Gå til innhold

Tvangsdusjing i skolesammenheng.....


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest gurimalla
Båser er nok mer vanlig i utlandet enn her hjemme

Dette er jo ikke helt sant, kanskje i USA og UK, men ikke i Danmark, Tyskland eller Nederland feks.

Jeg har selv gått på skole i UK, og dusjet i båser og er ikke positiv til det. Det ble et ganske hysterisk forhold til nakenhet som jeg aldri håper kommer hit til landet.

For øvrig er jeg helt enig med Gabriel, det er nok ikke dusjing som er problemet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjempebra innlegg Gabriel - er helt enig med deg.

Barn må lære hjemme at nakenhet ikke er noe å være flau over, og at det er naturlig at vi er forskjellige.

Det er viktig at foreldre er med i det holdningsarbeidet - det er ikke bare skolens ansvar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt at dere mener hun som startet denne tråden har så mange fordommer mot lesbiske jeg, det er på mange måter det samme som om gutter og jenter hadde dusjet sammen, tror de fleste hadde reagert da.

En venninde av meg er lesbisk og har fortalt med i ettertid at når vi alle dusjet sammen på skolen stod hun der å følte seg som en gutt (ikke i den betydning at hun var kåt el, men at hun var en "kikker"), og var livredd for at noen skulle "se gjennom" henne.

Problemet med gutter og lesbiske jenter som dusjer sammen

med jenter er som oftest ikke om de blir "kåte". Problemet er

om de føler at de har lov til å være der som den de er. Hvis andre

signalere at det er uakseptabelt eller at de frykter at det ikke er

akseptabelt så kan de få problemer. Det er noe av det samme

som skjer med enkelte barn av naturister når de forteller andre at

de omgås det motsatte kjønn nakne. De føler at andre ikke aksepterer

de, tillegger de feilaktige oppfatninger og at deres egen

kultur er noe å skamme seg over.

Som jeg skrev tidligere så mener jeg at det viktigste er å lære

å akseptere at vi er forskjellige.

De fleste som har vokst opp i vår kultur er opplært

i f.eks. at en kvinne som viser frem skuldere eller legger ikke

er billig eller inviterer til sex. Vi er også opplært til at om

en kvinne ser en mann rett inn i øynene så er er det fordi hun

hører på hva han sier og ikke (nødvendigvis) fordi hun inviterer

til noe seksuelt. I andre kulturer er det annerledes.

Hvis hun i vår kultur vil invitere så må hun bruke andre signaler.

Og det er helt greit. Vi trenger regler for hva som skal signalere

seksuell interesse og hva som signalerer vanlig (ikke-seksuell) interesse.

I vår kultur så mener mange at barna skal læres opp til at å

være nakne sammen skal ha et ekstra seksuelt potensiale over seg.

Selv er jeg ikke enig i dette. Jeg mener at barna skal lære at deres

kropp er ok og at det er greit å være naken sammen med både eget

kjønn og motsatte kjønn helt uavhengig av seksuell legning. Og jeg

mener at dette er (unødvendige) kulturelle regler og ikke

uforanderlige naturlover. Hvis barna var vant med hele tiden at deres

kropp var grei så ville de hatt lite problemer med det.

Håper at samfunnet en dag kommer så langt at alles utsende respekteres, OG at det faktisk blir akseptert at ikke alle føler seg vel uten klær uten å bli kalt prippen, hysterisk el, på linje med at naturister ol forventer respekt (jeg gir blaffen i deres klesvaner/avkledningsvaner eller hva jeg skal kalle det, hvorfor kritiserer dere mine?)

Jeg forstår ikke alt over men jeg vil forsøke å kommentere det

alikevel:

Vi trenger kulturelle regler. Det er nyttig å være enige om at hvis du

ser meg inn i øynene når jeg snakker så betyr det at du lytter

og ikke (nødvendigvis) at du vil ha sex. Det er en grei regel å ha.

Om du ønsker å ha en regel som sier at om du kler av deg sammen

med en av motsatt kjønn så ligger det en slags seksuell invitasjon/avtale

i det så synes jeg også det er greit. Du kan også ha en regel som sier

at om du kler av deg sammen med en av samme kjønn (uansett

seksuell legning) så ligger det ingen ting i det. Det er er også en nyttig

regel å ha. Men hvis du ikke vil være naken sammen med det motsatte

eller samme kjønn fordi du mener at din kropp (eller andres)

er mindreverdig eller

noe å skamme seg over så er det IKKE greit.

Jeg er naturist blandt annet fordi jeg vil at mine barn skal ha et

godt forhold til sin egen kropp. Det mener jeg de får ved å bli vant

med å se en stor variasjon av kropper av begge kjønn.

Mine barn skal også lære at noen vil gjerne ha klær på seg når de

er sammen med andre av motsatt kjønn. De skal også lære at noen

ikke ønsker å være nakne sammen med sitt eget kjønn. De skal

lære at det er greit og at de ikke er noe bedre eller dårligere

enn andre av den grunn. De skal også lære at andre steder

kan det å vise frem skuldere eller ben bety noe annet enn hos oss.

Eller det å se hverandre inn i øynene... Uten at det betyr at noen

er bedre eller dårligere enn andre. For meg er det generelt viktig

at barna bli trygge på seg selv og sine egne verdier/kultur samtidig

som de har respekt for andre.

Så jeg ønsker at mine barn hverken skal se opp eller ned på

deg som ikke er naturist. Og hva forventer jeg at du som ikke

er naturist skal gjøre? Fortelle dine barn at noen synes det er

naturlig å ikke ha på seg klær når man er sammen og at det

er greit. Og at de (naturistene) ellers er akkurat som alle andre.

(Jeg vil også sette pris på om du forteller barna

dine at naturister hverken er mer promiskøse, har mere tendens

til å ha sex-orgier,

eller er billigere enn andre.) Man kan også være en

respektert person (f.eks. tidligere biskop Per Lønning)

og samtidig være naturist. Og hvis du også lærer barna

at det er helt fint både å ha store pupper, små pupper,

en pupp, være barbert på tissen, ikke være barbert på

tissen, ring i nesen, hull i ørene o.s.v. så er vi enige.

Gabriel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla i.i.

Det er viktig med gym og svømming i skolen, skulle vært mye mer av det!! MEN: Jeg ser ikke sammenhengen mellom fysisk fostring og det å skulle omgås de andre i klassen (av samme kjønn) naken. Og Waco: Jeg tror ikke problemet er større for jenter enn for gutter (tvertimot?) Det å ikke være tvunget til å vaske seg/være naken foran andre, med mindre man vil det selv burde være en selvfølge! Man kan ha et helt ok forhold til egen kropp og behøver ikke ha komplekser selv om man liker å vaske seg uten at andre nødvendigvis ser på.

Enig med Minnie. Disse båsene høres bra ut og ikke veldig dyrt heller. Forslag om at man kan velge om man vil dusje eller ikke, syns jeg derimot er hårreisende! Snakk om å legge opp til mobbing!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kittykat, ikke innlogget
Hva skjer med dagens barn og foreldre? Skal plutselig ungene ikke ha gym på skolen lenger nå' date=' for da må de dusje etterpå? Og skal det liksom være greit at de velger å ikke dusje før de kommer hjem? De skal altså sitte å stinke i garderoben til sjenanse for alle de andre?[/quote']

De kan vaske seg med en klut. Problem løst.

Hvis de er usikre på seg, er overvektige, de synes de er for tynne osv, så vil tvangsdusjing skape ennå større problemer. Så det er jeg helt i mot.

Det er vel ikke så vanskelig for læreren å la h*n gå litt før de andre sånn at h*n kan få dusje i fred uten å bli mobbet/glodd på?

Føler mine barn det sånn, så kommer jeg til å ta det opp med læreren.

Hvis det er sånn at de føler at de sliter en god del med dette når den tid kommer.......

Når jeg gikk på ungdomsskolen, så ble jeg mobbet. Jeg ble ikke mobbet når vi dusjet, men jeg ble mobbet for andre ting og det har satt sine spor.

Så jeg vet hvor jævlig det er å være et mobbeoffer uansett hva man blir mobbet for.

Så derfor er jeg i mot at de skal tvinges til å dusje sammen med andre hvis de har problemer med det.

Da kan de som sagt få gå litt før de andre.

Ellers så er jeg også enig med gabriel sine innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Barna må fortsette å dusje på skolen.

Hilsen vaktmester`n med trådløst spionkamera 8)

Den der var direkte usmakelig fysj :frustrert::kjempesinna::frustrert::kjempesinna::frustrert::kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom denne tråden og ser at det er mange som mener kroppsøving og dusjing er viktig. Jeg husker bare hvor mye disse timene ødela for meg i sin tid og er bare glad for at jeg er blitt eldre og kan distansere meg fra det hele.

Å si at man skal snakke med barna for å få dem til å dusje er som å si at "jo da, jeg er pedofil og voldtar barn, men jeg snakker med dem først så går det litt lettere!"

Gymlærere bør skytes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Å si at man skal snakke med barna for å få dem til å dusje er som å si at "jo da, jeg er pedofil og voldtar barn, men jeg snakker med dem først så går det litt lettere!"

Jeg forstår ikke hva du mener med det overstående.

Kan du forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det å ikke være tvunget til å vaske seg/være naken foran andre, med mindre man vil det selv burde være en selvfølge! Man kan ha et helt ok forhold til egen kropp og behøver ikke ha komplekser selv om man liker å vaske seg uten at andre nødvendigvis ser på.

I utgangspunktet enig. Men hvis det skyldes dårlig forhold til

egen/andres kropp så bør det følges opp. Men problemet er også

at man trenger de med et godt selvbilde (og en "dårlig" kropp.)

Dette med å "skille" barn har også en annen side som jeg vil

illustrere med et eksempel.

En kan også si at det burde være en selvfølge å kunne velge å

gå på skole med folk fra egen rase, nasjonalitet, religion, kultur

o.s.v. Men hvis man for eksempel lar alle muslimer gå på egne

skoler vil ikke det kunne øke fordommer fra ikke-muslimer mot muslimer

og motsatt? Man må vel treffes for å rive ned fordommene? Og om

man lar alle barn dusje i egne båser så er ikke jeg så sikker på at

det vil føre til mindre kroppsfokusering. Og blir et barn bak en slik dør

mindre mobbet enn om det ikke var en dør der?

Barn (og spesielt usikre barn) trenger å se variasjon. De trenger også

å se barn som er trygge på seg selv selv om de avviker fra normalen

på en eller annen måte. Derfor trenger vi også de trygge,

positive forbildene som aviker om det så er på tykkelse, pupper,

religion, nasjonalitet, klesvaner eller hva det nå er.

For de barna som er usikre/blir mobbet så er det kanskje et

alternativ å "skille" de fra de som mobber. Men det er også

viktig at de treffer positive forbilder: barn som er trygge på

seg selv og sin kropp selv om den er "litt feil". Men å skille ut

mobberene men ikke de positive forbildene blir en nærmest

umulig oppgave.

Så den tykke jenta som har et godt forhold til sin egen kropp burde

kanskje få lov til å dusje alene hvis hun vil det. Men alle de

andre tykke jentene som er usikre trenger at den trygge kommer

frem og viser frem sin trygghet. Og dette er selvfølgelig helt klart

et vanskelig dilemma.

Og når det gjelder dette med båser (og å skille barn på alle mulig

andre måter) så har dette også en økonomisk side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Det sert ut til at dette med gym og dusjing er ett/har vært alvorlig problem for mange. Halvpedofile gymlærere gjør selvsagt ikke saken bedre.

Tenker med gru på alle de barna som hver uke gjennomgår ett lite helvete bare fordi de må dusje og skifte etter gym. Og ingen ser ut til å ville ta tak i det heller.

Ja til båser i dusjene- alle har krav på privatliv når man skal vaske seg.

Jeg trener jevnlig i ett av byens treningsstudioer men drar hjem for å dusje selv om jeg har ett godt forhold til min kropp og absolutt ikke har noe å skamme meg over- men har hatt flere ekle opplevelser i damegarderoben med det jeg er ganske sikker på må ha vært lesbiske kvinner.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til båser i dusjene- alle har krav på privatliv når man skal vaske seg.

Minnie

:enig_animasjon: Det hadde gjort gymtimene enklere for mange, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale

:enig_animasjon: Det hadde gjort gymtimene enklere for mange, tror jeg.

Jeg tror også folk hadde vasket seg grundigere om de fikk stå bak en dør.. tror nok det er mange som holder inn magen mens de står der, bruker ikke balsam i håret fordi det tar for lang tid å skylle ut, tør ikke bøye seg og vaske bena/føttene fordi de er redde for at rumpa er for stor mm.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke ville dusje i etter gymmen i klassen min vasket seg på toalettet. Barn burde ikke bli tvunget til å dusje sammen med andre, men de burde ha muligheten til å dusje etter gymmen uten å være redde for å vise seg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt merkelig. Kanskje man gir problemene for stor plass, og aksepterer dem, lar dem vokse? Tror kanskje det var en jente i min klasse på ungdomsskolen som var litt brydd, hun hadde veldig store pupper/lange pupper, så hun pleide å være nøye med å holde armene foran seg "tilfeldigvis". Når jeg tenker etter nå så dusjet jeg med henne i tre år, og har aldri sett puppene hennes ordentlig.. men det tenkte jeg ikke over da. Det var ikke lærer med i dusjen etter tredje klasse tror jeg, men det var alltid lærer i småskolen med oss som kunne hjelpe hvis badedraktstroppen hadde vrengt seg helt umulig osv.

En annen ting er at vi måtte dusje/tørke oss/kle på oss/ gre hår osv./pakke bag så sabla fort for å rekke neste time at jeg skjønner ikke hvordan folk egentlig har tid til å bekymre seg og se/vurdere andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dusjen og garderoben er nok et av de stedene der mobbing har kunnet utspille seg friest, for der er det ofte minst lærerkontroll. En mannlig lærer kan ikke akkurat gå inn i en jentegarderobe og passe på at ingen mobber, kan han vel? Gjør han det hyles det kjapt opp om pedofili, og kikking. Det samme gjelder motasatt vei. Og bedre blir det ikke når man hiver innpå et par fordommer om lesbiske eller homifile lærere....

Det er fraværet av voksne som gjør at mobbing i garderobene kan få utvikle seg, ikke om det er dører eller forheng...... Og fravær av voksne er det vanskelig å gjøre noe med i dagens skole men færre voksne enn tidligere i klassene. kanskje foreldre kan tilby seg å være garderobevakter? De trenger ikke sitte inne sammen med barna/ungdommen, for det finnes oftest lærergarderober i tilknytning til elevgarderobene. Men med åpen dør oppfatter man fort om det er mobbing på gang eller ikke. bare et tips - og det koster ikke noe - i motsetning til å installere båser i dusjene.

Hvor lenge tror dere forresten et forheng eller ei dør ville vare i en gjennomsnittlig norsk skole??????

Klart det er unger/ungdom med ulikt forhold til kropp, og klart en skole kan gjøre mye for å legge forholdene tilrette. Muslimske jenter kan få dusje i egen garderobe, eller svømme med strømpebukse på. Går an det.

Unger/ugdom som ikke vil dusje sammen med de andre, kan kanskje bruke lærergarderoben, men som foreldre ville jeg være forsiktig med den varianten. Jantelover er hard - hvorfor skal han/hun ha særfordeler? Kan være kime til mobbing det også.

Er forøvrig veldig enig med Gabriel.

Vil også minne om at kroppsøving er et obligatorisk fag, og at karakteren teller for opptak til videregående skole. Dumt å ikke komme inn på ønsket linje pga dårlig karakter fordi man ikke deltok i særlig grad.....

Men vil også opplyse om at det faktisk IKKE er dusjeplikt på skolene. Hvis foreldrene nekter, kan ikke skolen gjøre annet enn å bøye seg for det. Men tanken på å skulle være i et klasserom med 20 - 30 pubeteter som ikke dusjet etter gymtimen de to første timene - og man har kommet til 6.time, den tiltaler ikke meg. Stakkars lærer isåfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna
Skulket gymmen hele ungdomskolen og hadde angst for gymlærernazien hele tiden mens jeg var på skolen. På videregående klarte jeg å bli fritatt ved hjelp av legeerklæring.

Den perioden ødela ganske mye for meg siden i livet og først i en alder av 24 begynte jeg å trene og kunne dusje forran andre.

Kroppsøving i skolen er en uting, det skaper tapere og ødelegger for mange. Hvis dette skaper problemer for datteren din bør du heller la henne få slippe. Du er hennes verge og kan bestemme dette. Selfølgelig hadde det vært fint om alle kunne godta hverandre som de var, men slik er ikke verden, og du bør ikke sette din datters psykiske helse på spill for å redde verden. Det er OK å stå på egne prinsipper, men ikke når det går ut over andre.

*klappe*

kunne vært skrevet av meg også !

Den gymmen og dusjingen ødela såååå ufattelig mye for meg i oppveksten da jeg skulle vokst opp til å bli en glad trygg jente ...........Nei huff ....jeg greier ikke å skrive noe mer om det der jeg ...der er så vanvittig sårt å minnes tilbake på den tiden .... :o :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna
Jeg gikk på katolsk pikeskole i Chicago og vi hadde regelmessig kroppsøving 2-3 ganger pr. uke. I garderoben var det såkalte vippedører eller "saloondører" mellom dusjene slik at de dannet en bås. Dørene var høye nok til at de dekket deg fra knærne til skuldrene slik at vi kunne se og snakke med hverandre, låne såpe/shampoo el. Dørene var også plassert så langt ut fra selve dusjen at man bare hengte håndkledet over døren før man skrudde på vannet.

På den måten kunne man gå med håndkledet rundt seg til og fra dusjen og man kunne vaske seg uten å føle at man ble beglodd av andre.

Denne løsningen kan uten tvil adopteres av norske skoler.

Minnie

*klappe *!!

Denne likte jeg ...burde definitivt vært standard her i Norge !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna
Hvorfor på død og liv understreke at nakenhet er så naturlig? Det kan så være' date=' men jeg vil ikke gå med på at det er like naturlig å vise seg naken sammen med et antall mennesker man kanskje ikke engang ville gitt en klem hvis man fikk velge. .[/quote']

Nettopp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...