Gå til innhold

Prosjekt ned i vekt!


Gjest Problematique

Anbefalte innlegg

Gjest lucy d-.-b

Dette med sparebluss tror jeg er litt missforstått. Det er ikke slik at kroppen din akkurat nå lagrer alt du spiser, du bruker jo energien på å sitte oppreist, puste, hjertet banker, du går, du trener etc. Problemet er mer at når du setter opp inntaket av mat/trapper ned på trening vil faren være større for at den generelle forbrenningen din ikke er så god som den kunne være, og kroppen vil da lagre mer unødvendig energi fordi den er "vant" til at den ikke får nok. Det er i allefall slik jeg oppfatter det, jeg går nemlig fint ned i vekt selv om jeg ligger under spareblussgrensen. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil her..

Ellers ligger du ikke i noe ekstremt kraftig underskudd, mer enn 1100 kcal om dagen er greit å få i seg, men jeg går SAKTE ned i vekt hvis jeg legger meg på 1600 (selv om jeg har god forbrenning når jeg trener). For meg er det passe med 1300-1500 per dag, da går jeg ned ca 0,5 kg i uken. Her er vi alle forskjellige, men det er jo tydelig at du gjør endel riktig siden du faktisk er på vei ned allerede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Grafica

Herregud, det er virkelig over to uker siden sist jeg trente! :sjenert:

Idag ble en kjapp styrkeøkt. Jeg pusha meg ikke fullstendig, men det var jeg ikke i stand til idag heller.

Funderer litt på pilates; det er vel enkelt å gjøre hjemme? Og har jo hørt mye positivt om det som treningsform. Må vel kjøpe sånn egen matte da? Nå ligger jeg bare på et sammenbrettet fleeceteppe når jeg tar situps og sånt, det funker jo, men den sklir veldig.

Mål idag, med mål fra sist gang og aller første gang:

1.04.09

Overarm 31.5

Pupper u/bh 97

Midje 86

Mage 99

Hofter 108

Lår 66,5

Legg 41

Vekt 82kg

14.05.09

Overarm 31

Pupper u/bh 96

Midje 85

Mage 94,5 (v/navle)

Hofter 105

Lår 65

Legg 40,5

Vekt 81.5kg

27.05.09

Overarm 32

Pupper u/bh 97

Midje 83,5

Mage 92,5 (v/navle)

Hofter 105,5

Lår 65,5

Legg 41

Vekt 80.9kg

Gått opp litt noen steder igjen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har gått ned i vekt, og du har gått ned rundt midje og mage. :klem: Du må prøve å fokusere på de positive resultatene, og la deg motivere av de gode resultatene du får.

Pilates skal være fin hjemmetrening ja, og du trenger bare en matte da. Jeg har kun trent det på senteret, og det er slett ikke så dumt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Gått ned en kilo på to måneder ja :sukk: Men det er vel bedre enn ingenting. Jeg bare husker alt for godt gleden i januar når jeg plutselig var nede på 78kg uten noen spesifikk grunn. Det føltes så godt å se 7-tallet. Og jeg vil se det igjen. Jeg ligger liksom og lurer rett over 80 og det virker ikke som om jeg kommer meg under. Har sidrn nyttår vippet mellom 80 og 83. Så jeg stoler ikke på at den vektnedgangen her er permanent; plutselig er jeg oppe på 82.5 igjen...

Hvor mye koster en sånn matte tro? Tenkte å kanskje bare laste ned en video, tror ikke jeg gidder å kjøpe det. Pilates workout for dummies høres vel bra ut? :fnise:

Endret av Grafica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilates er fin trening, jeg har en dvd med det og bruker det sånn innimellom. (kanskje jeg skal ta en runde i ettermiddag før besøket mitt????)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lucy d-.-b
Men du har gått ned i vekt, og du har gått ned rundt midje og mage. :klem: Du må prøve å fokusere på de positive resultatene, og la deg motivere av de gode resultatene du får.

Pilates skal være fin hjemmetrening ja, og du trenger bare en matte da. Jeg har kun trent det på senteret, og det er slett ikke så dumt :)

Grafica, her må du høre på Enigma :Nikke: Hun vet hva hun snakker om, og har som jeg også har hatt perioder hvor man føler man jobber ræva av seg til ingen nytte. Så finner man etter hvert ut at jo. det er resultater, men ikke nødvendigvis på kg på vekta. Muskler veier mer enn fett ;) Det løsner en dag, ikke fortvil! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Jeg har syklet ca. en mil både fredag, lørdag, søndag og tirsdag :jepp: Idag skal jeg trene litt styrke. Også skulle jeg kjøpe rockering idag, men det glemte jeg :ler: Tror egentlig jeg må vente til jeg får inn penger. Da skal jeg kjøpe rockering og yogamatte :jepp: Jeg er jo tvunget til å sykle en mil tirsdag og fredag når jeg skal til DPS, så det er veldig bra :jepp:

Skal prøve å huske og ta noen bilder idag. For jeg trenger VIRKELIG å se side-ved-side-bilde fra første gangen.

Har tatt to skritt videre på matveien idag. Fått tak i vannkaraffel slik at jeg kan ha godt vann med smak i til enhver tid, også har jeg ENDELIG funnet et brød som jeg liker 100% OG som er grovt speltbrød :D

Endret av Grafica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så deilig å finne brød man synes er godt. Er ikke mange brød som er veldig gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Det er fra et lokalt bakeri (Hovenga Bakeri) og heter bare Grovt speltbrød. Men det er 3 på brødskalaen :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Sånn ting som det er bilde av på utsida av mange typer brød og sånt. Det er en sirkel delt i fire. 1 er fint brød, 2 er mellomgrovt, 3 er grovt og 4 er ekstra grovt tror jeg :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk Catwoman. Har faktisk ikke sett sånne merker før, men så har jeg ikke sett etter de heller da. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Grafica

Okey, jeg fikk ikke sove i natt, så da ble jeg sittende og fundere på dette her ned i vekt-prosjektet mitt. Og kom frem til at jeg må sparke meg selv i ræva. Så her er planen for de to neste ukene (evt. rett-over-halvannen-uke, siden det begynner på en mandag og slutter på en fredag):

8.06.09-19.06.09

-INGEN brus eller søtsaker. Skal jeg ha brus, blir det sukkerfri (det burde redusere inntaket drastisk...)

-Styrketrening mandag, onsdag, fredag. Øke mer på programmet, pushe meg mer.

-De dagene jeg ikke sykler til byen/DPS skal jeg gjennomføre 30 minutter på ellipsen. Kan dele det opp i flere økter, men jeg skal ha gjort 30 minutter i løpet av dagen. 10 minutter de dagene jeg sykler.

Mat:

Minst 3 brødskiver om dagen med det nye brødet. Pålegg: Kjøttpålegg/leverpostei/philadelphia, og alltid noe grønt på. Helst noe ekstra grønt ved siden av brødskiva (.feks. to tomatskiver på brødskiva og resten av tomaten vedsiden av)

Alltid ha dette i kjøleskapet: Epler/pærer (selv om jeg er allergisk så får jeg det nå ned...), brokkoli, blomkål, ananas, druer, agurk, tomat. Spis minst 1 porsjon grønt i løpet av dagen utenom brødmåltid.

Godkjent drikke:

Vann

Juice

BonAqua/Farris

Juice blandet med BonAqua/Farris

Te m/melk

IKKE saft, brus, iste, te med sukker eller noe som helst sånt.

Middager:

Kyllingfilét med salat

Laks med stekt sjampignong blandet i ris og blomkål og kokte gulrøtter ved siden av

Noe med egg en dag i uka

...jeg trenger tips til middager. Vil planlegge så mye som mulig på forhånd. Please help! Og husk at jeg er ikke nesten-gourmetkokk som endel andre her da :sjenert:

Dette burde gjøre NOE hvertfall.

Målet er forresten å greie 100 situps om to uker. Nå tar jeg 60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinekoteletter er stort sett veldig greit å lage til, og du får dem i store økonomipakninger også, så det trenger ikke være så dyrt. Svinekotelettene har en fettrand ytterst, i motsetning til nakkekotelettene som er marmorert. Dermed er svinekotelettene magrere.

Eks på koteletter og grønnsaker i ovn:

Koteletter og grønnsaker i ovn

2 porsjoner

2 stk. kotelett av svin

1 ss smør eller olje til steking

½ ts salt

¼ ts pepper

½ stk. løk

¼ stk. purre

1 stk. gulrot

½ stk. grønn squash

½ boks hermetiske tomater

¼ ts salt

¼ ts pepper

½ ts tørket oregano

1 ½ ss frisk, hakket persille

Slik gjør du:

1. Brun kotelettene på sterk varme i ca. 2 minutter på hver side. Legg kotelettene til side og dryss over salt og pepper.

2. Skjær løk og squash i terninger, purre i ringer og gulrøtter i strimler. Ha litt olje i en stekepanne og fres grønnsakene til løken blir myk og blank.

3. Legg grønnsakene over i en ildfast form og hell hermetiske tomater over. Dryss på litt salt, pepper og oregano.

4. Legg kotelettene oppå grønnsakene og stek på 200 °C i ca. 15 minutter.

Kotelettene kan gjerne snus en gang i løpet av steketiden.

Serveres med brød eller kokt ris.

Eller:

Koteletter på potetseng 1 person(er)

150 gram poteter

1 stor tomat

1 svinekottelett

løk

Krydder

Skjær poteter og tomater i skiver og legg dem lagvis i ildfast form. I mellom lagene strøs krydder (salt,pepper,hvitløk) og hakket løk. Så legges koteletter oppå og stekes ca en time på 200 grader midt i ovnen.

Liker du sei? Sei får du billig, det er godt, og enkelt å lage til.

Fiskegryte

Til 3 personer

300-400 gram seifilet (Den kan fint lages med laks eller torsk også)

125 g babygulrøtter evt. Gulrøtter

en halv paprika

en halv løk

en fersk chilli

en boks grovhakkede tomater

et lite glass tomatpure

2 fedd hvitløk

evt. soltørkede tomater

Blank løken i smør, i en kjele. Hiv oppi gulrøttene og ett fedd hvitløk, og la det surre litt med løken. Ha i fisk og paprika, og la det hele surre litt noen minutter før du har oppi chili, grovhakkede tomater og tomatpure. La det koke i 15-20 minutter. Ha i resten av hvitløken mot slutten. Smak til med salt, pepper, basilikum og oregano. Serveres med ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Takk Enigma! Det var mye som så godt ut og som jeg nok tror jeg skal greie å lage også! :klemmer:

Edit: Jeg liker ikke squash, hva kan jeg bytte den ut med tror du? Ikke aubergine heller.

Endret av Grafica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare kutte den ut og/eller bruke andre grønnsaker du liker i stedet. :) Sopp i den retten vil f.eks fungere utmerket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...