Gå til innhold

Dumme ting butikkansatte sier/gjør


Mamma1

Anbefalte innlegg

Greit nok at hun ikke var spesielt blid, men det at hun tilbød deg å kjøpe en vare de egentlig ikke hadde for tilbudspris og hente den flere dager senere var da relativt god service? Det har i alle fall aldri jeg opplevd. Er det utsolgt, så er det utsolgt..

Når butikken åpnet kl 10 og jeg var der et par timer senere og spurte etter et produkt de har hatt helsides annonse for i lokalavisa er det ingen grunn til at de ansatte skal reagere som hun gjorde. Ut fra det hun sa hadde det jo rett og slett skjedd en feil hos leverandøren så de fleste vasene var forsinket og ikke ville komme før uken etter. I min verden (har jobbet i butikk i over 10 år) ville et "normalt" svar vært: Det har dessverre blitt et problem med leveringen, men de kommer inn neste uke, sannsynligvis på tirsdag. Om du ønsker kan du reservere en av dem, mot at du forhåndsbetaler i dag. - sagt med et SMIL.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når butikken åpnet kl 10 og jeg var der et par timer senere og spurte etter et produkt de har hatt helsides annonse for i lokalavisa er det ingen grunn til at de ansatte skal reagere som hun gjorde. Ut fra det hun sa hadde det jo rett og slett skjedd en feil hos leverandøren så de fleste vasene var forsinket og ikke ville komme før uken etter. I min verden (har jobbet i butikk i over 10 år) ville et "normalt" svar vært: Det har dessverre blitt et problem med leveringen, men de kommer inn neste uke, sannsynligvis på tirsdag. Om du ønsker kan du reservere en av dem, mot at du forhåndsbetaler i dag. - sagt med et SMIL.

Jeg tror ærlig talt det kommer ann på fra butikk til butikk. Jeg vet at vi ikke ville gjort det, vi reserverer aldri varer (som i virkelig aldri!). Men samtidig er vi på servicetoppen blant butikkene i norge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres ut som god service, men derimot veldig dårlig holdning fra den ansatte! Det beste man kan gjøre når et åpningstilbud er utsolgt så fort, er å vise litt ydmykhet.

En liten tilleggskommentar, ikke ment til hun som skulle kjøpe vase, men jeg har bare lyst til å si noe:

Kjedelig når slikt skjer, altså at butikken ikke har den varen de annonserer. Men sånn er det av og til. Jeg husker en gang vi hadde sendt ut en kundeavis med masse varer, hvor et par ting var spesielt billig og ettertraktet. Disse tingene fikk vi ikke, fordi fabrikken hadde brent ned! En annen gang hadde et stort vareparti blitt holdt igjen i tollen, fordi avsenderen ikke hadde papirene i orden. Som regel når slike ting skjer, så er det faktisk ikke butikkens feil, og i hvert fall ikke den butikkansatte sin feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ærlig talt det kommer ann på fra butikk til butikk. Jeg vet at vi ikke ville gjort det, vi reserverer aldri varer (som i virkelig aldri!). Men samtidig er vi på servicetoppen blant butikkene i norge

Om hun ikke hadde tilbudt seg å reservere varen kunne hun i det minste sagt (med et smil) at de ventet vasene på tirsdag.

Jeg synes dette høres ut som god service, men derimot veldig dårlig holdning fra den ansatte! Det beste man kan gjøre når et åpningstilbud er utsolgt så fort, er å vise litt ydmykhet.

En liten tilleggskommentar, ikke ment til hun som skulle kjøpe vase, men jeg har bare lyst til å si noe:

Kjedelig når slikt skjer, altså at butikken ikke har den varen de annonserer. Men sånn er det av og til. Jeg husker en gang vi hadde sendt ut en kundeavis med masse varer, hvor et par ting var spesielt billig og ettertraktet. Disse tingene fikk vi ikke, fordi fabrikken hadde brent ned! En annen gang hadde et stort vareparti blitt holdt igjen i tollen, fordi avsenderen ikke hadde papirene i orden. Som regel når slike ting skjer, så er det faktisk ikke butikkens feil, og i hvert fall ikke den butikkansatte sin feil.

Meg som skulle kjøpe vase:

Som jeg skrev i et tidligere innlegg har jeg jobbet 10 år i butikk og vet at det kan skje uforutsette ting som er laaaaaaaaangt utenfor den ansattes kontroll. Har også opplevd at de store inndragerne i en stor kampanjeavis manglet og har stått og tatt imot kjeft for noe jeg hadde null kontroll over mer enn en gang. Med et smil og vilje til å hjelpe kunden, ikke hengegeip, dårlig holdning og hørbare sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en kampanjevare blir utsolgt i løpet av et par timer pga leveringsfeil, så skulle det da bare mangle at når restpartiet kom, at de ble solgt til annonsert tilbudspris! Selvsagt utenfor hun ansatte sin kontroll. Litt merkelig med den kvitteringen at du fikk kvittering, men at det i utgangspunktet ikke ble skrevet at du ikke hadde fått varen. Og hvordan kan du bevise at du ikke har fått varen? Du kan jo ha skrevet kommentaren selv. Signerte hun det?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Jeg tror ærlig talt det kommer ann på fra butikk til butikk. Jeg vet at vi ikke ville gjort det, vi reserverer aldri varer (som i virkelig aldri!). Men samtidig er vi på servicetoppen blant butikkene i norge

Men, når kunden betaler på stedet for å hente varen senere så er ikke det å reservere.. det er jo å kjøpe der og da, men motta varen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThatWoodcut

Jeg avbryter vasetråden med å fortelle om hun på narvesen som ville gi meg månedskort for voksne til 1000,- selv om jeg ettertrykkelig hadde sagt at jeg skulle ha ungdom/student og i tillegg viste legitimasjon. Neida, hun fikk bare opp voksen hun så da var det nok det jeg mente. Men jeg er jo under 21...Nei, dataen sier voksen, da er du voksen! Jeg fikk kranglet meg til ungdomskortet etter en stund da, heldigvis.

Og nå ble jeg litt nervøs selv gitt...husk å være snille med de som er under opplæring! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var meg selv faktisk:

Kunden kom og spurte meg om vi hadde kokosnøtter. Jeg ser ut som et spørsmålstegn og spør om hva det er. Kunden svarer at det er kokosnøtter, sånne som man får kokos fra. Jeg spør om det er kjeks eller kaker eller noe sånt (tenkte på peppernøtter). Kunden rister oppgitt på hodet og går.

Skjønner ikke hvor hodet mitt var akkurat den dagen nei. Men for ordens skyld; jeg vet hva det er (visste det da også, men hodet mitt var altså ikke med...) og vi hadde det ikke.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Stirrekjerringer på klesbutikker. Var nylig på Lindex og skulle kjøpe noe sminke og lignende. Jeg tok swatches av flere leppestifttestere på håndleddet og spaserte rundt i sminke og parfymeavdelingen. I sidesynet så jeg en av to butikkansatte som latet som hun romstrerte i en eske mens hun glodde intenst på meg. Prøvde å flytte meg litt til en annen hylle for å teste om hun faktisk "overvåket" meg. Ble ikke spesielt overrasket når hun begynte å gå saakte etter meg. Fortsatte å kikke og hentet de varene jeg skulle ha selv om hun gikk i hælene på meg. Utrolig ubehagelig. Hater sånne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bokhandelen Ark:

Meg: Har dere "Frp-koden"?

Butikkansatt, ung gutt med piercinger: Hva er det?

:fnise:

Kanskje han var ny? Jeg var omtrent sånn etter min første uke i jobben min

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjortis jente på narvesen

Jeg:Jeg skal ha en avis og måndeskort for voksene.

Jeg får bare avisen og ingen kort.

Jeg:Hvor er måndeskortet mitt?

Hun:Det skulle du sagt på førsten nå er det for sent.

I tillegg er hun sikkelig irritert.

Jeg bare lo og gikk til en annen narvesen,tviler på at hun jobbet der lenge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er min egen fra da jeg jobbet under studietiden.

Kunde: Har dere Terrier?

Jeg (ser ut som det spørsmålstegnet): Eh, hva er det?

Kunde (mumler veldig og ser dumt på meg): Terrier? Sånn til å bake med?

Etter litt skjønner jeg at han faktisk spør etter tørrgjær og ble ganske rød i toppen :rødme:

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

En liten episode der den ansatte ikke var dum, men derimot søt og morsom.

Gikk inn på en butikk der det var salg, og fant en kjole som hang der til svært nedsatt pris. Det var den siste som fantes, men jeg så med en gang at den ville passe meg (hater å prøve, så dette har jeg lært meg. Bommer godt som aldri). Rusler videre i butikken i det jeg blir angrepet av en selger.

Hun: Å, den kjolen er fin!

Jeg: Ja, jeg synes det.

Så sender hun meg et stort bambiblikk -

Hun: De er små i størrelsene, så du må ikke bli lei deg om den ikke passer altså!

Jeg: Øøøøøøøh....

Så skuffer hun meg mot det klaustofobiske prøverommet med beskjed om at jeg måtte prøve den.

Humret godt for meg selv når jeg kom ut og kunne fortelle at kjolen satt som et skudd.

Var artig, aldri opplevd en butikkansatt som har vist bekymring for hvordan jeg ville ta det om et klesplagg ikke passet :fnise:

Men hun satte meg bra ut med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fikira

Om dere kommer over butikkansatte som sitter med nesa ned i telefonen og ikke er interessert, så er det bare å si høyt og tydelig "Da får du hilse!" Da pleier folk å bli en smule flau.

Hadde en hastesak jeg måtte snakke med sjefen om på telefon mens jeg var på jobb. Og en kunde dukket opp og sa "Hils fra meg!", hun hintet veldig åpenbart at hun trengte hjelp og trudde vel jeg kom til å bli flau og legge på. Jeg spurte hva hun het, hun ser rart på meg og sier "Anita". "Jeg skal hilse fra Anita, si Hei!" så skrur jeg på høytaleren og sjefen sier "Hei Anita!".

Hun tok det med et smil hvertfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en hastesak jeg måtte snakke med sjefen om på telefon mens jeg var på jobb. Og en kunde dukket opp og sa "Hils fra meg!", hun hintet veldig åpenbart at hun trengte hjelp og trudde vel jeg kom til å bli flau og legge på. Jeg spurte hva hun het, hun ser rart på meg og sier "Anita". "Jeg skal hilse fra Anita, si Hei!" så skrur jeg på høytaleren og sjefen sier "Hei Anita!".

Hun tok det med et smil hvertfall.

hehe, den var morsom :) Man hører nok på tonefallet om det er en jobbrelatert samtale eller personlig. Hater når de ansatte snakker om dagens fyll og tull på arbeidsplassen når det er fullt av kunder i butikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi opplevde en del merkelige situasjoner på butikker i utlandet der service tydeligvis ikke var en selvfølge. Generelt sett ble vi enten fotfulgt gjennom butikken av en klengete og sur ansatt som tok oss for å være tyveriliga, eller så oppfattet de at vi var fra skandinavia og mente bestemt at vi var evig rike nok til å kjøpe halve butikken. Selvfølgelig ble de kjempefornærmet om vi bare skulle se eller kjøpe bare litt.

På souvenir-butikkene jobbet det ofte overivrige unge gutter som gjerne ville selge mest mulig til oss "rike" turister, og de prøvde seg med triks som å snakke om Ole Ivars og diverse norske fotballstjerner for å øke kjøpelysten vår. Men det mest komiske var da vi kom inn i en sånn liten butikk (vi var bare jenter) og unggutten som jobbet der fotfulgte oss gjennom butikken og sa plutselig helt alvorlig: "Maybe you girls are looking for a guy like me?" Vi kom oss ut av butikken før vi brøt sammen og lo så tårene trillet :fnise:

På en skobutikk ble vi møtt av to sure ungjenter som bare pratet med hverandre og sendte oss jevnlige sure blikk. Når vi spurte etter andre størrelser e.l. himlet de med øynene og sukket tungt før de tuslet inn på lageret. Selv ikke når vi kjøpte sko virket de særlig fornøyde. De bare tastet inn og fikk pengene mens de fremdeles hadde sine stive, sure ansikt på. Der var det ikke mye snakk om å selge masse til rike nordmenn nei :)

Stort sett synes jeg butikkansatte i Norge er hyggelige og gir service selv til vanskelige og sure kunder, men jeg blir rimelig stresset av butikker der man blir tydelig behandlet som potensiell butikktyv. Greit at ansatte skal følge litt med, men tydelig stirring og tilnærmet spaning mellom hyllene gjør ikke at man får lyst å handle der...

Overhyggelige masefolk er også slitsomt når man vil kikke i fred. For ikke å snakke om den forsåvidt hyggelige dama på en klesbutikk i sentrum (som hadde en filial til på et kjøpesenter i nærheten) som flere ganger har mast om at "du skjønner det at her i sentrum har vi en ungdommelig profil og ikke så store størrelser, men du kan jo prøve på den andre butikken for der har de en mer voksen profil og store størrelser!" Jotakk, men jeg er ikke så stor at jeg trenger ekstra store størrelser, og klærne jeg prøvde passet jo. Det var bare det at jeg ikke fant så mye jeg likte, ikke at jeg ikke fant noe som passet i størrelse... Dessuten var jeg i 20-årene og ville helst ha litt ungdommelige klær, ikke dameklær (også kalt kjerringklær).

Jeg har forresten også merket at hvordan man er kledd har innvirkning på hvilken grad av service man får. Ser man pen ut i tøyet og har sminket og ordnet seg på håret får man faktisk bedre service enn om man kommer usminket i litt mer avslappede klær. Dette gjelder også ofte såkalte "billigkjeder".

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...