Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

På 22.2.2018 den 19.42, AnonymBruker skrev:

Det verste jeg vet er folk som kaster mat.

Anonymkode: 85359...b80

Nå er vel fedme ett ganske stort problem i verden i dag, så da ser jeg ikke vitsen i å trykke i seg mat bare på trass heller, bare fordi det er litt igjen på tellerkenen.

Anonymkode: 827b8...e8c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er vel fedme ett ganske stort problem i verden i dag, så da ser jeg ikke vitsen i å trykke i seg mat bare på trass heller, bare fordi det er litt igjen på tellerkenen.

Anonymkode: 827b8...e8c

Da må man ikke kjøpe så mye mat da. Jeg kaster aldri mat jeg (eller noen andre) har betalt for.

Anonymkode: 85359...b80

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må man ikke kjøpe så mye mat da. Jeg kaster aldri mat jeg (eller noen andre) har betalt for.

Anonymkode: 85359...b80

Så du velger heller å spise restene av en halvspist kylling som ligger igjen på tellerkenen etter en kollega, slik som hun over her?

 

Anonymkode: 827b8...e8c

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du velger heller å spise restene av en halvspist kylling som ligger igjen på tellerkenen etter en kollega, slik som hun over her?

 

Anonymkode: 827b8...e8c

Nei, men jeg kunne gjort det om den ikke var spist på. 

Hadde det vært min kjæreste, eller i min nærmeste familie kunne jeg nok gjort det om den var begynt på også. 

Anonymkode: 85359...b80

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Apropos gjerrige pårørende til gamle mennesker som trenger hjelp.

Da oldemor ikke klarte å handle selv lenger tok mormor på seg den oppgaven (uten å informere noen andre i familien om det). Etter tre-fire måneder begynte hun å klage over hvor mye jobb det var og det tok sååå mye tid.  Ettersom mormor ikke har lappen og bruker buss for å komme seg rundt hadde jo folk forståelse for at det var tungvint for henne å drive med handlingen og mamma tilbød seg å ta over, noe mormor sa ja til.  

Mamma skjønte i utgangspunktet ikke hvorfor det var så forferdelig arbeidsomt å handle for oldemor (bortsett fra at det er litt klønete å ta bussen), alt på handlelista var vanlige ting man finner i en hvilken som helst dagligvarebutikk og hun stakk bare innom Kiwi og handlet på vei til oldemor.

Da mamma nevnte dette for mormor tok hun helt av.  Mamma kunne da ikke mene at hun handlet ALT på Kiwi?:sjokkbla:  Der var jo vare X, Y og Z langt dyrere enn på Rema.  Og vare Æ og Ø var billigere på Rimi.  På en ukeshandel visste mormor at det kunne spares en femtilapp på å handle i de "riktige" butikkene.  

I tillegg var det krise at mamma handlet inn usunne og ikke minst unødvendige ting som karamellpudding og Risifrutti uten å mukke, det var jo bare sløsing og det hadde altså mormor satt ned foten for og nektet å kjøpe.  Det var heeeelt krise at mamma sløste med oldemors penger og mormor ville ta over handlingen igjen.

Oldemor var bare glad for hjelp og den femtilappen fra eller til hadde hun råd til.  Og hun koste seg med karamellpuddingen og Risifruttien, men siden mormor mente det var både dyrt og unødvendig hadde hun ikke fått det så lenge hun handlet for henne.  Hun var så takknemlig for at mamma bare kjøpte det hun ba om uten å krangle på handlelista.  

Jeg ble utrolig irritert på mormor over at hun ikke unnet sin 95 år gamle mor noen beger med karamellpudding og Risifrutti i uka fordi det er dyrt og unødvendig.  Og all jobben hun klaget over ved handlingen var jo bare hennes egen feil - oldemor forlangte ikke at hun skulle reise til flere butikker for å spare noen tiere, det var det hun selv som tok initiativet til.

Anonymkode: 7d6af...b16

Stakkars oldemor 😂 

Å handle for andre kan faktisk være ganske vanskelig. Har selv hatt noen eldre slektninger som f. eks. har skrevet: «Melk og ost» på handlelista, og når jeg har kommet tilbake med varene så har det vært heeeelt feil for de skulle jo bare ha en sånn liten halvliters (?) kartong med melk, og en hel kilo ost var jo aaaalt for mye. En hang ble jeg faktisk sendt tilbake på butikken for å bytte en grytemiks av noe slag. Den eneste jeg fant som passet beskrivelsen var frossen, men det var jo noe ala Fjordland vedkommende skulle ha 😂🙈

Anonymkode: f90f4...feb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre er i 70 årene og har god økonomi, men når det kommer til plastposer så skulle man tro at de var laget av edelt stoff. Måten de gnir på pengene når det gjelder plastikkposer er ikke miljøhensyn, er bare at det er så dyrt🤣 Hvis de handler på Maxbo så kan de ta med seg 10-15 stk gratis; at de ikke skjemmes!

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Juliannaos skrev:

Mine foreldre er i 70 årene og har god økonomi, men når det kommer til plastposer så skulle man tro at de var laget av edelt stoff. Måten de gnir på pengene når det gjelder plastikkposer er ikke miljøhensyn, er bare at det er så dyrt🤣 Hvis de handler på Maxbo så kan de ta med seg 10-15 stk gratis; at de ikke skjemmes!

Min mor er også gjerrig på plastposer. Virker som hun har en taktikk der hun «glemmer pose» for så å spør om pose etter hun er ferdig med å betale 😩😂

Endret av TulleJenny
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Juliannaos skrev:

Mine foreldre er i 70 årene og har god økonomi, men når det kommer til plastposer så skulle man tro at de var laget av edelt stoff. Måten de gnir på pengene når det gjelder plastikkposer er ikke miljøhensyn, er bare at det er så dyrt🤣 Hvis de handler på Maxbo så kan de ta med seg 10-15 stk gratis; at de ikke skjemmes!

Bare de ikke er som mine... Som finner på å kverulere med kassapersonalet (selv med lang kø) om at de gjerne vil ta betalt for å gå rundt og reklamere for butikken deres.... De forventer ikke å få penger, men håper på gratis pose og at de får gjort et særdeles godt poeng. 

Hadde de brydd seg like mye om sultne barn i Afrika som pose-prisen så hadde vi utryddet sult på et kontinent. 

Anonymkode: 42e03...3fe

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student inviterte vi ofte til vors i kollektivet vårt. Ofte kom det venner av venner, som vi ikke kjente fra før. 

En lørdag ettermiddag, dagen etter et slikt vors, ringte det på døra. Der sto en venn av en venn (hadde aldri sett vedkommende før han kom på vors kvelden før). Han skulle bare hente de to små ølene han hadde glemt kvelden før...... 🙄

oooookei- ta med deg panten din også du, gutten min! Så han dro med en pose med to øl og 5 tomflasker i! 

Anonymkode: 4af04...b80

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da en venninne bestemte seg for å flytte, og spurte om hun kunne bo med meg i ettromsen min etter oppsigelsestid og den tiden det tok å få ny leilighet sa jeg selvfølgelig ja. Hun var veldig påpasselig med å understreke at hun så klart skulle betale og ta sin del av vedlikeholdet. 

Hun tjente 40 tusen i måneden, mot mine 15. Jeg fikk 4000 i husleie, forsinket, etter tilsammen tre måneder. Da hadde hun nesten spist meg ut av huset og børstet smulene på gulvet daglig uten å engang vite hvor jeg lagrer støvsugeren... til slutt sluttet jeg å kjøpe inn mer enn akkurat det jeg trengte til å lage oss middag og niste. Må si jeg forventet at hun var oppegående nok til å skjønne at det er høflig å tilby seg å betale for sin del av maten og litt mer enn 10% av hva jeg kunne fått av feks Airbnb når hun får bo oppå meg over lang tid... Falt meg ikke inn å purre på pengene før hun flyttet, jeg visste jo at hun var god for det og regnet bare med at hun hadde lagt det til side. Fikk meg ikke til å klage på det heller, synes DET hadde vært gjerrig.... vi var tydeligvis mer forskjellig enn vi trodde!

Anonymkode: 4aa14...bb1

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel "peppermø" jeg kjenner, som snur og vender på hver bidige krone.

Hun virkelig fingransker samtlige reklame-blader hun får, og dobbeltsjekker hvilken  dagligvarebutikk som har det aller billigste av det ene eller det andre. Den tingen koster seksten kroner her, men nitten kroner der. Men ett annet produkt koster 29 kroner i en butikk, men 31,50 i en annen butikk - og så videre... 

Hun kan finne på å bruke femti kroner ekstra i drivstoff-penger, bare for å reise innom tre-fire forskjellige steder - og spare kanskje femten eller tjue kroner på en del produkter. Dersom hun virkelig ikke eier nålen i veggen, så ville hun iallefall hatt en god grunn for å holde på sånn. Men hun sitter jo faktisk temmelig godt i det... 

I tillegg er det fullstendig uaktuelt å for eksempel reise på ferietur en gang iblant. Hun ønsker heller aldri å spise godt på restaurant heller, med mindre noen andre spanderer alt sammen. Og det er fullstendig uaktuelt å kjøpe "unødvendige" saker og ting, som for eksempel en liten sjokolade eller lignende for å kose seg en gang i blant... 

 :vetikke:

Anonymkode: ff04d...e15

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En gammel "peppermø" jeg kjenner, som snur og vender på hver bidige krone. ...

Hun kan finne på å bruke femti kroner ekstra i drivstoff-penger, bare for å reise innom tre-fire forskjellige steder - og spare kanskje femten eller tjue kroner på en del produkter. Dersom hun virkelig ikke eier nålen i veggen, så ville hun iallefall hatt en god grunn for å holde på sånn. Men hun sitter jo faktisk temmelig godt i det... 

Anonymkode: ff04d...e15

Har sett mange i denne tråden skrive noe lignende som dette. Og det er nok ikke tilfeldig! En krone her og en krone der, heter det jo, og noe sannhet må det da være i det, tydeligvis ;-) 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble invitert til et arrangement med andre jenter, noen venninner og andre var bekjente. Maten ble bestemt at skulle være pizza, men man kunne ikke være med på å velge hva slags pizza. Det var ei som bestemte at man bestiller en slik og en sånn. To stk sa at de ikke liker eller tåler noe på noen av de og spør etter en spesiel. Dette koster ikke noe ekstra og er lett å bare spørre etter på tlf når man bestiller. Men det ble jo helt krise for hun som skulle hente/bestille på vegne av oss. 

Så de med allergier fikk beskjed om at de måtte være med på å betale på det gruppa bestemte selv om de unnlot å spise maten pga allergi eller at de ikke likte. 

Kun for at det ble billigere når det ble flere å dele på. Så da hang jeg meg på disse med allergier for å hjelpe de litt og sa at jeg spiser før jeg kommer og nekter å betale for at de skal bli mette. Da fikk jeg ikke lov til å komme likevel, det ble masse drama og jeg måtte unnskylde meg til hun som skulle bestille pizza 😆 

Teiteste jeg har vært med på noen gang. De andre jentene turte ikke si mer i mot og spanderte egentlig mat på de andre som de selv ikke kunne spise. 

Anonymkode: 5d739...35a

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Teiteste jeg har vært med på noen gang. De andre jentene turte ikke si mer i mot og spanderte egentlig mat på de andre som de selv ikke kunne spise. 

Anonymkode: 5d739...35a

Fy så egoistisk! Hadde jeg aldri funnet meg i. Og det hadde nok ikke hun dominerende jenta heller gjort hvis det var hun som ikke likte noe/hadde allergier!

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg ble invitert på innflyttningsmiddag til en venn, som sa han skulle by på pizza og rødvin. Jeg tok med en flaske hvitvin som jeg tenkte at vi skulle dele, fordi jeg hadde lyst til å drikke litt siden det er veldig sjeldent jeg får muligheten til det. Jeg fikk servert et lite glass rødvin og når jeg hadde drukket opp sa han "drikk opp vinen din", men glasset var tomt og det påpekte jeg, i den tro om at han da ville tilby meg et glass til. Men det gjorde han altså ikke. Litt senere gikk han og hentet den flasken med hvitvin som jeg hadde tatt med, fylte et glass til oss hver, og takket for vinen. Det virket som at han trodde det var en gave til han, men jeg sa ikke noe for jeg tenkte at han kom til å dele med meg og. Jeg klarte ikke å få meg til å be om mer vin eller forsyne meg selv, for jeg synes at den som inviterer på middag skal sørge for at gjestene har nok å drikke og spørre om de vil ha mer. Men det virket som at han ville ha vinen selv, og det er helt greit det, men en åpnet vin må jo drikkes med en gang og det er jo ikke noe hyggelig å drikke alene? 

Fyren er veldig rar og har ingen sosiale antenner, så jeg vet ikke om han var gjerrig eller om han rett og slett ikke skjønner at det er normalt å forsyne gjester med drikke når man han invitert på middag.

Anonymkode: 0269a...f85

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble invitert på innflyttningsmiddag til en venn, som sa han skulle by på pizza og rødvin. Jeg tok med en flaske hvitvin som jeg tenkte at vi skulle dele, fordi jeg hadde lyst til å drikke litt siden det er veldig sjeldent jeg får muligheten til det. Jeg fikk servert et lite glass rødvin og når jeg hadde drukket opp sa han "drikk opp vinen din", men glasset var tomt og det påpekte jeg, i den tro om at han da ville tilby meg et glass til. Men det gjorde han altså ikke. Litt senere gikk han og hentet den flasken med hvitvin som jeg hadde tatt med, fylte et glass til oss hver, og takket for vinen. Det virket som at han trodde det var en gave til han, men jeg sa ikke noe for jeg tenkte at han kom til å dele med meg og. Jeg klarte ikke å få meg til å be om mer vin eller forsyne meg selv, for jeg synes at den som inviterer på middag skal sørge for at gjestene har nok å drikke og spørre om de vil ha mer. Men det virket som at han ville ha vinen selv, og det er helt greit det, men en åpnet vin må jo drikkes med en gang og det er jo ikke noe hyggelig å drikke alene? 

Fyren er veldig rar og har ingen sosiale antenner, så jeg vet ikke om han var gjerrig eller om han rett og slett ikke skjønner at det er normalt å forsyne gjester med drikke når man han invitert på middag.

Anonymkode: 0269a...f85

Det hadde aldri falt meg inn å fylle på drikke til venner når jeg har invitert dem på pizza.. I min oppdragelse så er det gammeldags å ikke kunne forsyne seg selv, og det forventes ikke å bli forsynt med drikke med mindre man er dame og det er snakk om en middag som går under kategorien selskap med kleskode.. 

Anonymkode: 81bc5...ade

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde aldri falt meg inn å fylle på drikke til venner når jeg har invitert dem på pizza.. I min oppdragelse så er det gammeldags å ikke kunne forsyne seg selv, og det forventes ikke å bli forsynt med drikke med mindre man er dame og det er snakk om en middag som går under kategorien selskap med kleskode.. 

Anonymkode: 81bc5...ade

Og i min oppdragelse er det ufint av verten/vertinnen å ikke servere drikke til gjestene.

Kunne aldri falt meg inn å ikke spørre gjestene mine om de ønsket mer å drikke.....

Anonymkode: a7b85...5d5

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2018 den 21.29, AnonymBruker skrev:

Han er GRISK. 

Anonymkode: e3f25...577

Smør deg matpakke før du går hjemmefra og ta med varm drikke på termos. Verre er det ikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spurte om jeg ville ha mer Pepsi Max, men ikke vin.. Han er heller ikke en så god venn at jeg følte meg komfortabel med å forsyne meg selv, og jeg ville heller ikke spørre om å få mer vin for det føltes også rart av en eller annen grunn. Han virket ikke så ivrig på å dele rett og slett så jeg tenkte bare at da fikk han drikke opp de to flaskene selv da! Merker at jeg blir irritert bare av å skrive det her 🤭 

Anonymkode: 0269a...f85

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det var snakk om en veldig stiv og awkward middag med bare oss to (jeg hadde fått beskjed om at en til skulle bli med). Hos gode venner hvor man slapper av og koser seg sammen er det noe helt annet, og da klarer jeg fint å forsyne meg selv eller spørre om mer. De fleste jeg kjenner er gode vertinner som sørger for at gjestene får nok drikke og mat eller i det minste gjør dem komfortabel nok med å forsyne seg selv! Det er god oppdragelse. 

Han hadde invitert meg hjem til han og vi satt ved et bord og spiste pizza. Han spurte om jeg ville ha mer pizza og brus, men ikke vin. Han satt nærmest og holdt rundt flaska.

Anonymkode: 0269a...f85

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...