Gå til innhold

Er det greit å skifte bleie på kafé?


Meaty

Anbefalte innlegg

Dette synes jeg blir helt vilt Foxyfish.

Man sprer da ikke kroppsvesker rundt på en kafé selv om man skifter ei bleie nedi ei barnevogn, og går ut og kaster bleie i ei søppelkasse etterpå.

Man sprer ikke kroppsvæsken sin rundt omkring hvis man skifter bind under et spisebord heller, men å komme på et sånt eksempel er rett og slett bare absurd.

Jo, man gjør faktisk det. Det er veldig mye gass i urin og avføring, og i denne gassen er det mange bakterier. Dette er bakerier vi ikke bør og skal ha i oss. Derfor er det en veldig god grunn til at man fra mattilsynet er

ikke lov å håndtere urin og avføring i lokaler hvor det serveres mat. Til og med små barn har tarmbakterier som kan være skadelige for andre - særlig folk som av en eller annen grunn har nedsatt immunforsvar.

Det er heller ikke lov å håndtere eller oppbevare urin og avføring hvor det tilberedes eller oppbevares mat.

Og det er slettes ikke noe med bakteriehysteri å gjøre, men hva som er fakta i forhold til vitenskap. Vi bør absolutt være mye mer forsiktig med antibiotika og sterke såpemidler, dette er med på å lage resistense bakterier. Men det folk burde være mye flinkere til, er å skille urin og avføring fra annet rom vi oppholder oss i, og spesielt holde det langt fra mat. Vanlig såpe og spesielt mye varmt rennende vann burde folk være mye flinkere til å bruke. Vanlig, eller minimum hygiene er den største årsaken til infuensa, omgangssyke, og kommer til å være undergangen til en svært alvorlig angrep av en sterk bakterie eller virus. Og det kan faktisk være dødelig for et vanlig friskt menneske å bli utsatt flere ganger kontinuerlig for vanlig influensa eller omgangssyke. Dette er ikke noe å tulle med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det virkelig så egosentrisk å skifte på den lille poden som nettopp har bæsja seg full i bleia og som trolig ikke synes det er kult å ligge med våt og varm gullbæsj oppover ryggen? Og som mamma da ty til den (tilsynelatende) beste løsningen i en ganske stressende situasjon - er det virkelig egoistisk? å skifte bleie i bagen på vognen mens ingen egentlig ser eller bryr seg der og da?

Hvorfor ikke gå bort til personen neste gang og si ifra? klar tale liksom.

- Du, unnskyld meg, men jeg så det der forsøke på å hjelpe ditt nyfødte barn med en fersk bleie - Ehmm, du kunne ikke tenke deg å dra hjem for å skifte neste gang? Det luktet nemlig bakte boller lang vei!?

Det er ofte ikke stellerom tilgjengelige, og jeg legger aldri aldri barnet på gulvet på do for å skifte på det. Snakk med statsministeren om dere vil ha dere frabedt. Jeg kan enn så lenge ikke se at det er forbudt. Og nok av regler har vi da her til lands? Dette er vel neste på agendaen?

Ja ja, nå begynner jeg for alvor å bli trøtt! Herregud, jeg skal snart opp å skifte bleie. :hjerte:

Og jo... Jeg har faktisk blitt en sånn som ikke synes bæsjen hans er ekkel. Faktisk ingenting som kommer ut av den lille gutten er ekkelt. Må tro det er fler i dette land som føler som meg, og som derfor besitter litt sympati mens jeg febrilsk leter etter våtserviettene?

:skratte: Er jo slike som deg som gjør at mange blir så irritert på småbarnsmødre.

Du syns det er greit å skifte en bæsjebleie i vognen når du er på kafe, for å legge et håndkle eller noe på gulvet på do kan en jo bare ikke gjøre mot den lille søte.

Er jo ingen som kan finne på å rynke på nesen av hva den lille søte har ut av seg av tiss og bæsj, det er jo bare søtt.

Lukten av hva han har ut av seg, neida, det lukter så herligt !

Lurer på om du har en stor omgangskrets.

Endret av mrs_bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tror kanskje at bæsjebleia lukter vårblomster, men det skal jeg love dere at det ikke alltid stemmer, uansett om dere kaller det gullbæsj med bollelukt. Dere har sikkert blitt så vant med den lukta, men det betyr ikke at andre også er det.

Jeg driter i om dere ammer eller gjør andre ting, men akkurat det å skifte på babyen på et SPISESTED handler om å ta hensyn til andre. Jeg kjenner folk som mister matlysta bare noen nevner ordet bæsj, og det betyr ikke at de er supersensitive følelsesmennesker som får sammenbrudd av den minste ting. De bare liker ikke koblingen mellom bæsj og mat. Er du i skogen, på tur, på besøk hos venner så skift alt du vil, hvor som helst...men på en kafe hvor det sitter fremmede mennesker og spiser, så kan du ta såpass hensyn at du velger en kafe hvor du vet det er et passende toalett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til du selv får barn :). Så skal vi se hvor mange kafeer og diverse steder du akter å skifte en bleie på. (Jo, jeg er klar over at du er gravid.)

Merkelig arguementasjon. Jeg har en på to år, og kan igrunnen ikke komme på så veldig mange merkelige steder vi har skiftet annet enn på toalett/stellerom.

Dvs. i barselgruppen skiftet vi gjerne på gulvet i stuen hos hverandre, med underlag, men kun tissebleier og vi spurte alltid først. Ellers så kan jeg ikke komme på noe. Kan hende det har skjedd med tissebleier, men ikke som jeg vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det det? Jøss, hva da?

:sjokk: Har du ikke fått medlemskortet til Den Hellige Moderstand enda?

Da må du purre! Har ikke du vært Mamma i flere år allerede?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er tråden 10 sider, og på disse sidene er det kun fire-fem stykker som faktisk synes det er ok å skifte bleie på kafe. Og likevel presterer disse å hevde at det store flertall ikke bryr seg i det hele tatt, og at bare 2% på kafeen ville synes det var ekkelt. Er det det som kalles å overhodet ikke klare å se ut over sin egen navle?

Det store flertall synes det er uakseptabelt. Det må dere rett og slett innse. Og når dere nå vet at de aller fleste synes det er uakseptabelt, så må dere ta konsekvensene av det. Det er mye som jeg synes er helt greit, men som jeg likevel lar være å gjøre, siden jeg vet at de fleste av folkene rundt meg får helt hetta om jeg gjør det. Det kalles å ta hensyn.

Tiss lukter. Selv babytiss. Dere som er vant med bleier, er kanskje blitt immune. Men det er ikke jeg. Jeg har hund, og kjenner ikke noen merkelig lukt hjemme hos meg, likevel er det folk som kommer og det første de sier er "oi, her lukter det hund". Innse at det kanskje er dere som er blitt immune, og at andre faktisk blir plaget av lukt.

Det er bakterier i tiss og bæsj. Bakterier kan spre seg uten at man faktisk roter rundt med hånden nedi sakene. Bakterier kan spre seg på andre måter enn direkte kontakt med hånden din og tisset.

Og dette "vent til du får barn"? Mange av dem som mener bleieskift på kafe er uakseptabelt, HAR barn selv. Og vi som ikke har barn, har like mye rett til å spise uten å bli utsatt for brukte bleier som alle andre.

Halvparten av bleieentusiastene har også vist at de ikke er i stand til å diskutere noe uten å latterliggjøre og gjøre narr av dem med et annet syn. De har rett til å gjøre absolutt hva de vil.

Et lite tips: ikke gå på kafe uten stellerom/ordentlig toalettforhold. Er det for ekkelt til å skifte biele der, så gå et annet sted. Man MÅ ikke sitte akkurat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Nei, det er ikke greit å skifte bleie på kafé.

Dog synes jeg i dette tilfellet at det var en formildende omstendighet at det foregikk nedi vognen og at det bare var en tissebleie. Jeg hadde muligens ikke gått til korstog mot vedkommende som hadde gjort dette, men jeg kunne aldri gjort det selv.

Hadde noen derimot skiftet bleie på bordet/stolen, og hadde det vært mer enn en tissebleie, hadde jeg nok syntes det var på sin plass å opplyse vedkommende foreldre at dette ikke er noe som for normalt oppegående mennesker anses som greit. Og jeg skulle gjerne påtatt meg oppgaven å få frem akkurat det budskapet.

Ellers kan jeg melde om at jeg har tre barn selv, jeg har tilbragt noen timer på kafé med dem, men har aldri sett det store behovet for å skifte bleie der. Så "bare vent til du får barn selv"-argumentasjonen kan jeg enkelt avfeie.

At det skulle være noe spesielt med mødre er jo det reneste tøv. Vel, muligens enkelte - det har de til fulle bevist i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan jeg melde om at jeg har tre barn selv, jeg har tilbragt noen timer på kafé med dem, men har aldri sett det store behovet for å skifte bleie der. Så "bare vent til du får barn selv"-argumentasjonen kan jeg enkelt avfeie.

Tull og tøys. Antakelig var du utslitt og i ammetåka, så du bare husker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog synes jeg i dette tilfellet at det var en formildende omstendighet at det foregikk nedi vognen og at det bare var en tissebleie.

Hadde noen derimot skiftet bleie på bordet/stolen, og hadde det vært mer enn en tissebleie, hadde jeg nok syntes det var på sin plass å opplyse vedkommende foreldre at dette ikke er noe som for normalt oppegående mennesker anses som greit.

For meg er dette to helt forskjellige scenarioer.

Jeg har svart at jeg ikke hadde hatt noe problem med at ei mor skiftet tissebleie på en diskret måte nedi ei vogn. (Noe jeg oppfattet gjaldt i denne saken, da ts ikke konkluderte at det var bleieskift som foregitt før hun så at bleien ble kastet. Ingen sjenerende lukt er heller nevnt i hovedinnlegget).

Å skifte bæsjebleie på stol/bord er noe helt annet. Klart det er til sjenanse for folk, både når det gjelder lukt og urenslighet.

*********

Og når det gjelder at bakterier sprer seg i gass fra urin og bæsj - jøye meg og hjelpe deg gjest. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
For meg er dette to helt forskjellige scenarioer.

Jeg har svart at jeg ikke hadde hatt noe problem med at ei mor skiftet tissebleie på en diskret måte nedi ei vogn. (Noe jeg oppfattet gjaldt i denne saken, da ts ikke konkluderte at det var bleieskift som foregitt før hun så at bleien ble kastet. Ingen sjenerende lukt er heller nevnt i hovedinnlegget).

Å skifte bæsjebleie på stol/bord er noe helt annet. Klart det er til sjenanse for folk, både når det gjelder lukt og urenslighet.

Og det er jeg forsåvidt helt enig i. Jeg hadde som sagt aldri gjort det selv, men jeg hadde kanskje heller ikke reagert all verdens på det. Uansett hadde jeg ansett det som oppførsel som ikke er i tråd med god folkeskikk sånn objektivt sett.

Men her er det vitterlig andre i tråden som mener at babybæsj lukter boller og er et helt naturlig innslag på kafé. Hvilket jeg er sterkt uenig i.

Jeg er veldig enig med gjest over her, som mener det er naturlig at man tar hensyn. Selvsagt tar man hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke problemet med et kjapt skifte av en tissebleie nedi en vogn på en kafe som beskrevet i HI. Når TS ikke engang forsto hva som skjedde før den klarte å få øye på en bleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg sikter ikke til deg, sixx.

Ok, jeg har vel mest skummet gjennom og stort sett bare besvart det som har vært rettet til meg.

Men jeg synes det er langt verre at folk skal legge nesa si borti hva alle andre driver med. Det blir jo nesten gjennomtrekk i et rom når de verste nysgjerrigtrynene er på plass for å få med seg alt hva alle andre driver med. Men...ups...det er en annen diskusjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hjelpe meg - for en utrolig tråd dette er blitt.

Uansett hva noen nyblevne mødre her inne måtte synes - så er det faktisk ikke OK å skifte bleie på kafe. Urin og avføring SKAL ikke håndteres der det serveres mat til folk. Det er regler for slik - og det hjelper ikke hvor søt og fantastisk din baby er - den har tarmtbakterier akkurat som alle andre.

Alle kafeer har toaletter - det må de ha tilgjengelig for å bli godkjent som serveringssted. Jeg synes det er helt utrolig at man kan heve seg over hensynet til andre mennesker på den måten noen hevder sin rett til her.

Ta med en håndkle i stellebagen - da kan man legge baby på det og stelle der det passer seg slik.

Og når det gjelder debatt-teknikken til noen her inne... :blink:

Og - ja - jeg har også barn. To stykker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet med et kjapt skifte av en tissebleie nedi en vogn på en kafe som beskrevet i HI. Når TS ikke engang forsto hva som skjedde før den klarte å få øye på en bleie.
Nettopp, og derfor er det bare å konkludere med en gang at du er helt uten folkeskikk. :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge sitter en på kafe, om en MÅ skifte en tissebleie da ?

Hvorfor ikke bare trille vognen inn på toalettet, og skifte på ungen der (i vognen om en vil)

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge sitter en på kafe, om en MÅ skifte en tissebleie da ?

Kan dessverre ikke gi deg noe svar, mene r det viktig for deg å vite, så kunne du kanskje sjekket selv?

Hvorfor ikke bare trille vognen inn på toalettet, og skifte på ungen der (i vognen om en vil)

Sikkert innmari greit å gjøre det med de bittesmå doene som er på mange spisesteder.

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...