Gå til innhold

Tinelises treningsdagbok


Tinelise

Anbefalte innlegg

Tror Bolledeig har snakket varmt om gluteus medius i denne sammenheng... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke godt å si.. Noe trenger jeg i alle fall gjøre for å styrke disse stakkars knærne mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lite som skjer på denne fronten, MEEEN nå er jeg endelig ferdig med alle eksamener og skulle jo for så vidt være klar for å starte på igjen :) Men det ikke var så greit..

Dagen eksamen er ferdig får jeg selvfølgelig vondt i kneet og da tør jeg ikke jogge samme hvor mye jeg har fantasert om å jogge når eksamen er ferdig :P

I tillegg var jeg og gav blod i går og damen sa jeg ikke burde trene på en liten stund sist gang så jeg tenker det er særdeles dumt å begynne hardt på igjen rett etter jeg har gitt blod og ikke har trent på en god stund.

Jaja.. Dersom været holder seg skal jeg se om jeg kan ta en rolig fjelltur i morgen. Burde da ikke være så veldig anstrengende at det gjør noe :)

Jippi for "sommerferie"!! (som jeg hadde i 45 min fra eksamen var ferdig til jeg gikk på jobb igjen :gjeiper: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link bolledeig :) Jeg skal se hva jeg finner ut av det derre der. Noe må jeg hvertfall gjøre nå!

Ble sånn halvveis en fjelltur i dag. Alt som kunne gå galt gikk galt følte jeg. Jeg burde ha drukket mer vann, men det glemte jeg som vanlig. Jeg burde ha tatt det mer med ro, men det glemte jeg også.. Uansett.. Småkvalm og svimmel etter en stund så jeg tok en pause og sakka ned tempoet litt. På toppen av Fløyen var alt bare supert så da jogga jeg et godt stykke ned igjen. Det varte jo ikke lenge før det ble asfalt igjen da.. Så kneet begynte å syte.. Uansett, godt å få rørt litt på seg igjen! Følte veldig behov for å presse meg, men det skulle jeg jo absolutt ikke i dag da!

Skal gå til innkjøp av skikkelige joggesko nå tenkte jeg. Jeg har lest såpass om det at jeg har funnet ut at det visstnok ikke er bare bare. Er visst avhengig av hvilken type fot du har osv. Så jeg skal samle litt mer info og gå på joggeskojakt :) Oppfordrer alle til å komme med tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg har sånn halvveis planlagt det. Rota litt rundt på nettet og fant litt info om de. Så da tusler jeg dit en dag nå som du også anbefaller de :)

Forresten så tråkka jeg oppå vekta i dag. Jeg gjorde det samme for noen uker siden og da veide jeg 62, nå veide jeg 61. Huff.. Blir jo litt bakvent dette, men jeg syter ja. Jeg veide 64 eller 65 da jeg var flink å spise og trene. Jeg har da litt muskler ennå, men jeg synes de forsvinner :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

I perioder der du driver med tung styrketrening kan du rett og slett veie mer, uten at jeg husker akkurat grunnen. Er noe med stressede muskler som holder mer vann eller noe i den duren. Om du har holdt på med mye lavintensiv trening om dagen kan det være en del av grunnen. Du har nok ikke mistet 3-4 kilo muskelmasse, det ville du lagt godt merke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei muskler er det nok ikke som har forsvunnet. Tipper det er litt det også, men det høres mer sannsynlig ut at det er mest vann. Litt fett rundt magen også. Gikk jo litt opp da jeg prøvde være flink og spise og trene mye. Uansett så er jeg ikke sånn kjempehappy med å ha gått ned i vekt. Merkelig nok.. :)

Tok meg en snartur ned trappene for litt siden og jeg har visst vondt i begge knær igjen. Jeg lærer aldri.. Slettes ikke smart å jogge i nedoverbakke på asfalt. Sukk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg joggesko! Jeg var innom Løplabbet i går og var positivt overrasket over hvor mye han bak kassa viste og hvor hyggelig han var. Selv om det var hele 3 stykker der samtidig rett før han skulle stenge stakkars gutten. Uansett! Merkelig å jogge på mølla mens man ser føttene sine bakfra!! Jeg tenkte jo ikke langt og hadde blyantskjørt på også, heh.. Følte meg litt dum :P

Han fant i alle fall ut at jeg har overpronasjon (om det var det det het? Jeg husker ikke så langt av gangen :P) og at jeg legger mest vekt fremmerst på foten. Noe han sa var langt i fra det beste for bl.a. knærne. Så da fikk jeg prøve et par sko og endte opp med adidas-ett-eller-annet. De føltes veldig gode ut, men jeg vet ikke helt sikkert før jeg har fått tatt de på et par prøverunder :)

Så det er plana for helga ;) Sånn rent bortsett fra at jeg har gått til innkjøp av ny pc jeg faktisk kan spille på! Og den fikk jeg rett etter jeg hadde kjøpt joggesko og egentlig var bra gira på en joggetur. Men jeg endte opp med å bygge pc i stedet. Nå sitter jeg og venter på at min kjære mr. fix it skal ordne lydkortet til meg her.

Jeeei for ny pc og nye joggesko!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Jeg overpronerer også (mest vekt på innsiden av fotbladet), og har de siste årene brukt Mizuno-sko. Så får vi satse på at knærne holder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk Shorty =)

Jeg visste ikke om alt dette overproneringgreiene før nå nylig. Morsomt å ha lært noe nytt egentlig. Gjør du noe mer for knærne dine fragment? Er litt nysgjerrig på hva jeg kan gjøre for å ikke ta livet av de for hver joggetur, men jeg synes jeg finner ganske lite om det egentlig. Sikkert bare jeg som ikke har lett nok ennå da men ;)

I dag har jeg tatt min første joggetur med nyskoene. Etter en laaaaang periode uten jogging var hvertfall formen på bunn, hehe :P Men det skal fikses på! Skoene var veldig gode på, men jeg fikk fortsatt vondt i kneet etter nedoverbakken på Nordnes. Mannen på Løplabbet sa jeg måtte venne meg til de da, så jeg skal ikke si at de hverken fungerer eller ikke fungerer ennå. Jeg har uansett ikke tro på at et par sko skal gjøre susen og at alt skal bli magisk bra på 2 sekunder liksom..

Jogge må jeg gjøre oftere! Akkurat nå er det mat som står i hodet på meg :P Alt av nye oppskrifter skal testes. Jeg har forelsket meg helt i ICA sitt glad i mat blad som er ute nå. Er sykt mange geniale oppskrifter i det synes jeg!

I tillegg har jeg hatt en snar badetur i går og en rusletur i skogen med kameraet i dag. Badet var naturlig nok ikke så langt, men kaldt nok til at jeg sikkert frøs av meg en halv kilo ;) Legg til øl og god grillmat fra i går så har jeg nok gått den kiloen opp igjen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment
Gjør du noe mer for knærne dine fragment?

Jeg spiller fotball :roll: Det er nok ikke det beste, men har gjort det i 10-12 år uten problemer. Så nei, jeg gjør ingenting annet for å forebygge belastningsskader i knærne. Det er mulig det vil straffe seg seinere, men det får heller være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogging i nedoverbakke er kanskje ikke så lurt hvis knærne er litt slarkete? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Jogging i nedoverbakke er kanskje ikke så lurt hvis knærne er litt slarkete? :klø:

DET har du nok rett i. Jeg prøvde meg på litt småjogging nedover siste strekningen etter å ha vært på fjelltur med noen venninner for en stund siden (måtte jo holde tempo...), og det er ikke så behagelig. Det var bratt, og da legger man seg jo bakpå og "bremser" med strake bein. Å jogge vanlig i litt mindre bratte bakker går nok fint for noen, men dette er jo individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, nei det tåler de dårlig for å si det slik! Men det er jo en nedoverbakke i joggeløypa mi daaa :( Sutre sutre :gjeiper:

Hehe, fotball hjelper nok ikke på det heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det var noe sånt. Det blir jo et ekstra "smell" på knærne når man er i nedoverbakke, tenker jeg. Og hvis det er en skikkelig bratt bakke, er det vel en fordel for lårene å gå raskt og ikke jogge, da man får brukt litt "motstandsmuskler"? Hvis motstandsmuskler er et ord :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg får vel gå ned bakken da. For det ser ut til å gå bare bra med knærne så lenge det ikke er noen nedoverbakker inn i bildet. Og den på Nordnes er litt bratt også i begynnelsen så det er nok bare dumskap å jogge ned den med dårlige knær. Slik jeg fikk vondt i knærne første gang faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Hehe, nei det tåler de dårlig for å si det slik! Men det er jo en nedoverbakke i joggeløypa mi daaa :( Sutre sutre :gjeiper:

Hehe, fotball hjelper nok ikke på det heller ;)

Med mindre det er ned et helt fjell tviler jeg på at det er et veldig stort problem ;) Det er naturlig at det er et par oppover og nedoverbakker i løypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...