Kraistin Skrevet 5. januar 2009 #121 Skrevet 5. januar 2009 Så hvordan startet dette. Israel ble opprettet i 1948, og så...? Angrep Palestina det eksisterende Israel, eller okkuperte Israel tilleggsområder først? Israel fortsatte å utvide over palestinske områder, og de fikk inn flere og flere innbyggere fra bl.a Russland, og dermet ble behovet for plass større. Nå har jeg ikke alle fakter i hodet, så jeg skal prøve å memorere så godt jeg kan. Rundt 700 000 palestinere ble drevet på flukt, og flere palestinske byer "fins ikke" lenger. De er fjernet fra kartet. Mener også at det var i 1969 Vestbredden og Gaza-stripen ble okkupert?
Gjest nobilian Skrevet 5. januar 2009 #122 Skrevet 5. januar 2009 Men vil Palestina godta grensene fra 1948? *** Det er det uenighet om mellom palestinene også. Fatah er den av de større grupperingene som mest sannsynlig ville kunne godta den gamle delingen, de anerkjenner ihvertfall Israel som stat.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #123 Skrevet 5. januar 2009 OBS. Pro-Israelsk nettside. Israel mener palestinerne ikke har noen rett til å vende tilbake Gjelder ikke det samme for Israelere?
Gjest nobilian Skrevet 5. januar 2009 #124 Skrevet 5. januar 2009 (endret) Israel fortsatte å utvide over palestinske områder, og de fikk inn flere og flere innbyggere fra bl.a Russland, og dermet ble behovet for plass større. Nå har jeg ikke alle fakter i hodet, så jeg skal prøve å memorere så godt jeg kan. Rundt 700 000 palestinere ble drevet på flukt, og flere palestinske byer "fins ikke" lenger. De er fjernet fra kartet. Mener også at det var i 1969 Vestbredden og Gaza-stripen ble okkupert? *** Dette stemmer ikke. Den 14. mai 1948 erklærte staten Israel sin uavhengighet, denne ble godkjent (ratifisert) av et flertall FN-land. Påfølgende dag angrep fem arabiske nabostater med utslettelse av jødestaten som mål. De arabiske styrkene var tallmessig overlegne de israelske. Under denne krigen begikk begge sider grusomheter, og omkring 800 000 palestinere flyktet fra sine hjem (mange teorier finnes om omstendighetene rundt dette). Jøder strømmet til Israel fra hele verden for å hjelpe, og i 1949 fikk FN partene med på våpenhvile. I praksis var araberne beseiret. Problemet med palestinaflyktningene ble forverret ved at ingen av de slåtte araberstatene ønsket å ta imot dem. Seksdagerskrigen i 1967 førte til okkupasjonen av bl.a Vestbredden og Gaza. Israel gikk til krig mot Egypt, Syria og Jordan (samtlige tre angrep også i -48) etter at disse stilte opp troppene sine på grensen til Israel, utviste FN-observatører og blokkerte adgangen til Rødehavet. Israel mente seg berettiget til å starte krig for å komme de andre i forkjøpet. De nevnte områdene ble okkupert for å skaffe strategiske fordeler og forhindre ytterligere angrep. Vestbredden var forøvrig på dette tidspunktet tilhørende Jordan, de okkperte området under krigen i -48. Endret 6. januar 2009 av nobilian
KR-øst Skrevet 5. januar 2009 #125 Skrevet 5. januar 2009 Nyhetsoppdatering: Fersk EU-talsmann gjorde Gaza-tabbe Dette bør være et bevis for at sannheten bør ikke fram, om den ikke er opplest og vedtatt av pampene i EU.
KR-øst Skrevet 5. januar 2009 #126 Skrevet 5. januar 2009 Faktaopplysninger er nøytralt. Hvem som gjorde hva og når er faktaopplysinger som er riktige uavhengig av hvilken side man står på. I denne konflikten får vi stadig såkalte faktaopplysninger som er ren løgn. I et innlegg herinne ble det opplyst at det var 900 drepte barn i Gaza. Alltså mange fler enn totalt drepte. Nei, les alt og vurder opplysningene mot hverandre. En direkte løgn er lett å oppdage.
Brunhilde Skrevet 5. januar 2009 #127 Skrevet 5. januar 2009 I denne konflikten får vi stadig såkalte faktaopplysninger som er ren løgn. I et innlegg herinne ble det opplyst at det var 900 drepte barn i Gaza. Alltså mange fler enn totalt drepte. Nei, les alt og vurder opplysningene mot hverandre. En direkte løgn er lett å oppdage. Ja, det har du rett i, og at gud er god er den største løgnen av alle. Jeg opplever at du, for eksempel, hevder ting i denne konflikten som er helt hårreisende, men så lenge du bruker bibelen som din viktigste historiebok er vel ikke annet å forvente. 75 barn er drept i Gaza, det er 75 for mange.
KR-øst Skrevet 5. januar 2009 #128 Skrevet 5. januar 2009 Du har rett i at det er vanskelig, sannsynligvis umulig, å finne en objektiv side som beskriver alle fakta. Når vi leser de sidene som er tilgjengelig må vi også huske at Israel satte igang en enorm internet kampanje for noen år siden hvor Israelske studenter ble satt til å skrive innlegg og lage websider som talte Israels sak. Noen var krystallklare på hvem de støttet. Andre var mindre krystall klare fordi de ønsket å beholde de leserene som var skeptisk til Israels handlinger for på den måten å overbevise dem etter hvert. Det jeg forsøker å si er at du vil finne MYE informasjon om konflikten laget for å ivareta Israels interesser. Av økonomiske og kompetansemessige årsaker har Palestinerene bare en promille av de mulighetene som Israel har og av den grunn kan du få et skjevt inntrykk av situasjonen (begge parter har sansynligvis omskrevet fakta for å ivareta egne interesser). Ta derfor hensyn til den kampanjen Israel har hatt og de amerikanske holdningene når du leser div "informasjon". Det Far til 2 forsøker å fortelle deg, er at alle norske medier, aviser og diverse TV-kanaler, i likhet med alle utenlandske sådanne, de serverer stoff til oss for å ivareta Israels interesser. Dermed får vi ikke vite hva "palestinerne" mener og vil i denne konflikten, for de har ikke ressurser til dette, som koster dem så mye. De har kun nok til å produsere raketter som de serverer Israel. Se selv, og se hvor troverdig informasjon du får her på KG.
Far til 2 Skrevet 5. januar 2009 #129 Skrevet 5. januar 2009 Det Far til 2 forsøker å fortelle deg, er at alle norske medier, aviser og diverse TV-kanaler, i likhet med alle utenlandske sådanne, de serverer stoff til oss for å ivareta Israels interesser. Dermed får vi ikke vite hva "palestinerne" mener og vil i denne konflikten, for de har ikke ressurser til dette, som koster dem så mye. De har kun nok til å produsere raketter som de serverer Israel. Se selv, og se hvor troverdig informasjon du får her på KG. Det er ikke min oppgave å få folk til å resonere fornuftig. Noen er kansje ikke interesert eller de har ikke evner til det. Men jeg kan ikke påstå at det er noe galt med din inteligens, så da vil jeg påsta at det er noe galt med din vilje.
Gjest nobilian Skrevet 6. januar 2009 #131 Skrevet 6. januar 2009 Det var nettopp derfor jeg spurte deg, som åpenbart har de historiske faktakunnskapene på plass, om du ikke kunne fortelle meg hva araberstatenes 1948-angrep på Israel har å gjøre med hvorvidt palestinerne i dagens Gaza kan klandres for krigen. Jeg innrømmer at jeg ikke forstår dette, og det kan da ikke koste deg så altfor mye å utlegge det for meg, om du da ikke bare er en viktigper og en av disse posørene som klandrer andre for "historieløshet" i debatter, samtidig som de selv ingenting vet? *** Etter å ha lest mine egne innlegg mer nøye - ikke noe sted har jeg sagt at angrepet i 48 har noe å si for hvorvidt dagens palestinere kan klandres for krigen. Skal du ha svar på det, får du spørre noen andre. At du senere hevder at dette var et tema jeg introduserte, får stå for dine leseferdigheters regning.
Far til 2 Skrevet 6. januar 2009 #132 Skrevet 6. januar 2009 Det Far til 2 forsøker å fortelle deg, er at alle norske medier, aviser og diverse TV-kanaler, i likhet med alle utenlandske sådanne, de serverer stoff til oss for å ivareta Israels interesser. Dermed får vi ikke vite hva "palestinerne" mener og vil i denne konflikten, for de har ikke ressurser til dette, som koster dem så mye. De har kun nok til å produsere raketter som de serverer Israel. Se selv, og se hvor troverdig informasjon du får her på KG. Tull. Jeg forsøkte å fortelle om den enorme mengden med propaganda som nå spyttes ut fra Israel, og hvor de bruker studenter og andre frivillige til å fremme Israels syn på krigen. Israel kjører en propaganda krig i tillegg til krigen på Gaza. Dette gjøres bl.a. ved at enkelte viser "litt sympati" eller forståelse for palestinerene slik at deres budskap blir spiselig i disse tider. Deretter strammer de strikken og overlesser en med "informasjon" som tilsier at Israel er helt uskyldig i den krigen de fører mot Palestinerene, en slags psykologisk manipulasjon av de som leser innleggene.
Tabris Skrevet 6. januar 2009 #133 Skrevet 6. januar 2009 Hva med propaganda fra Palestinas side, Far til 2? Jeg blir litt skeptisk når man blir gjort obs på propaganda fra den ene kanten, må jeg innrømme.
Far til 2 Skrevet 6. januar 2009 #134 Skrevet 6. januar 2009 Hva med propaganda fra Palestinas side, Far til 2? Jeg blir litt skeptisk når man blir gjort obs på propaganda fra den ene kanten, må jeg innrømme. Problemet er at Palestinerene ikke har mulighet til å tale sin egen sak på den måten som Israelere og deres tilhengere gjør. Palestinerene har hverken økonomi, kompetanse eller infrastruktur/kommunikasjonsløsninger som gir dem den samme muligheten. Den reaksjonen en nå ser skjer mot den Israelske krigføringen er basert på reaksjoner som skjer i vesten, også kallt empati ovenfor det Palestinske folket. I Gaza er det David mot Goliat, for å bruke et kristent begrep. Det samme gjelder propagandaen som brukes. Israel har satt igang et ENORMT apparat over hele verden for å få aksept for at drapene som nå skjer er nødvendig. Det er deres eneste måte å manipulere opinionen som ser hva som skjer, men som pga propagandaen er usikre på om det som skjer er sant. Jeg er åpenlyst en motstander av Israels krigføring. Altfor mange forsøker å skjule sin egen holdning ved enten å be om informasjon eller å forsøke å virke objektiv. Dette er en farlig form for manipulasjon av andre, og gjør det utvilsomt vanskeligere å tilegne seg objektiv informasjon.
Gjest Mannamana Skrevet 7. juli 2010 #135 Skrevet 7. juli 2010 http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/Spytt-pa-Israelske-Varer/129433370427882?ref=ts - Spytt på israelske varer i frukt- og grønt-disken.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2010 #136 Skrevet 8. juli 2010 http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/Spytt-pa-Israelske-Varer/129433370427882?ref=ts - Spytt på israelske varer i frukt- og grønt-disken. Bare det å oppfordre til det er vel nok til at folk flest unngår frukt og grønnsaker fra Israel om de får greie på at det foregår en slik oppfordring. Kansje potensiele kunder begynner å undersøke hvor varene kommer fra også.
Katana Skrevet 8. juli 2010 #137 Skrevet 8. juli 2010 http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/Spytt-pa-Israelske-Varer/129433370427882?ref=ts - Spytt på israelske varer i frukt- og grønt-disken. Sånne kommentarer sier i grunnen ganske mye om deg og den gjengen du sympatiserer med.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juli 2010 #138 Skrevet 8. juli 2010 Jeg går på fairtrade og kjøper palestinsk olivenolje. Den er veldig god. Jeg er spent på hvor lenge vi kan få palestinske oliveprodukter før Israel hugger ned alle de palestinske olivenlundene eller sperrer tilgangen palestinske bønder har på sin egen jord! Jeg er ikke antisemitt, jeg respekterer jødene og deres tro og religion, men jeg er kritisk til staten Israel.
KR-øst Skrevet 8. juli 2010 #139 Skrevet 8. juli 2010 Men vil Palestina godta grensene fra 1948? Hvem er Palestina?
KR-øst Skrevet 8. juli 2010 #140 Skrevet 8. juli 2010 Problemet er at Palestinerene ikke har mulighet til å tale sin egen sak på den måten som Israelere og deres tilhengere gjør. Palestinerene har hverken økonomi, kompetanse eller infrastruktur/kommunikasjonsløsninger som gir dem den samme muligheten. Den reaksjonen en nå ser skjer mot den Israelske krigføringen er basert på reaksjoner som skjer i vesten, også kallt empati ovenfor det Palestinske folket. I Gaza er det David mot Goliat, for å bruke et kristent begrep. Det samme gjelder propagandaen som brukes. Israel har satt igang et ENORMT apparat over hele verden for å få aksept for at drapene som nå skjer er nødvendig. Det er deres eneste måte å manipulere opinionen som ser hva som skjer, men som pga propagandaen er usikre på om det som skjer er sant. Jeg er åpenlyst en motstander av Israels krigføring. Altfor mange forsøker å skjule sin egen holdning ved enten å be om informasjon eller å forsøke å virke objektiv. Dette er en farlig form for manipulasjon av andre, og gjør det utvilsomt vanskeligere å tilegne seg objektiv informasjon. Så du påstår at det er Israel som lager alle propagandafilmene som tilsynelatende viser hvor ille alle israelere er? Hvor mange tror du biter på den?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå