Gå til innhold

Skravletråd jan/feb 2010


Nótt

Anbefalte innlegg

Jeg har fått anbefalt Voksi Aktiv som vognpose her nå - har dere tenkt noe på dette enda?

Svigermor ville gjerne kjøpe lammeskinnspose til oss, men de er jo faste i str og når vi har så liten vogn som spiriten så vil jo det si at vi må ha den minste lammeskinnsposen - og da kan vi bare bruke den feb/mars/april - og det syns jeg var mye penger for lite tid...

Med voksien kan jeg justere den til høsten igjen, og så kanskje også neste høst igjen om jeg er heldig.. får ialle fall hele 2010 + vinteren 2011 ut av den.. så veldig grei ut med klips i stedet for det knyttegreiene som er på den vanlige.. og den har ullfor som puster og ikke blir kaldt selv om posen skulle bli våt...

Spebarns versjoen

For større barn

Må bare for styrt svigermor i den retningen nå... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal ha Quadrolift fra Emmaljunga i stedet for varmepose. Den fungerer som varmepose, bærebag og kan brukes i både bag og sittedel. Den har et utagbart skinn med skinn på ene siden og fleece på andre siden som kan taes ut og brukes i sittedelen når litja blir større og bruker mer uteklær. I tillegg kan Quadroliften gjøre om til trekk til sittedelen senere. 4 ting i ett, som de så fint reklamerer for.

På kaldere dager kommer vi til å bruke ei dyne nedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au,au au, jeg har såå vondt :sukk: Sliter virkelig med bekkenet nå, klarer jo ikke å gå nå. Er dette normalt tro? Så gla for at jeg skal til legen i morgen, og håper jeg får noe behandlig for dette herket. Har vært hjemme 2 dager fra jobb nå, har sagt jeg kommer i dag, mne vet ikke om jeg orker slik jeg er nå. Æsj altså :sur:

Det var dagen syting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au,au au, jeg har såå vondt :sukk: Sliter virkelig med bekkenet nå, klarer jo ikke å gå nå. Er dette normalt tro? Så gla for at jeg skal til legen i morgen, og håper jeg får noe behandlig for dette herket. Har vært hjemme 2 dager fra jobb nå, har sagt jeg kommer i dag, mne vet ikke om jeg orker slik jeg er nå. Æsj altså :sur:

Det var dagen syting ;)

Stakkars deg! Er nok ikke uvanlig å ha så vondt! Har til tider hatt problemer med å bare komme meg på do. Heldivis går det i bølgedaler og alle dager er ikke like vonde, hvis det er noen trøst. Håper du får hjelp til legen, eks. henvisning til fysio og evt. en sykmelding. Ta vare på deg selv! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au,au au, jeg har såå vondt :sukk: Sliter virkelig med bekkenet nå, klarer jo ikke å gå nå. Er dette normalt tro? Så gla for at jeg skal til legen i morgen, og håper jeg får noe behandlig for dette herket. Har vært hjemme 2 dager fra jobb nå, har sagt jeg kommer i dag, mne vet ikke om jeg orker slik jeg er nå. Æsj altså :sur:

Det var dagen syting ;)

Uff da, ikke noe gøy når det er så ille! Jeg har heldigvis ikke hatt de verste smertene, bare "trøtte" muskler.. kjennes mer ut som jeg har vært på tidenes styrketrening - hele tida...

Du må nok ta det mer med ro (ja det er kjedelig! men må visst til) Er i alle fall det eneste som hjelper her i gården.. avslapping og avlastning..

Får håpe det gir seg litt med noen dager hjemme? Kanskje du kan få aktiv sykemld?? Jeg fikk ikke lov til det da, for legen mente at "dagens unge mødre er altfor pliktoppfyllende på jobb" og at jeg kom til å jobbe mer enn jeg skulle da... men er jo ikke sikkert din lege er av samme ulla??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå får jeg se hva legen har å si til dette. Fungerer jo ikke slik ting er nå, så håper jeg får behandling. Har tenkt på aktiv sykemelding jeg også, får se hva det blir til.

Føles ut som om jeg er blitt slått skikkelig hardt i rumpa med et balltre, helt mørbanka :fnise::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, nå får jeg se hva legen har å si til dette. Fungerer jo ikke slik ting er nå, så håper jeg får behandling. Har tenkt på aktiv sykemelding jeg også, får se hva det blir til.

Føles ut som om jeg er blitt slått skikkelig hardt i rumpa med et balltre, helt mørbanka :fnise::fnise:

Hehe ja jeg har spurt mannen noen ganger om jeg har blåmerke på toppen av rompa.... ! Kjennes ut som det er knust og blått.. merkelige greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja jeg har spurt mannen noen ganger om jeg har blåmerke på toppen av rompa.... ! Kjennes ut som det er knust og blått.. merkelige greier!

Ja, ikke sant. Herlig følelse :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker godt at det hjelper å slappe av, mannen er så flink å hjelpe til også.

Håper svangerskapet fortsetter å gå like fort som syns det gjør nå. Slitsomt når man har plager og så gleder vi oss slik til å se lillegutt :rødme:

Hvis man tar bekkenløsningen på alvor nå, så er det vel stor sjangs for å bli kvitt det helt etter fødselen? Har jo hørt om dem som sliter mye i ettertid også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker godt at det hjelper å slappe av, mannen er så flink å hjelpe til også.

Håper svangerskapet fortsetter å gå like fort som syns det gjør nå. Slitsomt når man har plager og så gleder vi oss slik til å se lillegutt :rødme:

Hvis man tar bekkenløsningen på alvor nå, så er det vel stor sjangs for å bli kvitt det helt etter fødselen? Har jo hørt om dem som sliter mye i ettertid også.

Ja tror det. Derfor legen var så streng med meg og sykemldt meg med en gang.. nå har jeg en veldig stillesittende kontorjobb da, så belaster bekkenet hele tiden mens jeg er på jobb, så godt å få slippe å sitte så lenge om ganga..

Så legen mente jeg måtte ta det mye med ro for å slippe for mye komplikasjoner etter fødselen.. så håper vi slipper det i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering ;)

Har nettopp vært hos legen og det var gode nyheter. Beskrev smertene jeg hadde og det hørtes ikke ut som begynnedes bekkenløsning fikk jeg beskjed om. Da sitter smertene fremme. Hos meg er det liksom i ene rumpeballen :fnise: Litt vanskelig å forklare, men det kom nok av litt belastning nå som magen begynner å komme. Muskulært som hun snakket om. Jeg er 100 % sykemeldt frem til mandag, og så fra mandag av er jeg delvis sykemeldt. Ordner noe med arbeidsgiver. Jobbe annenhver dag eller noe sånt. Så får vi se hvordan det går. Kan jo forsvinne helt dette også.

Ellers var alt fint :)

Spurte litt om denne svineinfluensa vaksinen også, og hun annbefalte den på det sterkeste. Jeg er nå litt skeptisk til det hele jeg. Får vel se det litt an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering ;)

Har nettopp vært hos legen og det var gode nyheter. Beskrev smertene jeg hadde og det hørtes ikke ut som begynnedes bekkenløsning fikk jeg beskjed om. Da sitter smertene fremme. Hos meg er det liksom i ene rumpeballen :fnise: Litt vanskelig å forklare, men det kom nok av litt belastning nå som magen begynner å komme. Muskulært som hun snakket om. Jeg er 100 % sykemeldt frem til mandag, og så fra mandag av er jeg delvis sykemeldt. Ordner noe med arbeidsgiver. Jobbe annenhver dag eller noe sånt. Så får vi se hvordan det går. Kan jo forsvinne helt dette også.

Ellers var alt fint :)

Spurte litt om denne svineinfluensa vaksinen også, og hun annbefalte den på det sterkeste. Jeg er nå litt skeptisk til det hele jeg. Får vel se det litt an.

Så rart - jeg har vondt på akkurat samme plass som deg, og ikke noe fremme. og jeg fikk beskjed om at det var bekkenet som var begynt å løsne på leddbåndene og selve skjelettet som utvidet seg... på meg begynte det jo i uke 14, så kan ikke hatt noe med belastningen av magen da...

Rart at to leger sier så forskjellig på samme symptomer.. men håper jo du blir bedre snart! hjelper nok godt å få slappet av litt! Ta ei god langhelg og holde deg i ro =)

Jeg er også skeptisk til vaksinen... jeg er skeptisk til alle vaksiner så lenge jeg er gravid så er ikke denne som er noe mye verre enn noen andre vaksiner.. men jeg skulle egentlig tatt oppfølgingssprøyte på en hepatittvaksine, men vaksinekontoret ville ikke gi meg den nå som jeg er gravid. Fikk beskjed om at det var best å vente til etter ammingen var over. Så ser ikke helt at det skal være så bra at den svinevaksinen heller... liker ikke helt når alt blir så generelt og standardisert - og anbefalingene er på generelt grunnlag.. ikke alle reagerer likt på alt, og jeg har en tendens til å bli dårlig av vaksiner til vanlig - så det gjør at jeg blir enda mer skeptisk..

Er ikke akkurat så sosial for tida uansett pga ryggvondten, så vil heller prøve å holde meg unna smitte... så lenge som mulig i alle fall.. er jo bare 16 uker igjen nå - og det har gått bra i 25 uker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liten oppdatering ;)

Har nettopp vært hos legen og det var gode nyheter. Beskrev smertene jeg hadde og det hørtes ikke ut som begynnedes bekkenløsning fikk jeg beskjed om. Da sitter smertene fremme. Hos meg er det liksom i ene rumpeballen :fnise: Litt vanskelig å forklare, men det kom nok av litt belastning nå som magen begynner å komme. Muskulært som hun snakket om. Jeg er 100 % sykemeldt frem til mandag, og så fra mandag av er jeg delvis sykemeldt. Ordner noe med arbeidsgiver. Jobbe annenhver dag eller noe sånt. Så får vi se hvordan det går. Kan jo forsvinne helt dette også.

Ellers var alt fint :)

Spurte litt om denne svineinfluensa vaksinen også, og hun annbefalte den på det sterkeste. Jeg er nå litt skeptisk til det hele jeg. Får vel se det litt an.

Håper at legen din har rett, men hos meg sitter faktisk bekkenløsningen bak i rompa, mest på den ene siden, og jeg har kjent veldig lite foran... Legen mente mente heller ikke at det var bekkeløsning,mens en fysioterapeut som er veldig erfaren på området ikke var i tvil om at det var det! Men det er kanskje ikke så lett å stille den diagnosen...?

Fra Babyverden:

Symptomer

De dominerende symptomene på bekkenløsning er smerter i ett eller flere av bekkenets ledd, ubehag i lyskeregionen, isjaslignende smerter, eller funksjonsnedsettelse i beina. Symptomene er ulike fra person til person og kan variere fra dag til dag. Smerten kan komme plutselig etter en vridning, et støt eller belastning, eller den kan komme som en sensmerte, dunkende og verkende, pga. belastning dagen før.

Håper du blir bra snart og at det hjelper med redusert arbeid! :) Det er jo ikke akkurat om å gjøre å få bekkeløsning! ;) Og godt at at resten var i orden med dere!

Jeg er også veldig usikker på vaksinen og tviler veldig på om jeg kommer til å ta den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, smertene trenger vel ikke nødvendigvis sitte framme ved bekkenløsning? Kan sitte bak på ene eller begge sider, framme, eller alle steder - etter det jeg har forstått :) Er tre områder i bekkenet hvor det kan bli trøbbel, men man trenger ikke ha vondt overalt.

Legen min har ikke veldig peiling på bekkenløsning og begynte å bable om isjias og diverse, men fysioterapeuten er kjempeflink med bekken og han var ikke i tvil om at det er bekkenløsning jeg har. Jeg har ikke smerter framme i symfyseområdet, men på begge sider bak (og med "stråling" ned i lårene når bekkenet er ekstra ille). Man kan jo også ha en bekkenlåsning, da gjerne grunnet overbelastning av bekkenleddene pga bekkenløsning... kompliserte greier!

Var og kikket på vogner igjen i går, likte Emmaljunga Edge veldig godt, så kan hende vi går for den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, smertene trenger vel ikke nødvendigvis sitte framme ved bekkenløsning? Kan sitte bak på ene eller begge sider, framme, eller alle steder - etter det jeg har forstått :) Er tre områder i bekkenet hvor det kan bli trøbbel, men man trenger ikke ha vondt overalt.

Legen min har ikke veldig peiling på bekkenløsning og begynte å bable om isjias og diverse, men fysioterapeuten er kjempeflink med bekken og han var ikke i tvil om at det er bekkenløsning jeg har. Jeg har ikke smerter framme i symfyseområdet, men på begge sider bak (og med "stråling" ned i lårene når bekkenet er ekstra ille). Man kan jo også ha en bekkenlåsning, da gjerne grunnet overbelastning av bekkenleddene pga bekkenløsning... kompliserte greier!

Var og kikket på vogner igjen i går, likte Emmaljunga Edge veldig godt, så kan hende vi går for den. :)

Ble nyskjerrig nå - bekkenlåsning? Hvordan utarter det seg?? For det er vel ikke så bra å gå rundt med i så fall?? Kanskje noe en kiropraktor kan gjøre noe med??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ble litt overrasket jeg også over svaret jeg fikk hos legen, jeg var jo såå sikker på at det var bekkenløsning. Hm, blir ikke helt klok jeg. Får håpe det ikke blir verre hvertfall og at det hjelper med 50% sykemelding. Var en sånn lærlingfyr jeg var hos i dag, mens fastlegen kom innom imellom får å se at han hadde gjort ting rett. Da jeg nevnte dette med smertene til han sa han bare at: Ja, slik er det for mange gravide og ikke så mye en kan gjøre med det. Ble litt paff over svaret for det er jo ting man kan gjøre med det og slikt skal vel taes på alvor så man ikke blir verre.

Holder meg i stor grad unna store folkemengder jeg også og er veldig påpasselig med håndhygiene og slikt. Er jo ikke sikkert det blir så ille som folk skal ha det til heller. Hadde jeg tatt vaksinen hadde jeg nok bekymret meg ut hele svangerskapet for om fosteret kan ha tatt skade osv.

Så kjekt med vogntitting da Frosk :jepp: Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slik er det for mange gravide og ikke så mye en kan gjøre med.

Jeg tror rett og slett at det er mye uvitenhet hos legene her! Har lest at de lærede også strides om hvilken behandling som best; hvile eller trening. Skjønner at du ble overrasket over svaret! Virker som om de av oss i terminklubben som sliter med bekkenløsning faktisk bare har mest vondt bak, og i tillegg har fått litt ekstra plager som følge av den. Men som sagt, det er jo ikke om gjøre å få bekkenløsning, så jeg håper virkelig legen din har rett!

Blir du ikke bra så kanskje en tur til fysioterapeut være lurt likevel. Kan være greit med en annens syn på saken. Ikke bra å gå å plages over lengere tid og dessverre er det så mye annet som kan gå galt å; belastningsskader, betennelser m.m.

Jeg ble også overrasket over legen min når hun sa; Du må bli værre! Da hadde jeg så vondt at jeg ikke greide å gjøre noen ting og jeg kjente at det begynte å gå utover humøret.

Liker ikke leger som sier at sånn er det bare, uten helt å høre på pasienten, undersøke skikkelig eller gi en forklaring på hvorfor det er sånn! Det er ikke bra nok!

Jeg gleder meg til å begynne å bruke Edgen vår jeg! Skal prøvekjøre den med datteren til ei venninne som skal låne den neste helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg fikk også først beskjed om at jeg måtte bli verre.. men ble 50% sykemld... så neste legetime fikk jeg henvisning til fysio, men har fortsatt ikke fått komemt meg avgårde.. er ingen som tar tlf når jeg ringer, og de jeg har kommet gjennom til har 8-11 ukers ventetid... så det gidder jeg ikke. Er jo ikke noe vits.

Tenkte å ta en tlf til kiropraktor som jeg vet er spesialist på bekkenløsning - hvis hun kan knekke opp noe som gjør at ikke skuldrene mine blir så sinnsykt stramme så hadde det hjulpet veldig, for det er det som er mest smertefullt... bekkenet er bare plagsomt og irriterende verk.. ikke smertefullt på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei alle januar/februar mammaer :klemmer:

Da har sambo og jeg vært på 3dUltralydklinikken og ikke sett mye, MEN kjønn så han :rødme:

Det blir ei litta tulla :babyjente: som joiner klubben.

Pga vi nesten ikke så noe (hun lå med ansiktet innover) så fikk vi ny gratis time neste uke. Han var bare kjempehyggelig og morsom. Vi kom hjem med ett bilde hvor man ser ett øre :snurt: Sjenert liten berte dette.

God helg til alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...