Saeria Skrevet 6. april 2011 #401 Del Skrevet 6. april 2011 Skjønner godt at du ikke gidder. Det høres ikke noe godt ut med tilstoppinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille katt Skrevet 6. april 2011 Forfatter #402 Del Skrevet 6. april 2011 Jepp - dette var en ny tilstopping. Jeg har hatt melk i knapt 11 dager, og to tilstoppinger. Og nå er jeg virkelig fortvilet og lei meg. Har sittet hele ettermiddagen og grått mine håpløse tårer . Går et nytt døgn i møte hvor puppen må tømmes og tømmes og tømmes. Har tatt en ny p-pille nå i kveld, med en liten klump i magen. Tenker at vi bare må droppe ammingen nå, men gud så skremmende det er. Det er jo maten til barnet mitt, liksom - og vi har jo aldri prøvd å gi ham noe annet. Så nå sitter jeg nok der i morgen med slunken pupp, to rene flasker, en pakke NAN og en pakke Hipp, og uten å ane hva jeg skal gjøre med det. Dere flaskeeksperter - man skal jo blande pulveret ut i kokt, avkjølt vann, og kokt varmtvann. Hvordan gjør man det rent praktisk? Hvor oppbevarer man det kokte vannet mens det kjøler seg ned? Hvor lenge må man koke flaskene? Hvordan vasker man dem før man koker dem? Dette er skummelt. Håper han tar flaske, da . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 7. april 2011 #403 Del Skrevet 7. april 2011 Jeg koker opp vann og setter to flasker i kjøleskapet slik at det alltid er kaldt vann klart. Tar ca halvt om halvt kokende vann og avkjølt vann. NAN skal blandes ved ca 40 grader, jeg kjenner bare på flasken. Har ikke termometer. Jeg blander alltid flere måltid i slengen. To eller tre. Setter de ferdig blandete flaskene i kjøleskap, varmer i mikro. På pakken står det at dette ikke er anbefalt, men jeg gjør det. På nyfødtintensiv blander de til et døgn i slengen, og da tenker jeg det er ok. Fikk støtte fra både jordmor, lege og helsesøster på det. Jeg har kjøpt så mange flasker at det holder med en koking i døgnet. Vasker flaskene først, i vanlig såpevann eller maskin, koker de i en stor gryte etterpå. Kokes i 5-10 min. Dette funker for oss, men det fins flaskesterilisator også. Jeg er definitivt ingen ekspert på dette, og det er sikkert andre måter å gjøre det på. Lykke til. Det virker tungvint til å begynne med, men det går seg til. Ps: Jeg tror Collett skal blandes i nesten kokende vann, ca 90 grader. Kanskje du syns det blir den enkleste å blande. Den er vel heller ikke laget av kumelk så vidt jeg vet. Det er NAN, og en del unger reagerer på det. Mine gutter har tålt det godt, men det er en del gulping. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille katt Skrevet 7. april 2011 Forfatter #404 Del Skrevet 7. april 2011 Jeg koker opp vann og setter to flasker i kjøleskapet slik at det alltid er kaldt vann klart. Tar ca halvt om halvt kokende vann og avkjølt vann. NAN skal blandes ved ca 40 grader, jeg kjenner bare på flasken. Har ikke termometer. Jeg blander alltid flere måltid i slengen. To eller tre. Setter de ferdig blandete flaskene i kjøleskap, varmer i mikro. På pakken står det at dette ikke er anbefalt, men jeg gjør det. På nyfødtintensiv blander de til et døgn i slengen, og da tenker jeg det er ok. Fikk støtte fra både jordmor, lege og helsesøster på det. Jeg har kjøpt så mange flasker at det holder med en koking i døgnet. Vasker flaskene først, i vanlig såpevann eller maskin, koker de i en stor gryte etterpå. Kokes i 5-10 min. Dette funker for oss, men det fins flaskesterilisator også. Jeg er definitivt ingen ekspert på dette, og det er sikkert andre måter å gjøre det på. Lykke til. Det virker tungvint til å begynne med, men det går seg til. Ps: Jeg tror Collett skal blandes i nesten kokende vann, ca 90 grader. Kanskje du syns det blir den enkleste å blande. Den er vel heller ikke laget av kumelk så vidt jeg vet. Det er NAN, og en del unger reagerer på det. Mine gutter har tålt det godt, men det er en del gulping. Takk for svar! Hva har du det kokte vannet i i kjøleskapet? Bruker du flaskebørste til tutene? Høres greit ut å vaske i maskin da, før koking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 7. april 2011 #405 Del Skrevet 7. april 2011 Vi hadde kokt vann i kjøleskapet og blandet ikke mer enn 1-2 flasker om gangen. Vi bruukte hipp, og det skulle vel blandes ut ved rundt 60 grader eller så, men det gikk fint å blande det ut ved lavere temperatur.Brukte flasker skylte vi og skubbet litt med flaskebørste, og så kokte vi flasker om kvelden. 5 minutter kokte de. G fikk NAN en gang han fordi det ikke var annet alternativ på reisen, og han kastet opp ALT 1 minutt etter han var ferdig å spise. Da hadde jeg hvertfall IKKE dårlig samvittighet for at vi boikotter hele møkkabedriften! Det anbefales IKKE å vaske opp MME-spy i bil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille katt Skrevet 7. april 2011 Forfatter #406 Del Skrevet 7. april 2011 Vi hadde kokt vann i kjøleskapet og blandet ikke mer enn 1-2 flasker om gangen. Vi bruukte hipp, og det skulle vel blandes ut ved rundt 60 grader eller så, men det gikk fint å blande det ut ved lavere temperatur.Brukte flasker skylte vi og skubbet litt med flaskebørste, og så kokte vi flasker om kvelden. 5 minutter kokte de. G fikk NAN en gang han fordi det ikke var annet alternativ på reisen, og han kastet opp ALT 1 minutt etter han var ferdig å spise. Da hadde jeg hvertfall IKKE dårlig samvittighet for at vi boikotter hele møkkabedriften! Det anbefales IKKE å vaske opp MME-spy i bil! Huff nei, det høres bedritent ut! Men hva har dere hatt det kokte vannet i? Må det også være i spesielle/sterile flasker, eller kan man bare ha egne vannflasker (f.eks. farris) som man bruker kun til kokt vann? Nå har lillegutt fått 50 ml og 30 ml ferdigblandet NAN (vi gjorde det litt enkelt nå på første forsøk) med litt mellomrom, og sover nå søtt i bagen sin. Tok flasken helt fint , og ser ikke ut til å ha reagert på melken heller. Vi har bare to flasker foreløpig, men hvis dette funker greit, er det bare å kjøpe flere og lære seg rutinene... Om vi skal boikotte Nestle har jeg ikke helt tatt stilling til . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 7. april 2011 #407 Del Skrevet 7. april 2011 Vi hadde vel vannet i en egen mugge, tror jeg. *blond moment* Om gutten din liker og tåler Hipp, hadde jeg valgt det altså. Å støtte et konsern som bidrar til en millon spedbarnsdødsfall årlig, er et konsern som i mitt hode ikke kan støttes før man må! Det er min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 7. april 2011 #408 Del Skrevet 7. april 2011 Jeg har det kokte vannet i to store Avent-flasker som er kokt på forhånd. Jeg er enig med deg, Saeria, men å begynne med ny MME for meg som har tvillinger, er uaktuelt. Orker ikke ny tilvenning med evt magevondt og masse hyling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 7. april 2011 #409 Del Skrevet 7. april 2011 Tvillinger, magevondt og hylig høres ikke direkte fristende ut, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille katt Skrevet 7. april 2011 Forfatter #410 Del Skrevet 7. april 2011 Bare for å toppe hele dritten, så har jeg nå fått en TREDJE tilstopping, nå i det venstre brystet som da har "hvilt" en del det siste døgnet pga. tilstoppingen i det høyre. Men det venstre har overhodet ikke vært sprengt eller overfylt pga. p-pillen jeg tok i går, så dette er jo helt absurd. Så det blir ikke helt enkelt å fase ut ammingen, når jeg da må tømme også dette, nokså slunkne, brystet. Herremingudaltså! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 7. april 2011 #411 Del Skrevet 7. april 2011 Hjelpes. Du har da virkelig blitt plaget med tette melkeganger! Stakkars deg! Får jo helt vondt av deg her jeg sitter. Uff, nei, jeg hadde nok kastet hele ammingen på båten jeg også hadde det vært mine pupper som var så lite samarbeidsvillige! Håper du får pumpet og trappet ned slik at hele skiten kan avvikles. Det høres ut som om både du og lillebror vil få det bedre med flasking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille katt Skrevet 8. april 2011 Forfatter #412 Del Skrevet 8. april 2011 Nåja, det skal jammen ikke være enkelt. I dag har lillegutt bare fått pupp, ikke noe tillegg, og han har vært såre fornøyd. Spiser godt av de tilsynelatende slunkne puppene, og sover godt mellom måltidene. Han har ikke virket utilfreds eller sulten, og har hatt helt vanlig måltidsrytme, ca. 3 timer mellom (litt oftere nå på kvelden). Antakelig får han i seg langt fetere melk nå som han slipper all formelken, så han blir kanskje mettere enn før, selv om det er mindre melk. Jeg har ikke turt å gi tillegg, fordi jeg rett og slett ikke tør la være å tømme puppene. Så denne avviklingen ser ut til å gå trått... Jeg har kommet inn i en ny ambivalens og lurer på om vi skal prøve litt til. Og denne smileyen passer vel bra: - fordi jeg blir litt oppgitt over meg selv. Men sånn er det vel - amming (når det fungerer uten tilstoppinger og når man har riktig mengde melk) er jo lettere enn flasking... Har kjøpt Lecitin i dag, så nå dytter vi like godt inn et nytt tiltak. Listen over tiltak begynner nå å bli latterlig lang: SPC-flakes og Lecitin som skal forebygge tilstoppinger, peppermynte- og salviete som skal redusere melkemengden, 2 x 2 kopper daglig (anbefalt av nasjonalt kompetansesenter for amming) samt p-piller som i enda større grad skal redusere melkemengden. Nå vurderer jeg å undersøke om disse p-pillene kan brukes til å holde melkemengden i sjakk (altså at jeg tar dem når/hvis det fylles opp igjen), i stedet for å bruke dem til å avvikle hele ammingen slik planen var i går... Håpet mitt er vel at en kraftig redusert melkeproduksjon, som gjør at puppene alltid blir tømt skikkelig, kan forebygge nye tilstoppinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 8. april 2011 #413 Del Skrevet 8. april 2011 Jeg håper hele tilstoppingsproblematikken løser seg på en grei måte, uansett om det blir på den ene eller andre måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille katt Skrevet 16. april 2011 Forfatter #414 Del Skrevet 16. april 2011 Her er dama som fremdeles fullammer... Det har gått bra hittil, men nå har vi hatt noe som ligner et økedøgn (eller så har lillegutt bare vært veldig sulten, for jeg har som kjent ikke akkurat lite melk), og da har produksjonen tatt seg kraftig opp igjen. I dag har forøvrig lillegutt bestemt seg for å sove opp mot fem timer mellom et par av måltidene, så jeg har hatt skikkelig melkespreng . Tok derfor en p-pille til i dag i håp om at det døyver overproduksjonen og normaliserer mengden. Bortsett fra ammestyr er det veldig koselig å være trebarnsmamma . Vi er heldige med lillegutt som er en ekte sovebaby! Han sover og sover og sover, og det er selvfølgelig veldig behagelig. I dag har vi kost oss ute i solen med jentene mens lillebror har sovet i vognen. Nettene er ikke så verst heller. Mannen står oftest opp med jentene om morgenen slik at jeg kan sove litt til (hvis lillebror sover). Jeg har også lagt meg tidlig noen kvelder uten baby, mens mannen har sittet oppe med lillegutt helt til det har vært på tide med ny pupp. Det har gitt meg litt ekstra sovetid, og nattammingen går forsåvidt greit - babyen sover stort sett greit mellom måltidene. Begynner virkelig å våkne til liv igjen etter fødselen også. Den første uken trodde jeg aldri jeg skulle bli meg selv igjen. Var gåen, sliten, irritabel. Følte meg syk og feberaktig da den første tilstoppingen kom. Den andre uken følte jeg at jeg begynte å våkne litt, og nå etter tre uker er formen skikkelig bra. Har masse energi, føler meg ikke så hormonell, er mer tålmodig ovenfor barna - i det hele tatt er jeg ganske fornøyd. Synes å huske at jeg var mer slapp og sliten i en lengre periode sist. Nå har jeg vært flink til å ta jern, det hjelper kanskje litt. Er flink til å drikke masse. Har ikke vært for aktiv, men har tatt livet litt med ro. Vi skal bare være hjemme i påsken, så det blir vel ingen trilleturer på meg enda, men etter påske skal jeg begynne å bevege meg litt . Er ikke så stresset på formen - kroppen er akkurat som før . Har noen få kg igjen til matchvekt, men vet ikke helt hvor de er hen . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 16. april 2011 #415 Del Skrevet 16. april 2011 Det høres nå ut som ting er på bedringen. Det er jo bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iingvild Skrevet 29. april 2011 #416 Del Skrevet 29. april 2011 Håper dere har en bra dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille katt Skrevet 18. mai 2011 Forfatter #417 Del Skrevet 18. mai 2011 Er litt lite aktiv på KG for tiden. Dagene flyr avgårde, og jeg rekker så lite! Leser ofte her inne når jeg ammer, men siden jeg sitter med iPaden blir det lite skriving. Ting går stort sett bra. Jeg stresser endel, fordi det er så mye jeg både vil, bør og må rekke. Sliter med å ta det tilstrekkelig med ro og prioritere riktig. Lillebror er forøvrig herlig, 8 uker allerede, og vokser så altfor, altfor fort!! Han begynte å smile mellom 5 og 6 ukers alder, og nå får vi skjønne, små smil hver dag . Han kan også ligge litt under babygymmen og leke/kikke litt. Han hadde lagt på seg 1500 gram ved 6-ukers-kontrollen, det er jo 300 gram i uka i snitt! Ammingen er fortsatt noe herk, men jeg holder ut. Hadde tilstopping nr. 4 da han var 6 uker, og håper inderlig det er over nå! Tør ikke sove med bh, fordi den siste tilstoppingen kom da jeg sovnet på amme-bh-hempen etter å ha nattammet. Altså lå jeg tre timer på en liten plasthempe (i sideleie, ikke på magen) med en pupp som var tømt - mer skal det altså ikke til. Da jeg våknet til neste måltid, var skaden skjedd. Nå er det to uker siden, og de aktuelle ammeproblemene består av hyperproduksjon på bare høyre pupp, slik at jeg blir helt skjev... Prøver å jevne det ut med å amme mest på venstre, men tør jo ikke drøye for lenge på høyre pupp av frykt for nye tilstoppinger... Jeg lekker noe avsindig på høyre hver gang jeg ammer fra venstrepupp. Jeg hater virkelig amming, føler meg som i et fengsel! Gleder meg til det er over, skal prøve å holde ut noen måneder til. Foreløpig er det tross alt veldig greit om nettene, fordi nattammingen fungerer såpass bra. Både jeg og lillebror sover godt mellom måltidene, og det er lite styr. Flytter ham bare over på andre siden av meg, ammer, og sovner underveis. Så jeg får ikke så verst med søvn, men må jo opp tidlig for å følge jentene i barnehagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 18. mai 2011 #418 Del Skrevet 18. mai 2011 Innom med mange klemmer og synes du er kjempeflink som står sånn på med den ammingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 18. mai 2011 #419 Del Skrevet 18. mai 2011 Du er kjempe flink som holder ut! Imponerende. Kjenner meg igjen i at det er mye man vil og bør, men lite man rekker. Jeg har lagt lista veldig lavt, gjør kun det jeg absolutt må. Mer er det rett og slett ikke tid til for øyeblikket. Men det blir bedre, det har vi nok erfart begge to. Lykke til videre med ammingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille katt Skrevet 18. mai 2011 Forfatter #420 Del Skrevet 18. mai 2011 Takk til dere begge! Føler meg strengt tatt ikke flink, føler meg mest fanget i et nett jeg ikke kommer ut av. Holder mest ut fordi jeg er for feig til å begynne med flaskestyret, og fordi jeg MÅ tømme puppene hele tiden, noe som gjør nedtrapping vanskelig. Men hadde jeg virkelig villet slutte, hadde jo disse p-pillene tatt mye av melkeproduksjonen. Begynner nok litt med MME rundt 4 måneders alder, når vi slipper koking. Kan jo nattamme selv om vi flasker på dagtid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå