Gå til innhold

Endeli noen som tar betalt fra tykke fly passasjerer


Gjest Gjest_mimmi_*

Anbefalte innlegg

Kanskje jeg er veldig heldig, men det har jeg aldri opplevd.

Da har nok de i din nærhet vært ekstremt uheldige, for det er vanlig instruks og rutine blant kabinpersonale og se til at alle seterygger er oppreist helt opp når det serveres mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Varsia_*
Jeg har stått for det jeg har sagt og jeg er ikke gjest. (:

Jeg har bestilt en plass, A x B x C cm, som jeg får oppta i løpet av en flytur. Det har den feite personen ved siden av meg. Han tar opp hele sin plass og litt av min, og det til samme pris. Er det rettferdig? Selvsagt ikke.

Er det nå virkelig sånn? Jeg har oppfattet at de fleste her inne liker å tro at når de bestiller en flybillett så bestiller de ett sete som de har krav på å ha helt for seg selv under hele flyturen, uten andre forstyrrelser.

Men står det noe sted når du bestiller billettene dine at det faktisk ER det du har krav på å få, en hel plass på A x B x C cm, kun for deg selv? Jeg har flydd en god del, og lest en del betingelser, og aldri sett noe som helst sted at jeg har krav på å ha den plassen helt for meg selv.

Jeg har faktisk oppfattet det sånn som at når jeg bestiller en flybillet, så betaler jeg for å få være med på det flyet. Det er det eneste jeg er garantert. Av sikkerhetsmessige årsaker må alle sitte i angitte seter under flyturen, men jeg har ikke fått med meg at vi visst nok skal ha krav på å ha denne plassen helt for oss selv. Det er som når du tar bussen, du betaler for å være med, men du er ikke garantert sitteplass (på flyene er du altså garantert sitteplass, men du er ikke garantert hvor stor del av sitteplassen du får ha helt for deg selv).

Men for all del, jeg har sikkert misforstått kraftig.

Forøvrig plager ikke overvektige mennesker meg i det hele tatt. Jeg klarer fint å sitte ved siden av en overvektig person på flyet (personen må være _enormt_ overvektig for at jeg ikke skal få plass), og orker virkelig ikke å kaste bort energi på å tenke masse kvalm om han eller henne slik de fleste her inne ser ut til å gjøre.

Det plager meg dog utrolig mye mer å havne ved siden av en jeg kan lukte er storrøyker, for det gir meg ganske store allergiplager. Skal vi først være kjipe syns jeg likegreit vi kan kreve at storrøykerne må betale for en hel seterad når de skal fly, slik at vi slipper å sitte ved siden av de.

Men jeg er nå egentlig ikke så kjip, og slår meg heller til ro med at det å fly med vanlige flyselskap aldri kommer til å være behagelig uansett hvor mye betalt man tar fra alle mennesker med diverse uvaner. Det er ubehagelig å fly, det er ingen menneskerett å få fly, og takler man ikke å sitte ved siden av andre mennesker man ikke liker får man heller kjøre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå virkelig sånn? Jeg har oppfattet at de fleste her inne liker å tro at når de bestiller en flybillett så bestiller de ett sete som de har krav på å ha helt for seg selv under hele flyturen, uten andre forstyrrelser.

Men står det noe sted når du bestiller billettene dine at det faktisk ER det du har krav på å få, en hel plass på A x B x C cm, kun for deg selv? Jeg har flydd en god del, og lest en del betingelser, og aldri sett noe som helst sted at jeg har krav på å ha den plassen helt for meg selv.

Jeg har faktisk oppfattet det sånn som at når jeg bestiller en flybillet, så betaler jeg for å få være med på det flyet. Det er det eneste jeg er garantert. Av sikkerhetsmessige årsaker må alle sitte i angitte seter under flyturen, men jeg har ikke fått med meg at vi visst nok skal ha krav på å ha denne plassen helt for oss selv. Det er som når du tar bussen, du betaler for å være med, men du er ikke garantert sitteplass (på flyene er du altså garantert sitteplass, men du er ikke garantert hvor stor del av sitteplassen du får ha helt for deg selv).

Men for all del, jeg har sikkert misforstått kraftig.

Forøvrig plager ikke overvektige mennesker meg i det hele tatt. Jeg klarer fint å sitte ved siden av en overvektig person på flyet (personen må være _enormt_ overvektig for at jeg ikke skal få plass), og orker virkelig ikke å kaste bort energi på å tenke masse kvalm om han eller henne slik de fleste her inne ser ut til å gjøre.

Det plager meg dog utrolig mye mer å havne ved siden av en jeg kan lukte er storrøyker, for det gir meg ganske store allergiplager. Skal vi først være kjipe syns jeg likegreit vi kan kreve at storrøykerne må betale for en hel seterad når de skal fly, slik at vi slipper å sitte ved siden av de.

Men jeg er nå egentlig ikke så kjip, og slår meg heller til ro med at det å fly med vanlige flyselskap aldri kommer til å være behagelig uansett hvor mye betalt man tar fra alle mennesker med diverse uvaner. Det er ubehagelig å fly, det er ingen menneskerett å få fly, og takler man ikke å sitte ved siden av andre mennesker man ikke liker får man heller kjøre bil.

Men herregud da menneske!! :ler:

Du forstår vel at du har krav på å ha ditt eget flysete for deg selv?

det hadde vært noe det, hvis man kan risikere at det sitter fem stykker i det flysetet man har bestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varsia: Du virker som en veldig avslappet person som ikke tar deg nær av ting som f eks å måtte dele plassen sin med en svært overvektig person. Alle er ikke som deg, men det vet du sikkert. Jeg er ganske laidback som person, men dette er noe jeg reagerer på. Jeg har alltid sett på det som at man bestiller en plass på flyet, ikke bare retten til å fly. Hadde bussturen vart flere timer eller kostet flere tusen kroner så hadde jeg også reagert der. Jeg synes for øvrig at hvis en svært overvektig person skal ta bussen fra Bergen til Oslo så burde han absolutt betale for to plasser hvis det er det som må til for at han og de andre på bussen skal sitte behagelig.

Jeg betaler det samme for billetten min som alle andre som sitter på flyet (utenom first class), og vi burde få den samme opplevelsen. Da skal ikke enkelte straffes ved å sitte ved siden av en kjempestor person som tar opp mer plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunnen enig i at dersom en overvektig person ikke får plass i ett sete, så må de betale for de to setene de bruker.

Jeg havnet ved siden av en (veldig) overvektig jente på en flytur. Jeg satt ved vinduet, hun hadde allerede satt seg på plassen sin når jeg kom, men måtte selvfølgelig reise seg for å slippe meg forbi. Jeg la merke til at hun hadde tatt opp armstøtten mellom oss, men den var jeg "slem" nok til å legge ned igjen når jeg satte meg. Det var helt sikkert ubehagelig for henne å sitte inneklemt mellom armstøttene, siden hun "fløt" utover sitt sete og skviste meg inn mot veggen - men uten armstøtten mellom oss hadde hun sikkert tatt tre fjerdedeler av setet mitt, minst. En fryktelig ubehagelig flytur for oss begge. Hun reiste sammen med en person,som satt ved midtgangen, og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor de ikke byttet plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pasta_*
Er det nå virkelig sånn? Jeg har oppfattet at de fleste her inne liker å tro at når de bestiller en flybillett så bestiller de ett sete som de har krav på å ha helt for seg selv under hele flyturen, uten andre forstyrrelser.

Men står det noe sted når du bestiller billettene dine at det faktisk ER det du har krav på å få, en hel plass på A x B x C cm, kun for deg selv? Jeg har flydd en god del, og lest en del betingelser, og aldri sett noe som helst sted at jeg har krav på å ha den plassen helt for meg selv.

Jeg har faktisk oppfattet det sånn som at når jeg bestiller en flybillet, så betaler jeg for å få være med på det flyet. Det er det eneste jeg er garantert. Av sikkerhetsmessige årsaker må alle sitte i angitte seter under flyturen, men jeg har ikke fått med meg at vi visst nok skal ha krav på å ha denne plassen helt for oss selv. Det er som når du tar bussen, du betaler for å være med, men du er ikke garantert sitteplass (på flyene er du altså garantert sitteplass, men du er ikke garantert hvor stor del av sitteplassen du får ha helt for deg selv).

Men for all del, jeg har sikkert misforstått kraftig.

Forøvrig plager ikke overvektige mennesker meg i det hele tatt. Jeg klarer fint å sitte ved siden av en overvektig person på flyet (personen må være _enormt_ overvektig for at jeg ikke skal få plass), og orker virkelig ikke å kaste bort energi på å tenke masse kvalm om han eller henne slik de fleste her inne ser ut til å gjøre.

Det plager meg dog utrolig mye mer å havne ved siden av en jeg kan lukte er storrøyker, for det gir meg ganske store allergiplager. Skal vi først være kjipe syns jeg likegreit vi kan kreve at storrøykerne må betale for en hel seterad når de skal fly, slik at vi slipper å sitte ved siden av de.

Men jeg er nå egentlig ikke så kjip, og slår meg heller til ro med at det å fly med vanlige flyselskap aldri kommer til å være behagelig uansett hvor mye betalt man tar fra alle mennesker med diverse uvaner. Det er ubehagelig å fly, det er ingen menneskerett å få fly, og takler man ikke å sitte ved siden av andre mennesker man ikke liker får man heller kjøre bil.

HALLO dette er jo bare helt teit.. Du kan ikke komme her å hevde at det ikke plager deg dersom noen sitter på 50% av ditt sete. Det er jo sikkerthets hensyn som gjør at extremt overvektige ikke er en ønsket sidemann.. De bruker eviglang tid på å komme seg opp og ut,, å stakkars den som sitter i setet med vinduet da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har BMI på 39 og spretter lett ut av setene i kinosalen når noen skal forbi. Ser ikke helt poenget i at jeg skal utgjøre en sikkerhetsrisiko. Har gått opp 40 kg på 2 år pga diverse medikamenter kombinert med kortison, så det er ikke selvvalgt å "tyte ut" og plage alle andre, som dere sier her. Før hadde jeg BMI på 24. Nå har jeg sluttet med medisinene og er på vei ned igjen, men jeg har lært sååå mye som overvektig som jeg håper jeg aldri vil glemme. :kjefte:

Folk som skal tømme parfymeflaska før de går, har drukket store mengder alkohol eller kastet opp før flyturen, er langt mer ubehagelig å sitte inntil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BMI på 39 og spretter lett ut av setene i kinosalen når noen skal forbi.

Og du er representativ nok for alle overvektige til at debatten er unødvendig? Skal vi nå tenke "Vel, det var jo det ene unntaket - vi får vel droppe hele diskusjonen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo med endel drivstoff pr kilo kroppsvekt som skal løftes flere kilometer opp i luften. Kanskje løsningen kan være at de tykke får ta med seg tilsvarende mindre bagasje ? Samt at de nektes servering om bord. Ingen grunn til å gjøre vondt verre mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_per_*
Jeg har BMI på 39 og spretter lett ut av setene i kinosalen når noen skal forbi. Ser ikke helt poenget i at jeg skal utgjøre en sikkerhetsrisiko. Har gått opp 40 kg på 2 år pga diverse medikamenter kombinert med kortison, så det er ikke selvvalgt å "tyte ut" og plage alle andre, som dere sier her. Før hadde jeg BMI på 24. Nå har jeg sluttet med medisinene og er på vei ned igjen, men jeg har lært sååå mye som overvektig som jeg håper jeg aldri vil glemme. :kjefte:

Folk som skal tømme parfymeflaska før de går, har drukket store mengder alkohol eller kastet opp før flyturen, er langt mer ubehagelig å sitte inntil.

Nå er det vel litt forskjell på kinoseter og flyseter da................ Å det kommer jo litt ann på om du går på en VIP kinosal, der er setene ganske mye større enn vanlig. Det kan nok ikke sammenlignes med flyseter. Å debatten går jo heller ikke på hvorfor folk er overvektig. Bare at det er et problem på fly. Parfyme og oppkast får komme i en egen tråd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hei_*
Det går jo med endel drivstoff pr kilo kroppsvekt som skal løftes flere kilometer opp i luften. Kanskje løsningen kan være at de tykke får ta med seg tilsvarende mindre bagasje ? Samt at de nektes servering om bord. Ingen grunn til å gjøre vondt verre mener jeg.

HELT ENIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo med endel drivstoff pr kilo kroppsvekt som skal løftes flere kilometer opp i luften. Kanskje løsningen kan være at de tykke får ta med seg tilsvarende mindre bagasje ? Samt at de nektes servering om bord. Ingen grunn til å gjøre vondt verre mener jeg.

Dette er helt feil tankegang. Man skal ikke detaljstyre livene til folk, alle skal få gjøre som de vil. Verdens feiteste mann skal få lov til å sitte på flyet med meg, men han må betale for den plassen han tar. På samme måte skal jeg ikke nekte noen å spise hva de vil eller røyke eller nekte å trene, men det burde gjenspeiles i hva man betaler i forsikring. Betaler jeg det samme i forsikring som en annen person som har bortimot identisk helse til meg men som røyker i tillegg så er det klart jeg ser på det som urettferdig, jeg tar bedre vare på meg selv ved å ikke røyke og burde belønnes (evt at han straffes, så lenge det er likevekt i systemet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo med endel drivstoff pr kilo kroppsvekt som skal løftes flere kilometer opp i luften. Kanskje løsningen kan være at de tykke får ta med seg tilsvarende mindre bagasje ? Samt at de nektes servering om bord. Ingen grunn til å gjøre vondt verre mener jeg.

For noen år siden var det oppe i media at flyselskapene hadde litt problemer med at gjennomsnittsvekten på passasjerene overgikk det som de hadde som standard. Det var litt diskusjon om hvordan dette skulle løses, f.eks var det å ta med mindre last nevnt som et alternativ. Så at tjukke folk koster mer i form av økt drivstoff stemmer nok ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på om dette forslagtet skal gjelde bodybuildere også. Får jo ikke skulderplass ved siden av en slik en.

Endret av fruenge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om dette forslagtet skal gjelde bodybuildere også. Får jo ikke skulderplass ved siden av en slik en.

Tror du det problemet er veldig utbredt, eller er det bare et forsøk på å forsøple debatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke forsøpling av tråden i det hele tatt, det belyser et viktig poeng - dette er på ingen måte en diskriminering av overvektige men et praktisk problem som burde løses på den mest rettferdige måten mulig. Hvis en bodybuilder er så stor at han ikke får plass i setet og forstyrrer de han sitter ved siden av grunnet brede skuldre så burde han betale for et ekstra sete akkurat som den overvektige. Jeg ser ingen grunn til å skille mellom dem fordi dette _ikke_ er et spørsmål om overvekt er valgfritt eller ikke, men om rettferdighet i forhold til hva man betaler for. Man bestiller et sete på et fly til en viss pris og hvis det ikke holder så må man bestille et sete til. Dette er i mine øyne 100% rettferdig, akkurat som man ikke betaler 250kr på en restaurant for å bli mett, men for å spise det måltidet man bestiller. Hvis man ender opp med mat til overs så er det ikke billigere, hvis man fortsatt er sulten etter man har spist opp så får man ikke mer. Dette er private selskap som tilbyr en vare til en pris, tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo sikkerthets hensyn som gjør at extremt overvektige ikke er en ønsket sidemann.. De bruker eviglang tid på å komme seg opp og ut,, å stakkars den som sitter i setet med vinduet da..

Det stemmer. Av sikkerhetsmessige hensyn er det en større risiko å være sideperson med en overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har nok de i din nærhet vært ekstremt uheldige, for det er vanlig instruks og rutine blant kabinpersonale og se til at alle seterygger er oppreist helt opp når det serveres mat.

Jeg har reist svært mye over hele verden, og dessverre skjer det så godt som aldri at kabinpersonalet gjør noe med dette. Jeg har opplevd å måtte sitte med maten i fanget fordi det ikke var plass til å slå ned bordet da personen foran la ned setet. I tillegg er det mange som faktisk glemmer at de har lagt ned setet. Først når flyet lander går flyvertinnene rundt og ber folk rette opp stolryggen. Og det er alltid mange i hvert fly som ikke gjør det før de får tilsnakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BMI på 35
Og du er representativ nok for alle overvektige til at debatten er unødvendig? Skal vi nå tenke "Vel, det var jo det ene unntaket - vi får vel droppe hele diskusjonen"?

Må innrømme at magen min er stor, dvs meget stor. Dog sitter jeg pent i lotusstilling og er myk nok til å klø meg i øret med stortåa.

I bredden derimot er jeg ikke stort mer enn normal.

Lover deg at jeg skal sprette opp hurtigere enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo med endel drivstoff pr kilo kroppsvekt som skal løftes flere kilometer opp i luften. Kanskje løsningen kan være at de tykke får ta med seg tilsvarende mindre bagasje ? Samt at de nektes servering om bord. Ingen grunn til å gjøre vondt verre mener jeg.

:ler: Mener du av hensyn til vekta på flyet i forhold til drivstoffet? Blir maten tyngre i magen på en overvektig enn den er på brettet i serveringsvogna? Neppe...

Ellers er overvekt så utbredt nå at ti kilo overvekt regnes som normalvekt hos stadig flere. Kanskje flyfabrikantene må ta høyde for dette, og la de bakerste seteradene ha to seter i bredden istedet for tre, slik at større personer kan reservere plasser på mer egnede seter?

Det er jo så mange fly som flyr halvtomme også for tiden at plassmessig burde det ikke være noe problem.

Når det gjelder de som mener at de må få legge ned setet sitt for å sove så fort beltelyset er slukket... burde man sjekke blodverdiene sine? Det er vel ikke normalt å skulle sove hver gang man skal ut på en liten flytur? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...