Gå til innhold

Bortevekkistan

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jula har vært fin, ja! :) Det var utrolig godt å være hjemme på julaften, vi kunne ta ting i vårt eget tempo og tilpasse til Turneroses døgnrytme. Hun koste seg fra morgen til kveld, tror jeg, det eneste negative var at hun ikke fikk åpne gavene når hun ville. ;) Pinnekjøtt hadde hun dog ikke så mye tro på, så hun fikk til slutt et rundstykke med leverpostei til julemiddag. :ler:

Gaveåpning var stor stas, og hun fikk så mye fint! Ski, kamera, diverse leker (deriblant en stor kasse med sånne helt basic treklosser, stor suksess!), ullsokker og -votter, et halskjede... Vi voksne fikk også mye fint, men naturlig nok ikke like mye som henne. :) Litt skuffelse var det dog over at plenen utenfor er grønn som bare det, sånn at skigåing utgår. :lol:

1. dag var vi hjemme og tok livet med ro, en tur ut på lekeplassene i nærheten, bare. Kalkun til middag, og det falt nok mer i smak hos husets unge frøken. "Kylling!" :fnise: I går var vi en tur hos mine besteforeldre, koselig, men litt opphauset som alltid. Tok litt tid å få roet ned Turnerose etter at vi kom hjem. Ikke helt dagen for min del, jeg får noen sånne anfall med svimmelhet og prikker foran øynene, lurer på om jeg har litt lite jern. Det resulterte i kvalme og oppkast og et vanvittig behov for søvn, men kunne ikke godt slenge meg på sofaen midt i juleselskapet... :tunge1:

I dag har Turnerose vært hjemme fra barnehagen, mannen har hatt hjemmekontor. Turnerose og jeg har gått en tur (bare fortau igjen - hurra!) og ellers lekt. Spillet vi kjøpte til henne, Busytown/Travelby, var en stor hit, så det har vi spilt to ganger i dag. :ler: Vi var bortom senteret etter ferskt (grovt!) brød, avocado, litt frukt og kjøttpålegg, og det smakte utrolig godt med en sunn og god lunch i dag. De var nemlig utsolgt for grove, halvstekte rundstykker på Rema før jul, så her har det gått i fine baguetter i julehelga... Jeg kjenner jeg får veldig nok av det etterhvert.

Litt yoga har jeg også fått gjort i løpet av helga, selv om forkjølelsen vedvarer. Må bare bli flinkere der, altså, merker at det har super effekt på bekkenvondtene. Om ikke hver dag, så skal jeg ihvertfall få til 3-4 økter i uka. Nå har jeg også kjøpt noen kortere programmer hos Yogadownload, sånn at jeg kan snike inn noen småøkter når jeg føler for det. :tommelsmil:

Nå tok mannen og Turnerose turen bort på senteret igjen, med skistøvlene hennes, som viste seg å være litt snaue, selv i en størrelse større enn hva hun bruker i vintersko nå. Så da håper vi å få byttet dem der borte, i stedet for å dra på den store sportsbutikken på Storo, der de er kjøpt. Alpina-støvler er visst små i størrelsen, både mannen og jeg har måttet gå opp en del i dem, også. Også bestilte jeg noen flere av avocadoene de hadde på Meny, de var nemlig så perfekte som man får dem her til lands, og jeg har visst litt dilla. :ler: De skal innom polet etter vin til risotto også, mannen klarte ikke å spare noe av flaska han kjøpte i anledning jul. :fnise: Så da blir det goood risotto (litt hvitvin må helt klart til for å få til det), Salma-laks og agurksalat til middag i dag. :sikle:

Jeg må si at det å feire jul med en julegira unge i hus er ganske så fantastisk. :rodmer: Hun synger julesanger av full hals, stanser brått og beundrer juletreet litt, koser seg med pepperkaker og er glad for julegavene sine. Kan det bli bedre? :hjerte: Det er ganske så fint at hennes begeistring gir meg en følelse av juleglede som jeg knapt kan huske å ha kjent på før. :)

Håper alle har hatt en fin julehelg! :klemmer:

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkkei, utstyrsliste. Drar opp igjen den jeg hadde til Turnerose, og legger til det vi ønsker oss/trenger til Maiblomsten. :Nikke: Jeg har lagt til en del som vi har kjøpt/fått etterhvert til Turnerose også, så dette er nok en ganske fullstendig liste over hva vi har brukt de tre første årene med henne. Hadde f.eks. bare et elastisk sjal av bæretøy før fødsel, reiseseng har blitt kjøpt senere, tøybleiesamlingen har blitt kraftig utvidet etterhvert som hun har vokst til, Sitti-stolene har kommet til, og lekesamlingen har også vokst betydelig. :ler: I tillegg har vi naturligvis kjøpt nye/større bilseter til henne, hun er nå på sitt tredje, siden hun har vokst ut av ting litt raskere enn beregnet, samt at vi har en trille (Bugaboo Bee).

Ut i verden - vogn og turutstyr

Vogn: Bugaboo Chameleon (inkl. myggnetting, parasoll, regntrekk)

Stelleveske x2...

Dyne til vogn (65x80)

Vinterdekk til vogn

Skinnpose

2 sengesett

Laken til vogn

Soveskinn til vogn

Vognteppe fra Røros-Tweed

Vognleke

Bilsete: Maxi Cosi CabrioFix (inkl. Isofix-base)

"Foot muff"/sovepose til bilsete

Baksetespeil så vi kan se babyen fra førersetet

Svigermor har sydd "voksipose" - og den er så fin!

Nytt regntrekk (blir ikke venner med det som fulgte med vogna) - Babytrold

Søskenbrett til vogna - Turnerose får av svigers

Sparkeplate/setebeskytter til å ha under barnesetet (må ha en til, har til Turnerose)

Muligens et baksetespeil til

Solbeskyttelse til å "klistre på" vinduene (NAF)

(Også ønsker jeg meg denne stelleveska :nigo:)

Sy "stroller shopper" - ferdig

Søvn og hvile

Seng: arve min gamle

Madrass til seng - Ullkorga

"Rede" til å sette i foreldreseng (DRY ammemadrass)

Dyne til seng (80x100)

3 sengesett

Sengehimmel

Laken til seng

Sprinkelbeskytter x2

Tisselaken (skal ikke brukes på ullmadrass, men kanskje til kurv/vogn? Var uansett ikke dyrt.)

Kurv til å ha i stua de første månedene ("familieklenodium")

Madrass til kurv

Uro

Reiseseng

Natures Sway slyngevugge

Soveskinn - svigermor ordner fra Granberg Garveri

Stativ til slyngevugge? Eller klarer vi oss med krok i taket, kanskje?

Til stelling

Stellebord: BRIO

Trekk til stellematte (hjemmesydd)

Stelleunderlag i ull

Badebalje med stativ

5 hettehåndkler

Gaskluter

Flanellkluter

Små, myke håndklær

Babyneglsaks

Øretermometer

Brettebleier x 24

Brillebukser x 15 (eller var det 20?)

Masse bleier, både formsydde og lommebleier

Diverse sperrelag til tøybleier i alle størrelser

Masse innlegg til bleier

Wetbags

2 helsetepper (aldri brukt)

Bomullsteppe (ikke helseteppe - aldri brukt dette heller)

Strikketepper i alpakka - har vel laget tre?

Nesesuger

Ny stellematte - den gamle luktet rart

Stellematte til å ha på badet

Stelleprodukter: Badeolje fra Badger Balm, stellesalve fra Weleda - iherb

6 prefolds

Hårbørste - Mason Pearson barnebørste - kan drøye en stund (Turnerose vil nok ha sin i fred)

Cuddledry badehåndkle - de er fantastisk myyyyke!

Bambus-"brettebleier", skal brukes som håndklær. Myyyke, disse også. Har kjøpt to, muligens et par til.

Klorhexidin

Mesoft (til rensing av navlen etc)

Strikket et luftigere merinoteppe - ferdig

Mating/spising

Ammepute

Tåteflasker

Gulpekluter/kluter til å ha på kjøkkenet

Diverse smekker

Diverse barneservise

Bok med oppskrifter på babymat

Oppbevarings-/frysebokser til babymat

Stokke Sitti-stol (har to, kjøpt billig på Finn.no)

En Medela Calma-tut til flasker vi har fra før

Flaskekost (Boots)

D-vitamindråper

Nye tuter til tåteflasker

En boks med MME (Hipp)

Annet

Kosebamse (Maiblomsten får sin egen Ullbjørn)

Diverse babyleker

Babygym (Fisher-Price)

Vippestol (BabyBjörn)

Krabbe-/leketeppe (Ikea)

Smokker - har to (eller tre?) ulike, men trenger vel et par til. Kan vente og se hvilken hun liker best.

Til meg/oss

Ammeinnlegg i ull

Ammeinnlegg i bomull

Hjemmesydde ammeinnlegg med PUL-utside og bambusinnside

Amme-BHer (må sjekke om jeg trenger noen nye)

Elastisk bæresjal

Flere meitaier

Flere vevde sjal

Manduca

Melkeoppsamler

Medela Swing brystpumpe

Tøybind - lange (natt) og korte (dag)

Tøy-truseinnlegg

Diverse sikkerhetsprodukter - skaplåser, klemmebeskyttelse etc.

Aldoria bambu-sjal

Purelan salve

Ergo (bæresele) m/ spedbarnsinnlegg

Sy postpartum-tøybind - ferdig

Sy meitai med sjalstropper - ferdig

Sy enkel silkeslynge - ferdig

Vi har tenkt oss en bedside crib, men vurderer om det er bedre å utvide senga til å dekke hele bredden av soverommet, dvs familieseng på sånn ca 2,5 meter... Også kan det jo være noe jeg har glemt, hehe.

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, for en liste! *finne frem min for oppdatering*

Satt og snakket med mannen om alt vi skulle kjøpe i går, og ble lettere stresset når vi kom på at det "bare" er 4 lønninger igjen :fnise:

Høres ut som om dere har hatt en super jul :hjerte: Er så koselig med jul når en har barn!

Også har jeg et liiiite spørsmål: Er moby wrap ok? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, for en liste! *finne frem min for oppdatering*

Satt og snakket med mannen om alt vi skulle kjøpe i går, og ble lettere stresset når vi kom på at det "bare" er 4 lønninger igjen :fnise:

Høres ut som om dere har hatt en super jul :hjerte: Er så koselig med jul når en har barn!

Også har jeg et liiiite spørsmål: Er moby wrap ok? :)

:ler: Jeg liker lister! Sånn til mitt forsvar. ;) Ja, jeg har også kommet på at det ikke er sååå lenge til ungen kommer ut! :fnise:

Jul med egne barn er virkelig en ny opplevelse! Helt herlig! :rodmer:

Moby wrap er absolutt ok, men jeg har avtalt å få låne et tynnere/svalere elastisk av en venninne til maibabyen - Moby er nemlig rimelig tett og varmt, og for meg, som er varmblodig, antar jeg at det vil være for varmt på den årstiden vi nå får barn. Turnerose er født i februar, og da var det noe helt annet... Jeg ville kanskje vurdert et Binana- eller Lulujo-sjal (hos f.eks. Lotusbarn), eller fulgt med på Finn.no om du finner et gammelt Binana (som var laget av bambus, i motsetning til dagens variant som er laget av Tencel), et Sino (gått ut av produksjon), eller et Anaju-sjal. Bambus er generelt svalere enn bomull, nemlig. Går også an å sjekke kjøp/salg på Tettinntil, men da må du være registrert og ha et visst antall innlegg for å handle, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg oppdaget akkurat at "linea nigra" har kommet tilbake! Den har vel vært borte i 9-10 mnd, blir spennende å se hvor lenge den blir værende denne gangen. :ler: Brun rundt navelen begynner jeg også å bli. Lækkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp: Det var litt av en liste!! Men altså, trenger du skinnpose, soveskinn til vogn, dyne og voksipose? Eller er det for å veksle? :klo:

Neida. :) Skinnposen arvet vi (etter meg), men fikk aldri brukt den, siden Turnerose lå i Frejkas pute og ikke fikk plass oppi, og vinteren etter var den for kort. Definitivt ikke noe jeg ville ha brukt penger på. ;) Voksiposen fikk hun heller ikke plass oppi med puta på, men den har blitt brukt en del senere - en eller annen form for vognpose er jo kjekt å ha. Den første vinteren (altså fra hun ble født i februar og ut vintersesongen) brukte vi bare skinnet (kjøpte et sånt "billig" på Babyshop til å ha i vogna - lurer på om det kostet 300 kr?) med ulltepper, dyne og stormtrekk over, siden hun da såvidt fikk plass oppi vognbagen med pute på. Vogndyna ble forøvrig brukt i kurven hennes også, samt i vår seng (samsoving). Brukte vel egentlig den mer enn vi brukte den som er et hakk større. Og vognskinnet er fortsatt i bruk, jeg klippet bare hull til selene da vi byttet over til sittedelen på vogna, så det har vi også fått mye nytte av. Det luner utrolig godt, jeg er i grunnen litt misunnelig. :fnise: Vi har hatt det liggende under voksiposen når det har vært skikkelig kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå redigerte jeg litt i teksten over utstyrslista, for vi hadde ikke alt på den i hus før fødsel, altså, bare for å ha presisert det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper dere har gode dager :hjerte:

:klem:

:Nikke: Dere også? :)

---

Sitter og hører på at mannen prøver å få Turnerose til å sove... "Pappa, jeg er jo ikke TRØTT, jeg er bare SLITEN! Jeg vil ikke sove NÅ!"

Nokså fornøyd med å sitte i stua og se på at Jamie lager julerestemat på FEM, kjenner jeg. :gjeiper: Er dessuten rimelig kaputt i bekkenet etter en liten bytur med Turnerose i dag (måtte hamstre en siste rest av Drops Baby-alpaca Silk før alpakkafesten er over :ler:), jeg kan visst bare ikke gjøre sånt om dagen... :sukk:

Dagens store spørsmål er forøvrig hvorvidt jeg skal strikke jakke til Maiblomsten av denne og denne fargen (de er ikke fullt så grå IRL som bildene er på min skjerm), eller denne og denne (som heller ikke ser riktige ut på min skjerm <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_ler.gif' alt=':ler:'>)? Skal strikke denne jakka (annet bilde her, praktisk talt samme oppskrift).

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Vetlevoksen, noen? Snakk om å prøve å overtale pappa til andre ting...

Du tuller... :ler: Herlighet, noen av de kommentarene hun kommer med om dagen, altså. Mye er åpenbart fra barnehagen - "Mamma, nå må du ta det litt med ro!" Sagt med streng stemme og morskt blikk. :fnise: (Også til meg, da, som har såpass vondt i bekkenet at jeg helst sitter i stolen min om dagen... :lol:)

Men så er hun god også. Hun ville gjerne pusle med meg i sted, og gikk og fant puter jeg kunne sitte på, gikk og hentet alt vi skulle ha (dvs puslespill og senere Duplo), satte vannglasset mitt ned på gulvet til meg... :rodmer: Fine jenta mi. :hjerte:

(Nå har hun forøvrig sovnet, men klokka ble 21 først!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, klokka 21! Sover hun fortsatt på dagen?

Neida... Hun er akkurat som jeg var som barn. Relativt lite søvnbehov, søvn avler definitivt ikke søvn her i huset. Sover langt bedre om hun legges "seint" (dvs 19.30-20.00), legger vi henne tidligere våkner hun nesten alltid igjen i 23-tiden, og da er det ikke snakk om å sovne igjen på en time-halvannen. Og sover hun på dagen, sovner hun ikke før klokka er 22-23, uansett. Men i dag fikk hun bare ikke sove, lå og skravla leeenge. Hun sovner normalt sett greit når vi legger henne, heldigvis. Hun er B-menneske, da, sover godt og lenge om morgenen. Våkner av seg selv rundt klokka 8-8.30. Passer oss egentlig ganske godt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres mistenkelig ut som her. Frøken rosa er den yngste av barna i barnehagen som ikke sover på dagtid, og for tida legger hun seg stort sett rundt kl 20. Hun våkner også mellom 8 og 8.30 når hun får lov til å bestemme selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres mistenkelig ut som her. Frøken rosa er den yngste av barna i barnehagen som ikke sover på dagtid, og for tida legger hun seg stort sett rundt kl 20. Hun våkner også mellom 8 og 8.30 når hun får lov til å bestemme selv. :)

Ja, jeg tror disse to frøknene våre er nokså like på det punktet! :Nikke:

---

Yeah! Det ble litt sent (vi har sett på Latterfabrikken på NRK, interessant!), men nå festet jeg akkurat den siste tråden på teppet til Maiblomsten. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...