Gå til innhold

Lille katts potespor


lille katt

Anbefalte innlegg

Tobarnsmammatilværelsen er egentlig ganske fin :). Nå er A så stor at D kan ha litt meningsfull interaksjon med henne, og siden de nesten er like store så trenger jeg ikke være så bekymret for at A skal bli poket eller skvist av storesøster :ler:. Jeg har fått mye mer roen på morgenene når jeg skal få opp begge barna og følge D i barnehagen. Jeg merker det på D også - hun er mye mer tilfreds når hun blir levert. Tidligere var jeg mer stresset og måtte liksom få henne avgårde så fort som mulig slik at jeg bare hadde ett barn å konsentrere meg om, og da var hun også mye mer sutrete og trassig. Nå er vi riktig så rolige og harmoniske alle sammen :ler:

Det er så fantastisk å ha to barn som begge er i en helt herlig alder! Det er så mye å glede seg over, og så mye å glede seg til! :strix:

Vi sliter litt med sånn poking :fnise: Tror ikke lillemannen helt skjønner at lillemor også er et levende vesen og ingen dukke. Dessuten vil han gjerne sette seg opå henne til stadighet...

Men du har helt rett. To barn er veldig fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ellers måtte jeg jo veie og måle for moro skyld - 7 kg og 62 cm. Fire måneder og en uke gammel. Godt i hold, altså :). Merkes godt på klærne at hun er en helt annen size enn storesøster.

Veiing og måling er gøy! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter litt med sånn poking :fnise: Tror ikke lillemannen helt skjønner at lillemor også er et levende vesen og ingen dukke. Dessuten vil han gjerne sette seg opå henne til stadighet...

:fnise: D prøvde faktisk å løfte A i dag. Det gikk ikke helt, da. A lå på magen, og D prøvde å løfte henne etter beina. Klarte å slepe henne litt bortover :ler:.

Veiing og måling er gøy! :jepp:

Hehe, så på helsekortene i dag, og A ligger hele to måneder foran D på vekta!

Hvem har vært flinke og jogget i dag også? :skya:

Ellers er jeg som vanlig høy på mammatilværelsen, men møkklei av nattamming. A har vært litt forkjølet de siste dagene, og har sovet i min seng fordi hun har vært så urolig. Hun har våknet hyppig og det har blitt en god del flere måltider i løpet av natta... ÅÅRH! :sur:

I tillegg har hun holdt meg mye våken ved å være urolig og veivete, selv om hun ikke har vært helt våken selv. THIS ROOM AIN'T BIG ENOUGH FOR THE BOTH OF US!

Så - i natt evakuerer jeg, men tør ikke flytte så langt. Vi har faktisk plassert en madrass på gangen utenfor soverommet :fnise:. Så får vi se om vi forstyrrer hverandre litt mindre. Må nok uansett puppe et par ganger :(.

D hadde også flere nattmåltider i den alderen, såvidt jeg husker. Lurer på om det ikke var mer eller mindre fast at hun våknet i ett-tiden og i fire-fem-tiden. Men hun sov som en stein mellom måltidene, og tok gjerne en ekstra time eller to på morgenkvisten hvis hun fikk litt morgenpupp, så jeg sov jo MASSE. Nå er det opp med begge barna i syvtiden, ordne og styre, følge i barnehage...

En helt annen tilværelse, rett og slett. Hadde håpet at jeg skulle slippe å begynne med grøt på en stund, men jeg er så sur og grinete om nettene at det spørs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: D prøvde faktisk å løfte A i dag. Det gikk ikke helt, da. A lå på magen, og D prøvde å løfte henne etter beina. Klarte å slepe henne litt bortover :ler:.

:ler: De er litt søte da :) Jeg hadde lagt lillemor på gulvet i dag, hvor hun lå og kavet for å komme seg rundt på magen. Da kom lillemannen som den hjelpsomme storebror og dytta henne rundt :tommelsmil:

Endret av Cloudberry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: De er litt søte da :) Jeg hadde lagt lillemor på gulvet i dag, hvor hun lå og kavet for å komme seg rundt på magen. Da kom lillemannen som den hjelpsomme storebror og dytta henne rundt :tommelsmil:

:ler:

---

Denne natten har vært mindre bra. Stakkars mannen min har blitt utskjelt til de grader (jeg kan ikke kjefte og smelle på stakkars A...), og jeg går omtrent bare og venter på skilsmissepapirene... :(

A la seg ca. kvart over sju. Våknet igjen klokken 2215 (da hadde jeg akkurat tenkt å legge meg, fordi jeg var stuptrøtt), og var helt utrøstelig helt til hun fikk pupp. Neste oppvåkning var i tre-tiden. Da klarte stakkars mannen å komme med heeeelt feil kommentar til meg: "fire timer er vel kke så verst?" Jeg ble fly forbanna og kunne sikkert ha veltet et helt hus. Fire timer mellom nattmåltidene er IKKE spesielt bra for en baby på snart 4,5 mnd. Det er bra for en nyfødt, liksom. Og gjett som våknet IGJEN for ny runde klokken fem? Da var jeg nærmest morderisk. For ikke å snakke om da dagen startet med begge barna klokken sju.

:kjefte::regler:

Det var forøvrig litt behagelig å sove på gangen, da :). Jeg slapp å våkne av stønning og veiving. Ulempen er kanskje at ingen er der for å stoppe stønningen og veivingen med smokk? Jeg er egentlig redd at hun våkner skikkelig til dersom ingen er "på hogget". Men jeg får sove på gangen et par netter til, før jeg konkluderer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Frida*
Jeg ble fly forbanna og kunne sikkert ha veltet et helt hus.

Uffda... Kanskje du burde prøve å sove litt på dagen? Om det går?

Vesle mi har også begynt å våkne på nettene nå, og får mat 1-2 ganger. Litt dumt, ho sov jo så fint før! Men det kjem nok av at ho treng meir mat, og eg vil heller amme på nettene enn å begynne med graut.

Når begynte du med graut til D?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, for en slitsom natt. Tenker mannen har lært at selv den mest velmenende kommentar kan slå feil når det er snakk om å bli vekket midt på natta. Er jo greit for han som kan sove videre fordi han ikke sitter med matfatet fastlåst på skrotten. ;)

Det ordner seg nok. Jeg hadde nok hatt svart samvittighet jeg og, dersom det var meg, men noen skilsmissegrunn er det ikke. Han elsker deg nok akkurat like mye som før. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda... Kanskje du burde prøve å sove litt på dagen? Om det går?

Vesle mi har også begynt å våkne på nettene nå, og får mat 1-2 ganger. Litt dumt, ho sov jo så fint før! Men det kjem nok av at ho treng meir mat, og eg vil heller amme på nettene enn å begynne med graut.

Når begynte du med graut til D?

Det blir fort at soving på dagen blir nedprioritert, dessverre. Kan ta med meg A i senga for amming når det er tid for luren hennes, og da er det mulig å få seg både en og to timer på øyet sammen med henne. Men det er alle disse avtalene og "burdene", da. Gjorde det forresten på fredag, fikk en blund på halvannen time :).

Det er nok sult som vekker A også. Hun spiser mer slurvete på kvelden, merker jeg. I kveld spiste hun skikkelig ueffektivt, så jeg vil bli overrasket om hun sover særlig bra i natt.

Jeg tenker at jeg prøver å sove på gangen i natt også. Hvis det er like kjipt som i går natt, så skal jeg tine noe av morsmelken som jeg har i frysen og gi henne litt ekstra på flaske i morgen kveld. Kanskje det hadde vært noe for deg også, *Frida*? Vet om flere som pumper litt før leggetid som de gir til babyen kvelden etter, med god effekt.

D fikk de første skjeene med grøt uken før hun ble fem måneder. Ganske tidlig, egentlig, men hun ble så utrolig sulten da hun bikket fire måneder. Jeg følte at jeg ammet døgnet rundt.

Prøver først med ekstra morsmelk på flaske. Hvis det ikke hjelper noe særlig, tenker jeg at vi prøver litt grøt om et par uker...

Det ordner seg nok. Jeg hadde nok hatt svart samvittighet jeg og, dersom det var meg, men noen skilsmissegrunn er det ikke. Han elsker deg nok akkurat like mye som før. :klem:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper denne natta ble bedre :klem:

Kjenner meg forøvrig godt igjen i det med å bli sinna når søvnen uteblir ;) Her sov snuppa på eget rom da hun var 3-4 måneder, og da slapp jeg i hvert fall å bli vekket av lydene hennes - og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper denne natta ble bedre :klem:

Kjenner meg forøvrig godt igjen i det med å bli sinna når søvnen uteblir ;) Her sov snuppa på eget rom da hun var 3-4 måneder, og da slapp jeg i hvert fall å bli vekket av lydene hennes - og omvendt.

Dessverre - dette var tidenes verste natt. Men jeg er likevel ikke så utslitt som jeg hadde fryktet. Siden jeg var så fæl i går natt, hadde jeg bestemt meg på forhånd for å ta meg kraftig sammen. Mannen ble evakuert til ekstrarommet, jeg sov på gangen, og A sov alene på vårt soverom. Vårt aller første forsøk på at hun skulle sove på "eget" rom. Det gikk dessverre ikke så bra. I tillegg til nattmåltider klokken 23, 3 og 5 (like mange som i går natt), måtte jeg inn og trøste og gi henne smokken noe som føltes som tusen ganger, men som antakelig "bare" var 4-5 ganger. Jeg sov greit når jeg ikke ble vekket av henne, men samtidig ble hun jo desto mer urolig når hun ikke fikk smokk så kjapt som hun pleier.

Jeg klarte å holde meg i skinnet når mannen ikke var der. Rart hvordan jeg blir så mye mindre sint når jeg ikke har noen å rette sinnet mitt mot!

Men søvnen ble vanvittig oppstykket, og etter siste måltid klokken fem sov jeg sammen med henne i vår seng, jeg orket rett og slett ikke mer. Heldigvis våknet ikke D før halv åtte: "maaaaammaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!"

Men det var hardt å være god og tålmodig mamma på morgenkvisten i dag.

Konklusjon: Jeg sover godt i et annet rom, men ikke mannen. A virker ikke klar for å sove på eget rom, hun våkner for hyppig og trenger smokk, og det blir bare mye pes. Nesten så jeg vurderer å gå syv skritt tilbake og begynne med samsoving igjen.

Men - først prøver vi å gi ekstra morsmelk på flaske før leggetid :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så slitsomt :klem: Høres lurt ut å starte med flaske på kveldstid da, ja. Eller grøt etterhvert.

Jeg merker også at jeg blir fly forbanna på mannen min hvis han er i nærheten :fnise: Hvis ikke, så forholder jeg meg rolig - snedig ;)

Synes du var flink som var så tålmodig, jeg! :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, dere! Er nok ikke så veldig tålmodig av natur, men det var helt klart en fordel at mannen ikke var tilstede.

Første forsøk med ekstra morsmelk på flaske var dessverre mislykket... :tristbla:

A var kavete og urolig på siste kveldspupp, og gråt da hun slapp. Vi hadde store forventninger til flaskematingen, og de første sekundene med pappa, baby og flaske var veldig rørende. Helt til hun begynte å hyle og spyttet ut flasken. Det var ikke snakk om at hun ville ha...

Så nå blir det vel masse pupping i natt også, får bare forberede meg.

Hun virker forresten veldig sulten - i ettermiddag fikk hun begge puppene til samme måltid (har aldri skjedd før) og var fortsatt litt misfornøyd.

Bør kanskje prøve litt til med flaske på dagtid også, når hun er våken og sulten, for å se om det funker bedre. Melken var fra 6. februar, så kanskje den smaker veldig annerledes? Er jo nesten råmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å gi begge puppene til hvert måltid kan kanskje redusere antall nattamminger? I alle fall fikk jeg det rådet av mamma da storebror var liten, og det funka. Selv om lillebror ofte kunne sovna av bare en pupp om natta flytter jeg ham over og da drikker han ofte godt av den andre også.

Jeg begynte med grøt til storebror da han var fire og en halv måned, forresten. Men sikkert lurt med utpumpa melk til ekstra kvelds. Tror sannelig jeg skal prøve det her også. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke dumt, hverdagslykke. Jeg burde nok prøvd det trikset på dagtid også! Da A var yngre sovnet hun nesten alltid på puppen. Nå skjer det sjelden, hun begynner å kave og setter seg opp i stedet. Hun virker uinteressert i mer mat, men jeg kunne nok med fordel prøvd å tilby henne andre puppen også.

Jeg skal prøve å riste litt liv i henne i natt og tilby andre puppen også :). Problemet er at jeg ammer liggende og ofte sovner selv...

Dumt at det ikke funket med flaske i kveld, men vi prøver igjen :).

D fikk også grøt før hun var fem måneder. Ser ut til at lillesøster også er inne i den samme sultne perioden nå.

Tror jeg skal shoppe både grøt, fruktmos og litt NAN i morgen for sikkerhets skyld :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, hverdagslykke! Jeg har ihvertfall hatt en overkommelig natt. A hadde første måltid rett over midnatt. Hun glubbet i seg den ene puppen og sovnet, men våknet litt til igjen når jeg flyttet henne over på den andre siden av sengen, og jammen glubbet hun ikke i seg en pupp til :). Dessverre bæsjet hun også, og gulpet nedover hele ryggen min da jeg bar henne ut på badet, men da lurte jeg henne ihvertfall til å supe litt til av den første puppen for å sovne igjen etterpå.

Så jeg fikk ikke noe søvn før ett, da. Men andre måltid kom like før fem, tror jeg, så det var overkommelig. Også denne gangen prøvde jeg å dytte i henne begge puppene, men hun sovnet nok før hun fikk spist særlig av nr. 2. Uansett - jeg fikk sove helt til 8 før D ropte på meg! :nigo:

A sov som en stein, og har generelt vært en god del roligere i natt. Nå samsov vi da, det kan jo også ha litt å si (mannen er fremdeles evakuert).

Jeg har erkjent i det siste at den overproduksjonen jeg har slitt med, ikke nødvendigvis er evigvarende. Og selv om jeg fremdeles lekker i tide og utide, er det ikke ensbetydende med at jeg har overflod av melk. Jeg har nesten aldri melkespreng lengre, og utdrivningen kommer ikke på to sekunder slik den gjorde før. Ergo må jeg ikke glemme at også mine pupper trenger øking, og at A er så stor nå at hun trenger MASSE melk til hvert måltid, altså kanskje begge puppene.

Man lever fort i en boble og glemmer at ting kan forandre seg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Frida*
Kanskje det hadde vært noe for deg også, *Frida*? Vet om flere som pumper litt før leggetid som de gir til babyen kvelden etter, med god effekt.

Veit ikkje heilt om eg skjønte den: først amme, så flaske, så pumpe til neste dag? Det blir jo samme melkemengde til babyen? Eller har det noko med at babyen drikk meir effektivt av flaske? :klø:

Me prøvde flaske første gang i går, og det var ikkje akkurat velykka. Burde vel ikkje rekne med det første gangen, så me forsøker igjen i dag. (Eg skal ta MR i slutten av juni, og då kan eg ikkje amme på 24 timar. Ergo må ho ta flaske innen då!)

Eg gav forresten erstatning, har ikkje kjøpt pumpe og håndmelking går så som så...

Så bra med ei meir vellykka natt! Lurer på om eg skal ta tipset til hverdagslykke eg og, og amme på begge brystene til samme måltid. A har alltid virka fornøyd etter ett bryst, men jammen ammar eg ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...