Gå til innhold

Dumme ting butikkansatte sier/gjør


Mamma1

Anbefalte innlegg

På 23.1.2019 den 22.30, Christiane_W skrev:

Ei venninne av meg fortalte meg denne historien over lunsj i dag:

Hun er på utkikk etter et fint ullskjerf og hadde gått innom en butikk en kollega hadde tipset henne om på lørdag. Det var flere andre kunder i butikken da venninna mi kom inn og omtrent før hun hadde kommet inn døra sa den ansatte høyt og tydelig: "Hei. Bare så du vet det så har vi ikke klær i store størrelser altså." Folk hadde stirret på venninna mi, hun ble skikkelig satt ut og ønsket hun kunne synke gjennom gulvet.:flau: Hun gikk igjen så fort hun fikk summet seg litt.

 

Hvor var dette? Vil helst ikke oppleve det samme.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, Zarah skrev:

Det vil jeg helst ikke si da dette var en del år siden og jeg tror ikke de er der lenger. Det var ikke holdninger som ble delt av flere. 

Aha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Dette er en del år siden. men jeg var på ferie på Sørlandet, skulle ha meg en foundation, fant et parfymeri, sa hva jeg var på jakt etter, men hun i butikken, sa til meg, det er nok for dyrt for deg her, med en nedlatende holdning, ble ganske provosert så jeg svarte, ikke faen om jeg skal ha noe her heller, og gikk. 

Makan til frekkhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Dette er en del år siden. men jeg var på ferie på Sørlandet, skulle ha meg en foundation, fant et parfymeri, sa hva jeg var på jakt etter, men hun i butikken, sa til meg, det er nok for dyrt for deg her, med en nedlatende holdning, ble ganske provosert så jeg svarte, ikke faen om jeg skal ha noe her heller, og gikk. 

Makan til frekkhet.

Fordi folk som jobber i parfymeri tjener liksom en formue selv? 🙄🙄

Hvorfor føler enkelte butikkansatte at de har et ansvar for å fortelle kundene hva de liksom har penger til og ikke? De fleste av oss klarer da fint å tenke selv og vet hva vi kan/vil ta oss råd til. Ikke vet de en drit om hva vi har i lommeboka, ei heller er det deres sak. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
4 minutter siden, Rosewood skrev:

Fordi folk som jobber i parfymeri tjener liksom en formue selv? 🙄🙄

Hvorfor føler enkelte butikkansatte at de har et ansvar for å fortelle kundene hva de liksom har penger til og ikke? De fleste av oss klarer da fint å tenke selv og vet hva vi kan/vil ta oss råd til. Ikke vet de en drit om hva vi har i lommeboka, ei heller er det deres sak. 

Dette har vi sett før. Gi folk en opphøyd rolle eller posisjon så tror de at de er bedre enn andre. Slaver som ble gitt en høyere stilling enn andre slaver begynte å leve seg inn i rollene under slavetiden. Eller hva med borgerkrigen i Rwanda? Belgierne sa at den en etniske gruppen var lysere enn den andre, og hva skjedde? Den lyse gruppen diskriminerte og drepte sine egne landsmenn. Trekk så dette inn i det du skriver. Man jobber i en eksklusiv butikk og tror automatisk at man er en del av kremen i samfunnet. Så enkle kan mennesker være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg kanskje har skrevet dette her før (finner det ikke igjen), men min opplevelse fra en bilforhandler passer kanskje inn her. 
Jeg skulle ha ny bil og hadde lett lenge i markedet for å finne ut hva jeg egentlig ville ha. Vi landet på et bilmerke som ikke føres av noen forhandler her i nærheten og måtte derfor til Oslo for å prøvekjøre. Vi tok det som en lørdagstur og reiste hele familien. 
Da vi kom til forhandleren (vi hadde avtalt tid på forhånd) så var vi tydelige på at det var JEG som skulle ha ny bil og det var jeg som i hovedsak sto for pratingen. Vi fikk nøklene til en bil og tok den med ut for prøvekjøring. 
Da vi kom tilbake etter prøvekjøringen fant vi ikke selgeren og spurte i skranken etter han. Der sa de at han hadde reist og at vi bare kunne levere nøklene i skranken. 
Men vi ville jo kjøpe bil! Da ringte de til selgeren og ba han komme tilbake. Etter 30-40 minutter kommer han, passe gretten. Han henvender seg konsekvent til mannen min og svarer ikke på mine spørsmål. Det var tydelig at han var av den oppfatningen at det er menn som kjøper bil og damer har ikke peiling... 
Etter at han for "ørtende" gang svarte mannen min på spørsmålene jeg stilte hadde jeg fått nok, pakket sammen og sa tydelig i fra at det ikke ble noe handel. 
Kjøpte bil et annet sted, vi... ikke samme merke engang, da vi i så fall måtte ha forholdt oss til forhandleren ved ev. service ol. 

 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den over minnet meg på da vi holdt på å bygge hus og skulle se på kjøkken. Vi satt i dialog med en kvinne og hun henvendte seg konsekvent til meg hver eneste gang mannen min stilte spørsmål om ting. Jeg lager veldig sjelden mat og bryr meg lite om hvordan kjøkkenet ser ut så lenge det har en komfyr og vask, mens mannen min er opptatt av finesser og smarte løsninger. Jeg ble ganske irritert over at hun var så forutinntatt på at det kun var jeg som sto på kjøkkenet at jeg spurte henne om hun ikke venligs kunne se på min mann da hun besvarte hans spørsmål. Dama ble ganske rød i toppen, men resten av samtalen ble i det minste litt bedre. 

Endret av Ryuk
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Som crazy catlady og høvelig oppdatert på katters behov blir jeg stadig frustrert over dyrebutikken her i byen. En gang var jeg innom for å kjøpe kattegodis og den ansatte spurte om jeg trengte hjelp. Jeg sa at jeg var på utkikk etter kattegodis med mest mulig kjøtt og minst mulig tilsetningsstoffer og salt. Da kunne hun fortelle at katter faktisk trenger mye salt siden de svetter så mye...
For en måneds tid siden skulle jeg innom og kjøpe kattesand, og skulle egentlig bare selv hente fra hylla den typen jeg ville ha. De hadde ikke akkurat den jeg ville ha så jeg prøvde å finne en tilsvarende. Den ansatte (en annen enn sist) spurte om jeg fant det jeg trengte og jeg sa at jeg ville ha en type uten tilsatt lukt. Hun pekte på flere og jeg spurte om disse var uten tilsatt lukt og det bekreftet hun. Jeg tok en eske med en av de anbefalte typene og spurte for sikkerhets skyld en siste gang om den var helt uten tilsatt lukt, noe hun bekreftet. Så kom jeg hjem og hadde selvsagt fått en type med tilsatt lukt. Kattedoen stinket parfyme og jeg holdt på å kveles hver gang jeg skulle rense den... Takk for det, jeg spurte jo bare tre ganger...

Så var jeg innom rett før påske for å kjøpe seniorfór til den ene katta mi og en ansatt kom for å hjelpe meg. Hun fant riktignok rett type fór, men jeg ble ikke så veldig imponert da hun påsto at dette seniorforet var tilsatt ekstra kalorier fordi eldre katter trenger litt ekstra. Jeg prøvde å spørre om ikke det heller var vanlig med litt redusert kaloriinnhold på eldre katter, og da spesielt kastrerte katter, siden de gjerne er mindre aktive. Da modererte hun seg til at joooda, men det var bare tilsatt litt mindre ekstra i det foret for kastrerte katter. Men hun sto på sitt at eldre katter trenger ekstra mye kalorier. Jeg mistenker at hun så merket med "weight maintenance" på posen og gjettet seg fram til hva som var spesielt med dette foret.

Jeg er i utgangspunktet for å handle lokalt men jeg ender ofte opp med å kjøpe mat og utstyr til kattene mine på nett istedet.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma hadde bursdag og jeg var så usikker på hva jeg skulle kjøpe til henne. Endte opp med tanken på at hun kanskje ville bli glad for nye håndklær. Jeg la inn en "klikk og hent" på Jysk. Jeg liker "klikk og hent", for da får man bekreftet at de har varen inne og alt er klart ved kassa når man kommer til butikken.

Da jeg kom til butikken for å hente dem, så jeg at de hadde tilbud på andre typer og jeg sa jeg heller ønsket å kjøpe disse. Mannen i kassen ble skikkelig sur på meg, av to grunner. For det første burde jeg ha sett at de hadde høy saldo av typen jeg hadde bestilt, og det var unødvendig av meg å gi han ekstra arbeid, når lagersaldo var så høy. For det andre var det dårlig gjort av meg å endre mening når jeg kom frem, når mannen først hadde brukt tiden sin på å hente det jeg opprinnelig skulle ha... Han kommenterte dette flere ganger mens jeg betalte. 

Det var snakk om fire håndklær... Hadde det vært en større bestilling hadde jeg skjønt at det hadde vært kjipt for han, men butikken var tom, og igjen... fire varer av samme typen håndklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vel, i dag ble jeg utsatt for mansplaining. Skulle kjøpe termometer og lurte på om han visste hvilken type batterier den trengte (kunne jo faktisk lest selv, men det tenkte ikke jeg på da). Den ansatte forklarer at jeg trengte trippel a batterier, på en slik måte at jeg følte meg som et barn som ikke visste hva slags batterier det var:rolleyes: 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var på biltema. Skulle handle for noen andre, og fikk beskjed om å handle "radiatorpensel". Det var en ekstremt stor vegg med pensler i alle mulige fasonger og størrelser og jeg fant ingen som het nettopp det. Gikk bort til en ansatt. 

Meg: Hei! :) Jeg skal ha en radiatorpensel, men jeg veit ikke helt hva det er. Kunne du hjulpet meg med det?

Ansatt: Er ikke du sånn Google-generasjon da?

Meg:  😐

 

Fikk hjelp av en kunde som overhørte han. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
7 minutter siden, Rørleggerfrue skrev:

Var på biltema. Skulle handle for noen andre, og fikk beskjed om å handle "radiatorpensel". Det var en ekstremt stor vegg med pensler i alle mulige fasonger og størrelser og jeg fant ingen som het nettopp det. Gikk bort til en ansatt. 

Meg: Hei! :) Jeg skal ha en radiatorpensel, men jeg veit ikke helt hva det er. Kunne du hjulpet meg med det?

Ansatt: Er ikke du sånn Google-generasjon da?

Meg:  😐

 

Fikk hjelp av en kunde som overhørte han. 

Det er ikke sånn man skal behandle kundene sine nei 😂 men han hadde et lite poeng da ;)

Vi har google. Og mange flere burde benytte seg av det og gjøre research før de kommer totalt blottet i butikkene 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, HarryDotter skrev:

Det er ikke sånn man skal behandle kundene sine nei 😂 men han hadde et lite poeng da ;)

Vi har google. Og mange flere burde benytte seg av det og gjøre research før de kommer totalt blottet i butikkene 😂

Jeg hadde ikke med meg telefonen, og jeg ble sendt rett fra dugnad og til biltema for å kjøpe det til arbeidet. Hadde jeg hatt mulighet, hadde jeg helt sikkert googlet, men uansett så er det en frekk kommentarer som ikke passer seg når man er på jobb.

Hva skal man med ansatte når man kan kan Google liksom. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en handlepose av tøy. Den butikkansatte spurte om jeg trengte en pose, til å ha posen i.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
4 timer siden, Rørleggerfrue skrev:

Jeg hadde ikke med meg telefonen, og jeg ble sendt rett fra dugnad og til biltema for å kjøpe det til arbeidet. Hadde jeg hatt mulighet, hadde jeg helt sikkert googlet, men uansett så er det en frekk kommentarer som ikke passer seg når man er på jobb.

Hva skal man med ansatte når man kan kan Google liksom. 

De ansatte kan sikkert ikke hver minste detalj om alle de 50tusen produktene de har på biltema, så det er ofte lurt å komme litt forberedt som kunde. Men ja det var frekt sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Innimellom lurer jeg på om de i kassa tror jeg forstår mumling.. Jeg greier ikke å tolke hva de i kassa sier når de ser en annen vei og hvisker.. 

Jeg kan sikkert bli tatt for å være overlegen, men jeg hører faktisk ikke hva mange sier. Hørselen min er testa og er meget bra. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en som jobber på den lokale matbutikken, han har for vane å kommentere kjøpene mine. Som "jasså skal du hjem å kose deg nå?" " godteri på en ukedag ja?" "Pizza igjen?" "ja du skal ha mange doruller ja..". Jeg steller meg bevist i andre køer om han sitter i kassa 🙄

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer som regel svært lite i forhold til andre mennesker når jeg handler i butikk. Jeg har jobbet i butikk selv og vet at noen ganger så blingser man bare totalt. Så mishapps og uventa kommentarer osv er ikke noe jeg reagerer på, jeg prøver også å gjøre dagen deres litt bedre ved å faktisk være hyggelig, si hei, hadet og takk for hjelpen osv. Fordi helt ærlig, mange mennesker behandler butikkansatte som dritt. Og man får hva man gir.

Men på det lokale apoteket. Dvs ett av de TRE apotekene vi har i samme kjøpesenter, der har jeg møtt mitt overmenneske hva gjelder tålmodighet og normal høflighet. Jeg klarer ikke lengre noe som helst som minner om normal folkeskikk. Jeg er verge for noen og jeg er på apoteket 1-2 ganger i uken og jeg må bruke dette apoteket da jeg kun har fullmakt der. Jeg prøver så godt jeg kan å finne ut av vaktturnusen deres bare for å unngå mennesket.

Det startet i det små, varekjøp som gikk ufattelig treigt, litt feile medisiner, venting, ting som jeg egentlig kunne ha avskrevet isolert sett som engangsforeseelse. Hun er en eldre dame nær pensjonsalder og har sikkert jobbet i apoteket hele sitt yrkesaktive liv. Hun er sur, lite imøtekommende og ting tar tid. Og alt må dobbelsjekkes hver gang. Jeg blir oppriktig sur og i dårlig humør av dette mennesket. Hun forstår ikke blåresept og klarer såvidt å søke opp noe som helst, og har ingen peil på hva noe skal brukes til.

En gang tok det meg en time å få ut en medisiner. En liten eske. En annen gang visste hun ikke hva en medisin var og måtte sjekke med farmasøyten om den medisinen hun aldri hadde hørt om - en ganske så vanlig blodtrykksmedisin. En annen gang sto det på resepten at pasienten skulle ta 6 tab daglig inntil 20.mai. Problemet var jo bare at vi var i juni, legen hadde bare refylt den resepten fra mai. Nei, jeg kunne ikke få utlevert den aktive resepten skrevet ut av legen samme dag som jeg ville hente den. Jeg skjønner helt fint at man stusser litt, kjempeflott med kontroll, men bruk hodet litt - jeg møter opp der flere ganger i uken, sjekk forrige utlevering, sjekk når resepten ble skrevet ut osv. Farmasøyten tok en generalavgjørelse etter 34 minutter (jeg skulle riktignok ha mye mer enn denne) at den var skrevet ut i dag og det mener nok legen er riktig, farmasihistologien i betraktning. Det var ikke engang noe farlig med trekanter på. En gang husker jeg at jeg skulle hente ut en medisin som brukes ofte for underlivssykdommer og hun lirer ut av seg høyt at dette er resultatet av at unge jenter er frimodig.

Så dessverre, her for en stund siden så trekker jeg kølapp og kommer da til damen, istede for den svært hyggelige farmasøyten som prater høl i hue på kundene, hun svært så serviceinnstilte farmasøyten som alltid skjønner at hvis man skal diskutere sensitive ting så går man i siderommet og lukker døren - ikke snakker om bleier og analkremer midt i butikken f.eks, eller han farmasøyten som kjenner meg igjen på da jeg hentet egne medisiner og fikk generisk bytte som jeg syns smakte pyton. Lang setning for å illustrerer ett poeng, men jeg hadde en lang liste med medisiner jeg skulle ha ut, og der står hun. Under kø 87, og jeg står med 87 kølappen i hånda etter å ha bedt om ikke henne, ikke henne. Og det jeg klarer å lire ut av meg høyt er "crap, ikke du igjen!"

Jeg er ikke dum, jeg vet at "sånne kunder som meg" er gjenstand for diskusjon på bakrommet og basis i mang en god historie, kanskje til og med her🤣

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, HarryDotter skrev:

De ansatte kan sikkert ikke hver minste detalj om alle de 50tusen produktene de har på biltema, så det er ofte lurt å komme litt forberedt som kunde. Men ja det var frekt sagt.

Da kan man finne en som kan det. Har jobbet i butikk selv i åtte år, jeg vet godt hvordan det er å ikke kunne alt. Det at man ikke har oversikt over alt, utelukker ikke service delen av yrket 😊 

Men nå går vi litt off topic 😊

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...