Gå til innhold

Lille katts potespor


lille katt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå skal jeg prøve å ta litt sommerferie fra KG. Kan ikke love at jeg blir helt fraværende, men skal prøve å holde meg unna :). Stikker nok innom nå og da, men kommer ikke til å skrive noe særlig i dagbøker rundt omkring.

God sommer! :sol:

:strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Annonse

Guri, så flink jeg har vært til å holde meg unna KG :). Må innrømme at jeg har vært innom og snoket litt i enkelte dagbøker, men har ikke lagt igjen særlig mange spor.

Jeg er faktisk så fornøyd med KG-avvenningen at jeg tenker å fortsette fraværet fra min egen dagbok. Jeg kommer til å henge ut litt hos Saeria, for der er det så spennende for tiden :). Og så titter jeg selvfølgelig innom hos terminklubbmammaene som jeg har blitt kjent med!

Men en liten sommeroppdatering kan jeg koste på meg :fnise:. Store, lille A er et halvt år gammel i morgen... det går så altfor, altfor fort. Jeg skal begynne på jobb igjen om bare fem uker! :grine:

Heldige mannen da, som kan være hjemme med A, men trist for meg.

Sommeren har vært fin, ihvertfall. Jeg har visst fått de vakreste, snilleste og herligste barna som fins på denne jord! :hjerte:

Jeg har klart å avvenne A fra nattammingen, og nyter den nye tilværelsen med nattsoving. Tror ikke hun tar skade av det, for hun er rimelig god og rund. Hun har liksom ikke sluttet med nyfødtvektøkningen, og har lagt på seg en kilo i måneden siden hun kom ut! Hun er en liten klump på antakelig rundt 9 kilo, har ikke veid henne siden forrige måned, da var hun 8. Klesgjenbruksplanen min har gått litt i vasken, kan man si. A er like stor nå som D var da hun begynte i barnehagen, og vi har dermed bare vinter- og barnehagetøy i hennes størrelse :ler:.

Hun har fått grøt om kvelden en stund, og nå skal vi også begynne med litt ekstra mat rundt lunsjtider. Antakelig prøver vi med brødskive, for hun elsker å slafse på brød :ler:. Jeg pumper også om kvelden slik at hun får litt ekstra morsmelk på flaske før leggetid (gårsdagens utpumping), og det funker bra selv om det er litt pes. Takk til den som oppfant Syntocinon-sprayen, som gjør det mulig! Jeg har aldri fått til Avent-pumpen, men med den sprayen bare spruter det ut :).

I ferien har vi sovet alle sammen på samme rom, og det har gått kjempebra. D har ikke blitt forstyrret av A, og vi har flere ganger sovet til både halv åtte og åtte :).

Men nå er det hverdag igjen, og jeg skal prioritere kosing med A de siste ukene av permisjonen min...

En fin sensommer til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå er det vel på tide å slutte med KG-ferie? ;)

Håper du har hatt en fin ferie. Håper på å treffes før du starter å jobbe!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix, jeg kommer til å fortsette KG-ferien :). Det spørs om jeg rekker noen flere treff. Har bare en uke igjen av permisjonen, og så skal mannen og jeg ha en uke sammen, og så er det jobb igen.

Ellers har vi det bare bra! A har blitt riktig så mobil de siste dagene. Jeg begynner å se tendenser til kryping, men foreløpig går det mest i å spinne rundt på magen i ulike retninger for å komme seg fremover. Stort sett ligger hun og svømmer i sitt eget gulp, da :fnise:. Av en eller annen grunn har gulpingen økt på etter at hun ble fem måneder, og hun gulper MYE. Det har kanskje noe med stillingen å gjøre, hun befinner seg jo stort sett på magen med strekk i overkroppen. Det er umulig å legge henne på ryggen, for hun snur seg med en gang, så dagene går stort sett med til å sitte ved siden av henne på gulvet med en klut i hånden :ler:. Seriøst! Jeg kan rett og slett ikke gjøre annet, hun blir så full av stinkende gulp hvis jeg ikke tørker det opp med en gang (hun har nemlig begynt å leke med gulpet, i tillegg til at hun spinner rundt i det), og det er så utrolig utrivelig for både henne og meg...

...og sånn går no dagan... :ler:

Ellers spiser hun nesten en full porsjon grøt på kvelden og en liten porsjon grøt til lunsj :). Hun elsker brød, så hun får ofte noe brød å slafse på når familien spiser middag eller frokost sammen, slik at hun får være med på måltidet. Veldig greit med brød, for da spiser hun selv :). Ellers er hun fornøyd med pupp hver 3.-4. time, så hun er ikke så sulten for tiden. Jeg gidder med andre ord ikke å stresse med middagsglass og andre matsorter før hun blir sultnere :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Der var det et innlegg jeg ikke hadde fått med meg, gitt!

Den gulpespinningen og -lekingen har vi her også. Jeg kan ikke fatte hvordan det kan være interessant å ta i gulpet, men det er altså utrolig spennende. Æsj... :spy:

Håper det går greit på jobb! Synd at det ikke ble flere treff, men kanskje vi kan møtes en helg etterhvert? Hadde vært så koselig å se igjen alle!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Så bra at du rister liv i dagboken min, Saeria! :kose:

Kan jo skvise inn en liten oppdatering da, siden jeg først er innom :). Lillejenta er 9 måneder om en ukes tid! Hun er utrolig skjønn, og begynner å utvise masse personlighet og temperament. Hun blir rasende hvis vi tar fra henne noe hun har lyst på, og blir tilsvarende rasende hvis hun ikke får til det hun prøver på. Det virker som om det er mer futt i henne enn i storesøster, så det blir spennende å se hva slags person hun utvikler seg til!

Hun har to nusselige tenner og nærmer seg 10 kg, en god liten bolle :). Hun er ganske sprek også. Har ålt seg fremover på magen en drøy måned, men har ikke helt mestret det der å heise seg opp på knærne. Men plutselig fikk hun det til, og når hun først var kommet dit, åpnet verden seg, så da tok hun like godt steget og reiste seg opp også! Dessverre er hun ganske ustødig, hun har såvidt begynt å sitte noenlunde stødig, så hun er ikke helt trygg, for å si det sånn. Stuen er dandert med puter og tepper rundt de morsomme klatresonene :). Likevel blir det litt knall og fall innimellom. Rart at hun nesten hopper over en milepæl - hun har liksom gått direkte fra å åle seg på magen til å sitte oppreist på knærne mens hun holder seg i ting. Tror ikke hun har skjønt at det er mulig å krabbe.

Hun spiser to grøtporsjoner og et halvt middagsglass pr dag, i tillegg til at hun får en brødskive i hånden når vi andre spiser frokost og middag. Vi stikker til henne litt middagsingredienser også hvis vi har noe som er greit på konsistensen. Hun får også litt NAN når jeg er på jobb. Ammingen går skikkelig dårlig. Hvert måltid er en liten slåsskamp. Jeg må bruke Syntocinon for å få igang utdrivningen. Hadde det ikke vært for ammefri, hadde jeg aldri orket å fortsette. Samtidig hadde jeg nok aldri klart å opprettholde ammingen uten ammefri. Jeg håper inderlig jeg klarer å opprettholde ammingen til hun er ett år, men det blir bare mindre og mindre melk. Jeg pumper om kvelden for å stimulere melkeproduksjonen, men det blir også bare mindre og mindre. Fra å pumpe tilsammen 2 dl i august, kommer det nå bare ca. 30-40 ml.

Pumpet her en morgen også, da ble det tilsammen 120 ml, så det er jo litt igjen, men det går nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med ei viljesterk jente i utvikling! :hjerte: Synd med ammingen da. Jeg skjønner at det er kjipt når det ikke ser ut til å gå slik en ønsker. Jeg krysser fingrene for at det blir litt amming enda en stund, men husk at det ikke er et nedelag å ty til Nan, selv om det føles slik av og til. :sjenert:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med ei viljesterk jente i utvikling! :hjerte: Synd med ammingen da. Jeg skjønner at det er kjipt når det ikke ser ut til å gå slik en ønsker. Jeg krysser fingrene for at det blir litt amming enda en stund, men husk at det ikke er et nedelag å ty til Nan, selv om det føles slik av og til. :sjenert:

Ikke noe problem å gi NAN her i gården. Jeg er selvutnevnt ammehater og skulle gjerne sluttet frivillig for flere måneder siden. Men det er liksom greia da, at når man HAR melk, så må man liksom gi den til babyen, selv om det er noe forbasket herk og selv om flaskemating er utrolig mye koseligere, lettere og mer ergonomisk.

Som sagt - ammefri er god motivasjon :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har jo hatt dine runder med betennelse og all slags dritt, så jeg skjønner deg så gjerne. Jeg skjønner også det med at når man faktisk har melk, så bør den gå til barnet.

Er jammen ikke lett. Man vet jo at pupp er best, og amming skal liksom være kos, men det er ikke bestandig slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å holde litt liv i dagboken. Vil gjerne ha besøk :nigo:.

Ihvertfall - jeg har en plan. Ammingen går til helvete. Jeg vil ha ammefri. Hva gjør man så? Desperate times calls for desperate measures. Jeg akter å leie elektrisk dobbeltpumpe for å prøve å øke produksjonen litt. Det sies at babyer stimulerer best, men i vårt tilfelle tror jeg dessverre ikke det stemmer. A elsker flaske, og kan styre seg for hele puppen, virker det som. Hun synes nok det er litt kos, men blir som oftest frustrert fordi det er så lite å hale. Morgenpuppen går noenlunde greit, men resten av dagen er det skralt.

Så nå blir det pumpings. Tror faktisk at jeg skal satse på mer pumping enn amming fremover, for å se om det blir bedring.

*krysser fingrene for at babyshop har ledige pumper i morgen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...