Gå til innhold

Dumme ting butikkansatte sier/gjør


Mamma1

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, superdupermeg skrev:

Nja, da ville vel de fleste spurt før du betalte tror jeg. 

Som jeg sa...det er det jeg er vant til.  Derfor jeg reagerte litt.  :)

Nok avsporing nå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ei venninne av meg fortalte meg denne historien over lunsj i dag:

Hun er på utkikk etter et fint ullskjerf og hadde gått innom en butikk en kollega hadde tipset henne om på lørdag. Det var flere andre kunder i butikken da venninna mi kom inn og omtrent før hun hadde kommet inn døra sa den ansatte høyt og tydelig: "Hei. Bare så du vet det så har vi ikke klær i store størrelser altså." Folk hadde stirret på venninna mi, hun ble skikkelig satt ut og ønsket hun kunne synke gjennom gulvet.:flau: Hun gikk igjen så fort hun fikk summet seg litt.

 

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/29/2018 at 5:03 AM, Chaya said:

Jeg blir ikke sur og jeg krangler aldri på det, men jeg synes det handler om service til kundene!

For eksempel var jeg innom Home & Cottage for å kjøpe en gave. Jeg skulle rett i besøk etterpå. Det var kun noen få kunder i butikken, og på veien rundt hilste jeg på tre butikkansatte (måtte bare si ifra om jeg trengte hjelp). Velger ut det jeg skal ha, og går for å betale. Spør han som står i kassa om han kan pakke inn gaven, men nei, "det går ikke i disse juletider". Når jeg forlot butikken, sto han fortsatt alene ved kassa og så utover lokalet. Ingen hektisk aktivitet altså, og ingen kø.

Sånt gir meg et dårlig inntrykk, og jeg tenker at kanskje skal jeg heller kjøpe neste gave et annet sted. Synes dette har blitt verre i den senere tid, før var det heller slik at de butikkansatte spurte om de skulle pakke inn. Selv om jeg ikke har problemer med å pakke inn selv når jeg har tid og anledning, så er ikke jeg så proff som enkelte av dem som jobber i butikk. Når næringen også klager over færre kunder og stadig økende netthandel, burde man i hvert fall tenke over hvordan man skal satse på god service for å beholde kundene, og som et ledd i å trekke flere kunder til sentrene/butikkene.

Jeg tusla rundt på H&C for noen år siden, husker ikke helt anledningen. Det jeg derimot husker er at da jeg tok med meg et par vaskekluter og gikk til kassen, fikk jeg spørsmålet "Du skal ha alt dette?"

Jeg var for forfjamset til å svare ordentlig. Men altså. Det må da være lov å kjøpe småting i en butikk som mest selger "store ting"?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg tusla rundt på H&C for noen år siden, husker ikke helt anledningen. Det jeg derimot husker er at da jeg tok med meg et par vaskekluter og gikk til kassen, fikk jeg spørsmålet "Du skal ha alt dette?"

Jeg var for forfjamset til å svare ordentlig. Men altså. Det må da være lov å kjøpe småting i en butikk som mest selger "store ting"?

Kjenner meg igjen her. De har en innmari god pasjonsfruktsaus på H&C, jeg bruker den både på is og som topping på ostekake og panna cotta. Har mer enn en gang opplevd at de ansatte har spurt, litt nedlatende: "Er det alt du skal ha?" når jeg setter en flaske eller to med saus på disken. De selger jo faktisk en god del småting der, så det burde jo ikke være spesielt uvanlig at noen plukker med seg noe småtteri og ikke skal ha en sofa tenker jeg da.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna
3 minutter siden, sofie777 skrev:

Dette burde man ha i flere butikker

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Det hadde vært midt i blinken, helt genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sofie777 skrev:

Dette burde man ha i flere butikker

Dette var dagens 😂 Synes forøvrig det hadde vært en flott idé, jeg foretrekker å se rundt selv etter hva jeg skal ha og heller spørre hvis jeg lurer på noe :)

Endret av Winza
Fjernet bilde i sitat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg vet er når ansatte i butikk eller restauranter begynner å spørre meg om opprinnelsen min. Det har de ingenting med når jeg handler varer eller skal spise, uansett hvor hyggelige de prøver å være.

Jeg skulle til utlandet og være der i ett år, så jeg kunne ta meg friheten til å tolle varene jeg kjøpte i Norge. Jeg dro til nærmeste Power-butikk og skulle kjøpe meg en pulsklokke og ba om Global Blue skjema som de på Power måtte fylle ut. Fyren i kassa visste selvfølgelig ikke noe om det, og det er greit, han ringte på en annen ansatt som heldigvis kunne sakene sine. Mens den andre ansatte fylte ut skjemaet, begynte fyren i kassa å nærmest ha politiavhør med meg, og i en veldig dømmende tone. Han lurte på hvorfor jeg ikke ville betale momsen til Norge, og om jeg skulle ta med ting til "hjemlandet". Da jeg sa at jeg skulle på utveksling, ble han veldig overrasket over at jeg ville noen annen plass enn "hjemlandet mitt", siden han var utlending selv og tydeligvis så betyr hjemlandet alt for han. I tillegg begynte han å spørre meg om hvor ofte jeg trener og sånn siden jeg "tror jeg har bruk for pulsklokke". 

Følte meg veldig overkjørt av han, og den andre ansatte reagerte ikke. Hun brukte også 100 år på å fylle ut skjema, så det å stå der og vente var faktisk helt jævlig. Tror han prøvde å være hyggelig, men jeg syntes ikke det var en fin samtale.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Winza skrev:

Dette var dagens

Ja, samme digre bilde fire ganger etter hverandre, det er dagens. Hva tenker folk med? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, T-Rex skrev:

Jeg tusla rundt på H&C for noen år siden, husker ikke helt anledningen. Det jeg derimot husker er at da jeg tok med meg et par vaskekluter og gikk til kassen, fikk jeg spørsmålet "Du skal ha alt dette?"

Jeg var for forfjamset til å svare ordentlig. Men altså. Det må da være lov å kjøpe småting i en butikk som mest selger "store ting"?

Ja selvsagt, de taper på å ha en sånn holdning til kundene. Neste gang kan det være "store ting" man kjøper, det spørs på anledningen.

Jeg har i grunnen ikke opplevd at noen har vært nedlatende der, men jeg synes jo at det er pussig når jeg blir spurt om jeg trenger hjelp av flere ansatte på min vei gjennom butikken (visste sånn noenlunde hva jeg skulle ha, så jeg takket nei til hjelp), men så har de plutselig ikke mulighet til å pakke inn gaven for meg.

Så at det var en tidligere i tråden som mente at det kunne være en slags vikar eller noe, men det var en mann i 30-årene, så det var ikke akkurat noen ung og uerfaren skoleelev.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det dummeste er når du spør etter en spesifikk størrelse i klær, og de lirer ut av seg at «den er fin i str. X også assa! Passer sikkert»

Jo, takk, men jeg er ikke interessert i å gå rundt i feil størrelse enn min egen for at dere skal selge mer klær. Hva med å bestille inn flere? 

🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️

Har opplevd dette ofte på Vila.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Christiane_W skrev:

Ei venninne av meg fortalte meg denne historien over lunsj i dag:

Hun er på utkikk etter et fint ullskjerf og hadde gått innom en butikk en kollega hadde tipset henne om på lørdag. Det var flere andre kunder i butikken da venninna mi kom inn og omtrent før hun hadde kommet inn døra sa den ansatte høyt og tydelig: "Hei. Bare så du vet det så har vi ikke klær i store størrelser altså." Folk hadde stirret på venninna mi, hun ble skikkelig satt ut og ønsket hun kunne synke gjennom gulvet.:flau: Hun gikk igjen så fort hun fikk summet seg litt.

 

Det er helt utrolig at sånne mennesker får lov til å jobbe i butikk, og attpåtil får betalt for det. Vil tro de andre kundene var sjokkerte og ikke på den ansattes "side", men likevel. Herregud. 

Håper din venninne tok kontakt med butikksjefen og fortalte om opplevelsen sin. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/24/2019 at 10:06 AM, Chaya said:

Ja selvsagt, de taper på å ha en sånn holdning til kundene. Neste gang kan det være "store ting" man kjøper, det spørs på anledningen.

Jeg har i grunnen ikke opplevd at noen har vært nedlatende der, men jeg synes jo at det er pussig når jeg blir spurt om jeg trenger hjelp av flere ansatte på min vei gjennom butikken (visste sånn noenlunde hva jeg skulle ha, så jeg takket nei til hjelp), men så har de plutselig ikke mulighet til å pakke inn gaven for meg.

Så at det var en tidligere i tråden som mente at det kunne være en slags vikar eller noe, men det var en mann i 30-årene, så det var ikke akkurat noen ung og uerfaren skoleelev.

Jeg har kjøpt spisestuestoler der også. Så det er ikke alltid vaskekluter, liksom...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ble sjekket opp av han som jobbet i matbutikken jeg handler i og synes det er så vanskelig å forholde seg til. Jeg jobber i nærheten av butikken og det hender han stopper innom butikken jeg jobber i for å prøve klær og å snakke med meg. Det er egentlig litt ubehagelig, jeg går heller en omvei i nabolaget for å komme til en annen matbutikk nå. Jeg jobber jo i butikk selv, så skjønner ikke hvordan man kan sjekke opp kundene sine, det er så merkelig oppførsel 🤐

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.2.2019 den 15.36, Sphynx skrev:

Jeg ble sjekket opp av han som jobbet i matbutikken jeg handler i og synes det er så vanskelig å forholde seg til. Jeg jobber i nærheten av butikken og det hender han stopper innom butikken jeg jobber i for å prøve klær og å snakke med meg. Det er egentlig litt ubehagelig, jeg går heller en omvei i nabolaget for å komme til en annen matbutikk nå. Jeg jobber jo i butikk selv, så skjønner ikke hvordan man kan sjekke opp kundene sine, det er så merkelig oppførsel 🤐

Opplevde noe lignende i går, mannen i kassa på matbutikken her hvor jeg bor prøvde å sjekke meg opp. Synes det var spesielt ubehagelig at han visste hvor jeg bodde og stilte meg hundre spørsmål om hva jeg drev med og slikt selv om jeg svarte minimalt og var tydelig ukomfortabel. Tror jeg går litt lenger til neste butikk fra nå av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har noen historier om dumme/forferdelige ting på min tidligere arbeidsplass. 

Jeg jobbet på en sportsbutikk og vi slet en del med tyveri. Det hendte derfor at vi måtte følge med folk. Sjefen var spesielt mistenksom mot utlendinger (les: personer med mørkere hudfarge) og jeg fikk ofte beskjed om å følge etter disse. Flere ganger sa jeg ifra at jeg ikke syntes det var greit å utelukkende mistenke personer basert på hudfarge. Det toppet seg da min bestevenninne fra Peru var innom og han ba meg følge henne. Jeg forklarte relasjonen vår og at jeg ikke kom til å gjøre det ettersom hun ikke er en person som sjeler. Han fikk noen andre til å følge etter henne. 

En annen gang kom en jente inn (sannsynligvis afrikansk etnisitet) sammen med en venninne (typisk norsk blondine) . Hun ville søke jobb. Nestlederen som ikke er norsk, men kommer fra et annet skandinavisk land og har en utrolig vanskelig dialekt sa noe til henne og hun forstod ikke hva han sa (jeg sliter selv med å forstå han). Deretter henvendte han seg til venninnen og sa: "beklager, men hun må snakke flytende norsk for å kunne jobbe her". Jeg så at begge jentene ble satt ut og venninna ble hissig og sa at hun snakket jo norsk. Svaret de fikk var: "nei, beklager, hun må snakke flytende". 

Jeg ble så satt ut, for det første var sikkert jenta født i Norge, fordi hun snakket flytende, hun greide bare ikke forstå kollegaen min, for det andre så sliter mange kunder og kollegaer med å forstå han fordi han ikke snakker norsk selv. 

Jeg snakket med han etterpå og sa at det ikke var greit. Han forstod det ikke i det hele tatt fordi "hun kunne jo ikke norsk". Han brukte mye tid på å forklare til meg hvorfor alle ansatte måtte snakke flytende norsk og hvorfor de ikke kunne ansette noen som ikke snakket flytende. 

Generelt så følte jeg det var mye rasisme på den butikken. Kom det utlendinger inn for å bytte varer det var feil på så var sjefen og nestleder ganske krasse med de og sa at det ikke var feil med produktene. Selv så hjalp jeg gjerne og fikk igjennom flere bytter, men fikk da også mye kjeft fra sjefen. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zarah skrev:

Har noen historier om dumme/forferdelige ting på min tidligere arbeidsplass. 

Jeg jobbet på en sportsbutikk og vi slet en del med tyveri. Det hendte derfor at vi måtte følge med folk. Sjefen var spesielt mistenksom mot utlendinger (les: personer med mørkere hudfarge) og jeg fikk ofte beskjed om å følge etter disse. Flere ganger sa jeg ifra at jeg ikke syntes det var greit å utelukkende mistenke personer basert på hudfarge. Det toppet seg da min bestevenninne fra Peru var innom og han ba meg følge henne. Jeg forklarte relasjonen vår og at jeg ikke kom til å gjøre det ettersom hun ikke er en person som sjeler. Han fikk noen andre til å følge etter henne. 

En annen gang kom en jente inn (sannsynligvis afrikansk etnisitet) sammen med en venninne (typisk norsk blondine) . Hun ville søke jobb. Nestlederen som ikke er norsk, men kommer fra et annet skandinavisk land og har en utrolig vanskelig dialekt sa noe til henne og hun forstod ikke hva han sa (jeg sliter selv med å forstå han). Deretter henvendte han seg til venninnen og sa: "beklager, men hun må snakke flytende norsk for å kunne jobbe her". Jeg så at begge jentene ble satt ut og venninna ble hissig og sa at hun snakket jo norsk. Svaret de fikk var: "nei, beklager, hun må snakke flytende". 

Jeg ble så satt ut, for det første var sikkert jenta født i Norge, fordi hun snakket flytende, hun greide bare ikke forstå kollegaen min, for det andre så sliter mange kunder og kollegaer med å forstå han fordi han ikke snakker norsk selv. 

Jeg snakket med han etterpå og sa at det ikke var greit. Han forstod det ikke i det hele tatt fordi "hun kunne jo ikke norsk". Han brukte mye tid på å forklare til meg hvorfor alle ansatte måtte snakke flytende norsk og hvorfor de ikke kunne ansette noen som ikke snakket flytende. 

Generelt så følte jeg det var mye rasisme på den butikken. Kom det utlendinger inn for å bytte varer det var feil på så var sjefen og nestleder ganske krasse med de og sa at det ikke var feil med produktene. Selv så hjalp jeg gjerne og fikk igjennom flere bytter, men fikk da også mye kjeft fra sjefen. 

Hvilken butikk var dette?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 19.2.2019 den 10.03, Jolene skrev:

Hvilken butikk var dette?

Det vil jeg helst ikke si da dette var en del år siden og jeg tror ikke de er der lenger. Det var ikke holdninger som ble delt av flere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...