Gå til innhold

Minnimusepuse's dagbok


Minnimusepus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei igjen og så koselig å se å mange som har vært innom med gratulasjoner, tusen takk for det :goodbye::klemmer:

Da var vi endelig hjemme fra sykehuset etter noen lange dager. Kunne egentlig dratt hjem på dag 2, men siden lillegutt har gulsot så måtte vi være 2 netter lengre, to laaange netter :)

Fødselen

Jeg hadde hatt småmurringer hele lørdagen og blødde ganske friskt før vi dro på stranda. Kjente det litt innimellom, men tenkte ikke sånn på det, eneste jeg visste var at det var en annen vondt enn det jeg har hatt før.

På kvelden i 20.30 tiden sa det pang, og riene tok seg ganske fort opp, så vi satte oss i bilen ca 21.30, da var det 4-5 min mellom riene og de varte i ca 1 minutt.

Ankom føden kl 22.30, ble sjekket og hadde 3 cm åpning. Yes tenkte jeg, da slipper vi å bli sendt hjem igjen, vi har jo 45 min kjørevei. Jordmora vi ble tildelt var dansk og svært vanskelig å forstå. Hun gav meg klyx og ut kom det ganske kjapt. Jeg spurte om føestuen med rosa forreng var ledig, så hun gikk for å se og ordne i stand til oss (den rosa fødestuen var litt mer livlig enn de andre, derfor hadde jeg dette som klart 1.valg)

Det tok lang tid før hun kom inn på sjekkromet å henta oss, faktisk så masse som 1 time. Der satt vi å venta på at hun skulle komme tilbake og visste liksom ikke hva vi skulle ta oss til. Da hun kom for å hente oss, tok hun oss med til den tristeste fødestua av dem alle, husker jeg sa til mannen min da vi var på omvising at "denne vil jeg ikke ha"

Vel inne på rommet ble jeg koblet til den registreringsmaskinen for hjertelyd og spark, så gikk hun ut igjen. Det endte jo med at det var mannen min som måtte sitte å holde denne måleren for hjerteslagene kom og gikk etter hvert som den doppleren flytta seg. Det ble ikke spesielt gode målinger, men det virka ikke som om det var så nøye!

Da klokka var 01.00 kom hun inn igjen, da hadde hun ikke vært der på nesten 2 timer (jeg må bare understreke at vi absolutt ikke likte jordmora vi fikk) Jeg bad henne sjekke åpninga mi og da var den på 5 cm, tenkte da at dette kanskje kom til å gå veldig kjapt.

Hun ble aldri noe inne på rommet annet enn da hun skulle sjekke åpning, ikke engang da mannen min måtte flytte bilen ved 5 cm ble hun på rommet.

Kan legge til at jeg ikke før dette fikk spørsmål om jeg ville ha noe smertelindring. Som 1.gangs fødene er det ikke noe jeg tenkte på å spørre om når jegkom dit, så jeg synes det var dårlig at hun som profesjonell ventet så lenge med å spørre. Menmen, riene var ikke såå vonde enda.

Klokka 03.00 mener jeg det var, hadde jeg 7 cm åpning og riene begynteå bli ganske så vondt, men lystgassen gjorde sin nytte, iallefall til et visst punkt.

Må innrømme at jeg fra dette tidspunktetikke har fått med meg så masse bortsett fra en elendig jordmor og helvetes vondt (unnskyld uttryket)

Klokka var iallefall 05.00 da jeg hadde 8 cm åpning og jeg fikk beskjed om å legge meg ned fordi hjertelyden til L var så høy, den var oppe i 190 på det meste og nede i 80 på det minste. Etter dette var det et mare med usikker hjertelyd og snakk om hastekeisersnitt.

Jeg spurte om det ikke var mulig med epidural, men detvar for sent, jeg kunne få ei stikkpille. Hun ene jordmora (den hyggelige) spurte "heksa" om hun skulle gi meg dette.

- Jea, det går vel ann, sier hun på dansk

- Dette er din fødsel, sier hun andre jordmora til henne, så det er du som bestemmer.

- Jea, vi kan vel sikkert gjøre det!

Fra klokka 05.00 var det to jordmødre, en lege og en barnepleier inne på rommet stort sett hele tiden pga hjertelyden, legen mente navlesnoren hadde surret seg rundt halsen hans, men det avkreftet de etter litt.

Jeg fikk nå ei pille opp i baken rundt klokka 06.00, men da bestemte de seg for å sette meg på drypp pga at riene hadde dabbet av, så det ble jo ikke noe mindre vondt akkurat. Riene som kom den siste timen var helt forferdelige og jeg følte hele tiden jeg måtte presse.

Merker dette ble langt å skrive, så jeg fatter meg i korthet på det siste, det kan rett og slett ikke beskrives, det må oppleves, hehe.

Han ble tatt med sugekopp til slutt og var ute på 3 pressrier, så akkurat når det skulle "avsluttes" gikk det fort.

Jeg er evig takknemlig for den siste jordmora som kom inn kl 05.00 sammen med legen, for det var faktisk de to sammen med mannen som hjalp meg hele veien, hun andre satt bare i enden av sengekanten å så på når de tok han ut og gikk uten å fylle ut noen om helst papirer.

Jeg sitter her med verdens flotteste lille prins og føler en lykke som ikke kan beskrives, det er helt herlig å være mamma og pappa. Nå ligger han på brystet til pappaen å koser seg før vi skal legge oss, men først litt pupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kjekt at du la ut fødselshistorien din. Jeg kjenner at jeg gruer meg litt nå, men på samme tid så gleder jeg meg til det er overstått også. Du stjal jo til og med termindatoen min :fnise:

Hvor stor var den lille prinsen da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Ja, siden ikke din ville komme, kunne jeg liksågodt bare ploppe ut min, det var jo på tide. Han var 3170 og 50 lang og det holdt mer enn nok med tanke på fødselen. Men vettu, du har ikke tid til å grue deg, bare få nok søvn og sørg for alltidå være uthvilt, det er den beste måten å forberede seg på :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Ja, siden ikke din ville komme, kunne jeg liksågodt bare ploppe ut min, det var jo på tide. Han var 3170 og 50 lang og det holdt mer enn nok med tanke på fødselen. Men vettu, du har ikke tid til å grue deg, bare få nok søvn og sørg for alltidå være uthvilt, det er den beste måten å forberede seg på :)

Hehe :) Takk for tips! Prøver å ikke tenke så mye på det, men disse dagene går så seint at jeg får jo tid til å tenke og bekymre meg over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du ville dele fødselshistorien din!

Jeg leser med skrekkblandet fryd. Jeg vil gjerne at det skal starte, men gleder meg egentlig bare til det er over :ler:

Endret av Aricept
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du ville dele fødselshistorien din!

Jeg leser med skrekkblandet fryd. Jeg vil gjerne at det skal starte, men gleder meg egentlig bare til det er over :ler:

Hehe, ja det er vel det en må tenke på gjennom hele fødselen. Når man ligger det med smertene glemte jeg egentlig å tenke på det så den siste jordmora stod hele tiden å minte meg på hvorfor jeg lå der,vi skulle ha baby. :fnise:

Tror det er lettere å tenke på hvor jævlig en har det selv akkurat da, men det er såå verdt det, bare gled deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noe navn på vidunderet da?? :)

Sendte en pm til deg med navnet, vil ikke legge det ut her i dagboka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åhh, man merker det godt på kveldene nå at man er sliten altså :)

I dag har vi vært på sykehuset for gulsot prøve, den hadde gått enda mer og lillegutt har gått yttligere 80 gram opp i vekt, så nå trengte vi ikke komme tilbake, med mindre han blir slappere.

Ellers har vi hatt et lite besøk, de var vel bare 40 min og det var igrunn veldig deilig. Når vi har besøk i flere timer blir jeg veldig sliten og helt fjern. Da kan jeg bare sitte å stirre rundt uten egentlig å få med meg hva noen sier, hehe.

I morgen skal vi hente en lekegrind, skal bli deilig å ha et sted utenom vogna å legge lillegutt. Synes det er skummelt nå når han er så liten å legge han i senga på soverommet når vi er i stua. Liker å ha et øye til at han puster :)

Ellers får vi besøk i morgen også og tirsdag. At de ikke kan vente bittegrann med å mase sånn, en blir sliten av det. Koselig at folk bryr seg altså, for all del. Men vi trenger litt tid sammen som familie vi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers får vi besøk i morgen også og tirsdag. At de ikke kan vente bittegrann med å mase sånn, en blir sliten av det. Koselig at folk bryr seg altså, for all del. Men vi trenger litt tid sammen som familie vi også.

Huff, her har de allerede begynt å mase om hvem som kan få komme på besøk på sykehuset. Jeg har jo ingen fjerneste aning om det, for jeg vet jo ikke hvordan jeg kommer til å være etter fødselen. Og av så mange som sier de vil komme på sykehuset, så lurer jeg virkelig på hvor mange som kommer til å "trø" ned dørene her hjemme når vi er kommet hjem. Gruer meg til det, for jeg er ikke så veldig flink til å si ifra selv. Får nesten legge det ansvaret over til samboer :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er så herlig å lese her altså! :strix:

Høres ut som dere har det fantastisk sammen, hele familien :hjerte:

Ja, vi storkoser oss som familie. I natt har jeg fått til amminga også, hjalp å gå litt uten bh i går å bare la det renne :) For melk er det ikke mangel på iallefall :fnise:

Huff, her har de allerede begynt å mase om hvem som kan få komme på besøk på sykehuset. Jeg har jo ingen fjerneste aning om det, for jeg vet jo ikke hvordan jeg kommer til å være etter fødselen. Og av så mange som sier de vil komme på sykehuset, så lurer jeg virkelig på hvor mange som kommer til å "trø" ned dørene her hjemme når vi er kommet hjem. Gruer meg til det, for jeg er ikke så veldig flink til å si ifra selv. Får nesten legge det ansvaret over til samboer :fnise:

Ja, pass på at dere (du) ikke sliter deg ut, jeg ble litt utafor på kveldene jeg fordi jeg var så sliten. Og for all del, vær flink til å sove når du kan, gjerne når babyen sover. Man lærer det bare etter de første dagene, hehe.

Føler meg nesten som jeg har vært mamma i flere år vettu, det har liksom komt så naturlig :)

Så fint og lese at du koser deg som mamma :)

PM med navn? :pls:

Ja, det er ubeskrivelig deilig :rødme:

Skal sende pm litt senere, nå kommer besøket :)

:jepp:

Jupps, kommer på pm etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte nesten innom her med en hilsen, siden du har tatt deg tid i din travle hverdag å stikke innom i boka mi :rødme:

:hoppe: Masse gratulerer med den lille !! :hoppe:

Synes godt du kan gi beskjed hvis du er sliten slik at besøket gjerne kan komme en annen dag .. Kanske mannen din kan ta en tlf og gi beskjed ? Denne tiden skal dere kose dere og være familie :) Klart det er kjekt med besøk også, men alt til sin tid liksom...

:klem:

Endret av ^^Sunny^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...