Gå til innhold

Tinelises treningsdagbok


Tinelise

Anbefalte innlegg

Jeg blir nok fort lei loggingen av maten ja. Det er jo gørr kjedelig og jeg finner egentlig bare ut at jeg ikke spiser nok så rent slankemessig har jeg vel ingenting å være bekymret for :)

I dag ble det litt for lenge mellom måltid så jeg holdt på å døøøø! Så jeg lagde meg en del grove vaffler og gomla såpass mange at jeg for en gangs skyld er over 2000 kalorier! Den ene dagen jeg ikke har trena selvfølgelig :ler: Det er masse kalorier i mel altså! Jeg må innrømme jeg er litt overrasket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bolledeig

Relatert til stang-issues:

Du kan gjøre som meg, hvis dere har en vekt lett tilgjengelig på senteret:

Vei deg selv

Vei deg selv + stang

Litt matte og problemet er løst :ler:

Sånn ble det ordnet her i gården i hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi har det? Jeg må innrømme å aldri ha sett etter den heller da men :) Var slik jeg veide hunden når han ble for stor til å plasseres på vekta :ler:

Jeg var skikkelig grinete på slutten av gårsdagen fordi jeg ikke hadde fått trene, så nå skal jeg pelle meg på senteret og trene før jeg finner ut at jeg har vondt i kneet!! Legen sa jo jeg fikk lov å trene til jeg fikk vondt så :) Snille legen :) Sist gang sa han nemlig ikke noe trening på 3 uker og da var jeg ikke så glad i han akkurat ;) Jeg skal drøye litt med joggingen fordi da. Se om jeg finner noe annet kardio som belaster kneet mindre inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellipse er mildere for kneet :Nikke: Får ikke det harde "smellet" mot underlaget. Anbefales! Har nemlig et litt slarkete kne, skjønner du, men ellipse har alltid funket for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjører vi elipse i dag! Aldri helt skjønt vitsen med den maskina, men kanskje jeg ombestemmer meg etter i dag da :) Jeg sitter i alle fall klar i treningsbuksa (ja den traaaange :ler: ) og har stappa i meg noe mat og bare venter på at det skal gå litt tid så jeg kan gå bort og trene. Jeg er søren meg blitt avhengig. Annet kan jeg ikke forklare denne følelsen med :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo gjett om! Treningskompisen min er skikkelig stolt av meg :) Jeg har jo trena litt opp gjennom årene, men aldri hatt skikkelig lyst til det om du skjønner hva jeg mener (eller.. ja hvem skjønner ikke hva jeg mener! ;) ) og har heller ikke vært noe aktiv siden.. ehh.. ja si det?! Ikke har jeg vært flink til å spise skikkelig heller. Og nå trener jeg mye mer enn han og skikkelig gleeeeder meg til å trene om dagene! Jeg er jo blitt generelt mye mer glad og har mye mer energi (litt FOR mye til tider) enn jeg hadde før jul! Herlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du har blitt bitt av treningsbasillen igjen, Tinelise :) Jeg tror vi alle vet hva du snakker om ;) Ellipsemaskin er helt topp trening når man har plager med knær og hofter. Jeg bruker den en god del i perioder, flott trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har undervurdert elipsemaskinen litt :) Det var bra trening! Jeg skjønner ikke helt det der med nivå ennå og hvor jeg bør ligge sånn sett. Enklere med jogging da jeg bare har km/t å tenke på. Kneet er ikke helt enig i den type trening heller merker jeg, men det var mye bedre enn jogging! Hvilket nivå + km/t kjører dere? Jeg begynte på nivå 5 og økte til 6 etter 10 og 7 etter 20. Etter 30 skrudde jeg bra ned for jeg fikk merkelig vondt i magen, men nektet å gi meg :) Ellers holdt jeg meg på rundt 10 km/t.

Det ble 45 minutter og 7,10 km i dag. Spørs om jeg ikke kjører samme opplegg i morgen :) Hadde sett meg ut 1 time, men var død fra 25 og drøyde den til 45 så.. Får være stolt. Prøvde å gjøre litt opp for det ved å ta 100 sit-ups, hehe :)

Eneste jeg merket var at jeg fikk vondt under fotsålene etter en halvtime! Merkelig plass å få vondt på, men jeg flytta jo ikke akkurat så mye på føttene så det er vel ikke så rart. Uansett morsomt å prøve noe nytt! :)

Merker jeg blir for opptatt av kalorier nå og skal snart slutte å følge med på de! Jeg trenger bare en uke eller 2 med testdata så har jeg jo et ca-tall å holde meg til. Nå begynner jeg å tenke at jeg ikke kan spise ditt og datt fordi jeg fort regner ut kalorier i hodet mitt og det irriterer livet av meg! Prøver å stappe i meg mest mulig sunne kalorier og jeg har et litt for strengt begrep på hva sunne kalorier faktisk er fornoe. Så jeg prøver å drite i hva jeg spiser. Jeg er ikke på noe hysterisk slankeprogram med null karbo eller slikt tull! Likevel er det stor forskjell fra en vanlig middag i ukedagene til helgemenyen når det kommer til kalorier altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har undervurdert elipsemaskinen litt :) Det var bra trening! Jeg skjønner ikke helt det der med nivå ennå og hvor jeg bør ligge sånn sett. Enklere med jogging da jeg bare har km/t å tenke på. Kneet er ikke helt enig i den type trening heller merker jeg, men det var mye bedre enn jogging! Hvilket nivå + km/t kjører dere? Jeg begynte på nivå 5 og økte til 6 etter 10 og 7 etter 20. Etter 30 skrudde jeg bra ned for jeg fikk merkelig vondt i magen, men nektet å gi meg :) Ellers holdt jeg meg på rundt 10 km/t.

Jeg pleier ikke å fokusere på kilometre, men effort levels, speed og puls. Når jeg skal trene høyintensitet har jeg pleid å jobbe med opp til 12 i effort level, 80-90% av makspuls og holde meg på over 140 i speed. Noe jeg har tenkt å endre på. Jeg skal fra nå av gå opp i effort level og ned i speed. Fant ut at jeg økte feil. Økte speed i steden for effort level ;) Begynte med speed over 120, så det har jo vært fremgang.

På langkjøring, moderat intensitet har jeg effort level 10, speed mellom 120-125 og puls på mellom 150 og 155. (For en stund siden hadde jeg ikke klart å holde pulsen nede på dette nivået, hurra!! )

Nå har du fått et inntrykk av maskinen, så nå kan du sette deg mål :) Jeg har kanskje fokusert mest på puls, det trenger man jo ikke strengt tatt. Men det er effektivt, synes jeg :)

Eneste jeg merket var at jeg fikk vondt under fotsålene etter en halvtime! Merkelig plass å få vondt på, men jeg flytta jo ikke akkurat så mye på føttene så det er vel ikke så rart. Uansett morsomt å prøve noe nytt! :)

Ja, det merket jeg også sist langkjøring. Er sålene dine myke? Mine er litt harde, er nesten ikke demping i dem i det hele tatt, så jeg vurderer å skaffe meg nye. Var ikke helt fornøyd med dem uansett. Det er visst aerobicsko, og kjempebra støtte i dem, men som sagt litt harde.

Merker jeg blir for opptatt av kalorier nå og skal snart slutte å følge med på de! Jeg trenger bare en uke eller 2 med testdata så har jeg jo et ca-tall å holde meg til. Nå begynner jeg å tenke at jeg ikke kan spise ditt og datt fordi jeg fort regner ut kalorier i hodet mitt og det irriterer livet av meg! Prøver å stappe i meg mest mulig sunne kalorier og jeg har et litt for strengt begrep på hva sunne kalorier faktisk er fornoe. Så jeg prøver å drite i hva jeg spiser. Jeg er ikke på noe hysterisk slankeprogram med null karbo eller slikt tull! Likevel er det stor forskjell fra en vanlig middag i ukedagene til helgemenyen når det kommer til kalorier altså!

Huff ja, de kaloriene. Jeg ble bare sliten av å tenke på de.

Endret av Miss Shorty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.. Sålene er vel harde? Jeg klarer ikke helt å påstå det ene eller det andre for jeg trodde alle var harde :fnise:

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke tok med meg pulsklokka. Litt usikker på hva jeg bør ligge på og hvor riktig den klokka måler, men det er vel uansett enklere å måle prestasjonen min med den enn å prøve finne et system i nivå og hastighet :) Da må jeg bare huske den i morgen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en makspulstest med klokka di, så vil du greit finne ut hvor du bør ligge. Da vil den vise deg hvor mange % av makspuls du ligger på, og du kan finne ut hvor du bør ligge i forhold til hva du ønsker å oppnå med treninga di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nettopp dette jeg sitter og leser om nå :) Jeg fant en fin artikkel som forsåvidt omhandlet sykling, men puls er jo ikke bare tilknyttet sykling så :)

Jeg har lest flere måter å finne makspuls på og er litt usikker på hvilken jeg skal teste. Uansett ser jeg for meg at 4 min jogging i oppoverbakke kommer til å ta livet av meg :ler: Dårlig kondis som jeg har :) Dama på spinningen påsto at vi skulle ha pulstopp på slutten av "oppoverbakken" og da lå jeg på 180. Noe jeg tipper er sannsynlig, men at jeg kanskje har 5-10 slag til å gå på. Uansett hadde jeg trent styrke samme dag og hadde nok litt mindre å gi enn jeg kunne klart.

Stusser litt over sonene i artikkelen. Det ble plutselig så jækla mye å tenke på! Jeg har jo sett oppdelinger i 5 soner også. Er vel uansett ikke såå nøye. Begynner å se vitsen med intervalltrening jo mer jeg leser jeg da :) Jeg tipper jeg begynner alt for høyt og har for store mål til meg når det kommer til all kardiotrening.

Må nesten le litt av meg selv når jeg sitter inne alene på en lørdagskveld og leser om makspuls :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg vært på fjelltur. Hadde et håp om at det skulle være lite snø og glatt opp Fløyen, men det var heller så som så. Går en fast rute, men tiden kom på 35-ett-eller-annet (33 sist gang) på grunn av litt for mye snø og uforutsett småvondt rundt omkring på begge turdeltakere :ler:

Gikk fort opp og jogga inspurten. Var bra tungt å jogge i snøen og jeg frykter at skoene mine ikke er tørre til styrketreningen i morgen! Så jogga vi ned igjen da. Det var pinglejogging i starten for jeg så ikke hvor det var glatt og jeg var dritredd for å gli. Så fikk jeg litt for god konkurranse fra min turpartner som hadde fått tid til å kvikne til på vei nedover da, så det ble litt for rask joggetur ned for min del! Jeg hater å jogge nedover. Føler hele tiden at jeg kommer til å tryne.

Har satt som mål å gå 20 turer på Fløyen i år og 10 turer over vidda :) Ja og så skal jeg komme meg gjennom 7-fjellsturen da! :)

Så langt er vi på Fløyentur nr 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrke i går. Økte litt på diverse øvelser, men ikke spør meg hvilke. Jeg er alt for glemsk! :ler: Det ble ikke tid til spinningen, men jeg fikk sneket inn spinning i dag heller. Tror jeg har lyst å bli med på mer spinning. Er gøy det :) Og kneet mitt er mer happy for det enn det er for jogging osv.

Endra litt taktikk i benken. Jeg har prøvd å tatt 3 sett med 12 reps med 30, men nå har jeg så vidt bytta om til fortsatt 3 sett med 12 reps som mål, men jeg øker litt mer gradvis - 25 - 30 - 35. Tror jeg klarte 4 eller noe med 35 sist. Vet ikke hvordan det er best å trene jeg :unsure: Glad for innspill jenter :) Ennå en ting jeg må somle meg til å lese om. Sitter og leser alt for mye om trening for tiden og alt for lite pensum :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Det spørs helt hva du er ute etter å oppnå. Om du skal ha tre sett med 12 reps, så kan det være lurt å ha et fjerde sett som oppvarming før de tre arbeidssettene. Når du trener med 20-35 kan det være lurt å varme opp med en rimelig lett stang (typ 12-15 kg) i første runde + å varme opp skuldre ordentlig.

Forøvrig ville jeg nok heller økt med 2,5 kgs intervaller fra gang til gang, å gå fra 20 til 25 på en økt er jo faktisk en økning på 25%, som er rimelig heftig :) Men det finnes jo 1.25 kgs skiver på de fleste treningssenter, så det burde være rimelig uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hmm.. Men om jeg øker med 2,5 så må jeg jo begynne mye høyere oppe da? Jeg mener.. Nå kjører jeg oppvarming med stanga (20 kilo) og så øker jeg videre derfra. Greit nok at det blir et stort sprang sånn jeg gjorde det sist, men om jeg øker med 2,5 så går det jo så sakte oppover om du skjønner :gjeiper: Mener du da at jeg bør varme opp og så gå fra eksempelvis 25 - 27,5 - 30? Jeg fortsetter å være overrasket over hvor mye kunnskap som ligger bak bra styrketrening altså!

Jeg er en smule forvirra på akkurat det området der nemlig. Jeg har ikke kommet over noen artikler som tar for seg nettop det. Link i vei dersom noen har noe bra som omhandler emnet :) :)

Skal bestille time med veileder straks tenkte jeg :) Se om det er noe tess. Skal fokusere på å bli forklart hver eneste øvelse bra så jeg vet at jeg gjør de heeeelt riktig!

Samtidig lurer jeg på å bytte ut mye av kardioen med styrke. Har lyst å trene 3-splitt eller noe om jeg får til. Akkurat begynt å skjønne liiiittegranne av hva det betyr og det virker jo fornuftig. Usj jeg har mye å lære!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Det trenger ikke være så vanskelig. Om du varmer opp med stangen, og synes at det ikke er alt for slitsomt så kan du jo gjøre det på følgende måte

Varme opp med stang

25 kg x 12 x 12 x 12

Hvis dette skulle vise seg å være kjempelett, så legger du på 2.5 kg neste gang. I benk (som i alle andre frivektsøvelser) kan du da ta denne lett-treningen som verdifull teknikktrening, sørge for at alle repetisjoner er pene, full kontroll og blablabla ;)

selv om du "bare" øker med 2.5 kg hver gang, vil du jo etter fire uker ha økt til

35 x 12 x 12 x 12. Det er jo ikke noen tid i det hele tatt egentlig ;)

Forøvrig tror jeg du misforsto meg litt. Jeg mente ikke øke vektene i løpet av de tre settene du trener. Jeg tenker ett sett med oppvarming - så tre arbeidssett, med samme belastning.

Altså eks. 20 kg oppvarming - 30 kg x 3 x 12

Du kan selvsagt også legge opp til "pyramider" (altså gradvis øke belastning gjennom settet) men det er først og fremst beregnet på når man driver med tung styrketrening opp mot maksløft, for å forberede muskler og CNS på de tunge løftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

... forøvrig vil nok selv 2.5 kg progresjon i uken i benk fort bli VELDIG tungt. Jeg ville ikke økt før jeg klarte 3 x 12 pene repetisjoner på hver vekt. Og 3x12 på 35 kg er TUNGT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...