Gå til innhold

Lille katts potespor


lille katt

Anbefalte innlegg

Hm. Nå må jeg innrømme at jeg umiddelbart ble skeptisk til påstanden om at Syntocinon kan virke hemmende på produksjonen. Da er det ihvertfall en hittil ikke-påvist bivirkning.

Manglende utdrivning er ihvertfall særdeles lite gunstig for produksjonen. Suging i seg selv stimulerer jo brystet, men jeg trodde da vitterlig at det å tømme brystet for melk (som man får til hvis man har utdrivning, noe man kan få ved hjelp av Syntocinon) var atskillig mer effektivt?

Nå skal jeg ikke påstå at min produksjon har økt som følge av Syntocinon-bruk. Snarere tvert imot. Sånn sett kan man tenke seg at det er en korrelasjon mellom Syntocinon-bruk og mindre produksjon. Men en korrelasjon er ikke det samme som en kausalitet :). Har man først ammeproblemer som gjør at man trenger nesespray, står man antakelig også i fare for å få mindre melk etterhvert, av de samme årsakene. Det er ihvertfall min teori :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å tilføye, jeg forstår veldig godt skepsisen din, Saeria. Hvis det først kommer lite melk, har man jo ikke lyst til å prøve noe som kan forverre det ytterligere.

Men et lite tips - hva om du prøver sprayen 1-2 ganger (det tror jeg uansett ikke gjør noen irreversibel skade)? Da finner du ihvertfall ut om det er utdrivningen som er problemet, eller om det er melkemengden som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misforstod henne. Det var oxytocinnivået den sprayen kunne senke, noesom kan påvirke egen utdriving senere.

Det kan tenkes. Jeg har ihvertfall blitt ganske avhengig av sprayen. Samtidig påvirker jo A dette også. Hun er vant til flaske, og er ikke interessert i å suge på den halvtomme puppen i fem minutter for å få igang naturlig utdrivning. Uten nesesprayen hadde det ikke blitt verken amming eller pumping.

Heldigvis er hun blitt såpass stor at det ikke gjør så mye, jeg kan gjerne bruke sprayen til jeg skal/må slutte å amme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er heller ikke så veldig keen på halvtomme pupper, så derfor hjelpebryst. For det blir jo tomt for fort. Hadde jeg hatt nok, men treeeg utdriving med han på puppen, noe jeg IKKE har, så hadde sprayen vært en salig redning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg at sprayen ikke har så mye for seg. Kjipt med ammestyr. Men det viktigste er å finne en løsning som fungerer og som er til å leve med, tids- og ressursmessig sett. Man er IKKE mislykket som mamma selv om man har litt ugne mugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kjapp oppdatering før Top Model :nigo:

Jeg har vært syk siden forrige helg, og begynner å bli lei nå. Håper jeg blir bedre snart! Er veldig glad jeg har hatt pumpen. Uten den hadde det nok blitt tomt. Jeg har fått i meg lite næring og altfor lite væske, og jeg har produsert sørgelig lite melk. Men jeg tror pumpen har vært råeffektiv i forhold til å suge maksimalt ut av meg (pun intended).

Ellers er dette virkelig tiden for milepæler! A er helt rå for tiden. Hun har hoppet over hele krabbestadiet og foretrekker heller å gå :overrasket:. Greit nok at hun plutselig lærte å reise seg opp, men nå har hun altså begynt å flytte de små labbene sine :fnise:. Fullstendig uten normal beinstilling, så jeg lurer virkelig på om det er lurt. Men hun tar for seg det hun kan av høye, skyvbare leker (babygymmer, stoler, briovogner, gåbiler etc.) og bruker dem som rullator :ler:. Og smiler fra øre til øre. Herlig! Når hun havner på gulvet igjen, legger hun seg på magen og kryper på gamlemåten. Krabbing? Hva er det?

D har virkelig blitt den store og flinke søsteren :hjerte:. Hun er ikke alltid så glad i å dele lekene sine med A som kommer bort og skal pelle og slafse på alt, men hun er flink og oppmerksom hvis noe er galt og A trenger trøst eller lignende. Sukk! :rødme:

Hun er blitt utrolig flink til å prate, og det er nesten ikke en ting som det er vanskelig å kommunisere med henne om. Fantastisk moro! Det er rart hvordan den alderen de er i til enhver tid, føles som den perfekte alder :). Særlig når de er to, og også den yngste er i den perfekte alderen til enhver tid!

Og A sier "mamma" og "babba" nesten hele tiden! Fantastisk!

Edit: ser at det ble skikkelig skryteinnlegg, men jeg klarer ikke å la være :ler:. De er jo så fantastiske, begge to!!

Endret av lille katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med litt skryt av egne barn. Det viser at en setter pris på den tiden en har! :) Imponerende at hun går med leker, lille ii har ikke begynt å reise seg opp ennå.

Håper du blir frisk snart! :) Fortsatt god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW - jeg er helt imponert over alt lilleterta klarer!! O. er ikke der i det hele tatt.. Men er det ikke sånn at jenter gjerne er litt tidligere ute enn gutta?

Og det gjør iiiiingenting med skryteinnlegg! Det er bare herlig å lese om hvordan det går med dere. Både store og små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at det er greit å skryte :). Jeg er jo superstolt av barna mine og har lyst til å fortelle hele verden at de er de flotteste, smarteste, flinkeste, klokeste og nydeligste menneskene i hele verden :hjerte:.

Ellers er jeg temmelig frisk nå, har vært på jobb denne uken og det har gått ganske bra. D har vært litt pjusk et par dager, men er heldigvis bedre nå. De begynner å vaksinere barn i bydelen nå, så vi skal prøve å få tatt begge to før helgen. Jeg og mannen har muligens hatt influensaen, så vi stiller oss lengre bak i køen og tar vaksinen når det blir stillere tider.

Vil samtidig oppfordre alle til å vaksinere seg! Blir litt oppgitt over vaksineangsthysteriet. Influensahysteriet blir jo bare peanuts i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

Stikker bare innom for å hilse på, håper dere er helt frisk igjen nå. Hvordan går det med juleforberedelser? Har dere begynt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Stikker bare innom for å hilse på, håper dere er helt frisk igjen nå. Hvordan går det med juleforberedelser? Har dere begynt?

Vi er ganske friske, og forhåpentligvis får vi snart unnagjort vaksineringen til oss voksne også. Har kjøpt noen julegaver og har bakt en kilo pepperkaker som snart er oppspist :fnise:.

Dagens skryteliste om A:

- hun klatrer opp hele trappen

- hun klatrer endatil opp på tripp-trapp-stolen for å få tak i ting på bordet!

- hun sier "mamma-mamma-mamma" hele tiden :hjerte:

- hun vinker og sier "hei" og "hadda-hadda"

- hun snur seg etter navnet sitt (innbiller vi oss, ihvertfall) :fnise:

- hun kan gå med Brio-gåvognen sin med storesøster oppi :ler:

- hun har to søte tenner nede, og jammen presser deg seg ikke ut hele fire tenner oppe, på én gang!

- hun sover av og til hele natten uten å rope på oss

- hun kan putte en ting oppi en annen ting

- hun har et særdeles stort talent når det gjelder å dra ting ut fra hyller, esker, skap og skuffer

- hun kan rasere et helt rom på få minutter :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særlig det siste imponerer! Så flink hun er!

Håper hun koser seg med pappan hjemme.

Klemmer til dere alle sammen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjer rett som det er, det :). Men hyggelig at du finner tilbake igjen til meg :).

Ellers skjer det ikke så mye her i huset - nå er både jeg og barna ferdigvaksinert, så nå er det bare å dytte mannen til legekontoret ;).

Håper alle som leser her vaksinerer seg og sine! Hvis noen er i tvil tar jeg gjerne et lite pro-vaksine-foredrag :ler:.

Edit - må dele følgende familieidyll fra tidligere i dag: storesøster ga grøt til lillesøster :hjerte:. Et så koselig syn skal man lete lenge etter! A gapte av hjertens lyst, og D var så flink og nøyaktig... sukk!

Endret av lille katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer rett som det er, det :). Men hyggelig at du finner tilbake igjen til meg :).

Ellers skjer det ikke så mye her i huset - nå er både jeg og barna ferdigvaksinert, så nå er det bare å dytte mannen til legekontoret ;).

Håper alle som leser her vaksinerer seg og sine! Hvis noen er i tvil tar jeg gjerne et lite pro-vaksine-foredrag :ler:.

Edit - må dele følgende familieidyll fra tidligere i dag: storesøster ga grøt til lillesøster :hjerte:. Et så koselig syn skal man lete lenge etter! A gapte av hjertens lyst, og D var så flink og nøyaktig... sukk!

Vi har noen sånne øyeblikk her i huset også. Når lillemannen deler kjeksen sin med lillemor eller som i dag da hu begynte å gråte utenfor min synsvidde og han stormet til å ropte "gikk det bra, gikk det bra" før han gav henne en klem :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...