Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 28. mars 2009 #1 Skrevet 28. mars 2009 Hei, kanskje det er noen her som har vært i samme situasjon og vet hva som kan gjøres? Saken er at min eks-mann og jeg hadde en veldig opprivede skilsmisse og har hatt et dårlig forhold siden den gang (vel, _før_ skilsmissen også for å være ærlig...). Han var veldig på det å oppsøke meg og ringe til alle døgnets tider det første året, men det har roet seg litt. Allikevel fortsetter han å komme på døra, uanmeldt, en gang eller to i måneden. Og det som er problemet mitt, er at barna slipper ham inn. Han har gjerne med seg leker, eller noe godteri, eller så legger han bare ansiktet i triste folder og sier at han savner dem og at det var dumt at mamma ville ødelegge familien og blablabla. Barna er i slutten av barneskolealder, store nok til å skjønne men små nok til å tro på pappa når han er insisterende nok. Jeg har prøvd å snakke med barna, men det er ikke lett for dem å la være å slippe ham inn når han står der med krokodilletårer og har kjørt nesten en time. Så jeg lurer, har han lov til dette? Han har jo samvittighet til det, den sleipe jævelen, men har han juridisk rett til å gå inn i mitt hus og ta seg en kaffe så lenge barna låser opp? Anyone?
Silmarill Skrevet 28. mars 2009 #2 Skrevet 28. mars 2009 (endret) Hei, kanskje det er noen her som har vært i samme situasjon og vet hva som kan gjøres? Saken er at min eks-mann og jeg hadde en veldig opprivede skilsmisse og har hatt et dårlig forhold siden den gang (vel, _før_ skilsmissen også for å være ærlig...). Han var veldig på det å oppsøke meg og ringe til alle døgnets tider det første året, men det har roet seg litt. Allikevel fortsetter han å komme på døra, uanmeldt, en gang eller to i måneden. Og det som er problemet mitt, er at barna slipper ham inn. Han har gjerne med seg leker, eller noe godteri, eller så legger han bare ansiktet i triste folder og sier at han savner dem og at det var dumt at mamma ville ødelegge familien og blablabla. Barna er i slutten av barneskolealder, store nok til å skjønne men små nok til å tro på pappa når han er insisterende nok. Jeg har prøvd å snakke med barna, men det er ikke lett for dem å la være å slippe ham inn når han står der med krokodilletårer og har kjørt nesten en time. Så jeg lurer, har han lov til dette? Han har jo samvittighet til det, den sleipe jævelen, men har han juridisk rett til å gå inn i mitt hus og ta seg en kaffe så lenge barna låser opp? Anyone? Hvorfor har ikke barna noe kontakt med pappan sin? Fordi du syns han har oppført seg teit mot deg? Hallo, det er faren til barna dine og barna savner pappan sin! Klart de må ha kontakt! Endret 28. mars 2009 av jolie
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #3 Skrevet 28. mars 2009 (endret) Hvorfor har ikke barna noe kontakt med pappan sin? Fordi du syns han har oppført seg teit mot deg? Hallo, det er faren til barna dine og barna savner pappan sin! Klart de må ha kontakt! Hvor står det i tråden at barna ikke har kontakt med faren?? Endret 28. mars 2009 av jolie
Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 28. mars 2009 #4 Skrevet 28. mars 2009 (endret) Hvorfor har ikke barna noe kontakt med pappan sin? Fordi du syns han har oppført seg teit mot deg? Hallo, det er faren til barna dine og barna savner pappan sin! Klart de må ha kontakt! Tusen takk for det hjelpsomme svaret. Nå har det seg sånn at barna har kontakt med faren sin, annen hver helg som de fleste andre. Far er glad i å avlyse i siste liten da, siden han ikke liker at jeg skal ha fri og være alene. Han har et visst kontrollbehov, denne mannen. Men _jeg_ har aldri forsøkt å legge hindringer i veien for samværet. Jeg prøver igjen. Har far rett til å komme inn i mitt hus fordi barna låser opp for ham? Endret 28. mars 2009 av jolie
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #5 Skrevet 28. mars 2009 1: Sett ned strengere regler for barna. "Det er ulovlig å åpne for pappa". De kommer ikke til å slutte å åpne for han av seg selv. Gjør det klart for de at pappa ikke har noe å gjøre i huset. Hvis han vil snakke med barna så får han gjøre det over telefon eller på sin tid. 2: Forklar for pappa at neste gang han er uinvitert på din eiendom så ringer du politiet.
Silmarill Skrevet 28. mars 2009 #6 Skrevet 28. mars 2009 Tusen takk for det hjelpsomme svaret. Nå har det seg sånn at barna har kontakt med faren sin, annen hver helg som de fleste andre. Far er glad i å avlyse i siste liten da, siden han ikke liker at jeg skal ha fri og være alene. Han har et visst kontrollbehov, denne mannen. Men _jeg_ har aldri forsøkt å legge hindringer i veien for samværet. Jeg prøver igjen. Har far rett til å komme inn i mitt hus fordi barna låser opp for ham? Hei, Beklager dersom du mener jeg på noen måte var ufin, men jeg svarte utifra det du skrev og utifra hva jeg tenkte om saken.... slik du skrev! Da jeg svarte så visste ikke jeg hva slags ordning faren til barna hadde med barna - du skrev ingenting om det! Altså, dersom du evt. har sagt til barna dine at de ikke skal lukke opp for faren sin så undrer jeg meg hva slags grunn du har brukt! Jeg kan jo spørre deg hvorfor du ikke vil at dem skal gjøre det, da blir det lettere å svare deg vet du!
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #7 Skrevet 28. mars 2009 Hei, Beklager dersom du mener jeg på noen måte var ufin, men jeg svarte utifra det du skrev og utifra hva jeg tenkte om saken.... slik du skrev! Da jeg svarte så visste ikke jeg hva slags ordning faren til barna hadde med barna - du skrev ingenting om det! Altså, dersom du evt. har sagt til barna dine at de ikke skal lukke opp for faren sin så undrer jeg meg hva slags grunn du har brukt! Jeg kan jo spørre deg hvorfor du ikke vil at dem skal gjøre det, da blir det lettere å svare deg vet du! Den unnskyldningen der var tam! Du hoppet faktisk i strupen på ts på svært sviktende grunnlag. Om noe er uklart så får du heller spørre på en ordentlig måte enn å gå til angrep på den måten du gjorde der. Ufint, rett og slett! Til ts: Prøv å ordne opp i dette uten å blande inn barna. Eksen din er sleip nok til å bruke dem, ikke synk til hans nivå. Si til eksen din at DU nekter han å komme inn i huset, og at dersom han overtaler barna til å slippe han inn når du ikke er hjemme flere ganger så går du til politiet.
Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 28. mars 2009 #8 Skrevet 28. mars 2009 Takk, gjest. Nr 2 skal gå greit, selv om jeg ikke er sikker på det juridiske grunnlaget for å ringe politiet. Mener å huske at det er nesten umulig å få besøksforbud når man har barn sammen? Jeg har ringt politiet noen ganger før, men det har vært når han har kommet midt på natten og oppført seg truende og da er jo saken grei. Men kanskje trusselen om politi hjelper uansett. Nr 1 er vanskeligere. Har prøvd å snakke med barna før, og de godtar det der og da men glemmer det fort. Eller kanskje det er vanskelig å stå imot presset. Men jeg har ikke sagt at det er ulovlig eller sagt at jeg vil ringe politi. Synes det blir et stort press på barna på den måten. Men det er kanskje eneste utvei? Ååå, jeg blir så sint på at han kan bruke barna på dette viset! Som sagt har han alle muligheter til å se barna og kontakte dem ellers, det med å komme uanmeldt og komme seg inn i huset er bare en maktdemonstrasjon. Selvsagt kan jeg bare la det skure og gå også, han er ikke farlig eller truende til vanlig, men med tanke på hvordan vi har hatt det før er det helt klart at han bare gjør det for å være ekkel med meg.
Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 28. mars 2009 #9 Skrevet 28. mars 2009 der hadde det kommet flere svar. Så den gjesten jeg svarte var altså den første gjesten. Til ts: Prøv å ordne opp i dette uten å blande inn barna. Eksen din er sleip nok til å bruke dem, ikke synk til hans nivå. Si til eksen din at DU nekter han å komme inn i huset, og at dersom han overtaler barna til å slippe han inn når du ikke er hjemme flere ganger så går du til politiet. Kanskje jeg kan gjøre det på den måten i stedenfor? Jeg vil så nødig legge mer press på barna, de har hatt mye problemer i forbindelse med skilsmissen og jeg vil helst at de skal slippe å bli satt i en situasjon der de føler de får ansvaret. Men vil politiet høre på meg, da? Kan jeg si til eks-mannen at det han gjør ikke er lov, og true med anmeldelse, for eksempel?
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #10 Skrevet 28. mars 2009 1: Sett ned strengere regler for barna. "Det er ulovlig å åpne for pappa". De kommer ikke til å slutte å åpne for han av seg selv. Gjør det klart for de at pappa ikke har noe å gjøre i huset. Hvis han vil snakke med barna så får han gjøre det over telefon eller på sin tid. Jeg forstår ikke helt hva en skal oppnå ved å fremstille pappa som farlig (for det er det en i realiteten gjør om en forsøker å holde pappan utenfor). Jeg tror derfor at den løsningen du beskriver virker stikk mot sin hensikt. 2: Forklar for pappa at neste gang han er uinvitert på din eiendom så ringer du politiet. Igjen kommer du med forslag som bare vil gjøre vondt værre. En pappa, som for barna fremstår som snill og kjærlig far, vil i barnas øyne være en kjærlommen gjest. Spesielt om barna bare treffer han annenhver uke. Om mor ringer politiet for å fjerne han med makt og på denne måten fremstiller seg selv som et uhyre ovenfor barna, vil nødvendigvis bli den tapende parten på lang sikt. For meg synes det som om mor er den som har problemer mht å komme over bruddet. Om far får en kopp kaffe etter 1 times kjøretur kan jeg ikke se noe galt i det. Ingenting tyder på at han er truende/voldelig eller annet (om det ikke fremkommer påstander om dette etter at jeg har skrevet det jeg har gjort). En annen ting er at jeg synes mor har flyttet barna ganske langt bort fra far. Om han må kjøre i en time for å treffe/hente barna har hun ikke akkurat gjort det lett for barna å ha kontakt med han. Det er lite sansynlig at det er far som har flyttet så langt om han er så interesert i å treffe barna eller barns mor slik ts antyder.
Mistyen Skrevet 28. mars 2009 #11 Skrevet 28. mars 2009 Jeg synes det er tåpelig å bruke barna som kanal mellom mor og far her. Hvis du ser på det som et problem at han dukker opp, så ta det opp med HAN. Ikke legg den oppgaven på barna dine.... Han er pappaen deres, de er glade i han. Å nekte dem å slippe han inn, blir en forferdelig oppgave for dem antagelig.
Silmarill Skrevet 28. mars 2009 #12 Skrevet 28. mars 2009 (endret) Hei, kanskje det er noen her som har vært i samme situasjon og vet hva som kan gjøres? Saken er at min eks-mann og jeg hadde en veldig opprivede skilsmisse og har hatt et dårlig forhold siden den gang (vel, _før_ skilsmissen også for å være ærlig...). Han var veldig på det å oppsøke meg og ringe til alle døgnets tider det første året, men det har roet seg litt. Allikevel fortsetter han å komme på døra, uanmeldt, en gang eller to i måneden. Og det som er problemet mitt, er at barna slipper ham inn. Han har gjerne med seg leker, eller noe godteri, eller så legger han bare ansiktet i triste folder og sier at han savner dem og at det var dumt at mamma ville ødelegge familien og blablabla. Barna er i slutten av barneskolealder, store nok til å skjønne men små nok til å tro på pappa når han er insisterende nok. Jeg har prøvd å snakke med barna, men det er ikke lett for dem å la være å slippe ham inn når han står der med krokodilletårer og har kjørt nesten en time. Så jeg lurer, har han lov til dette? Han har jo samvittighet til det, den sleipe jævelen, men har han juridisk rett til å gå inn i mitt hus og ta seg en kaffe så lenge barna låser opp? Anyone? Hvem har du tatt dette opp med da, dersom han kommer uanmeldt til deg? Det må da være utrolig plagsomt dersom han er vemmelig!? Er han vemmelig da? Kanskje barna vil treffe han oftere enn du vil at han skal!? Barna dine er i slutten av barneskolealder! Vel skjønnner at det ikke er lett for barna dine heller da og gå i mot pappa som står der med "krokodilletårer" og lover gull og grønne skoger! Det er i hvertfall det du skriver! Hva føler barna dine da? NEI, han har ikke lov til å trenge seg inn i ditt hjem! Ditt hjem er din "borg" så han har ingen rett til å gå inn i ditt hjem, så lenge ingen med adresse der slipper han inn! Vedkommende som evt. slipper han inn skal da være myndige, hvilket dine barn ikke er! Dersom dem liker besøk av pappa så bør du ta hensyn til dette! Endret 28. mars 2009 av Silmarill
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #13 Skrevet 28. mars 2009 Se om du kan finne noe brukendes i denne linken. http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/re....html?id=540404 Jeg ville mene at han kan anmeldes for uberettiget adgang, da det ikke er hans hjem. Dette kan du diskutere med politijuristene på det politikammeret du tilhører. Siden han har prøvd å komme seg inn midt på natten ved truende adferd, vil jeg tro det også kan være et punkt å ta ham på. Det er iallefall ikke greit at han bruker barna på denne måten!!
Gjest vb Skrevet 28. mars 2009 #14 Skrevet 28. mars 2009 Uansett hvor ofte far har samvær med ungene så ville jeg IKKE likt at far kom inn i min bolig uten at jeg var der. Jeg skjønner TS veldig godt her. Synes forøvrig at Silmarill leste fanden på veggen. Ville du ha likt at noen som du kjente, men ikke hadde et godt forhold til var inne i ditt hus mens du ikke var der og heller ingen annen voksen? Du har et problem TS. Ungene bryr seg om sin far og tenker ikke. De skjønner nok heller ikke hvorfor du ikke vil ha mannen i ditt hus uten at du er der. Ikke kan du si for mye heller for da sverter du faren. Jeg aner faktisk ikke hvordan du skal løse dette. Det jeg skjønner er at du er en sleip f*** til far for deres felles unger. Han bryr seg fanden om hvem han bruker.
waco Skrevet 28. mars 2009 #15 Skrevet 28. mars 2009 Det er helt forferdelig bare tanken på at en mor kan be barna sine om nekte å åpne for faren sin. Han burde jo på mange måter alltid vært invitert, - barna er jo like mye hans familie.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #16 Skrevet 28. mars 2009 Det er helt forferdelig bare tanken på at en mor kan be barna sine om nekte å åpne for faren sin. Han burde jo på mange måter alltid vært invitert, - barna er jo like mye hans familie. Hvorfor skal han være det? Hvis dette hadde vært en voldelig mann, skulle han da også alltid være invitert, i egenskap av å være barnas far. Er man skilt, så må partene forholde seg til det, og det gjør tydeligvis ikke denne faren.
waco Skrevet 28. mars 2009 #17 Skrevet 28. mars 2009 Hvorfor skal han være det? Hvis dette hadde vært en voldelig mann, skulle han da også alltid være invitert, i egenskap av å være barnas far. Er man skilt, så må partene forholde seg til det, og det gjør tydeligvis ikke denne faren. Ingen har nevnt at denne faren er voldelig. Uansett så liker jeg ikke mødre som ikke vil at barna skal like faren dems.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #18 Skrevet 28. mars 2009 Det er helt forferdelig bare tanken på at en mor kan be barna sine om nekte å åpne for faren sin. Han burde jo på mange måter alltid vært invitert, - barna er jo like mye hans familie. Ja, sant det at barna er hans familie, men da bør han kanskje slutte å trekke seg fra helgene han skal ha barna. Han får har barna annenhver helg, holde denne avtalen og ikke dukke opp hjemme hos mor. Hvis han vil se barna mer så må han ta opp dette med mor og de må prøve å finne en annen løsning! Men det er IKKE riktig at han skal komme på døra hennes UTEN forvarsel!
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #19 Skrevet 28. mars 2009 Det er helt forferdelig bare tanken på at en mor kan be barna sine om nekte å åpne for faren sin. Han burde jo på mange måter alltid vært invitert, - barna er jo like mye hans familie. Barna er like mye hans familie ja, men da bør han ta ansvar og ha barna sine på de samvær som er avtalt istedet for å sluntre unna. Om han har vært ubehagelig overfor ts skjønner jeg godt hun ikke vil ha han i hus, særlig ikke når hun ikke er hjemme og har null kontroll over hva han gjør i HENNES hjem. Hva pokker har fyren å gjøre i huset der uansett? Han kan vel hente barna og ta dem med på noe. Han trenger ikke treffe dem hos henne. Når han har oppført seg som han har så er det jo hans egen feil at han ikke er velkommen der. En voksen mann bør kunne ta konsekvensene av sine egne valg.
Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 28. mars 2009 #20 Skrevet 28. mars 2009 For meg synes det som om mor er den som har problemer mht å komme over bruddet. Om far får en kopp kaffe etter 1 times kjøretur kan jeg ikke se noe galt i det. Ingenting tyder på at han er truende/voldelig eller annet (om det ikke fremkommer påstander om dette etter at jeg har skrevet det jeg har gjort). En annen ting er at jeg synes mor har flyttet barna ganske langt bort fra far. Om han må kjøre i en time for å treffe/hente barna har hun ikke akkurat gjort det lett for barna å ha kontakt med han. Det er lite sansynlig at det er far som har flyttet så langt om han er så interesert i å treffe barna eller barns mor slik ts antyder. Dette stemmer ikke overens med virkeligheten, bare så det er sagt. Jeg har ikke tenkt å legge ut hele historien her, men jeg gjentar at far har samvær med barna annenhver helg, som han ofte dropper. For så å dukke opp et par dager senere, bare for å hilse på som han sier til barna mens han gir meg fingern når de snur seg andre veien. Vi hadde en ganske voldsom skilsmisse, med advokater og forliksråd (lang historie) og mye bråk. Far har også blitt bortvist fra huset, som for øvrig ikke er kjøpt etter skilsmissen for å si det sånn, ved fire anledninger. Men da var det en klar årsak til det, så det var lettere å ringe politiet. Nå er det sånn at _jeg_ vet at dette ikke bare er å hilse på, eller for å se barna, men som jeg ser her så er det mange som automatisk antar at far er snill og jeg er en hurpe. Hvis politiet gjør det samme, så er det ingen vits i å ringe dem.
Fremhevede innlegg