Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden


Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Ting som irriterer meg:

- Venninde

- Sundt

- Kjede (i stedet for skjede) (Jepp, det skjer. Har sett det flere steder.)

- Mange punktum. Hva ER det med de som skal ha fem punktum etter hver setning? Jeg synes bare det virker som om personen er veldig usikker når det er sånn.

- Mellomrom FØR tegn, men gjerne ikke etter...

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjallifall! :frustrert:

Er det virkelig noen som skriver det?

Min personlige "favoritt" er: å ta alle over en kam.

(Hva skjedde med å skjære alle over en kam?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet rett og slett ikke hvordan men får riktig apostrof på Macen. (Kanskje noen kan fortelle meg det?)
Jen kan ikke Mac, men kanskje noen på Dataforumet kan hjelpe :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har jeg syndet! Jeg vet rett og slett ikke hvordan men får riktig apostrof på Macen. (Kanskje noen kan fortelle meg det?) Takk for at du nevner det, jeg skal skjerpe meg sporenstreks (Ikke sporenstraks)!

Jeg iler til hjelp, hvis jeg bare får til å forklare. Det er mye lettere på mac enn på windowsPC. Oppe ved til venstre for backspacetasten har du en tast med to apostrofer. For å få é er det bare å trykke på den nevnte tasten og så direkte på e etterpå. Skal du ha apostrofen andre veien, som i è, er det bare å trykke shift+"apostroftasten" og deretter e.

Ble det forståelig?

Edit: hvor ble det av punktum og stor forbokstav i setningen min?

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg skrev et a4-ark fullt av eksempler på feilskriving, men det finner jeg ikke. Så jeg får ta noe etter hukommelsen :-).

Meg og sjærsten (har kranglet, for eksempel). Skriftlig heter det jeg og kjæresten.

Stille spørsmålstegn. Man stiller et spørsmål, og setter spørsmålstegn. Så er det dette evinnelige både - men (også), som florerer muntlig som skriftlig. Det heter "både - og", og "ikke bare - men også". Jvfr. tysk, nicht nur - sondern auch.

Jeg kommer ikke på mer i farten, men hvis jeg finner arket jeg skrev, lover jeg å komme sterkt tilbake, hehe.

PS. jaffal, vaffal, trossalt - i alle fall, i hvert fall, tross alt.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antigartner

Jeg får helt fnatt av de som ikke kan forskjellen på et og ett, altså artikkelen og tallordet.

"Jeg ønsker dere alle ett riktig godt nyttår" (ønsker de oss ikke mer enn ett godt år?),

"Vi skal bygge oss ett nytt hus" (åh, ikke flere?), og

"Du må stryke duken med ett varmt strykejern" (får jeg ikke lov til å bruke to?) er eksempler tatt fra hodet, men som er helt betegnende for hva en møter på i forskjellige sammenhenger.

Andre feil som forekommer ganske ofte er

-lepomade (ikke uvanlig på Velvære, klær og kosmetikk. Det heter leppepomade.)

-lamme eller ilamme (dette kommer sikkert fra dialektbruk, og etter hva jeg etterhvert har forstått betyr det sammen med, eller i lag med)

Endret av antigartner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg iler til hjelp, hvis jeg bare får til å forklare. Det er mye lettere på mac enn på windowsPC. Oppe ved til venstre for backspacetasten har du en tast med to apostrofer. For å få é er det bare å trykke på den nevnte tasten og så direkte på e etterpå. Skal du ha apostrofen andre veien, som i è, er det bare å trykke shift+"apostroftasten" og deretter e.

Ble det forståelig?

Edit: hvor ble det av punktum og stor forbokstav i setningen min?

I høyest grad forståelig, tusen takk! Det var faktisk så enkelt at jeg ikke anså det som en mulighet en gang (Var sikker på at det måtte til en vrien tastekombinasjon). Man må bare elske Mac og dens geniale løsninger!

Jeg kom på en til: imorgen, ikveld, idag, osv. Det skrives i morgen, i dag, i kveld.

Det er jo ikke det minste logisk å skrive det slik! Likevel skriver 90% det i statusfeltet på Facebook, og også her på KG. Var nesten så jeg holdt på å kommentere det hos en perifer bekjent i går (at hun hadde skrevet det riktig!), men tok meg i det. Det ville kanskje vært merkelig siden vi ikke har sett hverandre på sikkert syv år :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt fnatt av de som ikke kan forskjellen på et og ett, altså artikkelen og tallordet.

Ja! Det virker som om denne feilen blir mer og mer populær, hvis man kan si det. Det er veldig mange her på KG som konsekvent skriver "ett". Hvis man er usikker på hva som er riktig, så er det bedre å holde seg til "et" da det er dette som vil være riktig i de fleste tilfeller.

Her er en annen KG-klassiker: posetivt

Og en jeg har påpekt i en egen tråd tidligere, og som de fleste faktisk forsvarte: mensensmerter. :frustrert:

(Hmm...skal det forresten være stor bokstav etter kolon?)

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes igrunn det er litt befriende å slippe å frykte rettskrivnings-represalier her på KG, ofte blir det bare hersketeknikk og -til en viss grad- brifing. Min store synd er bindestreken :biggrin:

Det må være greit med noen språklige friheter synes jeg da, Ibsen hadde også sine finurligheter.

En av dere påpeker at STORE BOKSTAVER ikke er nødvendig, men når ble fet skrift mer riktig? Ikke på skrivemaskiner iallefall. Er ikke fet skrift like tacky og tabloid som smileys :yvonne: De fleste virker som de aksepterer dem, men rent språklig er det jo katastrofe.

Ett-feil er nevnt og jeg signerer med glede!

Spørreord-feil synes jeg er greit, fram til man begynner på førskolen.

Jeg kom på en til: imorgen, ikveld, idag, osv. Det skrives i morgen, i dag, i kveld.

imorgen, og ikveld, idag er faktisk tillatt. Så ulogisk det enn måtte være.

Mange friheter har vi tross alt i norsk språk. Men for all del, vi må si ifra, orddelingsfeilene begynner jo faktisk å forsvinne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes igrunn det er litt befriende å slippe å frykte rettskrivnings-represalier her på KG, ofte blir det bare hersketeknikk og -til en viss grad- brifing. Min store synd er bindestreken :biggrin:

Det må være greit med noen språklige friheter synes jeg da, Ibsen hadde også sine finurligheter.

En av dere påpeker at STORE BOKSTAVER ikke er nødvendig, men når ble fet skrift mer riktig? Ikke på skrivemaskiner iallefall. Er ikke fet skrift like tacky og tabloid som smileys :yvonne: De fleste virker som de aksepterer dem, men rent språklig er det jo katastrofe.

Ett-feil er nevnt og jeg signerer med glede!

Spørreord-feil synes jeg er greit, fram til man begynner på førskolen.

imorgen, og ikveld, idag er faktisk tillatt. Så ulogisk det enn måtte være.

Mange friheter har vi tross alt i norsk språk. Men for all del, vi må si ifra, orddelingsfeilene begynner jo faktisk å forsvinne!

Nettopp fordi jeg ikke vil spamme tråder med rettskrivningstips at jeg laget denne tråden.

Det er forskjell på finurligheter, slurv og manglende lærevilje.

Det er vel ingen som skriver på skrivemskin ker på KG (eller i det hele tatt lenger), og ja, fet skrift er langt mer "høflig" og typografisk korrekt enn store bokstaver. Du vil ikke finne ord uthevet med store bokstaver midt i en setning i en bok eller avis. Jeg er heller ikke enig i det du sier om smileys.

Imorgen, ikveld etc. står ikke i ordboken lenger, det er mulig det var riktig før, men nå er det slettet fra bokmålsordboken, og da mener jeg det er på tide å slette det fra eget skriftspråk også. :)

Endret av Fat Sally Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha:D

Kjempebra tråd!

Endelig noen som sier høyt det jeg tenker.

De beste jeg har er:

interresangt

kansje

tolmodig

domt

er det så gått som de sier?

hahaha:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Hmm...skal det forresten være stor bokstav etter kolon?)

Når det kommer en fullstendig setning etter kolonet, skal det brukes stor forbokstav. Du gjorde dermed helt rett da du brukte liten. :)

Jeg har en drøm: å erobre Vennesla!

Jeg har en drøm: Jeg vil erobre Vennesla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg irriterer meg mest over er manglende bruk av henne, dem, ham og lignende:

- Jeg sa det til de

- Jeg vil ikke snakke med de

- Jeg liker hun ikke

- Jeg har kranglet med han

Og folk som ikke vet forskjellen på ovenfor og overfor:

- Hun er så frekk ovenfor meg

- Hvordan skal jeg oppføre meg ovenfor de? (to flotte feil i ett)

Jeg må virkelig beherske meg for å ikke rette på feil i forumet her av og til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må si at jeg klarer ikke å lese noe som helst dette mennesket produserer av innlegg. Muligens har han dysleksi eller ikke er etnisk norsk eller noe, men for meg virker det bare som han driter i alt som heter rettskriving. O istedenfor Ø i mange ord, selv om jeg har sett innleggene hans med Ø før,så det er tydelig at han har det på tastaturet sitt. A for Å, ikke en eneste dobbeltkonsonant, massevis av komma, men ingen punktum. Det virker som om han klarer seg fint med setningsoppbyggelse, så en skulle jo tro at han klarer å lære seg norsk rettskriving også. Desverre Tule, du virker som en intelligent person, men med mindre du lærer deg å skrive skikkelig så klarer jeg ikke å lese innleggene dine...

Hmmm...jeg skal ikke paastaa (jeg ER forresten paa en PC uten norske bokstaver ;)) at jeg har masse inngaaende kjennskap til det, men dette innlegget oppfattet jeg faktisk som dyslektisk. Litt, ihvertfall. Er litt usikker paa hvorfor jeg oppfatter det sann, mulig det er fordi mange av ordene er skrevet slik de hoeres ut, eller paa en "logisk" maate.

Kanskje jeg tar feil? Er det noen her som kan mer om saant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høyest grad forståelig, tusen takk! Det var faktisk så enkelt at jeg ikke anså det som en mulighet en gang (Var sikker på at det måtte til en vrien tastekombinasjon). Man må bare elske Mac og dens geniale løsninger!

Jeg kom på en til: imorgen, ikveld, idag, osv. Det skrives i morgen, i dag, i kveld.

Det er jo ikke det minste logisk å skrive det slik! Likevel skriver 90% det i statusfeltet på Facebook, og også her på KG. Var nesten så jeg holdt på å kommentere det hos en perifer bekjent i går (at hun hadde skrevet det riktig!), men tok meg i det. Det ville kanskje vært merkelig siden vi ikke har sett hverandre på sikkert syv år :ler:

Der synder jeg utrolig ofte, selv om jeg er den rettskrivingsfreaken. :sjenert:

Det som irriterer meg aller mest er den j*** apostrofen som folk skal ha: Anne's Kafé, Belle's Butikk. Øynene mine blør hver gang jeg ser noe slikt.

Jeg slenger meg også på den feilen med et/ett, og/å og får/for. Jeg kjenner at det koker inni meg når jeg leser noe slikt. :kjefte:

Endret av ^^Belle^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...