Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden


Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Jeg er vanligvis ikke en person som hisser seg opp, men alle disse skrivefeilene jeg ser over alt irrierer meg noe helt grenseløst. For det er jo ikke "lov" å påpeke dem heller (spesielt ikke her på KG, hvor man faktisk har muligheten, men må bite seg i det gang på gang). Så jeg starter en egen tråd, jeg :)

Sett på forumet:

  • Sundt (det skrives sunt)
  • Villråde (det heter villrede)

Sett i KK i løpet av dagen:

  • Demin (det heter denim)
  • Frosse, som i setningen "blir det grønnsaker til overs, er det lurt å frosse dem ned" (Det heter selvsagt å fryse)

Sett i magasinet på KG:

  • "for eksempel en mini-røsti eller en liten skive loff som er stikket ut med et likørglass." Det heter stukket! (Dette er muligens en feil som har blitt med på lasset siden artikkelen er hentet fra et annet sted, men det gjør det ikke mer riktig.)

Har du sett noen irriterende skrivefeil i det siste? Kanskje vi kan lære noe ev hverandre? Jeg har sikkert noen inngrodde feilantakelser selv :)

(Vær så snill å ikke gjør dette til en diskusjon om dysleksi/annet morsmål/kjappe tastaturfingre etc., start i så fall en annen tråd, denne er for å rydde unna skrivefeil vi ser over alt, men som vi kanskje ikke aner at er feil.)

Edit: Krøll med kodingen og en skrivefeil :rodme:

Endret av Fat Sally Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner akkurat hvordan du føler det. Denne tråden er derfor et bra initiativ! Jeg har ingen eksempler i skrivende stund, men jeg prøver å komme på et ord som irriterte meg noe voldsomt på KG i går. Det var flere som skrev ordet feil, nå gjelder det bare å finne ut hva det var.

Selv har jeg vurdert å ha en liten rettskrivningsguide i signaturen min, der jeg kan minne om hvordan enkelte ord staves, men jeg er redd for at det kanskje er å gå litt for langt? Jeg har sikkert en del feil selv, men hvis det blir påpekt så tar jeg det i hvert fall til etterretning. Det som er trist er alle disse språkanarkistene som sier "jammen jeg deler/ staver ord sånn jeg for jeg synes det ser bedre ut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, og alle disse feilene gjør at man etter hvert syns det er "riktigere" å skrive feil. Har akkurat oppdaget at jeg har begynt å skrive nysgjerrig med k, altså nyskjerrig, men det har jeg heldigvis blitt klar over nå

Endret av Hinata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forskyne, ja. Den så jeg også her en dag.

Et par jeg har tatt feil på er

  • Nemnd (Jeg trodde det het nemd)
  • Kontingent (trodde det var kontigent, utelot en n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å ta selvmord"!

Det heter "å begå selvmord" eller "å ta sitt eget liv".

Hinata: Man rydder opp i noe eller nøyes med å endre det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Å ta selvmord"!

Det heter "å begå selvmord" eller "å ta sitt eget liv".

Hinata: Man rydder opp i noe eller nøyes med å endre det ;)

Takk ;)

*endre innlegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh. Nå skulle jeg til å rette på deg, FSL, men så så jeg hva du egentlig skrev (at du pleide å skrive ordene på den måten). Det skal ikke være lett.

Det som irriterer meg er at KG ikke har en regel som sier at man skal skrive enten bokmål, nynorsk eller engelsk, for da kan man ikke rette/klage på folk som skriver dialekt, eller "d" istedenfor "det", osv. :sukk:

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg er at KG ikke har en regel som sier at man skal skrive enten bokmål, nynorsk eller engelsk, for da kan man ikke rette/klage på folk som skriver dialekt, eller "d" istedenfor "det", osv. :sukk:

Ja, det burde nesten ha vært en regel. Dessuten synes jeg folk som uttrykker seg på den måten fremstår som totalt uintelligente, så jeg dropper da å lese hele innlegget. Skrivefeil som er lagt inn med vilje er jeg sterkt imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får også problemer med å lese poster der det er mellomrom mellom tekst og tegn.

Eks: "Jeg var så glad kjæresten min ( det er en gutt , altså !!! ) kjøpte en sånn , du vet hva jeg mener , til meg !!!"

*host*

Endret av Wind
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spørre et spørsmål.

:kjefte: Hvorfor skjønner ikke folk hvor dumt dette høres ut?

Helt enig! :fnise:

Ellers irriterer jeg meg utrolig over særskriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Forstår at noen har skriveproblemer el., men det er lov å lese igjennom innlegget sitt før det postes. Sier ikke at jeg aldri skriver feil, fort gjort med tastatur og dårlig tid, men likevel irriterende. Dette er de feilene jeg hater:

- Setninger, egennavn osv. begynner med stor bokstav.

- Man trenger ikke SKRIKE. For å understreke ord har vi "fet" og "understrek".

- Det skal være mellomrom mellom komma, punktum og annen tegnsetting før neste bokstav.

- Overdreven tegnsetting. Eks: "Hva driver du med!!!???????"

- Orddeling.

- SMS-språk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slenger meg på. Det er utrolig mye skrivefeil ute og går. Uten å nevne nick så er det en som konsekvent skriver "Harregud" der h*n skal skrive 'herrgud'. Hvor kommer den a-en fra?

Jeg ser så mye rar skriving at jeg nesten blir imponert over kreativiteten til enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på enda en ting (jada, nå spammer jeg), nemlig folk som bruker feil spørreord. Altså: "Hvordan bok har du?", eller den som er enda verre: "Hvem bil?"

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på enda en ting (jada, nå spammer jeg), nemlig folk som bruker feil spørreord. Altså: "Hvordan bok har du?", eller den som er enda verre: "Hvem bil?"

Da jeg leste det der så ble jeg litt småirritert, selv om du skrev det som et eksempel. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kafè, idè, Andrè gjør litt ondt i øynene mine. Er det bare latskap eller rett og slett uvitenhet?

Sikkert lettere å trykke Shift enn Alt Gr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kafè, idè, Andrè gjør litt ondt i øynene mine. Er det bare latskap eller rett og slett uvitenhet?

Jeg tror akkurat det kan være usikkerhet. Jeg vet selv jeg kan bli usikker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kafè, idè, Andrè gjør litt ondt i øynene mine. Er det bare latskap eller rett og slett uvitenhet?

Der har jeg syndet! Jeg vet rett og slett ikke hvordan men får riktig apostrof på Macen. (Kanskje noen kan fortelle meg det?) Takk for at du nevner det, jeg skal skjerpe meg sporenstreks (Ikke sporenstraks)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...