Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Prestekragen skrev:

 men jeg syns bare han kunne gjort dette før jeg kom :fnise:

Enig, det der minner meg broren min-skal drøye det til siste sekund og gjerne en god stund etter siste sekund :)

Anonymkode: 0d0a4...87b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig, det der minner meg broren min-skal drøye det til siste sekund og gjerne en god stund etter siste sekund :)

Anonymkode: 0d0a4...87b

"om

hele familien er kjempe irritert over det.

Anonymkode: 0d0a4...87b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎04‎.‎2017 den 7.02, lokmeister2016 skrev:

Blablabla ukebla jeg Driter faktisk i din mening . Om det plager deg så jævla mye så bare ignorer det jeg skrev ..

Du kan godt prøve å virke litt voksen. Det er smart å skrive sånn at andre forstår det du skriv, utan å måtte gruble...

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Faren min har alltid vært veldig sparsommelig på alt av dagligvarer, kjøper billigmerker og ting på tilbud, noe jeg husker jeg syntes var pinlig da jeg var yngre, men som jeg har forståelse for nå som jeg har blitt eldre. Han tjener godt, men jeg synes ikke det er noen grunn til å bruke unødvendig mye penger på ting som kan kjøpes billig. På den annen side husker jeg at han syntes fint lite om å måtte gi meg penger til klær, kino, sportsutstyr og liknende mens jeg vokste opp, faktisk gjorde han vel det omtrent aldri med mindre han var helt nødt, og det satte dype nok spor til at jeg selv (ubevisst) har blitt veldig spandabel av meg når jeg har mulighet til det:fnise: Nå skal det sies, til hans forsvar, at jeg ikke merker noe til denne sparsommeligheten etter at jeg flyttet hjemmefra, for når det kommer til julegaver, bursdagsgaver og alt av større utgifter har han alltid vært generøs, så det er liksom bare alt av daglige utgifter han er gjerrig på. Men det er vel kanskje nettopp derfor han er sparsommelig i hverdagen - for å kunne yte ekstra til bursdager og høytider, og ellers når pengene faktisk trengs!

- Jeg og en venninne spiser middag sammen to-tre ganger i uka, og da er vi alltid hos meg fordi hennes bosted er... vel, håpløst, for å si det mildt. Dette har ført til at vi bruker ingredienser fra mitt lager til å lage middagen. Jeg har et ganske stort lager, så ingrediensene her ifra utgjør som regel 70% av middagen. Jeg jobber litt ved siden av studiene, noe hun ikke gjør, så denne ordningen hadde for så vidt vært OK om hun hadde betalt resten, men nei - vi skal dele resten av utgiftene 50/50 også mener hun, fordi jeg har jo jobb. Tror hun glemmer at jeg også har flere faste utgifter enn henne. Jeg satte foten ned for et par uker siden og sa at fra nå av kjøper vi inn alt vi trenger (ikke krydder og ketchup og sånt selvsagt) og deler kvitteringen i to, eventuelt 60/40 hvis økonomien hennes er veldig trang der og da. Har merkelig nok ikke hørt noe fra henne siden om å lage middag sammen heheh.

- Også er det en av de jeg bor sammen med. Kjenner henne heldigvis ikke fra før (bor i kollektiv), så det er ikke noe vennskap som må tas hensyn til. Hun bidrar, kort og godt, ALDRI til fellesutgiftene, dvs. oppvasksåpe- og -pulver, oppvaskkoster, tørkepapir, bakepapir, aluminiumfolie, skyllemiddel, vaskemiddel, såpe, krydder (vi har felles krydderhylle), etc. Når vi flyttet inn var det mange småting vi trengte til fellesarealet, som knagger til veggene, skohyller, et par lamper, litt kjøkkenutstyr, osv., som til sammen kom på rundt 2000,-. Vi er fem stk. som bor her, så det ble da 400,- på hver. Hun som la ut for alt dette har ennå ikke sett noe til de 400,-, til tross for gjentatte påminnelser. Gjerrigknarken flytter ut til sommeren, så det er vel en heller stor sjanse for at hun andre aldri ser noe til de pengene. Det samme gjelder for så vidt alle dagligvarene - gjentatte påminnelser, men ingen reaksjon. Eller, i ett minneverdig tilfelle, en unnskyldning som gikk ut på at hun aldri vasket opp noe for hånd, så oppvasksåpe og oppvaskkost var ikke hennes ansvar. Hun skjøt liksom seg selv litt i foten der, for vi har en husregel som går ut på at det eneste som skal inn i oppvaskmaskinen er glass, bestikk, fat og skjærefjøler. Lurer på om løsningen er å gjemme unna alt av fellesvarer til hun tar tak:dry:

Endret av vscare
Skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kost meg gløgg med denne tråden og føler jeg må bidra litt (for å ikke være gjerrig).

Jeg hadde en venninne som var veldig gjerrig, sparsommelig og snylter. Den verste kombinasjonen. Hun var veldig sjarmerende, så jeg la ikke merke til dette i begynnelsen. Det begynte med at hun spurte om jeg kunne legge ut for røyk til henne og jeg røyka ikke en gang. Det fortsatte med at hun ville sove hos meg hver gang etter byen, så hun slapp å bruke penger på taxi/buss hjem. Dette var hun faktisk så ivrig på at hun en gang løp etter meg på gata, da jeg skulle ha med meg fyren jeg datet hjem. Heldigvis var han mindre konfliktsky enn meg og sa i fra at hun ikke fikk sove hos meg. Dagen derpå ville hun aldri gå, hun var der til rundt 22-23 hver gang, slik at hun fikk mat osv. Hun ba meg alltid kjøre henne hjem, og jeg måtte passere en bom. Jeg ble lei av dette og sa en gang plent nei til å kjøre henne hjem, da det var et busstopp like ved meg og bussen kostet rundt 30 kr. Hun ble svært skuffet og ringte meg fra bussholdeplassen og sa at hun ikke hadde penger. Da svarte jeg at hun kunne ta ut penger på kebabkiosken. Like etter ringte hun fra kebabkiosken og sa at det var så leit at hun måtte kjøpe brus, da hun ikke trengte en brus nå. Jeg stod på mitt. Etter noen minutter ringer det igjen, hun sier hun er redd for å stå alene å vente på bussen og da sier jeg at jeg kan snakke med henne til bussen kommer.

Uansett, dette begynte å gnage veldig på meg, jeg var student og hadde ikke akkurat lommene fulle av penger. Jeg tok derfor mot til meg å reiste hjem til henne for å snakke om dette. Jeg sa på en pen måte at jeg ikke kunne kjøre henne hjem hver gang og at jeg ikke kunne kjøpe diverse til henne uten å få penger igjen. Etter det tok hun ikke kontakt mer, foruten om en gang, da jeg møtte henne på en festival og hun lurte på om hun kunne sove hos meg. Da sa jeg nei og gikk rolig videre.

Det skal sies at hun var gnien på andre områder også. En venninne av meg gikk i samme klasse som henne og de jobbet sammen på gruppeoppgaver. Gjett hvem som måtte stå for mesteparten av jobben.

Den verste historien var likevel da hun var utro jevnlig mot sin daværende kjæreste, men valgte å bo med han i over et halvt år etter at affæren startet. Grunnen? Da slapp hun å betale leie en ny plass, da hennes kjæreste stod for leia.

Anonymkode: 56dda...09d

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har skrevet dette tidligere m, men jeg hadde ei skikkelig gnien venninne før. Jeg spanderte ofte dyr mat, brus og snacks på henne, mens hun kunne til nød ofre noen brødskiver til meg hvis jeg var veldig sulten. 

En dag skulle vi på stranda og venninnen min sa at hun ville ha noe å knaske på. Hun spurte meg om hva hun skulle kjøpe og jeg foreslo noe frukt. feks druer eller jordbær var jo enkelt å ha med seg. Hun gikk for druer. "Bare spis!" Sa hun da vi lå på stranda, og ja, jeg tok et par druer. Absolutt ikke mange, kanskje 6-7 druer max. Da vi skulle hjem lurte hun på når hun skulle få igjen pengene jeg skyldte henne. "Hvilke penger?" Spurte jeg. Nei, for druene vel! For vi skulle vel spleise på de? Jeg hadde jo også spist av druene og det var trossalt jeg som ville ha druer... makan. 

Var nok likegreit at det vennskapet ikke varte. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.4.2017 den 12.48, AnonymBruker skrev:

Og hva ble enden på visa? 

Anonymkode: e6ff4...677

Jeg sa at noe var istykker på bilen,siden jeg er drittlei av å bli manipulert til å kjøre hit og dit. Dermed ble det ingen tur. Jeg angret egentlig på at jeg gadd å bruke energi på å lyve for først da ble det stille. Jeg skulle heller sagt sannheten at hun måtte dele på bensinen,men det har jeg jo gjort tidligere så. Og det nyttet jo aldri  for etter en stund så var alt like ille igjen. Og det fornærmede ansiktet hun da setter opp. Skulle nesten tro jeg hadde slått henne. Og alt jeg gjorde var å ta opp noe så selvfølgelig som å spleise på bensinen.

Som en over her skriver trives jeg bedre i eget selskap enn med blodsugere som synes som å ha et mål i livet, nemlig å utnytte andre.

 

Nå blir det nok større belastning på resterende bilførere i vennekretsen hennes iom at jeg  merket et visst mønster i at hun brukte oss på omgang og i og med at jeg denne gangen meldte meg ut. Akkurat som hun merket når tålegrensen vår var nådd,hvor ensomme vi  venninnene var,om vi savnet sosialt selskap,hadde et problem osv,så kunne hun bruke dette,liksom snakke med oss og samtidig komme seg gratis rundt,og da skulle selskapet hennes på en måte være betaling nok, selv om det ikke ble nevnt,det lå bare i luften.

Så kunne hun,rett som det var, minne meg på at jeg hadde angst for enkelte ting,påminnelse om hvorfor jeg oppførte meg sånn og sånn,"hvorfor begynte du å gå så raskt når vi passerte den og den mannen"? kunne hun utbryte , liksom for på en måte fortelle meg at hun visste at jeg hadde angst og så var det ikke mere snakk om det. Men da hadde hun på en måte ved å si det ,rettferdiggjort at  hun ikke trengte å spleise på drivstoffutgiftene siden jeg var så heldig som hadde henne med meg. Jeg som hadde angst!  Hun hadde gjennomskuet meg og da måtte jo jeg trenge henne ved min side selvsagt. Så når min tålegrense var nådd kunne hun gå videre til neste i vennekretsen og benytte samme strategi der.

 

 

Ts

Anonymkode: 150de...e0a

  • Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 27.9.2016 den 15.48, NattiNugatti skrev:

Vi har vært i syden med et vennepar som alltid tok regninga sist på restaurant og dermed brukte vår tips på å betale maten sin. Ekkelt!! Og flaut når kelnere endte opp uten tips. Aldri mer! 

Det er ikke uvanlig at enkelte drosjepassasjerer er slik, men da fikk de alltid beskjed av meg at det jeg hadde fått i tips var mitt og ikke deres så de måtte nok punge ut slik som de andre.

Men jo enkelte er frekkere enn flatlusa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2009 den 17.01, Traa skrev:

 

Ja, jeg tenker vel helst på varer som ikke har dato, og evt. varer som har lang holdbarhet (f.eks. krydder - hvor det ikke hjelper uansett siden nye krydder som blir satt inn ofte blir satt foran de gamle). Jeg jobber som salgsfremmer i butikkene og ser ofte at folk tar den tannkremen som står bakerst. Er den så mye bedre liksom? :P

Antar de fleste butikker følger FIFO så da er det litt logisk at endel tar det som står bakers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en "venninne". Ringte meg hver dag,og spurte om jeg skulle hit eller dit. Alltid noe hun skulle. Jeg kjørte. Hørte aldri noe om spleising.

Hun flyttet lengre vekk. En dag ringte hun,og spurte om jeg kunne kjøpe nakkekoteletter på min nærbutikk. Det var et sånt supertilbud. Jeg svare, at de blir jo ikke så mye billigere,når jeg må kjøre 3 mil t/r. Å? Tenkte om du skulle samme veien.

Jeg begynte å svare at i dag har jeg ikke bil. Samboer bruker den på jobb. Alltid en forklaring.  Da fikk jeg se hvor dypt det vennskapet var. Hun bare skled vekk 

Anonymkode: 405fe...3ef

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk besøk når jeg hadde vært syk i en lengre periode. Hun hadde med seg kake. Tok med seg restene når hun gikk

Så ble jeg invitert i hennes samboers bursdag. Kjente han ikke så godt. Viste ikke hva jeg skulle kjøpe,så jeg lagde en marsipankake og tok med.

Når jeg skulle gå spør hun,om jeg skal ha med resten av kaken. Nei, vet du hva,den har jeg da gitt bort!!!!

Anonymkode: 405fe...3ef

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma bruker teposen ikke bare to - men TRE ganger......... Hun bruker flere tusen kroner i måneden på røyk, kjøpekaffe og vin, så det er ikke det at hun har dårlig råd :fnise:  Jeg tror hun bare har lagt til seg noen rare vaner :fnise:

(PS: jeg har prøvd å foreslå at det er billigere å kjøpe te i løsvekt, men gud forby, det går ikke :fnise:  Hun er jo søt da, og det hun gjør går jo ikke ut over noen, men jeg irriterer meg litt allikevel.... :fnise: )

Anonymkode: a7b85...5d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mamma bruker teposen ikke bare to - men TRE ganger......... Hun bruker flere tusen kroner i måneden på røyk, kjøpekaffe og vin, så det er ikke det at hun har dårlig råd :fnise:  Jeg tror hun bare har lagt til seg noen rare vaner :fnise:

(PS: jeg har prøvd å foreslå at det er billigere å kjøpe te i løsvekt, men gud forby, det går ikke :fnise:  Hun er jo søt da, og det hun gjør går jo ikke ut over noen, men jeg irriterer meg litt allikevel.... :fnise: )

Anonymkode: a7b85...5d5

Nei, for te i løsvekt blir jo vanskelig å gjennbruke😂

Anonymkode: 8e3a2...aee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2013 den 19.09, Micolina skrev:

Hvorfor skal de miste jobben? Hva en frisør gjør på fritiden sin spiller ingen rolle, så lenge det ikke er ulovlig. Er jo ikke ulovlig å ta en saks og klippe noen. Søstra mi pleier å klippe meg i salongen der hun jobber... gratis.

 

Det kan jo hende at noen frisørsalonger praktiserer det å gi noen sparken, men jeg mener nå dette ikke er lov å gjøre.

 

Edit: De kan jo bli tatt for svart arbeid, men kan ikke dette gå under hobby man kan tjene inntill 50 000kr på i året?

Så lenge det er det samme som hovedinntektskilde kommer fra går det ikke under hobby virksomhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2015 den 10.09, AnonymBruker skrev:

Man bruker så vidt jeg vet mer bensin med flere personer i bilen. Du og dine barn var både tre personer og hadde bagasje for tre personer, det kan du ikke forvente at din venninne skla betale for.

 

Anonymous poster hash: 6d300...8ea

Men da må du ta med at hun med barna fikk slitasje på bilen, forsikringer m.m så mye ekstra koster det ikke å la barna få sitte på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil ikke gå i detaljer, men en tidligere jobb så skulle man spare seg til fant på utstyr man hadde stort behov for i jobben. Men turer, nye møbler og annet dilldall - der var det tydeligvis ikke så viktig å spare :P 

Anonymkode: 1b5bc...9ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg inviterte meg meg noen venner til en langhelg på hytta mi. Jeg sto for alt av øl og brennevin gratis for hele vennegjengen (ble noen kasser, ja!), kjøpte kjøtt for over 1200 kr. og kjørte bil opp (selvsagt uten å kreve noe av passasjererne) En av vennene mine skulle lage middag en av dagene, og laget lapskaus. Da jeg kom hjem etter å ha kjørt denne vennen hjem til døra tikket det inn en forespørsel via Vipps hvor denne vennen ba om 165 kr. for min andel av lapskausen :fnise: 

Han fikk ikke noen penger av meg, for å si det sånn! :P 

Anonymkode: f90f4...feb

 

Lapskaus laget av gull eller? :P

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2017 den 0.00, AnonymBruker skrev:

Helt enig.

Så må dere huske at det eneste man oppnår ved å gi tips er å gi arbeidsgivere et argument for å senke lønnsnivået til sine ansatte. Sikkert fint å vise at man er bereist og raus og alt det der, men tipsing er en uting.

Anonymkode: cb033...75f

Kanskje for noen, men er selv nøye på at mine ansatte får gjeldende tariff + bonuser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...