Gå til innhold

Prosjekt ned i vekt!


Gjest Problematique

Anbefalte innlegg

Gjest Grafica

Jeg vil tro det ble nesten 2 mil til sammen igår, med både sykling og gåing :Nikke: Og godt er det, for igår hadde jeg en "gi faen"-dag ang. hva jeg spise...

1 rundstykke med kyllingpålegg

1 skillingsbolle

1 banan (fysjamei!!!!!)

Middag: Gryte med hermetiske tomater, poteter, kylling og rødløk

50 gram sjokolade

1 kopp te m/sukker i

2x 1/2l pepsi

Men så flink som jeg har vært den siste uka, så har jeg ikke dårlig samvittighet :)

Helga blir nok litt merkelig matmessig, siden vi skal til svigers. Lite trening blir det nok også... Er ikke plass der, med mindre været er fint slik at vi kan bruke verandaen. De skulle hatt større bil, så vi kunne tatt med syklene! :ler:

Nye sykkelen min :hjerte: Tenk, det er faktisk 9 år siden jeg sist fikk ny sykkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du står jammen på, Grafica :)

Men spiser du virkelig så lite på en dag som du skriver opp her? (Ikke at jeg mistenker deg for juge, men jeg tror jeg spiser utrolig mye mer enn deg - kanskje ikke rart jeg aldri går ned heller... :klø:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Jeg spiser ikke mer enn det nei... Men det er ikke med vilje. Men med døgnrytmen min er det vanskelig å ha et "normalt" spiserytme (frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag, kveldsmat)... Jeg "rekker" liksom ikke mer enn to måltider. Jeg prøver å være flink og spise kveldsmat også, men jeg har liksom en sperre for å spise når jeg ikke er sulten... Jeg er redd for å få i meg for mye kalorier :roll: Det er jo rett og slett direkte tåpelig, for antagelig ligger jeg jo i underskudd.

Men det er så frustrerende, fordi jeg kan jo ikke spise frukt pga allergi, så der de fleste kan ta seg et eple eller en banan eller sånt som enkle mellommåltider, så må jeg liksom lage meg et eller annet. Og jeg har så lite overskudd til å lage mat at det er helt skummelt, de to måltidene jeg "må" lage er liksom ille nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Matinntaket er forresten helt på trynet nå som vi er hos svigers. Det blir mer brus og endel kake og greier. Men sånt får det nå bare være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke mer enn det nei... Men det er ikke med vilje. Men med døgnrytmen min er det vanskelig å ha et "normalt" spiserytme (frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag, kveldsmat)... Jeg "rekker" liksom ikke mer enn to måltider. Jeg prøver å være flink og spise kveldsmat også, men jeg har liksom en sperre for å spise når jeg ikke er sulten... Jeg er redd for å få i meg for mye kalorier :roll: Det er jo rett og slett direkte tåpelig, for antagelig ligger jeg jo i underskudd.

Men det er så frustrerende, fordi jeg kan jo ikke spise frukt pga allergi, så der de fleste kan ta seg et eple eller en banan eller sånt som enkle mellommåltider, så må jeg liksom lage meg et eller annet. Og jeg har så lite overskudd til å lage mat at det er helt skummelt, de to måltidene jeg "må" lage er liksom ille nok.

Skjønner godt frustrasjonen i forhold til frukt - men jeg spiser heller ikke frukt fordi jeg forsøker å gjennomføre en lavkarbokur og dermed ikke skal ha i meg noe frukt på en stund.

Jeg bruker andre ting som mellommål - mandler ost og skinke-ruller eller Atkins-barer, men likevel... Et eple hadde jo vært enklere stort sett :ler:

Skjønner du ikke vil spise når du ikke er sulten - jeg er sulten støtt og stadig jeg, så jeg klarer ikke la være å spise, men det blir sikkert for mye. Jeg får jo ikke fart på kiloene for tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Grafica

Nøtter er jeg også allergisk mot, samme med tørket frukt og sånt, jeg vet jo at endel spiser det.

Har prøvd å få til sånn kaloritellegreie på Grete Roede, men jeg aner jo ikke hvor mange gram jeg spiser av ting... Har ikke kjøkkenvekt heller. Så jeg har liksom ikke peil.

I tillegg er jeg småspist; jeg spiser som regel 1/3 til middag som det sambo spiser :ler: Og da er jeg stappmett (i tillegg spiser jeg kjempetreigt og han fort, så vi er ferdig samtidig :fnise: ). Det er nok enda en grunn til at jeg ikke er sulten etter mellommåltider. Har alltid vært småspist. Enormt flaut på resturanter forresten; jeg greier jo aldri å spise opp porsjonene som blir gitt! :sjenert: Får alltid rare blikk når jeg forsikrer at det smakte kjempegodt, men likevel bare har spist halvparten.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Endel grønnsaker er også fint å bruke som mellommåltid/knaskemat. Feks. gulrøtter, cherrytomater, miniagurker, squash, minipaprika, sukkererter etc..

Like enkelt som ta seg en frukt :)

Gresskarkjerner er også godt. Nøtteallergikere pleier ofte å tåle gresskarkjerner.

Men hvordan kan du drikke fruktjuice når du ikke tåler frukt? :klø:

Det er jo gjerne enda mer konsentrert enn å spise frukten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

:vetikke: Det er et mysterium for meg også. Er ikke all juice jeg kan drikke da. Kan ikke drikke ren eplejuice f.eks. Rå gulrøtter er jeg forresten også allergisk mot. Og squash liker jeg ikke, fysj :fnise:

Blir nesten litt smådårlig ved tanke på hva jeg har fått i meg i helga. Forventer ikke lystige resultater når det er måling på onsdag, for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har jeg glemt å få med på mine innlegg etter at jeg ble ny. :sjenert:

Men nå er den med! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utskeielse i ny og ne går sikkert bra - det er jo sånn det er å leve også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Her skjer det ikke så mye gitt... :sjenert: Skjedd lite på treningsfronten. I helga var vi bortreist, på mandag hadde jeg ikke tid. Og igår fikk jeg en dårlig nyhet som slo meg ut både igår og idag. I morgen skal jeg hvertfall sykle ned til byen da...

Skal måle meg etterpå. Den gledelige nyheten er at vekta stod på 81.5 idag til morgenen, og det enda jeg har fått mensen idag, og dermed har endel vann i kroppen. Så det er bra!

Kostholdet mitt er fortsatt langt ifra perfekt, og denne uka har vært veldig dårlig. Men jeg begynner å bli litt mer bevisst hvertfall. Jeg prøver å få i meg mer grønt, noe jeg spiste alt for lite av før.

Endret av Grafica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

1.04.09 (start)

Overarm 31.5

Pupper u/bh 97

Midje 86

Mage 99

Hofter 108

Lår 66,5

Legg 41

Vekt 82kg

14.05.09 kl.0008 /etter middag

Overarm 31

Pupper u/bh 96

Midje 85

Mage 94,5 (v/navle)

Hofter 105

Lår 65

Legg 40,5

Vekt 81.5kg

Endelig begynner det å gå på puppene, sukk :ler: Men hey, 5.5 ned rundt magen på halvannen måned, 3 cm ned rundt hoftene, og endelig en cm ned rundt midjen. 1.5 ned rundt låret også.

Skulle bare ønske jeg greide å SE forandringen selv :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lucy d-.-b

YEY! Kjemperesultater! Dette går rette veien, du gjør tydeligvis ting riktig. Plutselig merker du det på kroppen også, når en bukse passer eller har blitt litt for stor eller trusen strammer mindre ;)

Klarer du å fokusere mer på kosthold går det sikkert fortere, men er ikke det passe for deg akkurat nå så fortsetter du heller i det travet du er inne i nå. Det er bedre det enn å pine seg. Hm, altså, det betyr ikke at å ligge i kaloriunderskudd er pinsel, men at det kan være det hvis man ikke føler seg helt rustet for en slik periode.

Jeg ligger i kaloriunderskudd nå, det går kjempebra, trodde jeg skulle slite mer nå fordi jeg har hatt problemer med å motivere meg, men har begynt med diett.no igjen, og har vel funnet ut (blitt minnet på) at jeg helt fint klarer å ligge i underskudd uten at jeg føler jeg går glipp av måltider eller metthetsfølelse eller noe. Det er gøy! Må bare passe på å få nok grønnsaker til middagen, for jeg spiser mest egg/knekkebrød/reker om dagen så jeg har noen trege karbohydrater som tar en stund gjennom systemet og som holder meg mett. Funker bra nå, så får vi se om jeg får resultater på vekten/buksen etter hvert ;)

Vel, nok skravl om meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Jeg tror egentlig at jeg burde finne meg et sånt diettsystem eller noe. At jeg får en plan over hva jeg skal spise hver dag, liksom. Tror egentlig at det hadde hjulpet meg. For jeg aner jo ikke hvor mye jeg får i meg i løpet av en dag. Og jeg sliter VIRKELIG med å finne på mat og sånt. Jeg kunne levd med å spise mat som jeg kanskje ikke er kjempeglad i, i en måneds tid, bare for å virkelig få en kickstart! Jeg vet ikke... Jeg vet generelt alt for lite om disse tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Jeg setter forsåvidt opp alt selv jeg da, for jeg liker å kunne bestemme og er ikke glad i å bli styrt. http://diett.no er et helt ok verktøy som er gratis, prøv å plotte inn hva du spiser i løpet av en dag og se hvor mye det kommer på. Ta ting på ca'en, tenk deg en hg pose smågodt og tenk om det du har veier mer eller mindre :lol: Det gjør jeg når jeg ikke har vekten tilgjenglig. Det er litt ok å se hvor mye man vanligvis får i seg i løpet av en dag. Jeg har begynt å lære meg litt småvektting i hodet:

1 Knekkebrød 15g

Div Pålegg 10-15g

1 Egg 70g

1 Banan 120-150g

Så bare tar jeg det litt på gefühlen også får jeg et ca-tall jeg kan forholde meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Grafica

Konklusjonen blir: Jeg ligger nok i kraftig kaloriunderskudd. Jeg plottet inn:

Rundstykke med smør og kalkunpålegg

1 glass juice

En kopp te m/melk

Kyllingfilet m/chips

1/2 pepsi

50gram melkesjokolade

og havnet på rundt 1600. Nå er det sjeldent jeg faktisk spiser en halv kilo chips samme dag som jeg også drikker pepsi og spiser sjokolade... Minus pepsien og sjokolade havnet jeg på 1100. Kan noen gi meg en dagsmeny nå? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et rundstykke veier som regel rundt 50-60 gram. 1600 kcal er ikke nødvendigvis kraftig kcal-underskudd, det kommer helt an på basalforbrenninga di og hvor mye du rører på deg.

Husk også at hva du spiser kan påvirke vektnedgang selv om du ligger i kaloriunderskudd. Prøv å få i deg nok fiber og vann, slik at fordøyelsen funker som den skal.

Dagsmeny kan f.eks være

Frokost:

2 skiver grovbrød med magert kjøttpålegg

Lunsj:

Salat med tunfisk, kylling eller skinke. Prøv å unngå fete dressinger, har du oppi masse feit dressing (obs! dressinger inneholder også gjerne sukker!) hjelper det lite at resten av lunsjen er mager og sunn. Lag gjerne dressing selv av litt olje, limejuice/sitronjuice/eddik og litt krydder. Mye bedre for deg enn ferdigdressinger.

Middag:

Følg tallerkenmodellen, halvparten grønnsaker, 1/4 kjøtt eller fisk og 1/4 potet/ris/pasta prøv i all hovedsak å bruke fullkornsris, fullkornspasta o.l. Viktig med trege karbohydrater for å ha metthetsfølelsen lengst mulig og unngå at blodsukkeret går i været.

Kveldsmat:

Yoghurt m/müsli eller frø, eller 1 brødskive m/magert kjøttpålegg, fisk eller egg, 1 knekkebrød med leverpostei f.eks.

Prøv å få i deg en frukt eller en grønnsak som mellommåltid også, og ha på agurk, tomat eller paprika på brødskiver/knekkebrød.

En ting jeg glemte, tenk deg at du kanskje trenger 2000 kcal pr. dag, 400 kcal i minus pr dag gir 2800 kcal pr uke. 7000kcal utgjør 1 kg, dvs. at du med 400 kcal i minus pr dag ikke vil gå ned en halv kg engang. Bare for å sette ting litt i perspektiv.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Nei 1600 er ikke fryktelig mye i minus, men 1100 er da alt for lite! Jeg regnet større porsjoner av ting enn jeg spiser også, så jeg tror jeg ligger under det også. Mao går sikkert kroppen min på sparebluss og tviholder på alt den får :sjenert:

Jeg brukte en sånn kalkulator på iform.no til å beregne dagsforbrenningen min, og den var på 2100. Så jeg ligger ca 1000kcal under hva jeg skal...

Takk for mattips, men jeg tror jeg må finne et eller annet opplegg som gir meg spesifiserte menyer dag for dag. Min største svakhet når det gjelder matlaging er at jeg orker ikke styret med å finne på ting. Og jeg har veldig dårlig oppfinnsomhet også.

Men det betyr mye at du bruker tid på å hjelpe meg, tusen takk Enigma :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...