Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden


Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Der kom jeg på en til: "jeg har lagt". Jeg får ikke helt til å konstruere et eksempel nå, men har hørt det brukt i sammenhenger der vi andre ville sagt "jeg har ligget".

Jo, "jeg har lagt på sofaen og sett TV i kveld".

Hver gang jeg hører en setning av den typen så føler jeg sterk trang til å spørre: "Hva var det du la på sofaen, sa du?"

Det er selvfølgelig helt greit å bruke ordstillingen i sammenhenger som "jeg har lagt på ren duk i dag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Et ord som jeg stadig ser feilskrevet her inne, er forbrede. Det heter forberede.. På samme måte er det med tilbrede, som altså heter tilberede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var lenge sikker på at gjennomsnittelig var riktig å skrive, men det er feil! Gjennomsnittlig er rett.

Kommer ann på (feil), kommer an på (riktig).

Endret av Fat Sally Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Jeg hørte en flott en på lokalradioen forleden dag. Det hadde vært en elgpåkjørsel med personskade:

"Elgen døde i sammentreffet." (Det heter sammenstøtet. Sammentreff er det samme som tilfeldighet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting til: ufullstendige setninger. Er en tråd her på språkforumet bl.a. som jeg irriterer meg grønn over.

*host*

For å være veldig pirkete: Den setningen der er vel ufullstendig? Jeg skal ikke påberope meg å være ekspert i setningsanalyse, men jeg mener det er feil å utelate "det" (subjekt) i begynnelsen der? :sjenert:

Forøvrig vil jeg takke den gjesten som lærte meg regelen om stor eller liten bokstav etter kolon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host*

For å være veldig pirkete: Den setningen der er vel ufullstendig? Jeg skal ikke påberope meg å være ekspert i setningsanalyse, men jeg mener det er feil å utelate "det" (subjekt) i begynnelsen der? :sjenert:

Forøvrig vil jeg takke den gjesten som lærte meg regelen om stor eller liten bokstav etter kolon. :)

Hehe. Du har selvsagt helt rett. Det er nok dessverre en "muntlig" skrivemåte jeg har lagt meg til, og den kommer når jeg ikke tenker over hva jeg skriver. Det skal selvsagt redigeres. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes muntlige uttrykksmaater er helt griet i et forum som dette, samt i e-poster, chat og den slags (det kommer selvfoelgelig an paa graden av "serioesitet" i det mans kriver, det er mer saklig aa skrive korrekt spraak). Men det er en styggdom ellers, og hoerer ikke hjemme i offentlige dokumenter, media og slikt.

Saa nettopp et annet STYGT eksempel: "gjevne ut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjevne ut, ja. Huff.

Sliter for øyeblikket med uttrykket "pule på", som jeg rett og slett ikke får til å stemme. Det går litt i kategorien "gjøre på", o.l.

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Gjevne ut, ja. Huff.

Sliter for øyeblikket med uttrykket "pule på", som jeg rett og slett ikke får til å stemme. Det går litt i kategorien "gjøre på", o.l.

For å svare flåsete her, går det jo fint an "å pule på" noen, hvis du tenker bokstavelig ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare flåsete her, går det jo fint an "å pule på" noen, hvis du tenker bokstavelig ;-).

Jeg vet det. Synes bare det er en pussig måte å ordlegge seg på, med mindre man har seg med noen som er bevisstløs e.l., og da kan det vel betegnes som et overgrep. >.<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såve, håppe, og andre ord som skal skrives med o og uttales med å-lyd. Jeg har sett slike ord bli skrevet feil mange steder her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice
Jeg vet det. Synes bare det er en pussig måte å ordlegge seg på, med mindre man har seg med noen som er bevisstløs e.l., og da kan det vel betegnes som et overgrep. >.<

Jeg er enig med deg der. Jeg har forøvrig ikke hørt det uttrykket. Men "gjøre på" har jeg støtt på av og til, som jeg har skrevet litt lengre opp i tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E no ikje aille som bruke dein sabla bokmåln tel dagli heller da, syns de e sjarmeranes å ikje iriteranes å se dissan ordan æ..:)

Føle de ikje særli naturli å skrive bokmål heller i aille sammenhenga..e ikje i bokmålsform man tænke eller snakke...kunsti..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Da jeg logget meg på her i sta, så jeg et ord i en overskrift, som jeg selvfølgelig ikke finner igjen nå. Det var snakk om "formidlende" omstendigheter. Dette ordet ser jeg stadig, både i aviser og her på forumet. Det riktige er "formildende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest TittTitt

Huff, føler meg ganske dum her jeg sitter.. For jeg kan skrive mange av de ordene dere sier er feil. Vet ikke om det skyldes at jeg bare er dum eller pga dysleksien min..

MEN; jeg ville aldri skrevet "harregud" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
E no ikje aille som bruke dein sabla bokmåln tel dagli heller da, syns de e sjarmeranes å ikje iriteranes å se dissan ordan æ..:)

Føle de ikje særli naturli å skrive bokmål heller i aille sammenhenga..e ikje i bokmålsform man tænke eller snakke...kunsti..

Dette er ikke ment som kritikk, bare så det er sagt. Jeg synes ofte det er slitsomt å lese spesielle dialekter, så hvis det er lange innlegg, blir det som oftest til at jeg bare skumleser. Muntlig språk har jeg ingen (nesten) problemer med.

Jeg lurer på noe, du og andre som skriver på dialekt har vel lært skriftspråk på skolen, om det er bokmål eller nynorsk? Eller er det sånn nå at elevene kan skrive som de vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Jeg irriterer meg over feil tegnsetting, særlig når det gjelder punktum, utropstegn og spørsmålstegn. Man bruker enten ett, eller tre. Aldri to eller fler enn tre. Eksempel:

Riktig:

Hei!

Hei!!!

Feil:

Hei!!

Hei!!!!!!!!!!!!

Riktig:

Du mener det ja.

Du mener det ja...

Feil:

Du mener det ja..

Du mener det ja...........

Riktig:

Hvordan går det?

Hvordan går det???

Feil:

Hordan går det??

Hvordan går det??????????????

:sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over feil tegnsetting, særlig når det gjelder punktum, utropstegn og spørsmålstegn. Man bruker enten ett, eller tre. Aldri to eller fler enn tre. Eksempel:

Riktig:

Hei!

Hei!!!

Feil:

Hei!!

Hei!!!!!!!!!!!!

Riktig:

Du mener det ja.

Du mener det ja...

Feil:

Du mener det ja..

Du mener det ja...........

Riktig:

Hvordan går det?

Hvordan går det???

Feil:

Hordan går det??

Hvordan går det??????????????

:sur:

Og hvor har du hentet denne regelen fra? Tre spørsmålstegn er lovlig, men ikke to, og ikke fem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...