Gå til innhold

Tinelises treningsdagbok


Tinelise

Anbefalte innlegg

Takk for kjempefin forklaring bolledeig :)

Det var jo slik jeg hadde opplegget mitt før, men jeg følte liksom at jeg ikke fikk noe forbedring på det. Jeg kjører 30 kilo 3 ganger. Jeg skal følge ekstra nøye med hva jeg klarer neste gang, men synes å huske at jeg får til 8-10 på det siste settet. Altså fortsatt en smule for tungt. Da jeg prøvde meg på 32,5 derimot holdt jeg på å dø :ler: Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve en ny taktikk altså :)

Ellers så ser det jo ikke ut til at jeg har tenkt helt feil med tanke på pyramideopplegget da. Kanskje litt i overkant når jeg fortsatt bare trener med forholdsvis lette vekter :gjeiper: men kanskje det ikke er så dumt å legge inn en økt med 3 x 12 med 30 og en økt med 30 - 32,5 - 35 og satse på så mange jeg klarer på hver?

Jeg har jo kjørt de 30 kiloene mine i 3 uker nå tror jeg. Greit nok at jeg fort begynte litt høyt, men pytt sann :) Ikke hver uke jeg får sjansen til å trene benk 2 ganger da - noe som irriterer meg litt. Benken er yndlingstreningen min :rødme: Er kjempeklar for en forandring i plana mi nå! Vi får utforske 3-splitten Miss Shorty :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bolledeig

Bare pass på, mye benk øker skaderisiko i skuldrene. Pass på å alltid varme godt opp, og også varme godt opp i skuldrene. Hvis man skal trene benk 2 ggr i uken tror jeg at jeg ville trent enten med manualer den ene dagen eller en litt annerledes variant (smalbenk, f.eks. der man holder armene nærmere enn vanlig)

Å ha et veldig høyt volum på tunge vekter (over 75% av max) gjør ikke noe spesielt bra for fremgangen, fordi musklene ikke får tilstrekkelig tid til å "komme seg igjen" mellom hver gang. Sto og stanget veldig lenge i benken selv, så jeg er ganske bevandret i hva som IKKE fungerer, hehe :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg faktisk testet maksen min da Bolledeig, så nå har jeg et litt bedre utgangspunkt. Satsa på 45 først, men hadde ikke sjans! Skulle ha varma opp litt bedre også egentlig.. Uansett.. Endte opp med å klare 1,5 gang med 42,5. Da ligger jeg under 75% av maks når jeg trener med 30 og da får jeg holde meg til det da :) Blir vel ca 70%

Ellers har jeg lagt til øvelse for musklene på siden av magen i dag. Trengs det også :) Jeg har forresten funnet meg et forbilde! Slik skal jeg bli ja :ler: Skulle nesten lagt inn et bilde av meg selv som sammenligning, hehe :ler: Her må det bygges muskler!!

Funderer på å kutte ned på kardio og kjøre styrke 6 ganger i uka. Jeg er litt for overivrig :) Har skaffa meg veiledningstime nå da, så kanskje jeg får svar på mye av det jeg lurer på. Ble ikke før om 2 uker, men jeg holder vel ut til da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, litt av et forbilde du har skaffet deg, hun var råflott!! Hadde ikke gjort noe å se sånn ut :ler:

Styrke 6 ganger i uka syntes jeg høres i overkant mye ut. Husk at restitusjon er ekstremt viktig, og særlig i overkroppen brukes det mange fler muskler enn akkurat den musklen øvelsen "gjelder" for hvis du skjønner hva jeg mener. Du trener også såpass tung styrke at jeg nok ikke ville kjørt særlig mer enn 4 økter styrke. Jeg trener 3-splittprogram og har fått beskjed av veilederen min at jeg ikke skal kjøre styrke mer enn max 4 ganger i uka for å få nok restitusjon. Skal du kjøre mer bør du i såfall dele opp i 4-splitt eller 5-splitt, men da blir jo også styrkeøvelsene veldig isolerende og spesifikke. Vet ikke helt om det er det du er ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja hun er så og si perfekt i min verden :) Vurderer å ta med et bilde til veiledningstimen min, slenge det i bordet og kreve at han gir meg oppskriften på å bli aaaakkurat slik :ler:

Jeg hadde sett for meg 3-splitt med 1 dag pause og så på'n igjen. Jeg regner med at det blir en del for mye :) Hvis jeg kjører 4-splitt så får jeg jo ikke kjørt visse muskler 2 ganger i uken og det er det jeg har lyst til. Uansett.. Jeg må slutte å spekulere så mye på dette og bare godta programmet mitt slik det er nå inntil videre og så være happy når jeg får meg et nytt om 2 uker :)

Men altså.. For å få lov å trene styrke 5 dager i uken må jeg ha 5-splitt? Synes alle plutselig maser så mye om at jeg trener for mye, hehe :) Jeg fikk nesten kjeft her om dagen da jeg foreslo å presse inn ennå en spinningstime i uka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja hun er så og si perfekt i min verden :) Vurderer å ta med et bilde til veiledningstimen min, slenge det i bordet og kreve at han gir meg oppskriften på å bli aaaakkurat slik :ler:

Jeg hadde sett for meg 3-splitt med 1 dag pause og så på'n igjen. Jeg regner med at det blir en del for mye :) Hvis jeg kjører 4-splitt så får jeg jo ikke kjørt visse muskler 2 ganger i uken og det er det jeg har lyst til. Uansett.. Jeg må slutte å spekulere så mye på dette og bare godta programmet mitt slik det er nå inntil videre og så være happy når jeg får meg et nytt om 2 uker :)

Men altså.. For å få lov å trene styrke 5 dager i uken må jeg ha 5-splitt? Synes alle plutselig maser så mye om at jeg trener for mye, hehe :) Jeg fikk nesten kjeft her om dagen da jeg foreslo å presse inn ennå en spinningstime i uka..

Jeg er ikke riktig person til å si at du trener for mye, og det vil jeg heller aldri gjøre, jeg sier bare at du nok ikke vil ha noen særlig gevinst av å trene 3-splitprogrammet ditt 2 ganger på en uke.

Se hvordan de som driver med fitness trener, de fleste av dem trener et 3-splitprogram 1 gang pr uke, ikke mer. Du vil nok fint kunne holde på sånn noen uker, men så kan du fort bli overtrent og stagnere. Jeg ville evt. kjørt et 3-splitt og kjøre 1 saltime hvor du får fullkroppsprogram i tillegg hvis du vil ha mer styrke.

Utålmodighet når det gjelder trening er noe av det dummeste du kan gjøre, det er utrolig lett å skade seg, og da kan du fort bli satt langt tilbake. Jeg har mast mye på veilederen min fordi jeg vil trene mye, få resultater osv. Har snakket med andre veiledere der også, og min yndlingsinstruktør på spinning som er fysioterapistudent. Alle sier omtrent det samme. At å trene for mye kan ødelegge mye mer enn det gagner deg.

Det er alltid fint å få variasjon i treninga, bytte program osv. Sånn som jeg kjører nå f.eks, med uke 1: 3 x 8-10 rep, uke 2: 5 x 4-6 rep osv. er kjempefint. Jeg kjører ofte da også en saltime styrke i tillegg for å få litt andre øvelser, og for å få en annen måte å trene styrke på.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukk.. at alt skal ta så lang tid da :ler:

Bare jeg som innbilte meg at man burde trene samme muskel 2 ganger i uken for å få bra fremgang? Men greit, jeg er kanskje helt på jordet :) Jeg må begynne å tenke mer på at jeg ikke er noe proff styrketrener og at jeg må jekke meg noen hakk ned :) Jeg får resultater uansett hvordan jeg gjør det nå siden jeg mer eller mindre har starta på 0 for en mnd siden så.

Ellers har jeg prøvd å fordele jevnt på styrke og kardio til nå, men har hele tiden lyst til å legge inn flere treninger med begge deler. Jeg er komplett udugelig og helt treningsfrelst! Må se å ta meg sammen.. :ler:

Dessuten tror jeg på alt jeg hører og bestemmer meg alltid for å gjøre den tingen jeg hørte sist. Slik endrer jeg mening 5 ganger i uken bare fordi jeg har lest noe nytt :roll:

Setter pris på at du forklarer opp i ting *Enigma* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utålmodig selv jeg, og ga meg ikke før jeg hadde lest meg gjennom ørten treningsopplegg på www.iform.no og hadde snakket med nesten alle veilederne jeg har tiltro til på senteret mitt + favorittinstruktøren min og alle sa omtrent det samme ;) Da først ga jeg opp, jeg gjør et kompromiss da, med at jeg lytter til kroppen, men følger deres anbefalinger om restitusjonstrening, hviledager i mellom styrkeøktene og at jeg tar en helkropps salstyrketime i tillegg til mitt eget split-program for å få litt ekstra :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Enigma*: Får du "lov" å trene så mye kardio du vil innimellom styrken da? Da mener jeg i hovedsak ikke opplegget du kjører nå med spinningen for det er til og med crazy i min verden :ler:

Jeg er litt paranoid angående kardio og styrke nå skjønner du (ja det er noe nytt jeg bekymrer meg for heeele tiden!) Jeg er jo ikke så flink å spise så jeg er redd at kardioøktene mine "nuller ut" (i mangel av bedre ord) styrketreningen min. Er redd jeg ikke har nok å gå på og dermed går det ut over musklene jeg prøver å bygge opp gjennom styrketreningen. Jeg har lyst å satse fult på å bygge muskler. Nå sitter jeg jo foran pcen og driter i å lese pensum mens jeg leser meg gjennom en del artikler som forberedning til veiledningstimen min (ja om 2 hele uker - jeg kommer til å være smart til den timen altså! :ler: )

Det er bare så masse basic som må inn har jeg merket. Nå sitter jeg og funderer på hvordan jeg skal ha i meg mer kalorier. Jeg har akkurat lest denne her og har blitt litt smartere. Jeg har tenkt å ligge over 100g proteiner og 50-60g fett. Muligens litt mer for jeg skal helt opp til 2000 kalorier hver dag. Det er masse!! Ingen tvil om at det blir proteinpulver på meg daglig..

Dessuten har jeg nå lest at det er 100 kalorier i en spiseskje olje! DET var mer enn jeg trodde det! Så da kan jeg regne med litt mer kalorier på middagene mine. Ikke at det hjalp stort siden jeg har litt å gå på. Lå helt nede i 1200 kalorier i går. Det er rett og slett dårlig!

For en uke siden tok jeg litt bilder for å ha som sammenligning og jeg er hellig overbevist om at jeg ser forskjell allerede nå! Det mangler ikke på motivasjon her i gården :) Om jeg bare får litt kontroll over alt jeg lærer nå snart så... Er system overload med tanke på alt jeg leser om trening :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg får ikke "lov" til å trene så mye kardio som jeg gjør til vanlig. Har fått beskjed om å roe ned og kjøre langkjøring og restitusjonstrening og aller helst (de kan jo ikke tvinge meg) ta en fridag pr uke. Jeg har ikke fulgt de rådene foreløpig, men vurderer å gjøre det nå framover. Vi får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele livet mitt har jeg bare hørt at man må være flink å trene og nå først kommer dette med at man ikke må trene for mye inn. Jaaa når jeg først har LYST til å trene selvsagt! :ler: Man kan bli oppgitt over mindre.

I dag har jeg vært på spinning. Testa ut en litt tyngre økt, men holder meg fortsatt på blå timer. Denne gangen var det S60 med 2 "fjelltopper" og det var den beste økten jeg har hatt noen sinne tror jeg! Er fortsatt overrasket over hvor mye jeg klarer å presse meg på spinning dersom instruktøren er flink altså! Hun i dag synes jeg var kjempeflink til å motivere og den eneste plassen på skjorta jeg ikke var dyvåt var fremme der sportsbhen er!

Kjempebra musikk og jeg tråkka på :) Så utrolig deilig! Denne timen skal jeg kjøre fast fra nå av! Da har jeg planlagt 3 spinninger i uken. Enn at jeg skulle like det så godt da! Hadde jeg ikke trodd da jeg begynte med det :)

I dag har jeg lest rundt omkring etter proteinpulver. Er på tide å kjøpe seg nytt tenker jeg. Stusser litt på om jeg skal velge Nutrisport 90+ eller om jeg skal gå for proteinfabrikken sin - husker ikke hva den heter i farta. Whey Tech? Litt usikker på om begge var "trege" proteiner, men jeg troooor det. Derfor lurte jeg nesten på om jeg skulle kjøpe en treg til smoothie og proteintilskudd generelt og en rask til etter treningen. Sååå farlig er det vel uansett ikke, men jeg vurderer nå en gang den saken da.

God natt godtfolk! Nå er det dusj, southpark og sengen for min del. I kveld skal jeg legge meg tiiiidlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Ikke fokuser så mye på de trege og raske proteinene, det er særdeles uviktig egentlig. Det viktigste er at du finner et som smaker godt, derfor er det lurt å mase på ulike nettbutikker etter smaksprøver, slik at du ikke risikerer å kjøpe 5 kilo protein som smaker dritt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det er sant :) Så langt har jeg ikke vært overbegeistret over noen av de jeg har smakt egentlig. Jeg har sendt mail til ej-shop og spurt om smaksprøve på 90+, men jeg fant ut at de hadde det på en butikk jeg går forbi fra treninga i går så jeg skal innom der og høre. Så har de proteinfabrikken sine i tillegg, så det passa bra :)

Jeg føler jeg hele tiden sitter og leser artikler for folk som har trena styrke seriøst i 5 år osv. Skulle gjerne hatt litt mer info som er spesifikt til meg. Gleder meg til veiledning! :)

I dag har jeg småvondt i hele kroppen egentlig. På en måte litt støl. Vurderer å ta en pausedag i morgen med vilje. Pausedag betyr meget mulig en times gåtur i stedet da men :) Føler for å sitte i badstuen i en halvtime etter treninga i dag. Får se hva jeg rekker før jeg må på forelesning, men det kjennes ut som nettopp det jeg trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke nødvendigvis noen dum idé det, nei :) Du får beveget deg litt og varmet opp musklene litt, samtidig som du ikke belaster dem voldsomt. Det pleier å hjelpe. Ikke bli forundret om du er mer støl i morgen da.

Jeg liker Proteinfabrikken sin Whey Tech i sjokolade, men smaken er forskjellig. Mange liker Delite sin, men jeg synes den er litt kvalmende med de sjokoladebitene oppi. Uten dem hadde denne vært veldig god.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er Whey Tech vanilje jeg har nå og den blir litt kvalmende i lengden, men er godt skjult i smoothier. Det tenker jeg blir litt vanskeligere om jeg har en som smaker sjokolade :ler:

Jeg sendte mail i går og fikk en mail tilbake fra ej-shop i dag tidlig med kjempegrei forklaring og kjempeservice spør du meg! Han skulle sende meg en del smaksprøver. Det blir gøy! Mye bedre service der enn da jeg prøvde på butikken på vei fra trening. De hadde iiiikke smaksprøver nei. Virka ikke som dama bak kassa skjønte at jeg ville smake på den før jeg kjøpte den engang.. Jeg burde visstnok kjøpe den fordi hun likte den. Jadaaa.. Greit nok. Skjønner at alle ikke kan ha smaksprøver. Det går jo bare ut over de selv da men..

Støl i dag tidlig som sagt, men det blir så mye bedre etter jeg har trena! Dessverre tror jeg du har rett *Enigma*. Jeg kommer nok til å bli mer støl i morgen! Merkelig nok er jeg hekta på morgentrening (om kl 10 kalles morgentrening?) og jeg som er så b-menneske du kan få det! Rart dette altså. Kroppen min var trøtt og sliten da jeg våkna, men etter 10 min oppvarming på senteret var jeg i toppform igjen! Og har vært det siden :)

Jeg kjørte 12 x 3 med 30 kilo i benken i dag uten problemer (kremt.. Nesten hvertfall!) så neste gang øker vi med 2,5 kilo :) :) 1 time styrke i dag også som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt soyaprotein jeg :) Proteinfabrikken sin, med sjokoladesmak ;) Jeg synes den er veldig god. I går lagde jeg smoothie med pulver og frosne jordbær. Hadde vært bedre med vaniljesmak, men det får jeg gå til innkjøp av senere :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føler nesten jeg må ha 3 versjoner :ler: En til å drikke, en til å ha i smoothien og en med kun whey som er til etter trening. Får da være måte på :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg tvunget meg selv til å holde meg i ro og få en fridag. Jeg har nesten vært litt grinete av den grunn. Need my fix :ler: Men det er over nå og jeg ser frem til en rolig kveld med tv-titting. Jeg har til og med vært så flink at jeg har vært oppe på lesesalen og tatt notater fra pensum. Irriterte meg grønn over personen bak meg som tydeligvis hadde sjokolade :kjefte: Jeg fikk vann i munnen hver gang han brakk av en bit og knitra med sjokoladepapiret! Likevel har jeg vært på butikken og kommet hjem uuuuten noe sjokolade i handleposen!

Har skrevet meg plan over lesingen på samme måte som med treningen nå. Siden jeg er så flink til treningen tenkte jeg at jeg skulle teste lykken med skolearbeidet også :ler: Har vært flink så langt! Utrolig hvor mye mer energi jeg har nå i forhold til før! Ja jeg har sikkert sagt det tidligere også :) Men det er så braaaa! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh! Herlige styrketrening!! :nigo: Første gang med bein i dag. Det var uvant. Jeg mener å påstå jeg er ganske sterk i bena fra før av da. Jeg tok nesten like mye som min treningspartner (men han er svak i beina). Det skapte litt for mye konkurranseinstinkt hos han da :ler: Og jeg som tok det litt med ro for å sjekke hva kneet mitt sier til knebøy og slikt.

Trente litt benk i dag også. Blitt litt for mye benkpress denne uka, men vi har bytta rundt på treningsplanen vår. Hvertfall så økte jeg til 32,5 :) Det ble 11 på første sett, 9 på andre og 10 på siste tror jeg. Jeg skal øke igjen snart ser jeg for dette klarer jeg!!! Optimist, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...