Gå til innhold

Lille katts potespor

lille katt

Anbefalte innlegg

Så herlig å endelig være ferdig med svangerskapet da! Og om ammingen ikke skulle gå som smurt, så har du da to stk.som beviser at det blir da folk av ungene for det om. ;)

Det er fantastisk å være ferdig med svangerskapet. Det holdt på å ta fullstendig knekken på meg - jeg var langt mer nedkjørt enn jeg har gitt uttrykk for her. Er utrolig positivt overrasket over sykehuset som tok meg på alvor og lot meg få avslutte 12 dager før termin. Er rett og slett veldig fornøyd med sykehusoppholdet denne gangen - har bare møtt flotte og hyggelige jordmødre/sykepleiere/barnepleiere. Ikke en eneste sur kjerring :fnise:. Fikk all hjelp jeg kunne be om - og jeg var flink til å be om hjelp også. Fant fort ut at jeg IKKE ville bruke kreftene mine på å være flink barselkvinne, så jeg dro i snora omtrent for å få hjelp til å snu meg i sengen :ler:.

Jeg satser på bedre amming denne gangen - og som du sier, Saeria, så går det bra med barna uansett.

Lillegutten er litt større enn de andre var, og ser ut til å klare å gape bedre. Pluss at jeg kanskje også er blitt flinkere til å legge til. Så forhåpentligvis klarer jeg å unngå den verste sårheten i begynnelsen. Overproduksjonen (som jeg regner med kommer) skal jeg klare å mestre bedre denne gangen. Har jeg bestemt meg for :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra!

Skulle jeg bli gravid en gang til, håper jeg at jeg atter en gang får et greit svangerskap, og jeg har lyst på hjemmefødsel da. *Litt eremitt, ja ;)*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt andre svangerskap var kjempegreit. Husker at jeg sa at jeg var som skapt til å være gravid, men ikke til å føde :). Da gikk jo fødselen også veldig greit, faktisk.

Hjemmefødsel er IKKE noe for meg - jeg synes jo alle som føder på f.eks. ABC er supertøffe :ler:. Du er tøff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå regner jeg nesten med at jeg følger i min søsters (og mors) fotspor. Da blir en evt.neste fødsel unnagjort på 4-5 timer. Det er klart det er mer intenst å starte rett på med gode og effektive rier som kommer med 2-3 minutters mellomrom fra start av, i stedet for å følge et forløp med mye mer pause i starten, men det er nå bare sånn det nok vil bli. Det fører jo til kortere tid i fødsel da. I tillegg vet jeg mer hvordan smertene er, og selv om det var veldig intenst en stund, så tror jeg at hjemmefødsel skulle gå fint.

Jeg klarte meg jo med kun et par akupunkturnåler sist, så intensiteten til tross, så ble den nok regnet som en grei og ukomplisert fødsel.

Hadde jeg hatt en lang og utmattende førstefødsel, hadde nok pipa hatt en annen låt. :ler:

Mannen er nok ikke like gira på hjemmeføding da.;)

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å oppdatere litt. Første uka har vært både fin og fæl samtidig. Lillegutt er jo verdens vakreste barn :hjerte:, og jeg skulle gjerne hatt ham inntil meg hele tiden! Men det er utfordrende å klare å gi nok omsorg til de to andre også. Merker at spesielt A er veldig sutrete for tiden. Det er ingen sjalusi å spore, men jeg tror de føler at mamma er veldig utilgjengelig.

Den største utfordringen er forøvrig ammingen. Jeg angrer på at jeg ikke bestemte allerede på sykehuset at jeg ikke ville amme. Jeg trodde jeg kom meg greit gjennom den første uka med den verste sprengen, godt veiledet fra ammehjelpen/kompetansesenteret for amming og med kosttilskudd som skal forebygge tilstoppinger (SPC-flakes) - men så kom den første tilstoppingen likevel. Helt ut av det blå, uten at puppen var sprengt engang. Så jeg har hatt et helvetesdøgn med amming annenhver time på det vonde brystet, og med pumping/håndmelking på det andre. Samme faenskapen som sist, altså! :kjefte:

De puppene mine er så udugelige at jeg rett og slett bare vil slutte med ammingen. Men jeg må uansett gå veien om reduksjon av melkemengden, så jeg får tenkt på det noen dager til. Har nå fått råd av kompetansesenteret for amming, som har gitt fastlegen min en oppskrift på kortvarig bruk av p-piller for å redusere melkemengden, som jeg ber til høyere makter at hjelper!

Lillebror er forøvrig ganske flink til å sove mellom måltidene om natten. Jeg trenger bare litt trening i å stenge ute knirkelydene hans, for han lager en del støy som gjør at jeg ligger våken når han sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gode klemmer herfra. Forbannet irriterende at det samme skulle skje igjen med ammingen, tross forebygging! Krysser fingrene for at p-pillekuren hjelper. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for klemmer! Ja, jeg håper virkelig på effekt.

Det eneste positive man kan si om ammingen hittil er at jeg faktisk ikke har vært sår!

*bank i bordet*

Har blitt skikkelig sår i begynnelsen de to andre gangene, men denne gangen har det gått bra. Kanskje jeg er herdet etter to års amming, eller så hjelper det at lillebror har litt større munn :ler:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du klarer se det komiske i det da. Amming er flott når det fungerer, og et helsikes styr når det ikke gjør det. Uansett hva som skjer så vil nok lillebror vokse opp og bli en flott liten smågutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at ikke puppene fungerer som de skal. Håper på at kuren hjelper slik at dere klarer en stund til.

Stor klem herfra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Måtte bare innom og hilse på her og gratulere så mye med lillebror! (han ble faktisk født på bursdagen min :nigo: )

Håper alt ordner seg for deg med melk og amming (eller ikke) :) Du er flink!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare innom og hilse på her og gratulere så mye med lillebror! (han ble faktisk født på bursdagen min :nigo: )

Håper alt ordner seg for deg med melk og amming (eller ikke) :) Du er flink!

:klemmer:

Takk takk - artig at jeg traff midt på bursdagen din, da :).

Jeg håper på snarlig avvikling av ammingen, men vi får se hvordan dette går, da :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal krysse fingrene for deg. Såmye som du har strevd og slitt med ammingen, ønsker jeg bare at avviklingen skalgå greit, og at gutten sier seg godt fornøyd med MME. Jeg vet ikke hva du brukte før, men vi var veldig godt fornøyd med Hipp sin MME. Økologisk, smakte ganske ok selv for oss voksne, og vi slapp unna Nestlé. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har brukt NAN før, men ikke så mye. Mannen brukte litt NAN da jeg begynte å jobbe igjen etter 7 måneder. Nå er både NAN og Hipp innkjøpt, i tilfelle vi må gi noe tillegg de neste dagene.

Med A skulle jeg liksom amme for enhver pris, fordi jeg så gjerne ville ha ammefri når jeg skulle tilbake i jobb... Har funnet ut i den gamle dagboken min at jeg hadde tilstoppinger i melkegangene hele fem ganger de første to månedene. Og som ikke det var nok, måtte jeg begynne med Syntocinon nesespray før A var 6 måneder, fordi utdrivningen da bestemte seg for å gi seg :roll:. For noen udugelige tullepupper.

Ellers er jo dette p-pille-prosjektet litt spennende, da. Jeg tok en pille i går, og det var én merkbar effekt - nattesvetten forsvant som dugg for solen! Jeg som har ligget og svømt i min egen svette siden fødselen, og måttet snu dyna (den våte delen ned i fotenden) for hver oppvåkning, våknet tørr og fin til hver amming i natt! :overrasket:

Er noe usikker på om det har hatt effekt på puppene, da. Lillegutt var uvanlig våken og sugen hele formiddagen i dag, det KAN jo tyde på at det var mindre melk enn vanlig. Men puppene har ikke vært merkbart tommere for min del - og etter en lang lur med drøyt fire timers opphold mellom ammingene, var sprengen ganske intens.

Spennende å se de neste dagene, om det blir mindre.

Ellers er jeg - noe overraskende - litt ambivalent til ammeslutt. Jeg har mest lyst til å slutte, men samtidig er flaskeverdenen litt ny og skummel - amming er tross alt enklere (når det fungerer, vel og merke), og det er liksom det jeg "kan". Men vi får se - jeg er ganske sikker på at flaskemating hadde vært den beste løsningen for oss alle, med tanke på de helsikes tilstoppingene, og jeg har heldigvis ikke disse klassiske samvittighetskvalene knyttet til "bryst er best" og alt det som mange strever med når de må gi opp ammingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sa selv. Med førstemann skulle du amme for enhver pris. Nå har du vel lagt bak deg det meste av dårlig sammvittighet og kvaler rundt dette med amming. Like greit i grunnen. Og man får fort rutine på flaskingen også. Kan anbefale Dr.Browns flasker, for de fører bort luften. Mindre gulping da. Hvertfall for vår gutt som var så grådig! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg følge med videre. :klemmer:

Jeg har en ganske lik ammehistorie som du har. Med de to første skulle jeg på død og liv amme, selv om jeg hadde kuler og betennelser i hytt og pine. Nå flasker jeg tvillingene, og det funker veldig greit. Jeg syns det var skummelt og tungvint i begynnelsen, men nå går det fint. Klart puppen er det enkleste, men det er ikke alltid viktigst.

Håper du finner ut av det, og at du finner noe som fungerer for deg og lillegutt. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her vil jeg følge med videre. :klemmer:

Jeg har en ganske lik ammehistorie som du har. Med de to første skulle jeg på død og liv amme, selv om jeg hadde kuler og betennelser i hytt og pine. Nå flasker jeg tvillingene, og det funker veldig greit. Jeg syns det var skummelt og tungvint i begynnelsen, men nå går det fint. Klart puppen er det enkleste, men det er ikke alltid viktigst.

Håper du finner ut av det, og at du finner noe som fungerer for deg og lillegutt. :klemmer:

Velkommen :).

Nei, jeg er virkelig ikke på "amme for enhver pris"-kanalen. Fant ut sist at prisen er for høy. Så nå ser jeg det an. Hvis jeg kan få til en grei amming uten overproduksjon og tilstoppinger, kan jeg godt fortsette.

Hvordan gjorde du det da du ikke skulle amme, Trekkoppfuglen? Brukte du medisiner for å hemme melkeproduksjonen, eller gikk det av seg selv?

Kan jo rapportere at bare én p-pille ga en viss effekt på melkeproduksjonen - merket at det ble slunknere og at sprengen forsvant i løpet av søndagen og litt på mandagen. Men effekten er nok kortvarig enn så lenge - produksjonen styres fortsatt av mine overaktive hormoner, og ikke av etterspørselen. Jeg har hatt betraktelig mer spreng allerede i dag, selv om babyen har spist like ofte. Så jeg vurderer å ta en pille til på slutten av uka hvis det ikke ser ut til å bli stabilisert av seg selv. Og hvis jeg får en tilstopping til - ja da tar jeg ihvertfall en p-pille til! Orker ikke flere tilstoppinger! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo oppdatere om ting som ikke handler om amming, også :). De siste dagene har vært litt bedre med tanke på formen min. Føler at jeg begynner å våkne litt til liv igjen, er ikke like trøtt (selv om jeg egentlig sover like lite som for en uke siden), har mindre vondt rundt omkring, og orker generelt litt mer. Men jeg kjenner at det tar tid å komme seg denne gangen, og at jeg må være forsiktig med aktivitetsnivået. Begynne forsiktig med korte trilleturer og minimalt med hjemme- og uteplaner.

Mannen har siste permisjonsdag i dag, så vi har vært på helsestasjonen for veiing og samtale, etterfulgt av lunsj på kafe :hjerte:. Lillegutt sov gjennom hele kafeturen, så det føltes som voksentid. Lillegutt har forresten lagt på seg 600 gram siden vi dro fra sykehuset for 11 dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte pumpe de første ukene siden guttene er født såpass mye for tidlig, og ikke klarte å suge. Så fort at jeg ikke kom til å ha nok melk til begge to, og trappet gradvis ned på pumpingen. Amming, flasking og pumping ble for mye for meg. Valgte derfor å bare flaske de. Enklere å få de samkjørt mtp måltider da.

Pumper fortsatt litt, men det blir stadig mindre melk.

Har foreløpig ikke hatt kuler eller betennelse, takk og lov for det.

Hvilke p-piller er det du tar? Hvor lenge skal du ta de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte pumpe de første ukene siden guttene er født såpass mye for tidlig, og ikke klarte å suge. Så fort at jeg ikke kom til å ha nok melk til begge to, og trappet gradvis ned på pumpingen. Amming, flasking og pumping ble for mye for meg. Valgte derfor å bare flaske de. Enklere å få de samkjørt mtp måltider da.

Pumper fortsatt litt, men det blir stadig mindre melk.

Har foreløpig ikke hatt kuler eller betennelse, takk og lov for det.

Hvilke p-piller er det du tar? Hvor lenge skal du ta de?

Kan sende deg en PM om det :).

Kjenner nok en kul er på vei, i andre puppen denne gangen.... :kjefte:

Dette GIDDER JEG BARE IKKE!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...