Gå til innhold

Det beste/verste du har sett i et bryllup?


Coriander

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke vært i altfor mange bryllup i mitt liv, men en episode blir jeg aldri å glemme!

Jeg var rundt 14 år den gangen da moren til en venninne av meg skulle gifte seg. Denne moren var forsåvidt en god venninne av mamma, så både jeg, pappa og mamma var invitert. Dette var forøvrig brudgommens tredje bryllup.

Etter middagen ble det servert kaffe og kaker og gjestene minglet. Mens vi satt der å spiste kake kom brudgommens far bort til oss for å slå av en prat. Plutselig sier han: "Jeg ble sjokkert i kirken, hu brura er IKKE den samme dama han tok med hjem i forrige uke! Skal si at mamma og pappa sendte hverandre noen underlige blikk :P

de forble gift ut året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, for min del, kan ikke fatte hvorfor noe gifter seg når de ikke gleder seg eller vil ha hverandre?

Jeg var i byllupp til en tante og hennes mann. Begge var sure og de hverken koste eller klemte eller kysset hverandre.

Husker jeg skulle gå å ta bilde av de, men de smilte ikke.

Etter noen år skilte de seg. ... Det var ingen bombe.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mange år siden nå:

Mine foreldre ble invitert i et stort familiebryllup (pappa sin side) og min mor ble som eneste voksen satt på barnebordet for å passe på de ca 10-12 barna som var der. Ingen hadde spurt henne på forhånd, men fikk siden forklart at "siden du er dagmamma til vanlig tenkte vi det passet best at du satt med barna".

Det endte jo med at hun ikke fikk snakket noe særlig med andre voksne og ikke fikk nyte maten som ble servert en gang, siden hun var opptatt med å ta med andres barn på toalettet eller hjelpe de med maten, slik at de andre foreldrene fikk kose seg. Hun ble naturligvis kjempelei seg.

Hun fikk heller aldri noen takk for å være ufrivillig barnevakt, og hun er fortsatt veldig bitter når hun forteller historien i dag.

What?? Jeg har vært i 3 bryllup, hvorav 2 av de har datteren min vært med i (2 år og så 3 år var hun) Kunne ikke falt meg å la noen andre passe på jentungen min for at jeg skal kose meg. Snakket ikke noen av foreldrenes barn med din mor og spurte i alle fall om det gikk greit for henne? Jeg hadde uansett sittet på bordet med dårlig samvittighet og ikke kost meg.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

What?? Jeg har vært i 3 bryllup, hvorav 2 av de har datteren min vært med i (2 år og så 3 år var hun) Kunne ikke falt meg å la noen andre passe på jentungen min for at jeg skal kose meg. Snakket ikke noen av foreldrenes barn med din mor og spurte i alle fall om det gikk greit for henne? Jeg hadde uansett sittet på bordet med dårlig samvittighet og ikke kost meg.

Det var altså brudeparet som hadde ordnet dette, de hadde satt opp et eget barnebord og der sto min mors bordkort:P Alle andre foreldre ble plassert på "voksenbordet", regner med de ikke klaga på det, de var sikkert bare glade for å få sitte i fred under middagen:) Ingen visste vel noe på forhånd tror jeg.

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg hadde blitt satt i samme situasjon selv! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Har vært i noen harry-bryllup. I det ene hadde brudens forlover på seg en svart strandkjole, og var ellers lite glamorøs. Det er nok ikke lett å få tak i billige og vakre klær i str 52, men svart bomullskjole, som er en sekk med vaffelstrikk over poppa og knyting.. Jaja..

Brudgoms forlover gikk i en fryktelig vinrød jakke, som lignet på en blanding av stoffet på slitte cafestoler og et frottehåndkle (denne hadde brudgommen brukt i sin brors konfirmasjon tidligere, uten hell), svart utvasket jeans, med lenke, hvit utvasket tskjorte, og nike air svarte og hvite joggesko fra 90'tallet, som det så ut som han hadde gått med siden de var på moten. Hvalp ikke at jakken hadde tidenes skulderputer og var minst 3 nr for stor (gikk nesten ned til knærne, og hang ut på sidene av skuldrene).

Den sjarmerende forloveren satt å sendte sms under hele middagen i tilegg..

Artig funfackt: Bruden stakk av med forlovereren innen et år, og de har i dag to barn.

Hun fikk et med brudgom og (var kombi dåp/bryllup) , men det har nå fosterforeldre.

Var også to tenåringer typ 18-19. Hun ene i hvit knelang kjole, med brunt hår og mye svart eyeliner, og ei i babyrosa knelang kjole, med hvitbleket hår, svart ettervekst, og ekstremt mye eyeliner. De maste på røykepause hvert 5 minutt undermiddagen, og stakk ofte av for å sitte å høre på musikk i bilden til en kjekkas med stort turkis pannebånd og hullete jeans.

En av deres beste venninner kom i vinrød blank ballkjole og bestemor duck støvler, sjal, fedt hår, og ingen smiinke bortsett fra eyeliner selvfølgelig. Hun dro i 22-tiden fordi han skulle på byen (!!) i ballkjole altså..

Brudens kjole var pynet med forskjellige bånd i hvitt, rødt og hvitt "I LOVE YOU"-mønster.

noen av båndene var litt korte. Det var fordi de hadde bare kjøpt en 3-pakning fra Nille.

brudekjolen ellers var hvit med rosa perlebroderi, og hun hadde slør med mange falske "gereba"-hoder. klippet av stilken og festet med store sikkerhetsnåler.

Det var HELT stille som i graven inder middagen, rent bortsett fra noen sanger som kanskje tre stk prøvde å pipe/mumle frem, en truende tale fra brudens far og ei dame som klikket på forloveren for at han sendte så mye sms og hadde bena med de skitne jobbeskoene på festbordet. Det var vel ingen blomster på festbordet. Men men.

Det var koldtbort og største sysselen var å henge seg opp i hvem som forsynte seg mest.

Brudevalsen var sangen til brudgomen og exdama, som var invitert, og så litt forpint ut under seansen.

Brudebuketten var satt sammen av 3 av brudens mor sine plastbuketter. Bruden var så opptatt av at hun hadde glemt å ta den med inn i kirken. jeg syntes det var like så greit. Var mest glad for at hun i det hele tatt dukket opp over en halv time for sent.

Hun hadde gråvite semska vinterstøvler under brudekjolen , fordi hun var så frossen av seg, men det var jo litt søtt da!

Blomsterpiken (som var rundt 20 år!) dukket ikke opp, fordi hun ikke visste hvor kirken lå. Hun bodde i sitt barndomshjem, som er fem hus bortenfor kirken, og hadde visst om sin oppgave i et år..

Moren til brudgommen hadde arrangert storslått 40års-feiring med livemusikk samme dagen, fordi hun ikke likte bruden. Hun kom til alles overaskelse i kirken, men prøvde å få alle gjestene til å bli med på hennes fest. Mange valgte det, for hun var veldig på at hvis man ikke kom til henne, så valgte man side osv.. Så mange følte at de skylte henne det, fordi hun hadde øst ut om hvordan hun stilte opp for dem, og mindte dem på episoder.

Utpå kvelden kom det en gjeng som ikke gadd å komme i vielsen, for de skulle "DREKKA", de gikk igjen forbannet da all alkoholen var drukket opp (6 pack 0,33 liter på deling)

Ellers var brudeparet smashing! Datteren søt, maten god og man måtte jo ta det med et smil!

Men det er det særeste bryllupet ever!!

Et annet bryllup jeg var i (venn av brudgom) var toastmasteren bare opptatt av å fortelle at han hadde sett MYE rart og trøstet bruden mang en gang. Og at han ikke skulle fortelle hva for noe alt mulig rart og sykt brura drev med. "Ja, se der ja, nå får jeg drepende blikk igjen, hahaha, slapp av, jeg skal ikke fortelle noe, men OI OI OI" osv. PINLIG! Særlig med tanke på at bruden er psykriatisk pasient og HAR gjort mye rart( f.eks tent på verandaen til exen sin).

På lokalet jobbet det noen sure burugler. Da nesten alle gjestene hadde forskynt seg veldig moderat med middagen (kjøtt, poteter, grønnsaker på fat), var det en del som kommenterte at ingen turte å ta mye, fordi alle ble "hovedattraksjonen" når de ble servert. En svarte da "vi tar det igjen på neste runde", hvorpå en av de sure damene glefset tilbake at det var bare en runde!!! Tror dere de siste 10 gjestene som ikke hadde blitt servert enda forsynte seg da eller??!

Vi andre satt der med et stykke skinkestek og en liten potet, mens hurpa og burugla gikk inn på kjøkkenet med nesten fulle fat.

Det var en stk drikke til middagen. Altså ett glass vin eller en glassflaske med brus var alt igjennom både middag, taler og dessert. Toastmasteren spurte om å få mer brus, og fikk nesten smekk med linjalen av serveringsdamen, som glefset "det er en til hver!!"

Brudgom hadde kreft, og han fikk ikke oppleve sin første bryllupsdag :(

Men det gjorde at alle taler og sanger dreide seg om han. Ingen fra hennes familie kom (er en grunn til at hun har psykiske sår), så svigermor hadde laget en sang til henne.

Men den var om hvor fantastisk brudgom var og at hun var heldig og måtte være snill. sånn var talen til forloveren hennes og.

Brudgom reiste seg blygy etter mye mas, og sa "jeg elsker deg" mens han så i bordet, etter at bruden hadde holdt en nydelig tale.

Til kaffen var det bar. Der kostet et vanlig lite kjøkkenglass med dau pepsi max 35 kroner.

Vi tenkte ikke på å ha med penger, så vi hadde akkurat nok penger til hvert vårt glass.

Synes det var snodig at det ikke var noe som helst drikkevarer til bryllupskaken.

Men brudeparet og de nærmeste var både vakre og lykkelige, og jeg er veldig glad for at jeg fikk bli med på det, selv om jeg ble litt overasket. Det var mest de som jobbet der og reglene for dette lokalet jeg fikk hetta av. Foreldrene hans betalte bryllupet og hadde gjort så godt de kunne, med de midlene de hadde, og det var alt i alt en fin kveld <3

Ellers har det ikke skjedd noe annet enn positive overaskelser i de andre bryllupene!

Anonym poster: 8d00938d3a85664600493389275dbcb0

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen helt forferdelige opplevelser fra bryllup, men det er ett bryllup som har festet seg på en negativ måte.

For det første var maten uspiselig. Ikke vet jeg hva som gjorde det, men alt var veldig vondt (og jeg er forresten ikke kresen, jeg spiser det meste). Nesten ingen som spiste noe i det bryllupet, og senere har bruden skrytt veldig av hvor billig hun hadde fått denne maten. Det ble fort tomt for kaker, både fordi det nesten ikke var kaker og fordi folk var fryktelig sultne etter middagen. Lokalet var langt fra noe sted å kjøpe seg mat, og jeg var sulten hele kvelden.

All drikke kostet penger. Absolutt alt. Dette hadde vært ok dersom man hadde fått beskjed på forhånd, men det hadde vi ikke. Det var helt tilfeldig at vi hadde med en del penger (skulle ta taxi hjem), og godt var det for prisene var hårreisende. Vi snakker 50 kroner for et glass brus, og 35 kroner for en kopp kaffe... Ikke var det satt ut vann engang ved bordene, så man var nødt til å kjøpe alt av drikke om en ikke skulle drikke fra springen på do.

Var veldig tydelig at det var et bryllup der det skulle spares på det meste, og det var rett og slett utrivelig (og ikke minst dyrt for gjestene som betalte blodpriser for brus/øl/kaffe).

Anonym poster: 5b1c8bcb5715291429b83e810022dee0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Gud her var det mange bra historier :D

Har kun vært i et bryllup jeg da, og værste der var vel at halvveis ut i middagen gikk de tom for kjøtt, så jeg fikk poteter saus og grønnsaker bare mens han ved siden av meg satt og spiste kjøtt. Halvparten av gjestene fikk kjøtt og halvparten ikke så ble litt rar stemning der vi satt skrubb sultne og så på folk rundt oss spiste...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest energibånd

Var i bryllup for noen år siden, og bruden hadde ikke noe tiara, greit nok det. Jeg syns det enkle er ofte det beste, men istedenfor hadde hun masse spikre (ja, spikre) i hårbunten som stakk ut alle veier.

På den tiden syntes jeg faktisk det var fint (jeg var fjortenår), men etter å hatt gjensyn med bryllupsbildene, må jeg konkludere med at det ikke var særlig fint.

Endret av Toppkvark
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

På den tiden syntes jeg faktisk det var fint (jeg var fjortenår), men etter å hatt gjensyn med bryllupsbildene, må jeg konkludere med at det ikke var særlig fint.

du skal ikke mer enn 8-10 år tilbake i tid før mange moter anses for å være avlegs og stygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest energibånd

du skal ikke mer enn 8-10 år tilbake i tid før mange moter anses for å være avlegs og stygge.

Å erstatte tiara med spikre tror jeg aldri har vært på moten. ;) Kreativt var det i hvert fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var i et ganske tradisjonelt, og veldig koselig, bygdebryllup. Stemningen var god, og selv om det var lavbudsjett hadde de brukt pengene gjestevennlig.

Men det som sjokkerte meg var hvem som serverte. Brudeparet hadde ca 10-20 søskenbarn på hver side. Disse var klassifisert i tre kategorier 1) gjester 2) ikke invitert og 3) servitører (!!!). Jeg satt ved et bord der storesøster måtte servere sine egne foreldre og lillesøster. Greit å trekke på vennetjenester og naboer i lavbudsjettbryllup, men dette synes jeg ble drøyt. Jeg hørte at flere søskenbarn hadde valgt å komme med unnskyldninger for hvorfor de ikke kunne komme, da de synes de ble behandlet annenrangs i forhold til sine søsken.

I et annet bryllup (også lavbudsjett) stod ikke lokalet i forhold til antall mennesker i det hele tatt. Vi satt i en veldig trang E-form. Det var nærmest umulig å komme seg på toalettet, og man sparket i den som satt tvers over deg på bordet, da bordene også var små. På toppen av det hele var dette en veldig varm sommerdag (ikke brudeparets feil), lokalet hadde vinduer rett mot sola uten skjermingsmuligheter, og uten skikkelig lufting. Det var rett og slett uutholdelig.

Anonym poster: 2b9a477f142dc4e0ea5f99c2168c558e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Å erstatte tiara med spikre tror jeg aldri har vært på moten. ;) Kreativt var det i hvert fall.

fair nuff men jeg tenkte mer på moter på generelt basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste bryllupsopplevelsen var bestevenninnen min sitt bryllup. Det var et hagebryllup, og de har en helt fantastisk hage, litt a la Baroniet i Rosendal, men selvfølgelig ikke like overdådig. Det var tent hundrevis av lys i hagen (små boller med parafin og veke) og små bål og roser overalt. Rundt det største bålet var det lagt ut masse tepper, og der lå vi og skravlet og drakk champis utover kvelden. Herlig!

Ååå, det hørtes helt fantastisk ut! Jotter det ned på mitt "drømmebryllup" ark.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i et nydelig bryllup. Var så fint pyntet,flotte farver og nydelig dekket bord. Bordet var sånn hesteskoformet. Under middagen ,ikke alle var ferdig å spise, så sitter brudeparet midt i hesteskoen og røyker. Dro ned inntrykket noe voldsomt.

De delte opp hesteskoen under kaffen og laget småbord. flott var det. Så fikk vi servert likør,eller cognac til kaffen for de som ønsket det. Alt var laget av hjemmebrent. herregud, går det an

Jeg poster som anonym fordi jeg ikke vil at innlegget skal koples til brukernavnet mitt her.

Ja, det går an. Det låter veldig som mitt eget bryllup. På en øy på nordvestlandet mot slutten av forrige årtusen? Alt stemmer, bortsett fra at jeg ikke kan huske det med røykinga. Det er imidlertid godt mulig at det også stemmer; man er tross alt litt ekstra stressa på en sånn dag.

Utgangspunktet var at ingen av oss kommer fra spesielt rike familier, og vi er fra helt forskjellige deler av landet. Vi var nødt til å begrense utgiftene og måtte derfor prioritere.

Under den borgerlige vielsen i huset til min svoger, serverte vi enkel håndmat og musserende vin (ikke ekte champagne, men det var det ingen som klaget over). Til festen om kvelden leide et rimelig lokale med plass til alle og pyntet det så godt vi kunne uten å kjøpe inn masse dyre ting. Vi bestemte oss for bare å ha bordplassering til den nærmeste familen, forloverne og toastmasteren, fordi vi selv har vært i selskaper som har blitt mer eller mindre ødelagt av feil bordplassering. Vi mener det er bedre å la folk bestemme hvem de vil sitte sammen med selv, og etterpå dele opp bordene så man kan bli kjent med nye mennesker uten at det føles som tvang.

Maten bestilte vi fra et lite og lokalt cateringbyrå der vi kjente sjefen ganske godt, slik at vi kunne diskutere menyen inngående. Det var ikke tilfeldig at hovedretten ble havlaks. Vi var nøye med å ta hensyn til vegetarianere og allergikere.

Vi måtte selvsagt ha vin. Den kunne ikke være hjemmelaget, og det måtte ikke være for lite av den. Det var den største enkeltposten i budsjettet. Vi hadde også alkoholfrie alternativer.

Siden mange kom langveisfra, var det svært viktig å sørge for at de hadde steder å bo og at de ikke sultet mellom slagene. Vi fikk fantastisk hjelp, også av folk som ikke følte seg forpliktet av familiebånd, og alle de langveisfarende (bl.a. min familie) fikk gratis kost og losji i inntil tre døgn. De måtte betale betale reisen selv, så vi syntes vi måtte tilby dem såpass.

Vi hyret et slags band som jeg knapt nok husker. Litt danskebåtaktig, og der følte jeg at vi hadde sølt bort noen penger, særlig fordi svigermor (skål for henne!) uten at vi visste det hadde invitert en veldig flink gitarist og sanger som tidligere hadde spilt sammen med onkelen til kona mi (han spilte trekkspill). De to sammen skapte en mye riktigere stemning og fikk folk til å danse.

Men vi måtte altså begrense pengebruken. Hvor mange tusen måtte vi ha brukt på en åpen bar med originalvarer? Jeg aner ikke. Vi hadde uansett ikke råd. Så vi valgte en billigere løsning som også er i tråd med den lokale tradisjonen: Hjemmebrent og essens. Til min egen tale hadde jeg skrevet en sang der jeg tok opp dette på en fleipete måte:

Men la oss holde fest imens

på gjær og sukker og essens

Ingen jeg har snakket med etterpå var misfornøyd, selv ikke folk som er vant til langt edlere varer. Så hvis det var mitt bryllup du skrev om, både håper og tror jeg at du var i et forsvinnende lite mindretall.

For øvrig ble festen holdt som en feiring av livet, og vi lovet hverandre å holde sammen i gode og onde dager. Det har vi gjort, og det vil vi fortsette med.

Anonym poster: 3eb0e5d33e94999807ccfaed5ad5a7f4

  • Liker 15
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...