle ta avtrykk av tennene nede neste uke, og få lagd metallstreng til å sette bakpå tennene, slik at jeg kan slutte med skinna nede. Jeg er uansett ferdig nede, skulle bare gå med den til jeg var ferdig oppe også egentlig. Anbefaler dere alle til å pusse forsiktig! Bruk soft tannbørste og ta det pent med pussinga... Tror også det var verre å pusse frem og tilbake enn opp og ned. Er på skinne 22/31 nå, så begynner å gå mot slutten nå, heldigvis
fink Skrevet 11. august 2010 #251 Skrevet 11. august 2010 Hei dere! Her går det også fint, i hvert fall med tennene. Når det gjelder tannkjøttet så går det ikke så bra. Jeg har visst vært litt ivrig med pussinga, så tannkjøttet har trukket seg ganske mye tilbake på tre av tennene foran nede. Dette er ikke bra, for tannkjøtt som forsvinner kommer ikke tilbake. Var hos tannlegen i dag, og hun bestemte at jeg skulle ta avtrykk av tennene nede neste uke, og få lagd metallstreng til å sette bakpå tennene, slik at jeg kan slutte med skinna nede. Jeg er uansett ferdig nede, skulle bare gå med den til jeg var ferdig oppe også egentlig. Anbefaler dere alle til å pusse forsiktig! Bruk soft tannbørste og ta det pent med pussinga... Tror også det var verre å pusse frem og tilbake enn opp og ned. Er på skinne 22/31 nå, så begynner å gå mot slutten nå, heldigvis Heldig du som har kommet så langt Bruker alltid soft tannbørste, for det samme har skjedd med et par av mine tenner på innsiden av noen jeksler. Det skjedde imidlertid før jeg begynte med invisalign. Bentix: Jo, synes filinga var ubehagelig. Hun var flink til å holde seg unna tannkjøttet. Synes lyden var fæl, og følelsen av at hele tanna ble filet bort. Heldigvis var ikke det tilfelle Fikk se siste skinna mi igjen i dag, og da ble jeg fylt med ny motivasjon :D
Bentix Skrevet 19. august 2010 #252 Skrevet 19. august 2010 Hei dere! Her går det også fint, i hvert fall med tennene. Når det gjelder tannkjøttet så går det ikke så bra. Jeg har visst vært litt ivrig med pussinga, så tannkjøttet har trukket seg ganske mye tilbake på tre av tennene foran nede. Dette er ikke bra, for tannkjøtt som forsvinner kommer ikke tilbake. Var hos tannlegen i dag, og hun bestemte at jeg skulle ta avtrykk av tennene nede neste uke, og få lagd metallstreng til å sette bakpå tennene, slik at jeg kan slutte med skinna nede. Jeg er uansett ferdig nede, skulle bare gå med den til jeg var ferdig oppe også egentlig. Anbefaler dere alle til å pusse forsiktig! Bruk soft tannbørste og ta det pent med pussinga... Tror også det var verre å pusse frem og tilbake enn opp og ned. Er på skinne 22/31 nå, så begynner å gå mot slutten nå, heldigvis Blir sikkert deilig å bli kvitt en av skinnene da. Når du egentlig er ferdig nede, går man bare med den siste skinna over en lengre periode da eller? Hvordan har det føltes nedi om du har hatt skinnen ute litt lenger enn vanlig? Har det strammet sånn som det gjør når man er i behandlingen? Du får oppdatere oss om hvordan det blir med strengen bak tennene da
KatteLatte Skrevet 20. august 2010 Forfatter #253 Skrevet 20. august 2010 Det skal bli kjempedeilig å bli kvitt den ene skinna! Om to og ei halv uke skal jeg til tannlegen og få satt på strengen. I tillegg skal jeg få en retainer a la invisalign-skinnene, men i et litt annerledes materiale tror jeg, som jeg skal bruke om natta. Veit ikke hvor lenge jeg må bruke den, men det spiller ingen rolle. Blir godt å slippe å gå med skinne på dagtid, og ikke minst få av klossene! Jeg veit ikke om alle tannleger gjør det sånn at man går med den ene skinna til man er ferdig med de andre, men virka som om det var det tannlegen min pleide å gjøre. Heldigvis ombestemte hun seg på det da hun så tannkjøttet mitt. Hvis jeg har hatt skinna nede litt lengre ute enn vanlig så kan jeg fremdeles kjenne at det strammer bittelitt, selv etter nesten åtte uker "på overtid". Det går veldig fort over da, men det er jo et bevis på at tennene har lyst til å flytte seg tilbake. Tror jeg skal være veldig flink med den retaineren jeg får nå, kanskje bruke den litt på dagtid også hvis jeg bare er hjemme og slikt. Vil ikke at tennene skal flytte en millimeter på seg etter jeg er ferdig!!
Gjest Tanta Skrevet 24. august 2010 #254 Skrevet 24. august 2010 Å så glad jeg ble for å finne dette forumet. Vanskelig å finne noen som har erfaringer med Invisalign. Jeg har ekstrem tannlegeskrekk. Ikke vært hos tannlegen på 5 år nå. Sist jeg var der hadde jeg ikke vært hos tannlegen på 6-7 år. Jeg gikk lenge med en tann som det hadde detti en bit av, endte med at jeg måtte rotfylle. Hadde jeg gått til tannlegen med en gang hadde det holdt med en fylling. Man skulle kanskje tro at jeg hadde lært men neida. Men i går tok jeg mot til meg, jeg satt vel å fiklet med telefonen i mer eller mindre 3 timer før jeg tørte å slå nr. Selve samtalen gikk nogenlunde greit. Fikk litt problemer med å prate helt på slutten og når jeg la på så brøt jeg helt sammen i gråt. Skjønner ikke hvorfor det skal være sånn. Akkurat det samme når jeg var hos tannlegen sist også, jeg gråt ikke mens jeg var der men etterpå så brøt jeg sammen. Er vel så mye nerver som har samlet seg opp eller noe. Der jeg har bestilt time er ihvertfall Tannverket i Vestby. Eneste grunnen er fordi de tilbyr Invisalign. Jeg har hatt skjeve fortenner siden jeg var 7-8 år tror jeg, om ikke enda lenger. Den ene melketannfortannen min datt ikke ut og de nye tennene kom ut på den og det endte med at begge fortennene skråner utover. Dumme tannlegen sa at de kom til å rette seg med tiden..... jeg er nå 25 år og håpet begynner å svinne hen ;-/ Ble henvist til reguleringstannlege når jeg var yngre men jeg hadde så tannlegeskrekk at jeg gjorde alt jeg kunne for å komme unna. Kunne ønske mamma hadde tatt meg med makt til tannlegen, det hadde spart meg for mange år med elendig selvtillit. Jeg har i tillegg ganske store fortenner så det ser ikke bra ut i det hele tatt. Jeg må nok sikkert trekke 2 visdomstenner før jeg kan begynne med invisalign, bare det er jo nok til at jeg vurderer å avbestille timen.For ikke å snakke om hvor mange hull jeg sikkert har. Ble litt langt dette, men klarer ikke å prate til noen om dette problemet face to face. Det gjør så vondt. Men, det jeg lurte på da er om det er noen her inne som bruker Tannverket i Vestby? Vil gjerne ha erfaringer. Tusen takk for svar. Skal få registrert meg også.
fink Skrevet 25. august 2010 #255 Skrevet 25. august 2010 Tanta: Har ikke noe erfaring med tannlegesentet du nevner, dessverre. Jeg synes du skal fortelle tannlegen at du er nervøs/redd, slik at h*n tar hensyn til dette. Du er nok ikke den første som går inn døra der med tannlegeskrekk. Du kan også oppsøke profesjonell hjelp for dette problemet ditt. I 2010 skal det ikke være forferdelig å dra til tannlegen En ting jeg synes er praktisk med invisalign er at man bytter skinnene selv, slik at det trenger ikke bli så voldsomt mange turer til tannlegen. Man kommer kanskje tilbake med 6-10 ukers mellomrom for å sjekke at alt går som det skal, og få utdelt nye skinner. Har hittil ikke opplevd noe større ubehag i forbindelse med invisalign-behandlingen min. Lykke til I dag begynner jeg på skinne 7/30
Gjest M&M Skrevet 29. august 2010 #256 Skrevet 29. august 2010 Å så glad jeg ble for å finne dette forumet. Vanskelig å finne noen som har erfaringer med Invisalign. Jeg har ekstrem tannlegeskrekk. Ikke vært hos tannlegen på 5 år nå. Sist jeg var der hadde jeg ikke vært hos tannlegen på 6-7 år. Jeg gikk lenge med en tann som det hadde detti en bit av, endte med at jeg måtte rotfylle. Hadde jeg gått til tannlegen med en gang hadde det holdt med en fylling. Man skulle kanskje tro at jeg hadde lært men neida. Men i går tok jeg mot til meg, jeg satt vel å fiklet med telefonen i mer eller mindre 3 timer før jeg tørte å slå nr. Selve samtalen gikk nogenlunde greit. Fikk litt problemer med å prate helt på slutten og når jeg la på så brøt jeg helt sammen i gråt. Skjønner ikke hvorfor det skal være sånn. Akkurat det samme når jeg var hos tannlegen sist også, jeg gråt ikke mens jeg var der men etterpå så brøt jeg sammen. Er vel så mye nerver som har samlet seg opp eller noe. Der jeg har bestilt time er ihvertfall Tannverket i Vestby. Eneste grunnen er fordi de tilbyr Invisalign. Jeg har hatt skjeve fortenner siden jeg var 7-8 år tror jeg, om ikke enda lenger. Den ene melketannfortannen min datt ikke ut og de nye tennene kom ut på den og det endte med at begge fortennene skråner utover. Dumme tannlegen sa at de kom til å rette seg med tiden..... jeg er nå 25 år og håpet begynner å svinne hen ;-/ Ble henvist til reguleringstannlege når jeg var yngre men jeg hadde så tannlegeskrekk at jeg gjorde alt jeg kunne for å komme unna. Kunne ønske mamma hadde tatt meg med makt til tannlegen, det hadde spart meg for mange år med elendig selvtillit. Jeg har i tillegg ganske store fortenner så det ser ikke bra ut i det hele tatt. Jeg må nok sikkert trekke 2 visdomstenner før jeg kan begynne med invisalign, bare det er jo nok til at jeg vurderer å avbestille timen.For ikke å snakke om hvor mange hull jeg sikkert har. Ble litt langt dette, men klarer ikke å prate til noen om dette problemet face to face. Det gjør så vondt. Men, det jeg lurte på da er om det er noen her inne som bruker Tannverket i Vestby? Vil gjerne ha erfaringer. Tusen takk for svar. Skal få registrert meg også.
Gjest M&M Skrevet 31. august 2010 #258 Skrevet 31. august 2010 Beklager, jeg prøvde å svare deg, men det skjedde noe feil. Prøver igjen. Jeg går nemlig hos den tannlegen du nevner. Jeg er veldig fornøyd. De er profesjonelle og dyktige der. Nå har ikke jeg tannlegeskrekk, men jeg vet at de har alt av moderne utstyr der. Jeg satte inn min skinne nr. 6 i dag, og det går veldig fint. Hadde en dårlig start med influensa/virusinfeksjon samtidig med starten på invisalign-behandlingen, så jeg måtte avbryte og begynne på nytt etter en ukes tid. Tannlegen håndterte det veldig fint også. Jeg tror ikke du trenger å grue deg. Forberedelsene til behandlingen kan være litt ubehagelige, med avtrykk av tennene o.l. Men når det først er gjort går du jo bare til korte sjekker der tannlegen ikke gjør annet enn å kikke på tennene dine. Kanskje må du file litt innimellom, det har jeg gjort mange ganger, men har aldri opplevd det som noe annet enn litt ubehagelig. Lykke til! M&M ???
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #259 Skrevet 31. august 2010 En ting jeg synes er praktisk med invisalign er at man bytter skinnene selv, slik at det trenger ikke bli så voldsomt mange turer til tannlegen. Man kommer kanskje tilbake med 6-10 ukers mellomrom for å sjekke at alt går som det skal, og få utdelt nye skinner. ... som er akkurat det samme besøksintervallet som mange har med vanlig regulering :gjeiper:
Gjest Tanta Skrevet 2. september 2010 #260 Skrevet 2. september 2010 Beklager, jeg prøvde å svare deg, men det skjedde noe feil. Prøver igjen. Jeg går nemlig hos den tannlegen du nevner. Jeg er veldig fornøyd. De er profesjonelle og dyktige der. Nå har ikke jeg tannlegeskrekk, men jeg vet at de har alt av moderne utstyr der. Jeg satte inn min skinne nr. 6 i dag, og det går veldig fint. Hadde en dårlig start med influensa/virusinfeksjon samtidig med starten på invisalign-behandlingen, så jeg måtte avbryte og begynne på nytt etter en ukes tid. Tannlegen håndterte det veldig fint også. Jeg tror ikke du trenger å grue deg. Forberedelsene til behandlingen kan være litt ubehagelige, med avtrykk av tennene o.l. Men når det først er gjort går du jo bare til korte sjekker der tannlegen ikke gjør annet enn å kikke på tennene dine. Kanskje må du file litt innimellom, det har jeg gjort mange ganger, men har aldri opplevd det som noe annet enn litt ubehagelig. Lykke til! Så bra. Nå har jeg vært der selv og er veldig fornøyd med tannlegen min. Det gikk over all forventning. Han sa at jeg var den perfekte kandidat til invisalign og jeg skal ta avtrykk 21.september. Skal også trekke en visdomstann i samme slengen. Gruer meg litt til den men. Hvorfor måtte du avbryte behandlingen på grunn av influensa? Jeg pleier å være mye syk på vinteren, trodde ikke det ville hatt noe å si på invisalignen? Ubehalig med avtrykk av tennene? Hvordan da? Tusen takk for svar :D Er så deilig å prate med noen som har vært igjennom det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå