Gå til innhold

Tinelises treningsdagbok

Tinelise

Anbefalte innlegg

Vondt i rumpa etter å ha trena den i går! :ler:

Styrketrening i dag også, men jeg tror jeg dropper spinningen i kveld siden jeg anstrengte føttene litt i går. Må la de få hvile seg :) Litt usikker på om det er så mye vits, men uansett er der jeg har vondt nok støttemusklatur i spinningstimen. Skal uansett på relativt rolig langkjøring spinning i morgen.

Biceps og rygg på treningen i dag. Bicepsen begynner å komme seg! Jeg klarer fint 3 sett med 12 reps med 15 kg nå. Sliter litt på slutten, men kan sikkert øke snart. Har litt problemer med betennelse i et håndledd som jeg har hatt i flere år nå. Redd for at akkurat den øvelsen skal slite på håndleddet mitt, men jeg tror det går bra så langt. Har bare hatt vondt i håndleddet litt en gang etter jeg begynte å trene igjen nå. Skal anskaffe meg håndleddstøtte når jeg kjøper proteinpulveret mitt. Så langt har jeg lånt kompisen min sine når jeg føler jeg trenger de.

I dag var en super økt. Vekten var perfekt til å ta 12 reps med på nesten alle øvelsene jeg gjorde. Begynner å bli sterkere ja :) :)

Skal ta meg selv skikkelig i nakken og prøve spise mer enn det jeg gjør nå. Har forresten fått skikkelig magemuskler! Det er kult :) Fortsatt ikke så det vises når jeg ikke strammer, men bare vent ;) Biceps har jo økt litt i volum, mens tricepsen ser jeg ikke såå mye til. Leggene fikk jeg fort muskler på og det begynner å bli litt i låra. Irriterer meg over at rumpa ser bra ut når jeg står opp, men så er det nesten som den siger litt nedover og utover litt senere på dagen! WTF!? Jaja.. Det kommer seg på den fronten også. Må bare spise såpass at kroppen min begynner å forbrenne skikkelig fett nå og ikke holder igjen på det området. Jeg stoler så og si null prosent på den vekta som viser fettprosent nå! Den klarer ikke bestemme seg for et tall!! Men den påstår jeg har gått opp i fettprosent da :( Ikke at jeg husker hvor mye, men jeg tror jeg ligger på 21-ett-eller-annet. Fortsatt ikke noe å klage over, men jeg ville jo gjerne gå ned ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bolledeig

Du holder mer vann utover dagen stort sett (det gjør de fleste) da ser ting også litt "slappere". De fleste er derfor mest rippa når de våkner om morgenen ;)

Du kan nok forøvrig også droppe biceps curl ut av programmet i en periode uten problemer så lenge du har nok draøvelser for ryggen i programmet (nedtrekk, roing, etc). Jeg driver med særs lite isolasjonstrening selv, og armene vokser likevel som et uvær :)

Med å være godt obs på teknikk og ikke alt for mye bicepsisolasjon burde håndleddene klare seg fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er vann som har skylden! Ja det gir vel litt mening det :) I teorien har jeg ikke noe spesielt behov for å trene biceps spesifikt, men han jeg trener med satser litt mer på de musklene da. Typiske herremenn.. Uansett så kjører jeg hans opplegg til jeg får mitt eget om en uke. Det gleeeder jeg meg fortsatt til så han bør være flink og motiverende han veilederen :)

I dag har jeg vært på spinning endurance igjen. Jeg begynner å synes det er en grei time. Jeg bør legge inn mer langkjøring og ikke så mye tren-til-du-stuper. Jeg får nok av sistnevnte på noen av styrketreningene! Vurderte å kjøre en uke tung trening med 5 x 5 og så en uke lett trening med 3 x 12. Smart?

Ble litt lite trening den spinningen så jeg la til en halvtime med pilates og en halvtime til med yoga. Fikk jeg strekt litt på meg også. Roa ned litt :) Jeg har mer energi når jeg er ferdig med den rolige spinningstimen enn jeg hadde før. Jeg blir skikkelig gira av trening :) Klarte å holde pulsen stabilt på ca 150 i dag som raskt regnet sikkert er litt mer enn 75% av makspulsen min (som jeg fortsatt ikke har gidda funnet ut av hva er nei..), men fortsatt ikke sånn at jeg kjenner noe antydning til melkesyre eller blir tungpustet. Deilig, men småkjedelig trening.

Styrke igjen i morgen :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens styrkeøkt besto av bryst og triceps :) Mine 32,5 kilo i benken har nå økt til 12, 11, 10 reps for hvert sett. Litt fremgang siden sist :) Ikke lenge til jeg kan øke faktisk! Ellers har jeg begynt med 15 kilo i franskpress, men det er fortsatt litt tungt. Jeg liker seriøst ikke trene triceps!

I kveld er det ny måledag og så skal jeg få tatt noen nye bilder :) Jeg er så spent på å se om det er forandring! Likevel kan jeg nok ikke forvente meg så mye etter bare 2 uker, men jeg SER det på kroppen. Derfor skal jeg sitte og sammenligne bilder i kveld, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sen logging i kveld. Ikke stort å fortelle egnetlig, men har vært på spinning i dag. Sliter meg skikkelig ut på de timene og det er deeeeilig! Føler virkelig at jeg trener :)

Ellers så var det ikke store forskjellene på målene mine, men hva kan jeg egentlig forvente etter 2 uker? :P Bare jeg som er overivrig her. Dessuten tror jeg det er dumt av meg å drive på med måling og styr egentlig. Jeg mener.. Jeg prøver jo å ligge i overvekt når det kommer til kaloriinntak fordi jeg vil ha best mulig grunnlag for å bygge muskler. Det betyr jo gjerne at jeg kommer til å legge på meg litt fett i tillegg - mest sannsynlig. Samtidig med dette forventer jeg liksom å gå ned i vekt eller bli tynnere eller.. Ja jeg vet ikke riktig, men i alle fall noe som er litt mer vanlige konsekvenser av trening slik jeg er vant til det. Dette er litt nytt for meg - bygge muskler og slikt :) Gleder meg fortsatt til å få satt opp nytt program på onsdag :) :)

Sovetid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening igjen i dag :) Vi driver hele tiden og endrer på programmet vårt. Gleder meg til onsdag (har jeg sagt det før? :P) og veiledning :) Nytt program til meg :) Skjedde ikke noe spesielt på treningen i dag. Det går ikke så fort oppover egentlig.

Fant denne som forklarer splitter. Det var ganske bra lesing og forklarte bra forskjellen mellom alt. Det har jeg lurt på en stund :) Spørs om jeg skulle kjørt helkrops en stund..? Eller egentlig tror jeg det passer best med 4 splitt, men jeg er ikke sikker. Skal slutte å plage alle som måtte gidde lese med spekulasjonene mine og heller legge ut programmet mitt når jeg får et på onsdag, hehe :)

Ellers ønskes en god helg til alle som måtte titte innom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag ble det langkjøring på elipsen. Sov litt for lenge i dag, så det ble bare en proteinshake før treninga for å ikke vente 2 timer før jeg kunne gå. Det fungerte merkelig nok helt fint. Jeg trodde jeg skulle bli sulten eller slapp, men nei :) Dumme ipoden døde halvveis i langkjøringa mi da.. Jeg hadde glemt å lade den :( Kjedelig på elipsen uten musikk, men jeg fikk med meg slutten på en ganske merkelig film på tv3 som lignet litt på en annen versjon av den utrolig reisen egentlig. Jaja :)

Nå begynner jeg å bli veldig flink til å spise synes jeg. Det blir lettere å spise mer til hvert måltid eller spise litt oftere. Så nå får jeg i meg nok kalorier, men jeg er ikke helt fornøyd med fordelingen av proteiner, karbo og fett. Jeg mener jeg ligger litt for høyt på fett og karbo og ikke så høyt på proteinene. Jeg får begynne med litt flere proteinshakes hver dag. Det burde hjelpe :)

Merker treningsiveren er på vei ned, men avhengigheten er der ennå :P Fortsatt ikke kommet til noe stadium der jeg ikke vil på trening, men jeg merker jeg er litt tung i kroppen før et par av treningene denne uken. Må passe på å variere etter hvert nå så det ikke blir kjedelige rutiner!

I dag står det pizza på menyen :D For så vidt med 60% sammalt hvete, men jeg regner med at det blir det måltidet med mest kalorier helt siden jeg begynte å tenke over disse kaloriene. Må kvitte meg med noen små tvangstanker rundt det der.. Samtidig som jeg prøver å ligge på overskudd er jeg fortsatt skeptisk når jeg ser noe som inneholder mye kalorier eller når samlet antall stiger over 2200 hver dag. Utrolig irriterende så jeg skal kvitte meg med disse dumme tankene! Jeg har jo allerede sagt til meg selv at jeg skal opp i vekt og muskelmasse for så å gå ned i vekt senere. Hjelper lite :P Selvkontroll har vi lite av, jaaaa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinshake før og etter trening er helt ypperlig synes jeg og :Nikke: Skal bli flinkere til å gjøre det selv, merker jo stor forskjell på ytelsesevnen min.

Har du prøvd å sette opp en ukesmeny? Får en følelse av at du tenker på kalorier konstant og planlegger mat-dagen din underveis. Kanskje du vil slappe mer av på de kaloriene om du planlegger i begynnelsen av uka, og så legger de tankene vekk resten av uka. På den måten får du litt avstand, og likevel har du en god plan å følge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også blitt flink med proteinene før og etter styrketrening. Jeg har skikkelig energi igjen etter en shake og banan etter trening. Nesten litt morsomt :)

Jeg burde nesten ha satt opp en meny ja. Jeg hadde menysystem på maten før og det var så behagelig. Jeg styrer alt for mye med hva jeg skal spise hver dag. Du har helt rett! Hadde vært greit å kunne ført opp alt jeg skulle spise hele uken nå på søndag og bare følge planen slavisk. I teorien går det jo an å sette opp en 3-ukersplan og så kjøre loop på den. Da rekker man jo ikke bli lei maten i alle fall. 21 forskjellige middager er en del :) Tror søren meg jeg skal teste! Takk Miss Shorty :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lurt med en treukers, ja :Nikke: Det skal jeg tenke på selv :) Det er det nattevaktene skal brukes til, sette opp menyer og slikt ;)

Har du forresten vurdert RYP? Har begynt å tenke så smått på det selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kjekt at du har sånn finfin tid til å gjøre alt slikt finurlige greier som jeg bruker forelesningene mine på ;)

Jeg har vurdert RYP, men jeg synes det blir litt mye for meg i starten. Jeg kommer nok til å teste det ut, men ikke før etter jeg har snakket med veileder og kjørt hans opplegge en stund. Eller.. Ja det spørs vel på hva han sier da men :) Jeg hadde ikke lest skikkelig gjennom den brosjyra før. Rakk ikke det nå heller for jeg skal liksom gjøre oppgaven min :P Men det skal jeg søren meg gjøre for der sto det massemasse!

Du har vel trent styrke en god stund mer enn jeg har gjort nå, eller? Uansett likte jeg opplegget for ekstrem muskelvekst der. Må snakke litt med veilederen om den. Kanskje han sier det er noe for meg. Hvem vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke trent så lenge. Begynte med saltimer i styrke i september, og fikk mitt eget fullkroppsprogram i november. Har respondert veldig bra på det, og vil videre. Men jeg tror heller ikke jeg skal begynne enda. Vil først lære så mye som mulig av veilederen på senteret, og få et nytt 3-spllittsprogram først, og så bli fortrolig med nye øvelser. Kan jo ønske meg øvelsene i programmet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det en litt laber treningsøkt. Jeg fikk ikke spist så tidlig før trening som jeg ville så jeg skylder på at jeg var mett. Uansett hva som forårsaket det så var jeg kvalm og svimmel :( Tok det litt rolig da jeg følte for å spy under knebøyøktene. Jaja.. Da satser vi på en bedre økt i morgen :) Uansett stolt av meg selv som går på trening selv når jeg ikke helt følte for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merker det skjer litt for mye av det samme på min front for tiden, så loggingen blir kjedelig. Heldigvis synes jeg ikke det om treningen fordi da :)

Mandag var styrkedag som vanlig. Denne uka kjører vi 5x6 og det er tuuuungt!

Tirsdag droppa jeg roligspinninga mi til fordel for seng og sofa. Jeg haaater denne tiden av måneden! Jeg påsto jo at jeg skulle trene neste gang, men jeg hørte vist ikke på meg selv.. Det er det siste jeg føler for når jeg sitter med smertestillende innenfor rekkevidde og syter for meg selv..

I alle fall! I dag har jeg vært på veiledning og fått meg opplegg. Han var veldig flink synes jeg og er fornøyd med opplegget vi har satt sammen. Må innrømme at jeg ikke har testet det, så hvor sikker jeg egentlig er på at jeg liker det vet jeg ikke heeelt ennå :)

Uansett.. Her er det :) :

Dag 1:

Bryst:

- Benkpress

- Skråbenk

- Pec flyes

Triceps:

- Dips

- Tricepspress

Skulder:

- Skulderpress

- Sidehev

Dag 2:

Rygg:

- Chins

- Nedtrekk

- Sittende roing

Biceps:

- Bicepscurl

Ben:

- Knebøy

- Leg curl

Nå skrev jeg bare opp det samme som han gjorde her :) I tillegg har jeg litt mageøvelser, men de gidder jeg ikke føre opp. Hvertfall så skal jeg begynne med planen til mandag. Gleder meg til å teste ut litt nye ting! Og ja.. naturlig nok kjører jeg opplegget 2 ganger i uka så jeg får 4 styrkedager slik som jeg er vant til :)

Nå skal jeg bestille meg proteinpulver og kreatin. Jeg har endt opp på ting fra Proteinfabrikken og nærmere bestemt tror jeg at jeg lander på disse: pure casein, 100% whey protein og kreatin monohydrat. Ser ut til at jeg ender opp med en rask og en treg likevel :) Om jeg har lest meg til riktig kunnskap her, haha! Si gjerne i fra om jeg har tenkt feil her et sted :)

Så nå har jeg lest om kreatin og skal kjøre oppbyggingsfase med 15 gram hver dag når jeg får boksen i posten :) Er det sånn måleskje oppi de boksene også? Eller hvordan vet jeg sånn ca hvor mange gram jeg har?

Forresten har jeg slutta å logga maten jeg spiser. Like greit! Nå spiser jeg bare ;) Prøver å få i meg en del. Merker jo ikke når jeg burde ha spist mer da, men jeg føler jeg har et mye mer naturlig forhold til mat nå enn da jeg logget alt!

Lang logging i dag siden jeg har skulka logginga litt i det siste :) Men det skulle være alt av nyheter på denne fronten :) Flinke vi er da folkens!! :bolledeig:

Endret av Tinelise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Så nå har jeg lest om kreatin og skal kjøre oppbyggingsfase med 15 gram hver dag når jeg får boksen i posten

Oppladningsfaser er strengt tatt ikke nødvendig. Om man kjører vedlikeholdsdoser på ca 5 gram per dag får man alle de positive effektene men minsker risikoen for bivirkninger som det å holde mye vann, og magetrøbbel. Det tar riktignok litt lenger tid for kroppen å nå fulle lagre helt med en gang (2-3 uker)

Ingen av delene er feil, men skulle du merke bivirkninger kan dette være noe å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er flink selv om jeg ikke oppdaterer altså ;) Bare så dere vet det folkens :gjeiper:

Testa nyopplegget og er rimelig fornøyd. Tyngre enn vanlig for det varer litt lengre enn det jeg hadde før og jeg vil påstå flere av øvelsene er mye tyngre mentalt. Hehe :) Uansett så fungerer det fint så langt. Sånn rent bortsett fra at jeg har tatt livet av lår og rumpe på søndag. Huff.. Vondt å sitte seg, gå og reise seg igjen. Tydeligvis hatt en bra økt med knebøy! Skal på rolig spinning etterpå. Får se hvordan det går, men skulle tro jeg overlever den timen fint. Trenger bare litt mer tid på oppvarmingsbiten for jeg er så stiiiiv!

Ellers har jeg lært at chins og dips er sviiiintungt!! :gjeiper: Jeg blir så flau når jeg bruker den hjelpegreia og legger på masse vekter så det skal bli lett nok for meg. Tror ikke jeg klarer å presse meg like mye på den som på andre øvelser.

Det ble forresten 3 x 12 med 32,5 kilo i benken i går :) Så på fredag skal jeg øke til 35. Det synes jeg er litt kult :) Benken er en av favorittøvelsene mine og jeg er flink å presse meg. Jeg må huske å spise skikkelig før fredag ellers har jeg ikke sjans! Det er en magisk formel for hvor lenge jeg må spise før treninga, men jeg husker den aldri. Et eller annet sted mellom 1,5 og 2,5 timer føles best for meg. Da klarer jeg å gi masse.

Snart er det på tide å gå på fløyen igjen :) Begynner jo å bli vååååår ute :rødme:

Edit: Og ellers er jeg sur på posten som ikke har klart å få proteinpulveret mitt hit ennå... Blæ!

Endret av Tinelise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er våren straks her! Gleder meg til det blir bart i marka og jeg kan begynne og benytte meg av den igjen altså. :sol:

Trøst deg med at chins og dips med hjelp er bedre enn ingenting. Og du vil jo merke fremgang der og etterhvert, at du kan minske på hjelpa. Der jeg trener har vi ikke sånn hjelp, bare en ubrukelig strikk. :sur:

Du vil ikke dele programmet ditt med oss da? Jeg er nemlig ute etter litt inspirasjon og kanskje noen nye øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke dele programmet ditt med oss da? Jeg er nemlig ute etter litt inspirasjon og kanskje noen nye øvelser.

Jeg har skrevet opp programmet litt tidligere her Skya :) Innlegg 94 eller noe i den duren :) Rekkefølgen på øvelsene er ikke helt slik jeg gjør de og mageøvelsene er borte, men ellers er det det programmet jeg holder meg til fremover.

Jeg får fortsatt ikke helt dreisen på knebøyen synes jeg. Den er vanskelig. Jeg prøver å fokusere på å gjøre den riktig og ikke legge på for masse vekter sånn at jeg skal klare å gjøre den rett, men jeg synes fortsatt at det på en måte er rart å ta knebøy om noen skjønner hva jeg mener. Kanskje litt uvant nå i begynnelsen, men likevel burde det ha blitt litt bedre nå som det er.. hmm.. 5. gangen kanskje jeg tar knebøy. Merker jeg vingler litt med knærne og at de har veldig lyst å peke innover på hvert bøy. Noen tips til hvordan jeg skal få til knebøyen jenter?

Ellers har jeg fått proteinpulver i posten og det var på tide :) Og jeg klarer seriøst ikke smaken på PF sin pure casein med jordbærsmak! Fysj!! Jeg har ikke prøvd den i melk ennå da, kanskje det hjelper? I smoothie ble den til sandkorn og ellers smaker den bare ... ja.. rett og slett. Skal teste med melk i dag tenkte jeg.

I dag var det en kjedelig treningstime alene for partneren min har vært på fylla i går. Jeg var nedi noen øl for masse selv på fredag og våken tilsvarende timer for mye så jeg gikk glipp av langkjøringen min på elipsen på lørdag. Ja.. Og i tillegg spinninga på torsdag fordi jeg heller satt hjemme og forbereda meg til et halvveis jobbintervju dagen etter. Skulle inn og gjøre en test. Krysser fingrene for at det går bra og er veldig spent! Uansett tenkte jeg å trene med en annen kompis på sats i dag, men de skulle søren meg ha 200 kroner for en time!! WTF?! Sviiiindyrt! Så da kunne de ha senteret sitt for seg selv fant jeg ut. Jaja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...