Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden


Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

E no ikje aille som bruke dein sabla bokmåln tel dagli heller da, syns de e sjarmeranes å ikje iriteranes å se dissan ordan æ..:)

Føle de ikje særli naturli å skrive bokmål heller i aille sammenhenga..e ikje i bokmålsform man tænke eller snakke...kunsti..

Den dialekta virket kjent, du. Men on topic, så er den eneste grunnen til at jeg ikke hopper over innlegget ditt nå det at den ligger ganske nært min. Hadde det vært en annen dialekt hadde jeg glatt oversett innlegget, slik jeg overser nesten alle innlegg med mange skrivefeil, mangel av komma, punktum og stor bokstav, og diverse andre feil (som tydelig ikke er tastefeil). Jeg tror ikke jeg er den eneste som tenker slik (i alle fall om lange innlegg), og det er noe man burde ta i betraktning når man skriver på et offentlig forum. Men det er selvsagt opp til hver og en på et slikt forum som KG, som ikke har noen regler om akkurat slike ting. :) (Og det er ikke kritikk av deg!)

Riktig:

Du mener det ja.

Du mener det ja...

Feil:

Du mener det ja..

Du mener det ja...........

Du mener det, ja?

:lur:

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

:ler: Korttenk eksempel, du har rett i det Wind.

Gjest: Hvor regelen er fra? Aner ikke. Jeg vet ikke om det står i noen bok. Men det er hvertfall det jeg har blitt lært opp til i alle årene på skolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Korttenk eksempel, du har rett i det Wind.

Gjest: Hvor regelen er fra? Aner ikke. Jeg vet ikke om det står i noen bok. Men det er hvertfall det jeg har blitt lært opp til i alle årene på skolen...

Har du faktisk lært at det er lov å skrive tre utropstegn? Da har du lært feil. Det er ikke lov med mer enn ett spørsmålstegn eller utropstegn.

Tre punktum er derimot lov. På slutten av et setning indikerer det nøling, og inne i en setning (i parantes) indikerer det utelatelse av tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du faktisk lært at det er lov å skrive tre utropstegn? Da har du lært feil. Det er ikke lov med mer enn ett spørsmålstegn eller utropstegn.

Tre punktum er derimot lov. På slutten av et setning indikerer det nøling, og inne i en setning (i parantes) indikerer det utelatelse av tekst.

Da tror jeg du har blirr vranglært, Grafica. Jeg er temmelig sikker på at det er lov med maksimalt ett utropstegn/spørmålstegn. Jeg skal finne frem skriveregelboka snart for å få det svart på hvitt. Men du har rett i at det er ett eller tre punktum, aldri noe annet.

I en tråd på bryllupsforumet hadde noen skrevet smikker i stedet for smykker TO ganger i løpet av et innlegg.

Til deg som har dysleksi: Jeg tror slett ikke mennesker med dysleksi er dumme eller ignorante overfor rettskrivning. Dessuten ser det til at du klarer deg fint på tross av dysleksien :)

Endret av Fat Sally Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antigartner

Jeg har ett (med to t-er, ja) eksempel til som gir meg grøsninger:

omeng

Det søkes stadig etter boliger i "Drammen og omeng" og liknende.

Hvordan skal folk få inn i hodet at det heter omegn?

Ordet har ikke noe med markslaget rundt en by eller et tettsted å gjøre. Det dreier seg med andre ord ikke om en eng som omgir et sted. Det er jo meningsløst, da det ikke engang historisk sett har vært enger rundt alle byer og tettsteder. Egn betyr område/distrikt. Omegn betyr dermed "distriktet rundt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes muntlige uttrykksmaater er helt griet i et forum som dette, samt i e-poster, chat og den slags (det kommer selvfoelgelig an paa graden av "serioesitet" i det mans kriver, det er mer saklig aa skrive korrekt spraak). Men det er en styggdom ellers, og hoerer ikke hjemme i offentlige dokumenter, media og slikt.

Ja, jeg er enig i det du sier her. Men da vedkommende nevnte ufullstendige setninger klarte jeg ikke la være å kommentere. :sjenert:

(Innlegget til gjesten som skriver på dialekt hopper jeg pent over, jeg orker ikke sitte og prøve å tolke hva som menes. Det får da være måte på muntlig utrykksmåte! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
jeg synes muntlige uttrykksmaater er helt griet i et forum som dette, samt i e-poster, chat og den slags
Helt enig.

E no ikje aille som bruke dein sabla bokmåln tel dagli heller da, syns de e sjarmeranes å ikje iriteranes å se dissan ordan æ..:)

Føle de ikje særli naturli å skrive bokmål heller i aille sammenhenga..e ikje i bokmålsform man tænke eller snakke...kunsti..

De du ikke væit er ve at de nesn ikke æ en kjeft som snakker bokmål, bokmål og nynorsk bruke vi lissom ti å skrive me, sånn at det ska bli muli å fatte hva som står.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er siste gangen jeg poster ... for i dag i alle fall. :flau:

Så en nå nettopp, nemlig "har brytet". Det heter da vel "brutt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg voldsomt over spesielt en ganske aktiv bruker her på forumet, jeg vil ikke si hvem, men vedkommendes innlegg er totalt blottet for store bokstaver og mellorom etter punktum og komma osv. Resultatet er at innleggene blir nærmest uleselige, så jeg hopper over hele innlegget (det kan hende det står litt på viljen her...). Men siden hun bruker tid på å skrive innlegg, er det synd at jeg (og kanskje flere) ikke tar oss tid til å lese. Det er godt mulig jeg går glipp av gode argumenter og tips, men jeg forventer effektivitet, og ønsker ikke å ta meg tid til å myse meg gjennom slike innlegg. Synd, men sånn er det. Da er det faktisk bedre med noen skrivefeil, så lenge tegn og struktur er på plass.

Endret av Fat Sally Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over feil tegnsetting, særlig når det gjelder punktum, utropstegn og spørsmålstegn. Man bruker enten ett, eller tre. Aldri to eller fler enn tre.

Den regelen følger jeg også! Det er kanskje ikke en offisiell regel, mon tro om det kommer av at det er lov å skrive tre punktum? :klø:

Uansett: jeg bruker kun tre utropstegn eller spørsmålstegn der jeg også bruker muntlig uttrykksmåter. Da er det greit for å markere at noe er ekstra viktig.

Det skal vel være et mellomrom ved bruk av tre punktum, slik ...

Nei, nei, NEI.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, nei, NEI.

Jo, dersom de tre prikkene indikerer utelatt tekst og avbrutte setninger, slik:

Stortingsmeldingen som gikk ut klokken 12 ... lover ikke godt for økonomien i kommunen.

Du, din lille ...!

Men det skal ikke være mellomrom før de tre prikkene ved ettertenksomme setninger (og det er jo oftest slik de blir brukt):

Drømmen forblir nok bare en drøm...

Endret av Fat Sally Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, dersom de tre prikkene indikerer utelatt tekst og avbrutte setninger, slik:

Stortingsmeldingen som gikk ut klokken 12 ... lover ikke godt for økonomien i kommunen.

Du, din lille ...!

Men det skal ikke være mellomrom før de tre prikkene vet ettertenksomme setninger: (og det er jo oftest slik det blir brukt)

Drømmen forblir nok bare en drøm...

Språkrådet sier:

Tre punktum markerer nøling eller uavsluttet periode eller ord

Han er vel ikke …? (mellomrom foran første punktum når ord er utelatt)

Hva f… gjør du her? (ikke mellomrom foran første punktum når bokstaver er utelatt)

De sier ikke noe om ettertenksomme setninger, men det er vel mer logisk at det er ord som er utelatt (nølende/ettertenksomme), og ikke bokstaver? Og da er det logisk at det skal være åpenrom. Men jeg skal med glede tro det motsatte.

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett! (Sitter med skrivereglene nå)

Ved avbrutte ord skal det ikke være mellomrom, det gjelder kun ved utelatt tekst og setninger som er avbrutt mellom ord og ikke midt i et ord.

Slik skal det være:

Hva f... gjør du her?

Hva i ... gjør du her?

Takk for oppklaringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har helt rett! (Sitter med skrivereglene nå)

Ved avbrutte ord skal det ikke være mellomrom, det gjelder kun ved utelatt tekst og setninger som er avbrutt mellom ord og ikke midt i et ord.

Slik skal det være:

Hva f... gjør du her?

Hva i ... gjør du her?

Takk for oppklaringen!

Aha! *noterer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro - nei, nei, nei. Det er ikke moro å skrive moro med to r'er for da får du feil.

Alldri - aldri to l'er i aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk problemer (ble usikker, altså) med "tålmodig" og "love" i dag. Måtte sjekke dem i ordboka. Skrev først "tolmodig", men "love" ble rett på første forsøk. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...