Gå til innhold

Er det greit å skifte bleie på kafé?


Meaty

Anbefalte innlegg

Gjest Elastica
Da sikter du vel til meg ;). Så derfor ber jeg deg lese igjennom innleggene jeg har skrevet i denne tråden slik at du kan få dannet deg et faktisk bilde av hva jeg mener rundt dette dillemaet.

Oppsummering (legg til en dose humor, så kanskje det ikke blir så trist dette her):

1. Jeg synes det er fullstendig greit med skifting av bleie i vogn. Både tisse- og bæsjebleie.

2. Jeg synes det er unødvendig å dra tassen opp på bordet, for å skifte der. Ville aldri gjort akkurat det selv.

Så om vi har kommet dit hen at det er der vi skiller - så vel, da er jeg nok ikke så fryktelig da?

Og jeg er fryktelig fryktelig megastolt over å ha brakt mitt yndlingsord frem i dagens lys; GULLBÆSJ!!! Jiiiho!!!!!!!!!

Jeg har skjønt hva du mener, og jeg synes det fremdeles er ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Salamandra_*
Det er da veldig mye som er naturlig! Det er naturlig å kysse på kjæresten. Likevel sitter man gjerne ikke og råkliner på en kafé i evigheter. Det er naturlig å ha sex. Likevel har de færreste sex offentlig fordi dette (i tillegg til å være ulovlig i enkelte tilfeller) vil støte tilfeldig forbipasserende. Det er naturlig å slippe en fis. Likevel prøver de fleste å enten holde seg eller gjøre det så diskrét som overhodet mulig. Det er også naturlig å skifte bleie, men det finnes en tid og et sted for alt! Sitter man på kafé og ungen har en full bleie, så kan man trille vogna vekk (om stellerom er utelukket) og ta seg av businessen der.

Og jeg tror bare de færreste som har svart i denne tråden ville laget en scene om de var vitne til bleieskift på kafé. Jeg tror heller ikke så mange åpenlyst ville vist at dette var noe de ikke satte pris på. Men jeg tror mange hadde fått litt dårligere appetitt av "gullbæsj" i søppelbøtten ved siden av seg. Og det bør man respektere! Naturlig eller ei.

Veldig godt skrevet!

Jeg har ikke barn, og jeg er ikke overvettes begeistret for bleier og den slags. Jeg har jobbet i barnehage og ble kvalm hver gang jeg skulle skifte bleie, selv om det bare var snakk om tiss som ikke luktet. Det er bare ei greie jeg har: Tiss og bæsj er ikke noe jeg vil se/høre/lukte i offentligheten. Mange føler det likt, og det bør respekteres.

At man får et annet syn på tiss og bæsj med en baby i huset er greit. Værsågod å synes det er problemfritt å skifte bleie på kjøkkenbordet etter at det er dekket på til middag om du vil for min del. Det er i ditt eget hjem og du må gjøre som du vil. Men når du er ute i offentligheten så må du faktisk ta hensyn til at ikke alle er på det stadiet i livet som du er. Det handler ikke om modning. Det handler om hva som er fokus i livet og hvilke ting man synes er ok eller ekkelt.

Å skulle snakke nedlatende om dem som ikke har barn blir bare for dumt. Vi gjør alle våre valg i livet, ditt valg er å få barn og dermed bli vant til lukt og syn av avføring. Om jeg velger å vie livet mitt til hester i en stall så kan jeg ikke forvente at alle andre skal synes at hestemøkk lukter friskt og godt! Og om jeg blir mekaniker som står i olje og diesel hele dagen så kan jeg ikke forvente at alle andre skal synes at eimen fra slikt ikke er ekkel.

Om jeg en dag får barn (ikke veldig sannsynlig, jeg er allerede 33 og ser ingen barn i nærmeste framtid) så vil jeg også bli vant til tiss og bæsj og bleier. Jeg vil nok heller ikke synes at det er ekkelt å skifte bleie ved siden av matbordet. Men jeg vil forhåpentligvis fortsatt ha nok respekt for mine medmennesker til at jeg lar være å gjøre ting de synes er ekle. Jeg forventer nemlig ikke at alle skal se verden på min måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg befinner meg i en situasjon der jeg ikke har så mange andre valg, så bytter jeg bleie der jeg er.

For eksempel når jeg er ute å reiser, og det ikke er tydelig hvor stellerom er eller jeg ikke finner noen uten å gå alt for langt. Da bytter jeg bleie så diskre som mulig, vasker hendene med flytende håndrens, legger brukt bleie i en bleiepose som knytes for og legger den i nærmeste søppelbøtte.

Prioriteten min er å passe på at barnet mitt ikke sitter i full bleie lengre enn høyst nødvendig. Om jeg fornærmer noen sarte sjeler så får det være.

Vi er vel alle til stadighet vitne til alskens aktiviteter som vi selv ikke ville ha foretatt i offentlighet, men sånn er livet. Folk er forskjellige, inkludert oppfatning av hva som kommer er "folkeskikk". Jeg velger å gjøre det jeg synes er riktig, så får folk mene hva de vil om det. Samtidig er jeg ganske tolerant overfor andre. Føler meg ikke fornærmet av ting rundt meg som ikke er myntet på meg personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Stoltenberg allerede er trukket inn i debatten, vil jeg tillate meg å minne om at Høybråten egentlig er opphavsmannen til denne debatten. Ingen røykelov, ingen kafébæsjing å snakke om.

Han kan ikke ha tenkt ordentlig gjennom konsekvensene, den mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica
Siden Stoltenberg allerede er trukket inn i debatten, vil jeg tillate meg å minne om at Høybråten egentlig er opphavsmannen til denne debatten. Ingen røykelov, ingen kafébæsjing å snakke om.

Han kan ikke ha tenkt ordentlig gjennom konsekvensene, den mannen.

Jeg visste det! Den mørkemannen er skyldig i mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Siden Stoltenberg allerede er trukket inn i debatten, vil jeg tillate meg å minne om at Høybråten egentlig er opphavsmannen til denne debatten. Ingen røykelov, ingen kafébæsjing å snakke om.

Han kan ikke ha tenkt ordentlig gjennom konsekvensene, den mannen.

:rulle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hele tråden så får du svar ;)

Jeg tror nok ikke det "svaret" Chrissy fikk, er helt i tråd med de bestemmelsene som faktisk skal følges... :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke det "svaret" Chrissy fikk, er helt i tråd med de bestemmelsene som faktisk skal følges... :lur:

Hmmm.. sikker på det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hele tråden så får du svar ;)

Det gjaldt forsåvidt bleie i søppelkassen, ikke bleieskift på kafébordet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi småbarnsmødre synes lille gullets avføring er det nusseligste som finnes, så betyr ikke det at folk flest ønsker tisse- og bæsjebleier opp i ansiktet når man er på kafé.

:fnise:

Før i verden var forresten mødre med barn på kafé utenkelig. Jeg synes vi øldrikkere og piperøykere har vært veldig forståelsesfulle og tolerante, jeg! Og hva er takka? Bæsjklump?

Endret av mrs_bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Før i verden var forresten mødre med barn på kafé utenkelig. Jeg synes vi øldrikkere og piperøykere har vært veldig forståelsesfulle og tolerante, jeg! Og hva er takka? Bæsjklump?

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lover dyrt og hellig at jeg, når jeg en vakker dag får barn, ikke skal spre stank, bakterier, aerosoler, skittbleier og tissebleier hvor enn jeg går.

Helt utrolig at det finnes mødre som er så fortapt i sin egen lille ammetåke-boble at de ikke ser hvor uhygienisk og vemmelig sånt er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på dere skifter på ungen på ungen på kjøkkenstolen hjemme under middagen? Dette er IKKE greit å gjøre i en kafe, der andre sitter å spiser! Om det gjøres helt diskret i vogna og det er kun tiss i bleien så kan jeg leve med det. Men gå da for all del inn på toalettet med bleien etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Katrine_*
Jo absolutt. Det har jeg gjort med størstemann, og det kommer jeg til å fortsette å gjøre med lillegull. Og hadde noen sagt noe, så hadde de straks fått mye større problemer enn en ørliten babybleie som ikke sjenerer noen andre enn den stakkars babyen som ligger i våt bleie.

Jeg jobber på café, og jeg hadde sagt ifra til deg... Hadde du ville diskutere med meg så ville det bare gått ut over deg selv. Eieren av caféen aksepterer ikke bleieskift der, og da får du føye deg etter det. Eller spise et annet sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet at det i ts tilfelle var snakk om en tissebleie. Det er lett å skifte en tissebleie uten at man kommer i kontakt med tepper og laken som ligger i vognen.

Jeg siktet bare til de som i tråden har hevdet at bæsjebleieskifting i vognen er greit - også på kafé. Så vidt jeg husker er det bare en som har gjort det til nå.

Men jeg vet ikke om det bare var en tissebleie...

I dag fortalte jeg forresten samboeren min om denne tråden, han var med meg på kaféen den dagen. Han så jo også hva som foregikk, og spurte meg om jeg ikke hadde lagt merke til hvordan bleiedamen rynket på nesen da hun gikk og kastet bleia. Så hun syntes visst ikke at det var så lekkert selv.

Søplekassa sto i døråpningen inn til kaféen, så man kan vel si at den står både utenfor og innenfor. (Igjen, det er altså inne på et senter.) Og til den som påsto at jeg var nysgjerrig fordi jeg så hva som foregikk vil jeg si at dama satt midt i synsfeltet mitt så det var ikke sånn at jeg satt og glante. Skal jeg liksom snu meg vekk fordi jeg synes det er guffent med våte/ skitne bleier når jeg har betalt for å sitte der og få meg noe å spise?

:sukk:

Jeg har bedt om moderering i tråden, for maken til barnsligheter fra enkelte er det lenge siden jeg har sett. Men jeg setter pris på at i hvert fall noen brukere har gjort sitt for å holde diskusjonen on-topic.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleBie
Veldig godt skrevet!

Jeg har ikke barn, og jeg er ikke overvettes begeistret for bleier og den slags. Jeg har jobbet i barnehage og ble kvalm hver gang jeg skulle skifte bleie, selv om det bare var snakk om tiss som ikke luktet. Det er bare ei greie jeg har: Tiss og bæsj er ikke noe jeg vil se/høre/lukte i offentligheten. Mange føler det likt, og det bør respekteres.

At man får et annet syn på tiss og bæsj med en baby i huset er greit. Værsågod å synes det er problemfritt å skifte bleie på kjøkkenbordet etter at det er dekket på til middag om du vil for min del. Det er i ditt eget hjem og du må gjøre som du vil. Men når du er ute i offentligheten så må du faktisk ta hensyn til at ikke alle er på det stadiet i livet som du er. Det handler ikke om modning. Det handler om hva som er fokus i livet og hvilke ting man synes er ok eller ekkelt.

Å skulle snakke nedlatende om dem som ikke har barn blir bare for dumt. Vi gjør alle våre valg i livet, ditt valg er å få barn og dermed bli vant til lukt og syn av avføring. Om jeg velger å vie livet mitt til hester i en stall så kan jeg ikke forvente at alle andre skal synes at hestemøkk lukter friskt og godt! Og om jeg blir mekaniker som står i olje og diesel hele dagen så kan jeg ikke forvente at alle andre skal synes at eimen fra slikt ikke er ekkel.

Om jeg en dag får barn (ikke veldig sannsynlig, jeg er allerede 33 og ser ingen barn i nærmeste framtid) så vil jeg også bli vant til tiss og bæsj og bleier. Jeg vil nok heller ikke synes at det er ekkelt å skifte bleie ved siden av matbordet. Men jeg vil forhåpentligvis fortsatt ha nok respekt for mine medmennesker til at jeg lar være å gjøre ting de synes er ekle. Jeg forventer nemlig ikke at alle skal se verden på min måte.

Dette synes jeg var bra skrevet. Viser en refleksjon mange her ser ut til å mangle.

FoxyFish- jeg støtter deg :) Du skriver veldig bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...