Gå til innhold

Tinelises treningsdagbok


Tinelise

Anbefalte innlegg

jeg skal slenge meg på sammen med alle dere andre nyttårstrenere her :) det er slettes ikke så dumt å skrive treningsdagbok for å holde motivasjonen oppe! eller.. det får vel heller vise seg tenker jeg ;) overrasket over at det er så få som har treningsdagbok og så inn i granskauen mange som har blogg!

vanskelig å huske hvordan fremgangen min er, så kanskje om jeg skriver litt om det i ny og ne så ser jeg at det er fremgang i sakene! :D vel.. det jeg løfter på styrketrening er ikke akkurat noe å skryte av ennå men :P

treningen denne uken:

- mandag: styrketrening med vekt på biceps og rygg. avsluttet med en halvtimes jogging. til sammen 1:50 timer på senteret.

- tirsdag: rask gange opp en fast turvei til Fløyen. Tid: 33-ett-eller-annet. Jogging ned igjen. 45 min yoga på kvelden. (telles det som trening?)

- onsdag: ny styrketrening. fokus på armer. 1:20 kanskje?

- torsdag: jogging fast rute Nordnes. Tid: 22-ett-eller-annet. 45 min yoga.

nå har jeg planer om nye 45 minutter yoga. jeg har nemlig oppdaget at jeg er stiv som fy!!! hvertfall i forhold til noen år tilbake. det skal fikses! ååh! jeg holdt jo på å glemme hele formålet med treningen min jo. jeg har tenkt å stramme opp litt - særlig stumpen :) og så vil jeg ha mer overskudd i hverdagen og rett og slett bli litt sterkere ;)

håper på å få et system på treningen min etter hvert! ellers ønsker jeg alle hjertelig velkomne til å legge igjen noen ord i treningsdagboka mi. gjerne noen oppmuntringer eller tips til forbedringer etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 min yoga på lørdagskveld. hadde jeg nesten glemt av. teller det ikke som trening :)

i dag har jeg vært på styrketrening. det ble bryst og triceps i dag. tror det var 1:20 min, men jeg fulgte ikke så godt med. så har jeg tenkt å skrive litt om hva jeg tok i hva, men jeg aner jo ikke hva øvelsene heter!!!! så jeg lager mine egne pene navn og dersom noen skjønner hva jeg prater om er dere hjertelig velkomne til å informere meg om det riktige navnet ;)

oppvarming:

10 min jogging 8km/t

benkpress:

oppvarming - stanga (20 kilo) x 20

3 x (ca) 10 med 30 kilo

-> tungt fra nr 4 liksom.. puuh!

benkpress-lignende-ting-med-manualer:

2 x 12 med 8 kilo på hver hånd

-> ble for lett

1 x 12 med 9 kilo på hver hånd

curlstang-ned-bak-hodet-ting-på-benken:

3 x 12 med stanga som jeg ikke helt vet hvor tung er.. 10? 15? noen?

manual-bak-hodet-opp-og-ned-ting:

3 x 12 på hver hånd med 4 kilo

->4 var overraskende tungt..

avsluttet med litt sit-ups og litt ekstra uttøying :) herlig å strekke på beina selv om jeg ikke trente beina!

og for de som skjønte noe av mine kunstneriske øvelsesnavn - ikke la de hete dette gjennom hele dagboken min ;)

nå sitter jeg her og trapper i meg vann og er så flinke atte! jeg burde skrive hvor mye vann jeg drikker for jeg er udugelig til det! i dag blir det nok 2 liter tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time yoga og jeg er fortsatt overrasket over hvor deeeeilig yoga er! jeg er vant til å ha litt lykkerus etter jogging og styrketrening, men etter yoga er det som om jeg har fått helt nye føtter! denne gangen har jeg gjort det "skikkelig" og vært med på time i forhold til de andre gangene jeg har testet det hjemme. litt vanskelig å følge med i svingene, men definitivt noe jeg skal gjøre til en rutine :)

ellers er det ingen som har navn på øvelsene mine ennå.. og i morgen skal jeg trene stryke igjen, så da kommer det nye .. kremt.. navn (ja, om jeg kan kalle det navn :P)

blir vel kanskje 2 liter vann i dag også - jeg er udugelig..

brødskive med rapidsalat, ruccola, tomat, agurk og en skive fetaost er kjempegodt! helt frelst :D og i mitt forsøk på å spise fisk til middag flere ganger i uka har jeg nå begynt å like laks - så lenge den er krydret med litt salt og sitronpepper og stekt på panna! mmmm.. stekeskorpe på laksen :):) nei nå ble jeg sulten igjen. ut på matjakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

styrketrening igjen :) rygg og biceps denne gangen.

oppvarming:

10 min jogging 8 km/t

ryggøvelser-med-ro-lignende-maskin:

3 x 10 med 26

-> tungt fra nr 5 på hver rep. burde ha tatt mindre

ryggøvelser-bøy-ned-krum-opp-greie:

3 x 12

bicepsøvelser-med-curlstang-sitte-greie:

3 x 12 med stanga

-> stanga er for tung for oppvarming!

bicepsøvelser-med-manualer:

3 x 12 med 5 på hver arm

-> 5 ble for tungt for venstrearm etter forrige øvelse, mens 6 var for lett for høyre.. rar jeg? neida :P

det var dagens uforklarlige navn på treningsøvelser ;)

Endret av Tinelise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å skrive at jeg tok 75 sit-ups på slutten av treningen i går :)

jeg har sånn fancy vekt som viser fettprosent som jeg ikke stoler 100% på, men som skal være en av de bedre. den bruker gjerne noen forsøk på å vise samme tall 2 ganger, så jeg veier meg helt til den påstår det samme 3 ganger. jeg ser jo når den er helt ute å kjører liksom :)

jeg prøver å huske å veie meg sånn ca en gang i uka sånn at jeg skal se hvordan det går med fremgangen min. jeg prøver å gjøre det på samme tidspunkt på dagen, altså morgenen, men jeg glemmer det ofte og da er alt knotet til. jeg veier gjerne forskjellig morgen og kveld, så jeg har sluttet å se på vekta for en indikator på hvordan jeg ser ut.

hvertfall.. her er mine tall:

18/1: 61,8 kilo - 23,4% fett

26/1: 63,6 kilo - 22,7% fett

05/2: 64,1 kilo - 21,0% fett

før jul veide jeg ca 60 kilo tror jeg. ca 24-25 % fett. så har jeg altså begynt å spise skikkelig og trent styrke. tallene får meg likevel til å tvile på vekta mi da :P jeg mener.. 3 uker - 2 kilo opp - 2 % fett ned? noen andre som har lignende resultat? og jeg som har lyst å veie maks 60 kilo da.. sukk.. men nei! jeg går ikke over til noe kondisjonsprogram! her er det muskler på gang altså :P tåpelig å ønske meg tilbake til 55 kilo bare fordi jeg veide det på ungdomsskolen! snakk om urealistiske drømmer. nei nå har vi fett på låra ja! sånn er det å bli voksen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vist mange som opplever at vekten går opp og fettprosenten ned. Har hørt at man bygger mye muskler i starten om man ikke er vant til å trene.

Hvor høy er du? Bare lurer i forhold til at du vil veie 55 kg... For det er jo ganske lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vist mange som opplever at vekten går opp og fettprosenten ned. Har hørt at man bygger mye muskler i starten om man ikke er vant til å trene.

Hvor høy er du? Bare lurer i forhold til at du vil veie 55 kg... For det er jo ganske lite.

haha, ja jeg vet at det er helt urimelig altså! jeg er vel ca 1.70. jeg har ikke sjekka så nøye siden barneskolen da jeg var 1.66. bare jeg som innbiller meg at 60 er litt mye altså ;)

forresten veldig hyggelig at du legger igjen en kommentar i treningsboka mi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ny styrketrening :)

oppvarming:

10 min jogging 8km/t

benkpress:

oppvarming - stanga (20 kilo) x 20

så 30 kilo:

10, 8 , 9

-> fortsatt litt for mye med 30..

benkpress-lignende-ting-med-manualer:

1 x 12 med 8 kilo på hver hånd

2 x 12 med 10 kilo på hver hånd

-> slet litt for mye på de siste

curlstang-ned-bak-hodet-ting-på-benken:

2 x 12 med stanga

12 med stanga + 2,5 kilo.

-> hva veier stanga folkens?

manual-bak-hodet-opp-og-ned-ting:

3 x 12 på hver hånd med 4 kilo

-> 4 er fortsatt tungt etter forrige øvelse.

100 sit-ups på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 min jogging :)

var litt lenge siden jeg hadde spist i dag. og heller ikke drukket noe særlig først. det merker jeg godt! vanskelig å holde tempoet oppe. har aldri vært flink til å jogge og har hatet det inderlig i flere år nå :P aldri klart mer enn 5 min med så lite som 7.5 km/t før hodet har gitt opp. nå har jeg funnet ut at 8 km/t er helt riktig tempo for meg og har holdt meg til det. i dag prøvde jeg å sette opp til 9 etter 10 minutter med 8. så på 18 minutter i et forsøk på å drikke vann løpende fordi jeg var kjempetørst (!!) så innbilte hodet mitt seg at jeg ikke klarte mer, så jeg gikk i et par minutter før jeg fortsatte med 9 km/t.

så jeg ser at jeg blir flinkere og det er godt! 4 km påsto tredemølla når det hadde gått 29 minutter. fin tid for meg det :)

abbonerer på iform og fant en nydelig oppskrift bakerst i bladet i dag! ååå! så herlig! ristet brød med kokt og most brokoli med litt avokado og pepper på som smør, så litt kylling, tomat, agurk, ruccola, avokado toppet med løvtynn pepperskinke stekt litt på panna. mmm! jeg modifiserte oppskriften en smuuule, men den er ikke langt unna originalen. kjempegod og sunn! skeier ut med taco til middag i dag så :P tror ikke kyllingkjøttdeigen veier opp for tacoskjellene og rømmen nei :ler:

ellers bryr jeg meg pent lite om hva jeg stapper i meg av kalorier. så lenge jeg har energi til overs er det bra. litt sunnhetsfrik er jeg vel, men det har nok kroppen min bare godt av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Ikke bli forfjamset over vektoppgang, det betyr kun én ting når du trener styrke og er flink med kosten; du bygger muskler :Nikke:

Jeg gikk opp 6 kg siden jeg begynte med styrkeprogrammet mitt, det er 5 måneder siden jeg begynte. Rompa ble mindre, men jeg ble tyngre. Og først NÅ begynner jeg å å gå ned i vekt. Tar litt tid før forbrenningen kommer ordentlig i gang, tror jeg. Eller hvertfall at den begynner å gjøre seg gjeldene på vekta.

Og yoga er definitivt trening. Kriger 2 svir i låra når vi står der og gynger frem og tilbake ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så hyggelig med besøk :)

ja, jeg trøster meg med at jeg gjør noe riktig ;) det vises jo når fettprosenten stadig går ned. bra jeg har den vekta ellers ville jeg sett surt på den og gitt opp hele styrketreningen min tror jeg, hehe :) 6 kilo muskler blir jo litt det da! jeg har absolutt ingenting av muskler fra før av så det går fort opp i vekt her!

forresten.. alle som har lyst på oversikt over treningen sin bør bruke mylog! jeg har ikke fått testet det sååå mye ennå og det finnes vel flere slike sider ut der, men den tar vare på masse informasjon og viser bra statistikk over data du legger inn. som eks.vis vekt og fettprosent over tid. enkelt å beregne kalorier per dag også ved å legge til måltider. skal skryte litt mer av det etterhvert om det fortjener det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halvtimes jogging igjen. ble 4 km på 29 minutter denne gangen også. irriterer meg litt at jeg ikke klarer mer! denne gangen begynte jeg på 8 km/t og økte med 0,5 hvert 5. minutt. det gikk bra helt til jeg trykte 1.0 i stedet for 10.0 etter 20 minutt, hehe :P så da hadde jeg ikke viljestyrke til å skru opp igjen før etter 2-3 minutter pustepause. skjemmes! så prøvde jeg å gjøre godt for det igjen ved å skru opp til 11.-ett-eller-annet. holdt jo ut litt i alle fall :)

tøyde litt etterpå. det er deilig! vurderer om jeg skal begynne å styre med proteiner etter styrketreningene mine. er som regel ikke plass til noe mer nedi sekken min for jeg skal på forelesning etter trening, så jeg vet ikke hvordan jeg skal få plass til en shaker da. hmm.. veier litt for og imot. de sier jo at man får bedre utbytte av styrketreningen dersom man har i seg proteiner etterpå. jeg skjønner jo viten liksom.. proteiner bygge muskler - enkelt og greit, men vet ikke om det er noe behov for min del. inspill noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lyst til å øke på jogginga? Begynn med intervalltrening. Jeg har trent det en stund nå og merker fremgangen betraktelig i forhold til da jeg "bare" jogga. Les mer her: http://www.tn.no/artikler.aspx?id=177

Og om du finner ut hva den stanga veier, gi meg et hint da. Jeg lurer også veldig. Har spurt den ene veilederen på senteret mitt, men han visste ikke han heller. :overrasket:

Hei forresten! :hallo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyst til å øke på jogginga? Begynn med intervalltrening. Jeg har trent det en stund nå og merker fremgangen betraktelig i forhold til da jeg "bare" jogga. Les mer her: http://www.tn.no/artikler.aspx?id=177

Og om du finner ut hva den stanga veier, gi meg et hint da. Jeg lurer også veldig. Har spurt den ene veilederen på senteret mitt, men han visste ikke han heller. :overrasket:

Hei forresten! :hallo:

bra artikkel! kanskje jeg skal teste intervalltreningen ja. jogger du i tillegg da? altså.. trener du intervalltrening noen ganger i uken og så joggeturer andre ganger? eller er intervalltreningen fullverdig trening?

kunne gjerne tenkt meg å få bedre utholdenhet! problemet er jo bare at man blir lei i tillegg etter 15 min på tredemølla :gjeiper:

ingen som vet hva stanga veier?? jeg har kommet frem til at den enten er 10 eller 15 kilo, men noe nærmere enn det er jeg ikke :ler: kan jo hende det er forskjellig fra senter til senter også det da? eller at de har en som er 10 og en annen som er 15? for jeg innbiller meg at den ene er tyngre enn den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg trener er den største stanga 20 kg. Så jeg har bare gått ut ifra at denne veier 10 kg. For det er denne stanga du mener: http://www.sportsmaster.no/PhpThumb/phpThu...r.jpg&w=320

Men lurer på om den kanskje er enda lettere altså. For jeg synes det plutselig ble så enkelt å ta 15 kg i franskpress med den i forhold til med manualer. Som jeg forresten er den øvelsen du gjør med den og, altså den-bak-hodet-tingen.

Franskpress:

Jeg prøver og jogge en dag i uka jeg, men ikke alltid det går. Har jo så mye annet på programmet og. Men jeg tror at 4x4 kan gjøres alene lenge for å bedre utholdenheten for oss som er i "startgropa". Skal man løpe maraton eller lignende så bør man vel variere. ;)

Endret av Skya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

linken var ikke så happy, men jeg lurte på om jeg fant navnet på den øvelsen i går ja og siden du er enig så bytter vi navn på den heretter ;) wee! en øvelse har navn!

og ja, stanga ser slik ut. jeg tipper også at den er 10 for jeg sliter litt med 4 på hver hånd ennå når det kommer til manualer og triceps. og stanga er for tung for oppvarming for meg! føler meg litt dum når alle guttene tar så mye, men men :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mandagens styrketrening :) i dag ble det biceps og rygg.

oppvarming:

10 min jogging 9 km/t

ryggøvelser-med-ro-lignende-maskin:

3 x 12 med 26

-> sliter med de siste ennå, men det kommer seg!

ryggøvelser-bøy-ned-krum-opp-greie:

3 x 12

bicepsøvelser-med-manualer:

3 x 12 med 6 på hver arm

-> venstearm klarte også 6 denne gangen :) og det selv etter dette:

biceps med så mange rep jeg klarte før vi senka vekta ett hakk til jeg ikke klarte det osv til 2,5 kilo var jæææ***** tungt! :gjeiper: satan for en øvelse! jeg holdt på å døø! jeg er ikke sterkere enn at jeg begynte med 15 kilo da, hehe :) og så klarte jeg vel heller ikke mer enn 3-4 med 15 :ler: jepp jepp! tungt var det i alle fall!

avsluttet med late 75 sit-ups.

har skrevet treningsplan denne uken :) får se om jeg skriver den inn senere i kveld. kanskje tenkt meg på spinning etterpå om jeg er flink! har jeg aldri testet før og jeg må si jeg er litt skeptisk.. rask update før middagsmaten bare! god middag folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og så har jeg vært med på min første spinningtime! stolt! det var bra varmt, tungt og veldig givende! helt klart noe jeg skal teste igjen og forhåpentigvis gjøre hver uke, men jeg synes 1 gang i uka er nok! hehe :)

da legger vi til 45 min spinning i dag :) sånn kjapt regnet er det 1000 kalorier forbrent i dag. noe jeg synes høres insaaaane ut!! jeg har jo sikkert ikke spist mer enn hmm.. 1200-1400? skal ha et måltid til i kveld da, men det blir sikkert bare frukt. jeg burde vel spise mer generelt da, eller? litt usikker på hvordan den fordelingen blir. tror jeg bør begynne med proteiner etter styrketreningen min hvertfall. jeg må jo bare gå ned i vekt av dette?? :ler:

jeg har erklært meg selv treningsnarkoman! og jeg som hatet trening før... nå er treningen blitt det jeg sitter og gleder meg til og tenker på gjennom forelesningen :ler: jaja.. sånn kan det gå :)

her er min foreløpige ukeplan:

mandag: styrke og 45 min spinning

tirsdag: rolig dag med yoga og skrive den fordømte innleveringsoppgaven :kjefte:

onsdag: styrketrening

torsdag: pilates - kanskje?

fredag: styrketrening

lørdag: 30 min jogging eller intervalltrening (ikke bestemt meg ennå)

søndag: tur på fløyen, men jeg tviler på at jeg går i snøværet.. såå.. muligens nye 30 min jogging eller intervalltrening. er lenge til helga ennå :)

egentlig har jeg lyst å putte inn flere økter, men vi får se :) det var spinning på torsdag klokken 08:00 eller noe sånn. DET kunne jo vært noe det :gjeiper:

jeg har gått fra å synes 3 ganger i uka er mye til å ville stappe inn 2 økter hver dag!! dette begynner å gå over stokk og stein.. om jeg bare kunne være like entusiastisk til oppgaven som skal inn på onsdag :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det er lett å la seg fange i jeg-er-kjempe-flink-rusen ;) Vet ikke noe om hvor vant du er til å trene, men hvis det ikke er så lenge siden du begynte, ville jeg vært litt forsiktig. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...