Gå til innhold

Tvangsdusjing i skolesammenheng.....


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Embla s

Det med mobbing og kroppsbilde er en ting. Jeg mener uansett at ingen skal behøve påtvinges andres nakenhet eller være nødt til å være naken foran andre. Jeg er glad jeg er voksen og kan velge selv når og hvor og framfor hvem jeg er naken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Stjernelys

Jeg har liten tro på at man blir mobbet kun fordi noen har sett deg naken. Mobbing kan oppstå av mange forskjellige grunner, og som regel er de "offisielle" mobbeårsakene bare påskudd for å ta noen. Jeg har hørt om folk som har blitt mobbet for feil navn, feil gate, feil lue, feil skolesekk, feil hårklipp, briller, sko, smykker, neglebiting, etc. Som du skjønner er ikke dette de reelle grunnene.

Mobbing oppstår gjerne som en konsekvens av dårlig selvsikkerhet. Det er hva man utstråler overfor de andre i klassen / skolen som har betydning. I vår klasse hadde vi en ganske rund jente som var veldig sikker på seg selv, og var overhodet ikke sjenert i dusjen. De andre jentene snakket faktisk om hvor flott hun var, og hun ble heller aldri mobbet. Derimot var det en jente som i utgangspunktet var kjempepen som fikk de stygge kommentarene. Hun var tynn og fin men med en kjempedårlig kroppsholdning og et usikkert vesen som antagelig kom fra manglende trygghet hjemmefra.

Jeg tror flere av dere har helt feil fokus. Båser i dusjen har ingen virkning mot mobbing. Snarere kan det bli et nytt påskudd. Dette er snakk om hva slags holdning man som forelder gir barnet sitt. Om man lærer barna at nakenhet er stygt og fy, vil de også høyst sannsynlig bære sin kropp med skam. Er man godt vant med nakenhet hjemmefra, og opplært til at en naken kropp er flott, er man også langt tryggere på seg selv når man møter disse situasjonene i andre sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Jeg gir iallfall blanke i om folk ser meg naken i dusjen og synes kroppen min er snål og rar.

Jeg må no bare være slik jeg ble, når jeg ikke ble som jeg skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noe alvorlig i veien med holdningene, verdiene og menneskesynet vi lærer ungene våre dersom det er bedre å gå rundt og stinke dritt etter å ha trent enn å vise seg naken. Sånne holdninger er veldig smittsomme, og du kan være helt sikker på at din datter er sånn fordi en venninne er det, eller venninnen er sånn fordi datteren din er det. Sånn fungerer det, er jeg redd.

På et eller annet punkt har noe med oppfatningen av nakenhet blant de tenåringene som vokser opp nå blitt veldig feil. Det er stadig mer akseptert å ha sex i stadig yngre alder og med flere, og det er veldig viktig å ha en perfekt kropp når man er 11 år, men å vise seg naken fordi man skal dusje er helt forferdelig??

Ser det på unger i omgangskretsen også. Ble skremt da en 8-åring ikke kunne bytte T-skjorte på stranda fordi noen kunne se puppene hennes :o

Men det er klart, når ungene vokser opp i den tro at kroppene deres er verktøy for sex og tror at alle rundt dem tenker i det perspektivet og at nakenhet er det samme som seksualitet, da må det til slutt bli en del unger som sliter.

Tror nok nøkkelen ligger i en massiv holdningsendring jeg også. Å kalle det tvangsdusjing ser jeg på som en falitterklæring, man har akseptert at nakenhet er feil og fy. Du må nok heller snakke med datteren din om det at hun slanker seg og prøve å forklare henne at det er feil å gjøre det, heller enn å støtte opp under vrangforestillingen hun- og MANGE andre- har om dette på hennes alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd, men skitt au.

Mobbing satt til side; dersom en elev (eller hvem som helst for den saks skyld) føler det unaturlig og ille å måtte kle seg naken sammen med 20+ andre, så vil det i noen tilfeller kunne karakteriseres som overgrep å skulle tvinge dem til det. Hvor naturlig alle andre måtte mene det er vil ikke gjøre det mer naturlig for dette individet. Nå er det engang slik at skolen ikke har lov til å sende elevene i dusjen med tvang, så da får man prøve å finne alternativer, enten det er bruk av lærerdusj eller vaskeklutvask på toalettet e.l.

Hva eget avkom angår, så har han ordre fra moderlig hold om å dusje den dagen de har gym i andre time. Den dagen han har gym i siste slipper han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

jeg var lubben og ble mobbet..

men garderoben oppfattet jeg likevel aldri som et problem

jeg var vant til nakenhet hjemmefra og oppfattet ikke at kroppen min var mer på utstilling da (alle kunne jo se at jeg var tykk med klærne på også)

jeg synes det er et mål at vi skal kunne dusje i samme rom som andre mennesker.. et så avslappet forhold til vår kropp og andres nakenhet synes jeg alle bør etterstrebe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Jeg var heller aldri komfortabel med fellesdusj, pleide derfor å skippe det. Kan ikke huske at det var noe problem. I ungdomsskolen vasket jeg meg raskt på toalettet, det gikk helt greit, ikke noe lukt etterpå. :wink: På videregående var gymtimene alltid i siste time, så da dusjet jeg når jeg kom hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Husker fra min egen skolesituasjon. Vi hadde et lite rom med 12 dusjer i. Alle inn på en gang.(2 puljer) Ingen skillevegger.

Gym ble et mareritt. Ikke var det skap i garderoben. Bare en benk med knagger.

Foregikk mye mobbing der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enkelte har det med å tenke sex når man hører om homofile. Synd det er slike fordommer.

Tenker du også sex når du ser en annen mann? Like ille.

Ja at det er homofile i en klasse, ja hva så? det kan jo være en neger der også. Slike tanker blir like teit.

Lurer på om noe av problemet er dine fordommer og ikke bare din datters problemer.

Husk, vi overfører våre holdninger til våre barn.

MIMI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det på unger i omgangskretsen også. Ble skremt da en 8-åring ikke kunne bytte T-skjorte på stranda fordi noen kunne se puppene hennes :o

Det har nå alltid vært litt rare oppfatninger blandt barn og kropp da. Da jeg var veldig liten, var det ingen som fikk se navlen min :ler: Da jeg ble litt større, var det brystvortene. Jeg hadde bikini (eller brystholder som jeg kalte det) på stranda fra jeg var rundt 4-5 år. Nektet å gå uten brystholder :ler: Ganske naturlig siden ingen av kvinnene rundt meg gikk uten.. Men tenkte aldri over at det var rart eller ekkelt å dusje med de andre jentene på skolen. Jeg synes ikke det er et rart tegn i tiden om en 8-åring er sjenert for å vise frem kroppen sin på stranda.

Nå da jeg er voksen, er jeg liberal med å vise både navle og brystvorter :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er en ganske grunnleggende menneskerettighet å få bestemme over sin egen kropp, hvilket også innebærer å få bestemme hvem man skal og ikke skal vise seg naken for. Hvert individ har rett til å få respekt for sine grenser.

Og hvorfor i all verden er det nå så viktig å være komfortabel med å være naken sammen med hvem som helst av samme kjønn? Viktig at man ikke skal skamme seg over kroppen sin, viktig at man ikke skal se på nakenhet som noe stygt/syndig/unaturlig; javisst, men man behøver da ikke automatisk å være komfortabel med å vise seg naken for gud-og-hvermann bare fordi man ikke skammer seg over kroppen sin?

Skal vi alle være naturister, slik som noen mener er naturlig? Hvorfor er det mindre naturlig å være naken overfor det motsatte kjønn, er det fordi man skal skamme seg over at man er mann/kvinne? Hvorfor ikke la gutter og jenter dusje sammen på skolen, så blir nakenhet enda mer naturlig og kanskje respekten og forståelsen mellom kjønnene enda større?

Selv har jeg aldri, hverken som barn eller som voksen, likt hverken å la andre se meg naken eller å se andre nakne. På skolen dusjet jeg sjelden etter gym, kun de gangene læreren "tvang" meg til det, foretrakk å heller gå svett og stinkende resten av skoledagen. Bare det å være i garderoben mens de andre spradet nakne rundt var dritekkelt. Hadde der vært avlukker hvor jeg kunne ha skiftet og dusjet i fred så hadde det jo ikke vært noe problem, men i stedet ble stunden i garderoben og resten av skoledagen etter gym et mareritt. Hadde mine grenser blitt respektert så hadde livet mitt vært langt mindre problematisk!

Og angående mobbing og kroppshysteri: Dette med å respektere hverandre nok til ikke å mobbe, og dette med å ha et sunt forhold til sin egen kropp og ha et godt selvbilde; hva i all verden har det å gjøre med hvorvidt man dusjer nakne sammen med andre eller ei? Har man ikke like mye krav på respekt uansett om man vil dusje sammen med andre eller foretrekker å dusje alene? Kan man ikke ha et sunt forhold til egen kropp og ha et godt selvbilde selv om man ikke er vant til å dusje sammen med andre, eller ha et usunt forhold til egen kropp og et dårlig selvbilde selv om man er vant til å dusje sammen med andre? Jeg tror nå bestemt at hvorvidt man respekterer andre mennesker og hvorvidt man har et sunt forhold til kropp og nakenhet, og hvorvidt man har et godt selvbilde, eller ei, kommer an på helt andre og mer grunnleggende forhold enn hvorvidt man er vant med/komfortabel med å være naken sammen med andre. Det handler om å ha et riktig menneskesyn, hvilket man kan lære uten å bli hverken tvunget til eller nektet å være naken sammen med andre av samme eller motsatte kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig sunt å se andre når de er less than perfect. Og å vise seg for andre når man ikke er på sitt mest perfekte. Være litt naken og avkledt blandt sine like, jeg tror det bygger fine holdninger. F.eks er det mange som nevner at strandliv i Norge er så behagelig, for der er det rom for alle. Fra bestemor til barnebarn, store mager og valker og cellulitter, og en og annen slapp pupp. Jeg synes iallefall det er fantastisk.

Man skal ikke så langt før alt slikt er tabu, man kan kun vise seg preppet og klar, og det er nedverdigende hvis man ikke er perfekt. Hvis man har litt cellulitt på rompa, så holder man seg hjemme.. Kan jo bare se på Janet-puppen som hele verden snakker om. Det hadde aldri skjedd i Norge, hvorfor? Fordi vi har et mer naturlig forhold til kropp og nakenhet. Du skal ikke se bort ifra at fellesdusjinga har lagt et grunnlag der, har man sett 200 vanlige nakne damer så skjønner man etterhvert at folk er forskjellige. Og det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Seleena

Dette vil jo bare sende enda flere signaler om at det faktisk er flaut å vise seg for andre, og ikke at det er en naturlig ting...

Det er eg VELDIG uenig i. Om man får båsar der man kan vere i fred når man vaskar seg trur eg det blir mykje betre for elevane. Man dysjar vel aleine heime og vel?

Eg har sjølv vore den som har hatt kompleksar som liten og eg har i alle år ønska meg små båsar der vi stod for å vaske oss.

Vi slo av lyset inne i dysjen i maaange år eg og mine klassekameratar fordi vi var alle enige om at det var flaut å vise seg for kvarandre.

JA til 4-6 timar gym i veka og båsar til grunnskulen !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lys av mitt forrige innlegg; Minnie Emmerdale var en av brukerne på dette forumet som tålte minst variasjon i kropp. Hun elsket å hetse folk med valker, cellulitter og hengepupper, spesielt hvis de hadde en snørrete unge i armene samtidig. Jeg tror hun hadde trengt en parade med 200 nakne vanlige damer mer enn å gjemme seg i en bås, for å normalisere sitt syn på kvinnekroppen. Fellesdusjing er allmenndannende, litt som isbading. Det er ikke behagelig, men du blir tøff av det. Er vi en nasjon av sveklinger, som ikke engang takler å dusje sammen med noen av samme kjønn og alder??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hø, dusja du med mora de og event søstra og da kansje.

Det er f...meg ikke mye allmenndannede som du skriver.

Vet ikke om du har barn eller noe, men du fremstiller det som å gå på kiosken og kjøpe is.

Det er ikke lik som isbading. Svært få driver med isbading.La de gjøre det, men tving f...ikke meg til det.

Er i mot tvang i enhver form. Er vel en menneskerett å velge hvem man skal dusje i lag med.?

Har du sett i komunale svømmehaller, fellesdusj for hele gjengen. Pga renslighet skal alle klær av. Slik stoppet mitt forsøk på og bli en gjest der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hø, dusja du med mora de og event søstra og da kansje.

Det er f...meg ikke mye allmenndannede som du skriver.

Vet ikke om du har barn eller noe, men du fremstiller det som å gå på kiosken og kjøpe is.

Har du sett i komunale svømmehaller, fellesdusj for hele gjengen. Pga renslighet skal alle klær av. Slik stoppet mitt forsøk på og bli en gjest der.

Jeg har dusjet med moren min mange ganger :ler: Men det begynner jo å bli noen år siden. Men ser henne i trusa stort sett hver gang jeg er hjemme. Ser ikke noe galt i det. Dama er jo over 60 og har født 3 barn, selvfølgelig er ikke mageskinnet like stramt som på en fjortis.

Da jeg var liten (før skolealder) dusjet jeg med broren min. Vi pleide å tette sluket med en vaskeklut, lot vannet legge seg 5-10 cm over hele badegulvet og tok fart og skled med en annen vaskeklut under rompa over hele gulvet. Kliss nakne. Det var dødsmorro.

Har ingen søster, men da min tante og onkel kom på helgebesøk, måtte vi barna dusje to og to så varmtvannet skulle holde til alle. Da dusjet jeg med søskenbarnet mitt (jente).

Når man er så liten når man begynner, er det ikke verre enn å gå på kiosken å kjøpe is. Istedet for å bygge opp hemninger, lar man dem ikke vokse. Jeg vedder på at de som er redde for å dusje med andre, er de samme som ikke vil på stranda om sommeren. Er det ikke trist å ikke gå på stranda om sommeren??

Jeg har vært kliss naken i mange kommunale svømmehaller. Ser ikke noe problem der. Eneste bekymringen helt ærlig er å pådra meg fotvorter. Alle andre har jo sine skavanker, hvorfor skal jeg føle meg ille berørt av å være naken med dem? Jeg synes det er usigelig trist at du ikke tør gå i kommunal svømmehall fordi du har sperrer på å være naken rundt andre av samme kjønn. Hva er du så redd for? At du ikke har de fineste puppene? At noen skal synes rompa di er stor? At noen skal synes ille om magen din? Det er det jeg mener med allmenndannende. Jeg bryr meg katta om andres kropp og skavanker, fordi jeg er vant og trygg på å være naken rundt andre. Er man vant til det, slutter man å studere andres kropp. Man har sett alt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg, Veslebråka! Jeg er veldig enig! Har nesten alltid måttet dusje i fellesdusjer, og har vel egentlig ikke hatt det helt store problemet med det. Har også dusjet sammen med søster og mor da jeg var mindre.

Det eneste stedet jeg har følt meg litt ille berørt som naken var da jeg presterte å ta med et bittelite håndkle til Vestkantbadet i Oslo. Der må man nemlig gå gjennom et fellesområde fra dusjen og til avkledningsbåsene. Og tøyet ditt har du selvfølgelig måttet sette fra det et annet sted, så du MÅ rusle rundt der. Midt håndkle dekket enten foran og bak nede, men ikke puppene, eller puppene og foran, men ikke bak. Hadde ikke vært noe problem i en 100% damegarderobe, men jeg skal innrømme at jeg ikke følte meg så høy i hatten når "fellesarealet" var unisex...

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med VesleBråka!

Det ser ut som vi er igang med det Øyvind Thorsen sier:

"Det som var uvaner i gamle dager er drivverdige sykdommer nå"

Bare vent, om en liten stund kan du sikker få sykmelding og uføretrygd for å slippe å dusje på barneskolen 8)

Nei, alvorlig talt: Send unge jenter (og åpenbart endel mødre også) til svømmehallen. Ingenting er så nyttig for kroppsbildet som å se massevis av andre damer, voksne damer som tør å vise at ting henger og slenger litt.

Og du som forfattet hovedinnlegget: HVorfor får jeg en følelse av at dattern din ser "ungkaren", "Temptation Island" og alle de andre nye badedraktseriene på TV? Ungene blir jo fullstendig skrudd av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...