Gå til innhold

Boikott av Israelske varer?


Gjest pastablasta

Anbefalte innlegg

Gjest pastablasta

Dette temaet har vært oppe før, men blir nok aktualisert etter de nylige hendelsene nede i midtøsten.

Det jeg lurer på er eksakt hvilke varer som er aktuelle å boikotte? Har hørt om appelsiner, men hva mer?

Noen som har en link til en detaljert liste?

Hva med amerikanske varer, bør man boikotte disse også? Igjen, hvilke varer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke det i stor grad palestinere som jobber på frukt og grønnsaktsplantasjene?

Det stemmer.

Slike utspill som trådstarter kommer med vitner om hvor mye uvitenhet det er om denne konflikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bokott vil sansynligvis begrense seg til Europa og delvis Asia ettersom Obamas stabssjef er en ivrig tilhenger av Israelske likvidasjoner av Palestinere. Stabsjefen (Rahm) har selv deltatt som frivillig i krigen Israel førte mot Libanon i 1991.

likevel vil jeg påstå at en boikott vil være et viktig bidrag selv om mange bedrifter fortsatt vil benytte Israel som underleverandør på mange varer. Men gradvis vil kansje regejeringer rundt om i landet kreve den samme boikotten som det sivile innfører, og Israel vil utvilsomt bli rammet.

det som skjer er at Israel selv innfører en antisemitisme ved å drepe Palestinere på den måten de gjør. Og de vil sikkert rope om Nazisme, etc, etterhvert som folk flest nekter å ha kontakt med Israelere og i værste fall går til amgrep på dem. Men det er altså den Israelske regjeringen og holdningen hos en del ekstremister (inkl Manuel Rahm som er stabssjef for Obama) som er årsaken til at stadig fler tar avstand mot den politikken som føres av Israel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pastablasta
Det stemmer.

Slike utspill som trådstarter kommer med vitner om hvor mye uvitenhet det er om denne konflikten.

;)

Hvis du leser litt på den gruppa her, finner du ut at jeg ikke akkurat er på palestinernes side..

Men ok, lista jeg fikk var grei den. Men mest mat jeg ikke kjøper likevel. Jaffa-appelsiner kommer jeg til å hamstre, dog.

Lurer på om boikottfolka vet om dette:

"Israel's chief exports to the U.S. include cut diamonds, jewelry, integrated circuits, printing machinery, and telecommunications equipment."

Hvor mange bits and bytes av det dere skriver går gjennom integrerte kretser, og gateways/rutere/switcher produsert i Israel akkurat nå?

Mener cisco har en god del Israelsk innmat. Cisco er en defacto standard i nettverks-sammenheng i det profesjonelle markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du iverksetter en boikott av Israel, så regner jeg med at du også har en mening om at Hamas har brutt våpenhvile-avtalen? Det har ikke Israel gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er eksakt hvilke varer som er aktuelle å boikotte? Har hørt om appelsiner, men hva mer?

De fleste om ikke alle pc'er som selges i Norge inneholder komponenter produserte i Israel.

Blir kanskje liten aktivitet på forumet i tiden fremover. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hei_*
De fleste om ikke alle pc'er som selges i Norge inneholder komponenter produserte i Israel.

Blir kanskje liten aktivitet på forumet i tiden fremover. :fnise:

Hva slags komponenter er det, spesifikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags komponenter er det, spesifikt?

Intel og delevis Nvidia brikkesett, motstander og mindre komponenter som brukes på grafikkkort og hovedkort, + sokler for bios-batteri.

I følge en kyndig person hos NTH som jeg mailet sist det var snakk om å boikotte Israelske produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mobile utgaven av Core 2 Duo er utviklet av Intels avdeling i Haifa, sammen med Centrino-plattformen. I tillegg er samme avdeling opphavet til MMX-instruksjonssettet som har vært i alle x86-prosessorer siden 90-tallet (og dermed alle pcer/Apple du får kjøpt i dag).

IBM laget prosessoren til Xbox 360 i Israel, samt minnekontrolleren til Playstation 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Intel og delevis Nvidia brikkesett, motstander og mindre komponenter som brukes på grafikkkort og hovedkort, + sokler for bios-batteri.

I følge en kyndig person hos NTH som jeg mailet sist det var snakk om å boikotte Israelske produkter.

Det er nok riktig at det produseres deler i Israel. Men dette er underleverandører eller fabrikker satt opp av utenlandske bedrifter og kan derfor flyttes om eierene ønsker det.

Nå er det vel også slik at en del bedriftseiere i andre land sympatiserer med Israel, og det vil dermed medføre ganske så omfattende og urelistiske tiltak. Men en begynnelse kunne være at Norges regjering trakk ut sine investeringer i de Isrealske fabrikkene som produserer for vesten. Det vil være et signal som flere europeiske land vil legge merke til og i enkelte tilfeller følge med sin form for boikott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein evt norsk boikott av israelske varer blir som ein dråpe i havet...vi er ikkje så mange av oss. Dessutan er det mange av oss som elskar israelske varer!!! Mykje god kvalitets varer, det! :dagens-rose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein evt norsk boikott av israelske varer blir som ein dråpe i havet...vi er ikkje så mange av oss. Dessutan er det mange av oss som elskar israelske varer!!! Mykje god kvalitets varer, det! :dagens-rose:

En norsk boikott vil føre til oppmerksomhet i utlandet og gradvis kan snøballen rulle. At det finnes enkelte religiøse ekstremister her i landet som fortsatt støtter Israel betyr bare at de må bestille disse varene fra andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest nobilian
En norsk boikott vil føre til oppmerksomhet i utlandet og gradvis kan snøballen rulle. At det finnes enkelte religiøse ekstremister her i landet som fortsatt støtter Israel betyr bare at de må bestille disse varene fra andre land.

***

Jeg tror norsk boikott av Israel verken er realistisk eller riktig vei å gå. Israel har vist gang på gang at de ikke kan tvinges. De sitter på ressurser og teknologi som gjør at noen nasjoner alltid vil handle med dem, uansett hva Norge velger å gjøre. OM Norge skulle boikotte, tror jeg vi en gang for alle gjør oss uspiselige for Israel, og vi oppgir all videre påvirkningskraft. Faktisk tror jeg vi allerede langt på vei er uspiselige for dem.

Endret av nobilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

...OM Norge skulle boikotte, tror jeg vi en gang for alle gjør oss uspiselige for Israel, og vi oppgir all videre påvirkningskraft. Faktisk tror jeg vi allerede langt på vei er uspiselige for dem.

:fnise: Enig. Vi ER allerede uspiselige fordi vi ikke danser etter deres pipe.

Jeg ser ingen umiddelbar tragedie i at vi i tillegg lager en boikott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
:fnise: Enig. Vi ER allerede uspiselige fordi vi ikke danser etter deres pipe.

Jeg ser ingen umiddelbar tragedie i at vi i tillegg lager en boikott.

***

Regnet med den vinklingen ville komme, ja.

Mens du sitter der og føler deg tilfreds over å ha gjort deg uspiselig, raser konflikten videre uten at du har den minste påvirkningsmulighet.

Konstruktivt, altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme tilbake til saken, så har jeg ikke boikottet varer fra et spesielt land, som jeg kan huske, siden handelsblokkaden i Sør-Afrika, men jeg tror allikevel at boikott kan ha sin misjon, under forutsetning av at den blir stor nok. Jeg ser ikke bort i fra at jeg på et tidspunkt kan forandre mening og bevisst boikotte varer fra Israel, men jeg har ikke bestemt meg for å gjøre det enda.

Edit: Fjernet et lite ord.

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...