Gå til innhold

1+1=4! :)


Nilla

Anbefalte innlegg

I vinter skrev jeg prøverdagbok, og nå er det vel på høy tid å starte en dagbok her inne i stedet. Har ikke vært aktiv her inne på noen måneder, men skal se om ikke det forandrer seg etterhvert. :)

En liten oppsummering over veien hit. Etter å ha vært prøvere i nesten to år, tok vi endelig mot til oss og fikk skaffet oss henvisning til utredning på fertilitetsseksjonen. Og slik gikk det videre:

19.03.09 - Time hos fertilitetsseksjonen, Nilla-mannen leverte perfekt vare, mens Nilla fikk påvist PCOS, bl.a. 18 uløsna egg i den ene eggstokken. Ble satt på Metformin og PergoTime fra første syklus etter timen, med beskjed om å prøve det fram til august-september. Etter det skulle vi evt vurdere prøverør.

01.04.09 - Tante Rød kom, åh nå blir det spennende fremover!!! Pergotime i 5 dager fra dag 4.

02.05.09 - Positive tester!!!!!!!!!!!!!!!! Hæ, så fort??? Jippiiiiiiiiiiii!!!!!!!!

Tre dager og 9 positive tester senere: Jeg ringer fertilitetsseksjonen og overbringer våre gode nyheter. Blir satt opp til tidlig-UL i uke 7.

20.05.09 - UL, hvor de faktist finner TO fosteranlegg. :hakeslepp:

04.06.09 - Ny UL, alt er vel. Vi blir overflyttet til svangerskapspoliklinikken.

13.07.09 - UL, nå har de vokst! Ser tydelig armer og bein som spreller og bokser. :nikker:

Neste Ul er 20. august. Da blir det "EU-kontroll" av småttisene.

Dette er veien vi har gått så langt, så blir det oppdateringer etter hvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sukk, i dag er visst den store hodepinedagen! Har ikke vært så mye plaget før, men gårdagen ble nok i det mest slitsomme laget, med masse besøk hele dagen og kroppen kjentes ut som om jeg hadde gått flere mil! Sovna som en stein og sov i 12 timer. :natti:

Har gått med hodepine i hele dag, og hverken mat eller en dupp har egentlig vært noe særlig til hjelp. Har vært ute i frisk luft i hele dag også. Men, men, det er ikke noe å gjøre med. Det går seg vel til igjen! :Nikke:

Over til noe annet; I morgen er de første 17 ukene unnagjort. Må si at det har gått fort, og vært ganske lett hittil. Har vært trøtt, hatt litt kvalme og oppkast, men det har ikke vært så intenst at det har vært så veldig plagsomt.

Nå skal det sies at jeg jobber i skolen, og har hatt laaang fri, og det meste av symptomene, bortsett fra trøttheten, kom primært etter skoleslutt. Men jeg har jo fått styre dagene mine stort sett etter hvilken form jeg har vært i, så dette har egentlig gått lekende lett. Nå er jeg jo førstegangsgravid og har ikke noe å sammenligne med, men har jo fått høre, og forventet sjøl også, at siden jeg bærer på tvillinger så måtte jeg regne med sterkere symptomer og plager. Men som sagt, foreløpig går dette veldig bra! :danser:

Det jeg er spent på framover er bl.a., å starte i jobb igjen, da er jeg i 20. uke. Skal til UL og svangerskapskontroll den uka, og er spent på hva de sier i forhold til sykmelding og sånt. Har ikke tenkt å ta noen sjanser, men samtidig - dersom formen er god og småttisene har det bra - hadde det vært moro å få jobbe en stund ihvertfall. Vi får se...

Så er det det med livmorhalsen. Er spent på målingene av den, hvor mye jeg vil bli nødt til å ligge flatt osv.

Så må jeg ta med litt skryt av Nilla-mannen til slutt her. :hjerter_rundt:

Han er bare helt strålende, han hjelper med hva det måtte være. Han passer på at jeg spiser nok og riktig, at jeg ikke løfter for tungt, eller strekker meg for langt. Koser med meg og magen, og hver onsdag har vi høytlesning fra svangerskapsboken om hva som skjer med småttisene i den uka vi går inn i. Nå snekrer han platting utenfor ytterdøra her, sånn at vi har en tørr og ren plass å sitte med småttisene neste sommer. Han står på for å få unna forskjellige prosjekter på gården, slik at neste sommer skal bli roligere. Vi har masse feriegjester her på gården, og karene syns det er supert å få hjelpe til med alle prosjektene, så han slipper å styre på alene da. Han kommer inn smilende hver kveld, og er så fornøyd med alt han har fått unna. Jeg sier til han at han må ikke slite seg ut, men han påstår hardnakket at det er ikke sånt tungt arbeid, så det er ikke så slitsomt. Det er bare så supert å få gjort det unna i sommermånedene. Han er helt super altså!!! :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hei! :vinke:

Gratulerer med dagbok, og tvillinger! :hoppe::strix:

Her må jeg følge med!

Ha en flott tirsdagskveld :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! :blomst::strix:

Herlig at dere traff med en gang dere fikk pergo. Så gøy med tvillinger også da. :)

Er det noen spesiell grunn til at du må få sjekket livmorhalsen, eller er det fordi du bærer tvillinger?

Så bra at mannen din står på sånn, det gjør ikke Snoppen. ;) Han er grei med meg og passer på meg og slikt, men det ville aldri falle ham inn å gjøre noe praktisk ute eller inne av seg selv. Her en dag spurte han meg i fullt alvor: "Hva ER egentlig sparkling?" :dåne: Så tror ikke jeg kan regne med all verdens fra den fronten. :fnise:

Uansett, lykke til med graviditeten videre! :)

Endret av Kirin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kirin! :hallo:

Takk for hilsen! :danse:

Måling av livmorhalsen er vel noe de gjør på alle gravideet stykke ut i svangerskapet, etter uke 24 tror jeg det er... Men veldig ofte når tvillinger fødes prematurt er det fordi livmorhalsen er blitt for kort/åpen. Det er livmorhalsen en snakker om når en snakker om 0-10 cm åpning og den kan raskere bli for kort/åpen når en bærer på tvillinger. Og blir den for kort, blir man sengeliggende for å prøve å forhindre fødsel.

Må man så må man selvfølgelig, men det hadde vært fint å slippe lengre sengeleie.

Vi får se hvordan det går, ingenting som tyder på noe galt foreløpig ihvertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hei :vinke:

Kommer du til å legge ut magebilde etterhvert? :sjenert:

Også må vi :hoppe: for 17 uker! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he, kan vel bli noen bilder etterhvert ja. Men må bli litt mer mage først, har jo alltid hatt mage, så det må liksom bli mer tydelig at det er babymage og ikke bare "flæsk"! :ler:

Også må jeg finne kabelen til kameraet først. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, kan vel bli noen bilder etterhvert ja. Men må bli litt mer mage først, har jo alltid hatt mage, så det må liksom bli mer tydelig at det er babymage og ikke bare "flæsk"! :ler:

Også må jeg finne kabelen til kameraet først. :blush:

Sånn hadde det blitt om jeg ble gravid nå :ler:

Jeg er lang og tynn liksom, men har fått litt sideflesk, mage og lår..

Så jeg ser egentlig litt gravid ut :lol:

Men siden du skal ha tvillinger får du vel den magen :jepp:

:klem:

Endret av Ida-Kristine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg tenkt en del på klær framover. Var i bursdag i dag, og kjente virkelig at buksa begynner å stramme.

Har ikke lagt på meg noe særlig, er akkurat like tung som før jeg ble gravid. Gikk faktisk ned et par kilo, men de er kommet på nå da, så det spørs om jeg er på tur opp nå. Kan vel ikke forvente noe annet heller, med tanke på at det er to småttiser der inne som skal vokse og kreve sin plass.

Men til tross for stabil vekt har magen endret seg, fått større "overvalk" på en måte, så jeg ser nok mer gravid ut enn jeg er. :roll:

Nå ser det ut til at jeg skal starte på jobb etter skoleferien, jobber som lærer... Og da må en jo ha litt klær da. Kan ikke bare dasse rundt i favorittjoggebuksa heller liksom. Men jeg bruker str 44-46-48 til vanlig, alt etter fasong og butikk, og jeg ser jo at mammaklær selges i de størrelsene en vanligvis bruker. Jeg regner jo med å bli rimelig diger etter hvert, så jeg er litt bekymra for hvor enkelt/vanskelig det vil bli å finne greie klær... :vetikke:

Er ikke så veldig glad i å shoppe klær til meg sjøl, har alltid vært en del nedturer knyttet til det, og jeg vet ikke om jeg orker å trå butikk etter butikk etter butikk etter hvert heller. Og det tar 1,5 time å reise inn til byen, her i bygda fins det ikke et mammaplagg i butikkene. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare dele en nydelig sangtekst med dere. :rødme:

She's got a baby inside

And holds her belly tight

All through the night

Just so she knows

She's sleeping so

Safely to keep

Her growing

And oh when she'll open her eyes

There'll be no surprise

That she'll grow to be

So beautifully

Just like her mother

That's carrying

Oh Capri

She's beauty

Baby inside she's loving

Oh Capri

She's beauty

There is and angel growin' peacefully

Oh Capri

Sweet baby

And things will be hard at times

But I've learned to try

Just listening

Patiently, oh Capri

Sweet baby

Oh Capri

She's beauty

Baby inside she's loving

Oh Capri

Your beauty

Just like your mother

That's carrying...Oh Capri

Endret av Nilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Takk for gratulasjon og tips! :) Da skal jeg prøve nå med en gang. Kvinneguiden er litt nytt for meg foreløpig, men er jo veldig gøy da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditeten! :roser:

Og så to på ein gong då, gitt. :rødme: Så flott at det var eit problem som lét seg fiksa så lett. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan bli med deg på klesshopping! :hoppe::fnise:

Det går nok bra :) Bare være åpen for det meste og prøve på en del, har jeg funnet ut!

Du kan jo se litt på nett også hvis du vil, kanskje får du litt inspirasjon også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det ikke til gitt! *gi opp*

Venter du tvillinger? Så koselig!! To små nurk på en gang, gratulerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hurra for oss! 4 års bryllupsdag i dag! :kline:

Og hipp hurrra for Nilla-mannen og forloveren hans som snekrer platting for harde livet utom døra vår. :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skrev til deg i dagboka mi :sjenert:

Har utheva navnet ditt, så du ser det når du blar nedover :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble så glad av det, og siden jeg kunne skrive noe under navnet mitt ville jeg ha noe koselig. Og jeg fikk ikke plass til alt, så da ble det bare det :):klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...