Gå til innhold

Tvangsdusjing i skolesammenheng.....


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Nå begynner skolen snart, og min datter har begynt å slanke seg for å kunne dusje på skolen etter gym/før bading, lærerene sier hun kan slippe om hun vil (ikke før bading, men etter gym "går greit"), men hvem vil sitte å stinke svette resten av skoledagen?

Er det ingen som forstår at dusjingen er det største kroppspresset i dag for de fleste? Når en er påkledd kan en bruke en del triks for å se bra ut (noe hun er svært flink til, og hun får selvsagt hjelp av meg når hun spør), men når klærne må av er det ingenting en kan gjøre for å føle seg mer vel.

Når kommer det frem en kampsak fra ett eller annet parti om at ALLE har rett på å få slippe å være naken foran andre? Det å måtte kle av seg foran alle de andre elevene (riktig nok kun de av samme kjønn, men det er ikke uvanlig at det er en homofil i klassen, eller at læreren er homofil, og da blir det jo mye det samme som om det hadde vært en person av motsatt kjønn, og nei, jeg har ingenting i mot homofile, men jeg hadde ikke kledd meg naken foran min lesbiske venninde, like lite som jeg hadde kledd av meg foran min hetrofile mannlige venn) og en eller flere lærere er faktisk ganske vanskelig for mange.

Vel, det var kun et lite hjertesukk fra min side her.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Mange skoler har det slik at elever som synes det er vanskelig å dusje kan få gå før de andre. Forøvrig er det vel kanskje en treningssak.

Forøvrig synes jeg du hadde noe skrullete kommentarer om lesbiske. Synd at slik skal hindre deg i å eks gå i offentlig svømmehall. Tror du de er ute etter sekduell spenning overalt hvor de går? Lesbiske lærere er en ting. tror du de er pedofile i tillegg???!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremfor å få spesialbehandling for datteren min ville jeg vel heller tenkt nøye gjennom og snakket med henne hvorfor hun føler at hun ikke kan kle av seg i garderoben. Og kanskje prøve å hjelpe henne med de kompleksene/vonde følelsene hun har. Jeg ville i alle fall ikke oppmuntret noe slanking, med mindre det er et reelt fedmeproblem.

Jeg vil vel tro at det kan bli verre reaksjoner fra klassekamerater om en ikke dusjer etter gymen. Også om en får spesialbehandling og sendes i dusjen før de andre...

Sønnen til en venninne av meg (6 år) kom en dag hjem med våt badebukse under buksa (på vinteren) fordi han ikke hadde turt å skifte i garderoben etter svømmetimen. Helt for jævlig at kroppsfikseringen rammer så små barn, nå det å være naken ikke burde være noen problematikk i det hele tatt...

Tror ikke at det burde være noen kampsak for at unger ikke skal dusje sammen (er jo faktisk ikke gjennomførbart sålenge vi har fysisk fostring i skolene), men mer holdningsarbeid er helt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulket gymmen hele ungdomskolen og hadde angst for gymlærernazien hele tiden mens jeg var på skolen. På videregående klarte jeg å bli fritatt ved hjelp av legeerklæring.

Den perioden ødela ganske mye for meg siden i livet og først i en alder av 24 begynte jeg å trene og kunne dusje forran andre.

Kroppsøving i skolen er en uting, det skaper tapere og ødelegger for mange. Hvis dette skaper problemer for datteren din bør du heller la henne få slippe. Du er hennes verge og kan bestemme dette. Selfølgelig hadde det vært fint om alle kunne godta hverandre som de var, men slik er ikke verden, og du bør ikke sette din datters psykiske helse på spill for å redde verden. Det er OK å stå på egne prinsipper, men ikke når det går ut over andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius
Kroppsøving i skolen er en uting, det skaper tapere og ødelegger for mange.

Jeg tror heller at mangel på kroppsøving i skolen vil skape tapere og gjøre det verre for mange. Elever som føler seg overvektige blir vel ikke slankere av å la være å bevege seg? Nei, hadde vi hatt MER kroppsøving i skolen, tror jeg problemet hadde vært mindre, jeg. Om alle barneskoleelever hadde en time for dag ville dusjing og nakenhet blitt en naturlig greie, samtidig som de hadde fått bevege seg nok i vår stillesittende, TV-tittende datahverdag!

(men det er kanskje en annen diskusjon...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krøppsøving i skolen er ikke en uting, tvertimot, men jeg er også motstander av tvangsdusjing.

Det bør være opptil hver enkelt elev, så får man velge hva man synes er evrst, naken i dusjen eller muligheten for å bli mobbet for svettelukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reagerer litt på at du sier det ikke er uvanlig med homofile medelever, og derfor er det ekstra ekkelt å måtte kle av seg.. er det du som har sagt det til datteren din, eller noe hun har kommet på selv? Ser hun på seg selv som et potensielt seksuelt objekt for de andre jentene? Eller er det bare en unnskylding "av idag" fisket fordi hun trenger en? Lurer litt på hvor gammel datteren din er også.

Jeg gjorde meg ivertfall ikke noen tanker om at "kanskje" en medelev i dusjen eller læreren er homofil, og derfor bør de ikke få se meg naken, det synes jeg er unormalt. Gjør ikke det nå heller!

Kanskje lærere burde begynne å dusje med elever etter gym, (og foreldre) så de får litt variert input om kroppsbilder, og roer seg litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fuglehue

Det er ikke bare overvektige som har problemer i dusjen, folk kritiserte meg og tynnheten, pluss at jeg har omtrent kritthvit hud, noe jeg liker, men andre har problemer med. Løsningen da var å ikke være så aktiv i gymmen så jeg slapp å dusje, og bare skiftet på do. Men det skal jo ikke være sånn her. Men igjen var det jo bare tjukkaser som mobbet meg, så de hadde vel sine komplekser, men du så ikke meg mobbe dem. FYSJ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg gikk på katolsk pikeskole i Chicago og vi hadde regelmessig kroppsøving 2-3 ganger pr. uke. I garderoben var det såkalte vippedører eller "saloondører" mellom dusjene slik at de dannet en bås. Dørene var høye nok til at de dekket deg fra knærne til skuldrene slik at vi kunne se og snakke med hverandre, låne såpe/shampoo el. Dørene var også plassert så langt ut fra selve dusjen at man bare hengte håndkledet over døren før man skrudde på vannet.

På den måten kunne man gå med håndkledet rundt seg til og fra dusjen og man kunne vaske seg uten å føle at man ble beglodd av andre.

Denne løsningen kan uten tvil adopteres av norske skoler.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne løsningen kan uten tvil adopteres av norske skoler.

Minnie

Ja du får bare hoste opp en finansieringsmulighet så er det sikkert i boks.

Mulig noen foreslår doer som fungerer eller skikkelige skolebøker først men man vet aldri....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I garderoben var det såkalte vippedører eller "saloondører" mellom dusjene slik at de dannet en bås. Dørene var høye nok til at de dekket deg fra knærne til skuldrene slik at vi kunne se og snakke med hverandre, låne såpe/shampoo el. Dørene var også plassert så langt ut fra selve dusjen at man bare hengte håndkledet over døren før man skrudde på vannet.

På den måten kunne man gå med håndkledet rundt seg til og fra dusjen og man kunne vaske seg uten å føle at man ble beglodd av andre.

Minnie

Dette vil jo bare sende enda flere signaler om at det faktisk er flaut å vise seg for andre, og ikke at det er en naturlig ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanessa

Da jeg gikk andre året på ungdomsskolen, kom det en ny jente i klassen. Jeg kunne skrevet mye om henne og hvorfor hun ikke fikk noen venner, men det som er relevant for denne diskusjonen er: Hun dusjet ALDRI etter gym. Som om ikke det var nok, så skiftet hun ikke til gymtøy heller, men hadde altså gym i de vanlige klærne sine som hun brukte resten av dagen. :o Hun ble ikke særlig populær nei...

Jeg er helt enig i at noe burde gjøres med garderobeforholdene på norske skoler, og tror at det som Minnie beskriver hadde vært den ideelle løsningen. Men så vet jeg også at det kommer neppe til å bli aktuelt all den tid skolene ikke engang har råd til skikkelig læremateriell. :evil:

Klart mange misliker å vise seg naken foran fullt av andre jenter, det gjør jeg også. Det hjelper ikke å si at det er en helt naturlig ting og ikke noe å være flau over, vi har alle forskjellige grenser på slikt. Men jeg vil da tro at det er langt bedre å samle mot til å gjennomføre dette, enn å ende opp like luktende som min tidligere klassevenninne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I garderoben var det såkalte vippedører eller "saloondører" mellom dusjene slik at de dannet en bås. Dørene var høye nok til at de dekket deg fra knærne til skuldrene slik at vi kunne se og snakke med hverandre, låne såpe/shampoo el.

Minnie

Jeg tenkte mye på dette da jeg var yngre, og mange i klassen min unnlot å dusje pga at det var sjenerte.

Hos oss pleide lærere og vikarer og dusje sammen med oss, og dette ble oppfattet som veldig ekkelt. Man følte blikk på seg hele tiden, selv om det som regel ikke var tilfelle. Utrolig ubehagelig var det, siden vi hadde opptil fire forskjellige vikarer/utplasserte studenter hvert år!!

Guttene hadde det på samme måten. Da de kom i puberteten ble det mye mobbing husker jeg, guttene stod å lo og gjorde narr av hverandre i dusjen!...(en holdt på å ta selvmord pga dette...)

Tror nok "oppdelte" garderober hadde gjort det mye bedre for elevene!

Jeg husker tydelig hvordan man så selvtillitten synke til forskjellige elever fordi de måtte blottlegge seg foran så mange folk...!

Hvis mine (kommende?.) barn noen gang opplever sånt, nøler jeg ikke en gang med å tillate de å slippe gymnastikk og svømming!

(Jeg mener selvfølgelig ikke at de skal sitte foran dataen å bli tjukke og fete!...)

Mvh Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg tror faktisk at skjerming mellom dusjene i gymgarberobene på norske skoler kunne være med på å forebygge mobbing. Da kan man vaske seg i fred uten å føle at noen står å glor på en.

Slike som det er i dag med mye kroppsfokusering og mobbing så blir dette med dusjing etter gym ett ekstra stressmoment for de som er utsatte og en gyllen sjanse for mobberne til å få mer "ladning til skyts"

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candyfloss

Jeg var dessverre en av de som mobbet på barneskolen. Har alltid vært liten og nett, og da en jente i klassen fikk bryster, var jeg den første som var ute for å mobbe henne. Barn kan være veldig slemme! Noe burde gjøres. Men jeg synes absolutt ikke man skal tillate barna å slippe unna gym og bading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Jeg har faktisk bare positive erfaringer med "tvangsdusjing", jeg. De av venninnene mine som gikk i klassen min på barneskolen har alle et nokså avslappet forhold til nakenhet, og da vi begynte på ny skole i 8. klasse, ble vi overrasket over hvor sjenerte jentene var der. Vi var vant med å øve oss på å slå hjul i garderoben splitter nakne, mens våre nye klassevenninner stod og holdt håndklet foran seg når de dusjet. :o Jeg vet ikke hva som ble gjort annerledes av mine lærere på barneskolen, men jeg er i hvert fall takknemlig for at de bidro til å gi meg et så avslappet forhold til min egen kropp. Det burde absolutt ikke være slik at man ikke tør å dusje i andres nærvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Kanskje man generelt i Norge bør få et mere normalt forhold til nakenhet?? (og nå snakker jeg ikke retning nudisme eller noe). Det bør da ikke være noe problem for noen å dusje "offentlig", om man ikke har vokst opp med at nakenhet er fysj fysj.

Og det å trekke homofili inn i dette blir helt feil. Selv om man er tiltrukket av det samme kjønn, blir man jo nødvendigvis ikke kåt av å se en jente naken. ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til Tvangsdusjing!!

Hvor skal ellers unge jenter og gutter se normale kropper??

I hvert fall ikke på TV og i blader o.l.

Hvis barna skal gjemmes bort mellom dører og vegger, så lærer de bare at kropp og nakenhet er skummelt.

Jeg skjønner at mange har hatt ubehagelige mobbeopplevelser i barndommen, men å gjemme seg er heller ikke løsningen. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanessa
Ja til Tvangsdusjing!!

Hvor skal ellers unge jenter og gutter se normale kropper??

I hvert fall ikke på TV og i blader o.l.

Det er jo mulig å se såkalte normale kropper rundt seg til daglig uten at disse behøver å være avkledde.

Hvorfor på død og liv understreke at nakenhet er så naturlig? Det kan så være, men jeg vil ikke gå med på at det er like naturlig å vise seg naken sammen med et antall mennesker man kanskje ikke engang ville gitt en klem hvis man fikk velge. (Ja, jeg mener selvsagt i påkledd tilstand.)

Jeg tror ikke det blir mer naturlig av at folk til stadighet fremhever hvor naturlig det er.

Og til sist - jeg kan ikke tenke meg at noen skulle kunne få et bedre forhold til kroppen sin ved å droppe gym og svømming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...