Gå til innhold

Endeli noen som tar betalt fra tykke fly passasjerer


Gjest Gjest_mimmi_*

Anbefalte innlegg

Må innrømme at magen min er stor, dvs meget stor. Dog sitter jeg pent i lotusstilling og er myk nok til å klø meg i øret med stortåa.

I bredden derimot er jeg ikke stort mer enn normal.

Lover deg at jeg skal sprette opp hurtigere enn deg.

Det er som sagt helt irrelevant at akkurat du er rask til å reise deg når det finnes så mange som ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg har jævelig såre tær. Min aller beste venninne på ungdomsskolen og på gymnaset begikk selvmord da hun var 23 år. Hun orket ikke mer mobbing.

Hun var overvektig.

Etter dette sjokket har jeg blitt ganske så aggressiv når man kommer inn på dette temaet.

Usaklig? Uhum...

Jadda, jeg er også veldig usakelig.

Det er klart jeg er det.

For nå er det jo opplest, vedtatt og bestemt av de arrogante at fedme er selvforskyldt.

Det diskusjonen her går på, har ikke noe med mobbing å gjøre, ei heller hva fedme/overvekt skyldes. Det går på at ingen har rett til å ta seg til rette inn på seter som andre har betalt for. Er man overvektig og trenger mer plass, tar man kontakt med flyselskapet før avgang, forklarer situasjonen og antageligvis kan de hjelpe deg. Må man da betale noe ekstra, ja så må man det. Man kan ikke forvente at andre skal gi slipp på det de har betalt for for å ta hensyn til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke verre enn at du bare kan legge ned din armstøtte, uten å ty til så drastiske midler. Tviler på at den ekle feite usmakelige personen kommer til å tvinge den opp igjen.

Jeg syns det er ubehagelig å fly uansett, men verst når man ikke får ha setet i fred eller får personen foran seg i fanget, men uhøflig prøver jeg å la være å bli - ikke før jeg må.

Jeg syntes det kom tydelig frem i mitt innlegg: Jeg er heller ikke uhøflig - før jeg må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det kom tydelig frem i mitt innlegg: Jeg er heller ikke uhøflig - før jeg må.

Ville det vaert like frekt, og ville du reagert paa samme maate, om det var en slank person som tok opp armlenet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det vaert like frekt, og ville du reagert paa samme maate, om det var en slank person som tok opp armlenet?

Det er ikke å grabbe til seg et armlene diskusjonen går på, men å tyte utover et sete andre har betalt for.

Når det gjelder armlener, og hvem som "eier" dem, burde vel kjørereglene være ganske greie:

Armlenet innerst mot vinduet, er egentlig ubrukelig, så vinduspassasjeren bør kunne bruke armlenet til høyre for seg. Den i midten bruker så armlenet til høyre for seg og den mot midtgangen har sitt armlene til høyre for seg. Verre er ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke å grabbe til seg et armlene diskusjonen går på, men å tyte utover et sete andre har betalt for.

Når det gjelder armlener, og hvem som "eier" dem, burde vel kjørereglene være ganske greie:

Armlenet innerst mot vinduet, er egentlig ubrukelig, så vinduspassasjeren bør kunne bruke armlenet til høyre for seg. Den i midten bruker så armlenet til høyre for seg og den mot midtgangen har sitt armlene til høyre for seg. Verre er ikke det.

Flysetene er saapass trange at selv aldeles helt normalvektige/slanke mennesker kan komme til aa tyte ut i det andre setet og dermed ta opp armlenet for litt ekstra komfort i haap om at setet ved siden av ikke er booket.

Det jeg ville fram til er om det er like fornaermende om en normalvektige person gjorde det samme, i og med at de fleste til en viss grad kan komme til aa tyte ut over i setet ved siden av om de har litt brede hofter (noe som er helt normalt hos voksne kvinner, og kan ikke slankes bort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg ville fram til er om det er like fornaermende om en normalvektige person gjorde det samme,

Men det er altså ikke det denne tråden handler om, som en annen har vært vennlig å gjøre deg oppmerksom på lenger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er altså ikke det denne tråden handler om, som en annen har vært vennlig å gjøre deg oppmerksom på lenger opp.

Ok, saa det er greit om en normalvektig person med bredere hofter enn det flysetene tillater tar opp armlenet for ekstra komfort. Det er ikke greit om en overvektig person gjoer akkurat det samme, selv om de tyter ut like mye i setet ved siden av. Kjekt aa vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Flysetene er saapass trange at selv aldeles helt normalvektige/slanke mennesker kan komme til aa tyte ut i det andre setet og dermed ta opp armlenet for litt ekstra komfort i haap om at setet ved siden av ikke er booket.

Det jeg ville fram til er om det er like fornaermende om en normalvektige person gjorde det samme, i og med at de fleste til en viss grad kan komme til aa tyte ut over i setet ved siden av om de har litt brede hofter (noe som er helt normalt hos voksne kvinner, og kan ikke slankes bort).

Nei, mennesker med normalvekt, selv inkludert litt bredere hofter, tyter ikke inn i nabosetet, så smale er ikke flysetene tross alt ikke. Det vet jeg etter snart 40 år med utallige flyturer.

Dessuten vi diskuterer ikke armlener. Men siden du bringer saken på bane igjen: Det er klart du kan slå opp armlenet dersom det viser seg at setet ved siden av deg står ledig. Det vi snakker om er de feite som har den frekkhetens nådegave at de tydeligvis mener de kan breie seg inn på andre personers seter, armlene slått opp eller ikke. Armlener markerer klart skille mellom setene, altså hva som er ditt område, og hva som tilhører andre som jo har betalt for sitt.

Om en normalvektig person ville breie seg for selv å få det mer komfortabelt, ville jeg naturligvis blitt like fly (for å velge et passende ord) forbannet som om det gjaldt en overvektig.

Poenget er vel som tråstarter sa sånn cirka: du har ingen rett til å tiltvinge deg deler av medpassasjers sete fordi du er for feit. Det får være ditt problem, det er ikke et problem du skal overføre til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mennesker med normalvekt, selv inkludert litt bredere hofter, tyter ikke inn i nabosetet, så smale er ikke flysetene tross alt ikke. Det vet jeg etter snart 40 år med utallige flyturer.

Dessuten vi diskuterer ikke armlener. Men siden du bringer saken på bane igjen: Det er klart du kan slå opp armlenet dersom det viser seg at setet ved siden av deg står ledig. Det vi snakker om er de feite som har den frekkhetens nådegave at de tydeligvis mener de kan breie seg inn på andre personers seter, armlene slått opp eller ikke. Armlener markerer klart skille mellom setene, altså hva som er ditt område, og hva som tilhører andre som jo har betalt for sitt.

Om en normalvektig person ville breie seg for selv å få det mer komfortabelt, ville jeg naturligvis blitt like fly (for å velge et passende ord) forbannet som om det gjaldt en overvektig.

Poenget er vel som tråstarter sa sånn cirka: du har ingen rett til å tiltvinge deg deler av medpassasjers sete fordi du er for feit. Det får være ditt problem, det er ikke et problem du skal overføre til andre.

Standardsetet paa oekonomiklasse er visstnok ca 17" (43 cm), mange voksne vil tyte noe utover det selv om de ikke er overvektige. Om ikke i selve setet, saa vil veldig mange vaere ganske mye bredere enn det over skuldrene.

Jeg flyr en del selv (er foroevrig smal i bredden, saa jeg tyter ikke over i andres seter) og tror ikke jeg noengang har sittet ved siden av noen (uavhengig av deres bredde) og jeg ikke har vaert noedt til aa sitte ganske klistret inntil personen med mindre jeg eller vedkommende har kunnet lene seg i motsatt retning.

Saa vidt jeg kan se gjelder regelen det er snakk om veldig store overvektige. Basert paa hvor mange her som klager over aa sitte ved siden av en overvektig person, saa har jeg mine tvil om de overvektige det klages over i denne traaden er saa store som de denne regelen gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser godt problematikken i hva som skrives her selv om jeg blir helt satt ut i språkbruken hos enkelte. Ikke lett å være annerledes i Norge, men det vet vi jo fra før :(. Men, det var ikke det jeg ville innpå. Jeg er selv noe større enn normalen og breier meg nok noe utover setene ved siden av meg. Reiser sjeldent alene så sambo og jeg bruker som regel å sitte sammen og har vi sete ved midtgangen så tar jeg alltid den. Han er jo heldigvis normal...dvs han har megalange ben og sliter med masse kramper etter en flytur.

Så jeg synes vinklingen dere tar her er fullstendig feil. Maaange sliter med dagens flyseter pga dets størrelse, bredde og plassmangel til de med lange ben. Det burde heller vært mer lagt vekt på fra flyselskapene og ha "avdelinger" for de som har spesielle behov. Så kan de som bestiller flybilletter få velge setene som passer dem best.

TROR DERE VIRKELIG AT DE OVERVEKTIGE SELV TRIVES I DE TRANGE SETENE?

Helt sikker på at mange kunne gjerne ha tenkt seg bedre seter og slippe plagene selv med å sitte vondt og ubehagelig på både korte og lange flyturer.

Selv velger jeg alltid bedre seter hvis der er mulighet. Setene som man kan gradere seg opp til på f.eks fly til Gran Canaria er både bredere, mer behagelig, fredelig og mye bedre plass til beina. Så slipper jeg også unna disse surmagrede nordmenn som ikke fikk høflighet med i oppdragelsen hjemmefra!!

Endret av Heritære
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Som tidligere ekstremt overvektis så må jeg si at det var et mareritt å fly fordi jeg viste at kroppen fløyt ut over til naboen. Derfor prøvde jeg at mannen alltid ble naboen. Jeg har full forståelse for at man vil ha sitt flysete i fred. Og det er jo nettopp det som er så forferdelig som overvektig man vet at man tar så alt for stor plass og er til plage for andre. Skulle øsnke det var slik at man kunne bestille ekstra sete, men det er utenkelig å tro at folk har mulighet til å bet dobbel pris. Men det er kanskje ikke det som er tenkt heller. Men et tillegg ja, det er jeg enig i uansett kroppsform.

Men maken til forakt for tykke mennesker som enekelte utviser er direkte heselig. Og til dere som ikke vet det. Det går ikke an å slanke seg fra ekstrem overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ofte menn breier seg inn på mitt sete jeg, enten de er overvektige eller ikke. De er bare så himla breie over skuldra og ryggen hele tiden... og så skal de på død og liv skreve så himla også :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Langsyne

Lave mennesker kan plages over at seter i buss er høyt oppe slik at de ikke får benstøtte. Pluss at de ikke får nakkestøtte/hodestøtte. Høye mennesker opplever at de ikke får plass til bena eller at de ikke får rygg/hode eller nakkestøtte. Tykke mennesker har ikke plass i setet, ubehag for sidemann og den tykke personen.

Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er "setene" som faktisk er problemet? Jeg for min del havner såpass sjeldent over dette problemet med at sidemannen er for tykk for setet, og jeg tar mye buss/tog (ikke like mye fly, men det hender). Jeg synes rett og slett at det er setene som er problemet jeg.

Endret av Langsyne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ofte menn breier seg inn på mitt sete jeg, enten de er overvektige eller ikke. De er bare så himla breie over skuldra og ryggen hele tiden... og så skal de på død og liv skreve så himla også :roll:

Jeg har akkurat samme problemet. Dessverre er min samboer en av nevnte menn, og hver gang vi reiser paa tog/buss/fly saa maa jeg sitte boyd i siden og lene meg andre veien. Det er ekstra ille om jeg maa sitte mellom han og en annen, for da kan jeg ikke lene meg noe sted og ender opp med aa sitte vridd og med store plager etter turen.

Ikke kan han slanke seg smalere heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TROR DERE VIRKELIG AT DE OVERVEKTIGE SELV TRIVES I DE TRANGE SETENE?

Selvsagt ikke, men hvis vi to begge har det vondt fordi du er for stor for plassen din så er forskjellen på oss to at det er din feil at du er overvektig, mens jeg som ikke er det likevel straffes.

Du snakker om tilstandene i Norge og foreslår likevel at vi burde gjøre flysetene større når du selv innrømmer at du er større enn du vil være. Det er jeg fullstendig uenig i, det siste samfunnet trenger er å tilpasse seg til de som ikke selv klarer å tilpasse seg.

Jeg er ikke typen som ber overvektige slanke seg. Vil de være så stor så skal de få lov. Men du får absolutt ingen sympati fra meg for at du har det vondt eller at det er synd på deg som ikke får plass når du selv er grunnen til at du er så stor. Har du vanskeligere for å slanke deg så betyr det at du må jobbe hardere, akkurat som de som har vanskeligere for å lære må jobbe hardere for å bli flinke. Det betyr ikke at du har lov til å gi opp, det betyr at du må jobbe hardere. Alle har sine utfordringer.

Endret av firewater
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lev med det!

Er det mulig å ha så liten forståelse for andre mennesker?!

Ja - mange overvektige mennesker kan gjøre noe med vekten sin.

Ja - det er irriterende å ha liten plass på toget, bussen, flyet osv.

Ja - det er irriterende å måtte puste med munnen fordi andre mennesker har ekkel kroppslukt.

Men ikke ALLE kan noe for at de er overvektige! LANGE mennesker kan ikke skru inn bein og armer for at du skal få mer plass til deg. Mennesker med unormalt mange svettekjertler, eller som spiser annen mat enn du er vant til slik at de lukter fælt kan ikke fjerne kroppslukten sin for DITT VELBEHAG.

Her er det om å gjøre å drite ut andre mennesker så mye som mulig. Sammenlikne bagasje med fett - må si det er veldig hyggelig!

Det går an å tenke før man snakker!

Den nye likestillingsloven kommer til å gjøre det mye vanskeligere å gjennomføre disse lovene folk her ønsker seg.

Klart det går an å lage mer rom til større og lengre mennesker på fly. Men det er ikke sikkert at det mye lenger går an å ta betalt for det.

Håper noen snart tar tak i dette og klarer å stå i mot bølgen av uspiselige mennesker som har skrevet i denne tråden!

Skjønner virkelig ikke at det er mulig å ha så lite medmenneskelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til topic: dette burde kunne løses veldig lett ved å tilby større, dyrere seter foran i flyet slik som på lengre flighter, så kan de som må ha større plass av hvilken som helst gunn bestille slike plasser.

jeg var inne på tanken om å foreslå det tidligere, men så fant jeg ut at ejg ville få et forklaringsbehov når det gjelder hvem som skal betale for dne ekstra plassen de setene vil ta og hvordan de skal tildeles.

Jeg er normalvektig, men vil gjerne ha stort sete - kunne jeg fått det?

Eller: kunne jeg fått det kun hvis jeg reiser sammen med en overvektig person som jeg selvfølgelig vils itte sammen med under reisen. m.m.

Altså: komplett umulig å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor nevner man folk med lange ben? De kan ingenting for det og det er ikke usunt, og kan derfor ikke sammenlignes med å være overvektig.

Som nevnt så har dette ingenting med likestilling å gjøre, på samme måte som feite mennesker ikke har rett på mer mat for samme pris på restaurant. Man kjøper et produkt (enten det er et trangt sete eller et lite måltid) og hvis det ikke holder så får man kjøpe ett til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å ha så liten forståelse for andre mennesker?!

Ja - mange overvektige mennesker kan gjøre noe med vekten sin.

Ja - det er irriterende å ha liten plass på toget, bussen, flyet osv.

Ja - det er irriterende å måtte puste med munnen fordi andre mennesker har ekkel kroppslukt.

Men ikke ALLE kan noe for at de er overvektige! LANGE mennesker kan ikke skru inn bein og armer for at du skal få mer plass til deg. Mennesker med unormalt mange svettekjertler, eller som spiser annen mat enn du er vant til slik at de lukter fælt kan ikke fjerne kroppslukten sin for DITT VELBEHAG.

Her er det om å gjøre å drite ut andre mennesker så mye som mulig. Sammenlikne bagasje med fett - må si det er veldig hyggelig!

Det går an å tenke før man snakker!

Den nye likestillingsloven kommer til å gjøre det mye vanskeligere å gjennomføre disse lovene folk her ønsker seg.

Klart det går an å lage mer rom til større og lengre mennesker på fly. Men det er ikke sikkert at det mye lenger går an å ta betalt for det.

Håper noen snart tar tak i dette og klarer å stå i mot bølgen av uspiselige mennesker som har skrevet i denne tråden!

Skjønner virkelig ikke at det er mulig å ha så lite medmenneskelighet.

Jøss, tror overvektige mennesker at de hjelper seg eller andre ved å ha så såre tær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...