Gå til innhold

Tvangsdusjing i skolesammenheng.....


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot
Hvis mine (kommende?.) barn noen gang opplever sånt, nøler jeg ikke en gang med å tillate de å slippe gymnastikk og svømming!

Hvordan har du tenkt å hindre at barna dine stryker i faget når de ikke møter/deltar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I garderoben på SATS overhørte jeg to lærere som beklaget seg over en førsteklassing (gutt) som ikke ville dusje uten badebukse etter gym og svømming. "Men det får han selvfølgelig ikke lov til, alle elevene må dusje nakne". Jeg angrer ennå på at jeg ikke sa noe, synes det er meningsløst at han ikke fikk dusje som han ville. Forøvrig dusjet ikke de tidligere nevnte lærerne etter at de hadde trent på SATS, men gikk hjem i sitt svette treningstøy.

Selv er jeg slank og har alltid vært det, men jeg hatet gym. Jeg var fysisk aktiv også som barn - syklet masse, svømte og lekte - men jeg likte ikke den organiserte idretten der man hele tiden blir rangert. Feks. er det ikke så gøy å alltid være blant de siste som blir valgt til å være med på fotballaget.

Dusjing hadde jeg aldri noe problem med og ingen av de andre jentene jeg har gått på skole med fra barneskolen og til videregående.

Jeg har sans for minnies båsforslag, men tror nok ikke det vil bli prioritert i den pressede økonomiske situasjonen skolene befinner seg i. Andre snakker om holdningsskapende arbeid, men jeg tror det er et sisyfosarbeid.

Til hun som skrev hovedinnlegget vil jeg foreslå å roe litt ned på fordommer mot lesbiske. Dessuten tror jeg det bare vil bli verre for datteren din om hun ikke dusjer - det er ihvertfall mobbegrunn! Så snakk med henne og prøv å få henne til å dusje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

På ungdommskolen var de en gutt i klassen min som ikke dusja. Ja, han var ikke den slankeste, men jeg trur ikke det var årsaken, han lukta ikke nydusja om morgenen heller akkurat...

Vi hørte engang DE hyla gjennom veggen (garderobene var vegg i vegg, men det var murvegg mellom) det hørtes ut som de slakta en gris.... Vi fikk etterpå høre... "neida, vi bare dusja Johan" De hadde altså tvunget ham under vannet, og han skrek som om han fikk smerter av vannet... Dette var jo en som lukta svette hele tida, det stanka jo rett og slett, så han trengte en dusj ja....

Vel, tvangsdusjing.... har aldri tenkt på det slik jeg, aldri hatt problemer med det, enda jeg slett ikke likte kroppen min som ung (sent utvikla, og veldig tynn, mobbeoffer også) Eneste som var ekkelt var dusjing når vi hadde mensen... å u-skolen fikk vi da bruke lærergarderoben (læreren brukte den ikke, for det var mange garderober) slik at det var greit, men på vgs fantes ingen slik løsning, (og dette var før jeg hadde oppdaget den deilige verden med tamponger dessverre) så de dagene skjønner jeg godt at jenter skulker gymmen, faktsik!

Men... nei, adskilte dusjer skjer neppe i den norske skolen, de trenger pengene til mange andre ting ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Dessverre er det mange barn og unge som ikke lærer god hygiene hjemme og mange jenter som fortsatt bruker bind fordi de ikke vet at det finnes bedre alternativer.

I vårt informasjonssamfunn burde dette vært avskaffet for lenge siden.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange jenter som fortsatt bruker bind fordi de ikke vet at det finnes bedre alternativer.

Jeg brukte bind som tenåring.Jeg prøvde tamponger men hadde vondt nedentil da jeg spaserte.Synes det var grusomt.Etter jeg ikke lenger var jomfru lenger så tok det faktsisk en tid før jeg klarte å bruke tamponger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "min" skole (vgs), har vi alltid gym i siste time, sik at vi kan gå hjem og dusje. Det er en veldig fin ordning, synes nå jeg. (Selvsagt kan man dusje der hvis man vil det.) :kgsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff jeg hadde også en i klassen på ungdomsskolen som aldri vasket seg. Han luktet utrolig vondt, og han jeg så ham i 3 antrekk: ett i sjuende, ett i åttende og ett i niende... hver eneste dag hele året hadde han på samme buksa og genseren. Han var ikke noe spesielt tjukk eller stygg, bare litt dårlig opplært sikkert. Han hadde gymtøy, men ikke med seg såpe til dusjen etterpå. En dag gikk en av gutta bort til ham i garderoben, og sa på en ordentlig måte at neste gang tar du med deg såpe og dusjer som oss andre. Neste gang dukket han opp med en flaske Family Fresh og et stort fornøyd smil :P

Jeg dusjet da sammen med jentene i klassen flere ganger i uken fra jeg var sju år.. jeg var så liten at jeg var ikke flau over å være naken foran andre enda da. Det er fint, og jeg ble det ikke senere heller pga. tidlig start. Har en lesbisk venninne, og hun driver med lagidrett/ball, og hun synes det er litt ubehagelig å dusje med de andre jentene, hun passer på å kikke i gulvet og ikke på dem så de ikke skal bli ukomfortable.. redd for å bli uglesett sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste året i barneskolen fikk vi en heks til svømlærer. Hun brukte å stå å se på oss når vi dusjet. Hun tvang alle til å kle se helt naken når vi skulle dusje(det var noen som heller foretrakk å dusje med badedrakt). Det var ganske ekkelt. :-?

Etter det året sluttet jeg å svømme på skolen. Fikk legeærklæring. Gymtimene hadde vi heldigvis på de siste timene, så da gikk alle hjem å dusjet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er saa mange som sliter eller har slitt med det aa dusje etter gymmen fordi de ikke foeler seg vel med aa vise seg naken. Det kan skyldes overvekt, undervekt, for tidlig/sen utvikling eller mye annet. Men jeg synes det er forferdelig egentlig at man skal tvinges til aa vise seg naken. Jeg tror ikke man faar noe mer naturlig forhold til sin egen kropp eller nakenhet av den grunn.

Paa universitetet mitt og paa treningssenteret i UK var det saakalte baaser Minnie snakket om. Saa mye bedre..

Naa synes jeg det er litt ubehagelig aa dusje paa SATS eller ELIXIA uten disse baasene. Ikke fordi jeg ikke er fornoyd med meg selv, jeg har et helt naturlig forhold til min kropp og nakenhet, men fordi jeg synes det blir litt vel mye nakenhet til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

På u-skolen hadde vi gym i siste, men på vgs, så hadde vi gym i de to første eller i 3-4 (altså før lunsj) vi, og jeg trur ikke NOEN hadde gym på sluten av dagen (uansett skulle jeg ta rutebuss hjem da, ganske langt, så dusja på skolen ville jeg nok) Men det hadde vært fint disse mens-dagene. De dagene hadde jeg med meg en vaskeklut og vaska meg på do i stedet for å dusje, for det var jo ekkelt.... De andre jentene skulket gym de dagene, så de slapp probelmet helt, men jeg skulka ikke en eneste gymtime hele mitt liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Båser er nok mer vanlig i utlandet enn her hjemme- men det kommer nok hit også før eller siden- jeg synes hvertfall det var veldig behagelig og det å dusje etter gym var aldri noe man trengte å grue seg for.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har båser her også på nyere steder, jeg mener det er båser på pirbadet i trondheim.

I et basseng jeg besøkte i USA, hadde de båser med fortrekksgardin type prøverom for å skifte inni, og så i dusjen sånn saloon-dører. Max privacy der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate

Hva skjer med dagens barn og foreldre? Skal plutselig ungene ikke ha gym på skolen lenger nå, for da må de dusje etterpå? Og skal det liksom være greit at de velger å ikke dusje før de kommer hjem? De skal altså sitte å stinke i garderoben til sjenanse for alle de andre?

Jeg har selv opplevd at det kan være plagsomt å dusje sammen med andre, og en slik "bås" som Minnie snakker om ville ha vært herlig å hatt. Men når det ikke finnes mener jeg oppriktig talt at barna faktisk får tåle å dusje sammen med andre, slik at hygienen kan ivaretas. Fysisk fostring i skolen er viktig og jeg mener at dette heller bør økes skolen. Så får man heller legge inn noen ekstra timers undervisning der man snakker om kropper og holdninger overfor hverandre og lærer ungene til å forstå at at man ikke skal erte hverandre for hvordan man ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig mange av mobberne forstår vel at dette er noe de ikke skal gjøre, men de gjør det like fullt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de forstår at det er galt, så har de kommet inn i et mønster hvor det er "lov" å mobbe den personen ettersom ingen tar tak i det. De trenger litt hjelp til å endre mønsteret, og bli litt mer fokusert på å være omtenksomme til hverandre, gi dem litt ansvar for at mennesker i nærmiljøet deres har det bra. Unger nå vokser jo ofte opp totalt ansvarsløse. Så en dokumentar om en alternativ skole i sverige, hvor de var veldig bevisste på å ta opp konflikter i fellesskap før de fikk utarte.

Type "Marte, da du sa det til Hanne, så ble ikke Hanne så glad for det. Hva var bakgrunnen?" De kan gjerne lære seg å gå overrens med alle slags mennesker fra tidlig alder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt pinlig å lese alle de problemstillingen dere lager.

Alt er jo galt med kvinnekroppen virker det som, absolutt alt kan være et problem, man må beskytte dere fra fødsel til død.

Stakkars piker..

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som klarer og få alt til å bli et problem..

Hvis deres fremtid er å båsssette seg inne i deres egne dusjer... fordi dere ikke takler kontakt med andre mennesker...

Jaja...lykke til

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er skremmende og sjokkerende lesning...

Hvis noen er usikre på kroppen sin og et potensielt mobbeoffer så

er altså en løsning å skille de ut og la de være for seg selv. Skal

vi gjøre det samme med andre barn som kan være usikre på seg

selv og som kan være potensielle mobbeofre? Hva med

barn av etniske og religiøse

minoriteter? Barn av foreldre som markerer seg med egne meninger

lokalt og nasjonalt blir jo også ofte mobbet (f.eks. politikere,

religiøse ledere etc.). På min skole ble gutter som gjorde det dårlig

sportslig eller bra faglig mobbet. De burde vel også skilles

ut med egne klasser?

Nei for meg er dette en helt gal angrepsvinkel: Barna må lære

å respektere hverandre. Først og fremst må vi lære at vi er forskjellige

og at det er greit. Dernest må man følge opp de som viser tendenser

til å trekke seg ut og å isolere seg på grunn av usikkerhet/mobbing.

Det er vanskelig å finne balansen mellom

oppfølging/oppmuntring og tvang men jeg tror at ofte er begge deler

nødvendig. Og når det gjelder dusjer så bør selvfølgelig

læreren være til stede og passe på hva som skjer.

Når barna nærmer seg

puberteten så er det mange som blir svært usikre på seg selv og

som vil skjule sin nakenhet for alle (inkludert foreldre, søsken og alle

andre av begge kjønn). (Det vil si hvis ikke foreldrene har

lært de opp til å tenke at nakenhet er flaut tidligere.)

Det viktigste man kan gjøre da er å støtte

ungdommene i deres usikkerhet både på dette og alle andre felt

hvor de føler seg usikre.

På min skole så dusjet barna nakne sammen (gutter og jenter)

i første klasse og fant det helt naturlig. Noe av det viktigste jeg

kan gi mine egne barn er trygghet på at det er greit å være de. Og det

gjør jeg ved å vise at vi mennesker er forskjellig og at det er ok.

Når det gjelder nakenhet så mener jeg at det er noe som må

gjøres i god tid og regelmessig hele tiden og lenge før de kommer

i puberteten. Det er en av grunnene til at vi oppsøker steder

med nakne voksne av begge kjønn. I løpet av de siste ukene

har min fireåring (jente) og toåring (gutt) sett en mann med

meget omfattende hudsykdommer, en mann som var omskåret,

en mann med ampurtert ben, en kvinne som hadde fjernet et bryst

pluss mer vanlig kvinner og menn av alle størrelser og former. Dette

ser barna og får et avslappet forhold til. Hvis det er noe de

lurer på så spør de og vi snakker om at vi er forskjellig og at

det er greit.

Det er ikke rart at enkelte jenter kan ha problemer med

sitt selvbilde med den kroppsfiksering som er innen

kvinnekulturen og som støttes av et stort antall kvinner

(i alle aldre). Moter innebærer i stor grad et press for jenter.

De som ikke følger "våre" moter er "utenfor" og de er det noe galt med.

Man skal ha riktig rumpe, mage og bryster. Hvis de ikke er i henhold

til moten betaler vi for at de skal bli slik. Hadde det ikke vært bedre

med en holdningskampanje om at det er ok å være forskjellig?

Se f.eks. på argumentasjonen rundt kjønnsbarbering

her på KG. Jeg mener den er usunn. I steden for å si at det

er like greit både å barbere seg som å ikke gjøre det får

man fullstendig udokumenterte argumenter som at hår

er uhygenisk ("Vi er hygeniske mens dere er uhygeniske") og

småpervese undertoner tilbake som at barbering er pedofilt.

Jeg skal i hvertfall gjøre det jeg kan for at mine barn skal

vokse opp og være trygge på den de nå er og at det er greit.

Og for meg er det ganske klart at det f.eks. betyr at de skal

være med i naturistmiljøet. Og jeg skal gjøre det jeg kan for

å verne min datter fra den smale "kun en-standard-kropp" kulturen

som tydeligvis mange kvinner lever i (også her på KG).

Gabriel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skjønner ikke helt at dere mener hun som startet denne tråden har så mange fordommer mot lesbiske jeg, det er på mange måter det samme som om gutter og jenter hadde dusjet sammen, tror de fleste hadde reagert da.

En venninde av meg er lesbisk og har fortalt med i ettertid at når vi alle dusjet sammen på skolen stod hun der å følte seg som en gutt (ikke i den betydning at hun var kåt el, men at hun var en "kikker"), og var livredd for at noen skulle "se gjennom" henne.

Men er deverre like skeptisk som andre her, opera først, så ordentlige skoler virker som å være tankegangen til vår "kjære" folkevalgte, hvem bryr seg om hvordan de yngste og de eldste i samfunnet blir behandlet?

Håper at samfunnet en dag kommer så langt at alles utsende respekteres, OG at det faktisk blir akseptert at ikke alle føler seg vel uten klær uten å bli kalt prippen, hysterisk el, på linje med at naturister ol forventer respekt (jeg gir blaffen i deres klesvaner/avkledningsvaner eller hva jeg skal kalle det, hvorfor kritiserer dere mine?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...