Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Så artig med snart tenner, Minnie, og jeg må si gullklumpen har matlyst. Fikk forresten middagstips til tirsdagen nå. Tenker vi skal prøve å gi han fiskekake, og la han spise middag med oss.

G er ganske så fin nå. Matlysten er nesten helt som før, og det er jo bra. Tennen plages han med da. I kveld gråt han og hadde det virkelig ille, så da ble det litt smertestillende på han før han la seg. I morgen har vi planer om å gå på tur sammen med farmor. Det ser vi frem til.

Ellers har vi hatt en rolig påske. Mannen og jeg brukte litt av kvelden i dag på å male listene i gangen. Nå skal jeg snart til køys. Sove litt. G har nemlig en tendens til å være litt knirkete midt på natta pga. tennene. Så da må jeg trøste litt. Han sover, men det hjelper på å ha en mammahånd å holde i. Når han knirker, mister han lett smokken også, og da blir det fort krise. Så jeg har en periode om natta nå for tiden, som tilbringes i våken tilstand med en hånd klar for å dytte smokk, samtidig som han skal holde meg i andre hånda.

Ofte ender han opp i senga med oss, men da ligger jeg sjelden i noen god stilling. :forvirret:

Ja, det skal bli moro når fortennene kommer frem. Idag er de enda hvitere på kanten enn før, men fortsatt ikke brutt igjennom.

I morgen eller onsdag tenker jeg :)

Fiskekaker var en hit her iallefall. Vi kjøpte fiskekakene til fiskemannen. Der står det barnas favoritt, og i tillegg er den glutenfri. Regner med den inneholder alt det fiskekaker egentlig skal inneholde :jepp:

Det er fint han er i form igjen, høres forferdelig ut når de små kaster opp. De blir vel sikkert litt skremt de også.

Er det tennene oppe dere venter på dere også? Hadde ikke han fått hjørnetenner nede, eller var det du som hadde det?

Går litt i spinn her :fnise:

Da er vi også hjemme etter en uke borte :) Nesten sånn at jeg er mer sliten etter en ukes ferie! Er ikke barebare å reise hjem til alle sammen, for alt av slekt og venner forventer jo besøk. Men har vært kjekt å se alle igjen :)

I dag er det første dagen på en uke at det er jeg som har stått opp med M :tongue: Godt å få litt tid sammen med henne jeg også!

Ellers så er det lite framgang her i gården, men vi venter spent på om det snart kommer noen tenner oppe. M har vært mer surete enn vanlig i påsken, så håper det er tenner som er på vei :)

Vi har forresten hatt sol hele påsken :sol:

Høres ut som dere har hatt en fin påske, og så heldige dere har vært med været. Har vært litt misunnelig hver gang jeg har sett en eneste stor sol i hele midt/nord-norge. Men om vi kan få litt fint vær i sommer må vi være fornøyd.

Så deilig å sove lenge, kan tenke meg det var litt uvant å stå opp tidlig igjen idag, hehe. Men det er vel fortjent, alle mammaer trenger det :)

Spennende om det kommer tenner hos dere også.

Idag er L 9 måneder og er sååå snill :rødme:

Kjenner jeg blir mer forelsket i pappaen også nå som jeg har litt tid sammen med han når L ikke gråter hele tiden. :yvonne:

Våknet ikke før 06.30 idag og skal nå ha sin første lur. Intervallene blir lengre og lengre og nå vil han ikke sove 3 ganger til dagen samme hvor tidlig han våkner. Han pleier å våkne fra siste lur ved 2-3 tiden og legger seg igjen klokka syv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Unknown

Idag er L 9 måneder og er sååå snill :rødme:

Kjenner jeg blir mer forelsket i pappaen også nå som jeg har litt tid sammen med han når L ikke gråter hele tiden. :yvonne:

Våknet ikke før 06.30 idag og skal nå ha sin første lur. Intervallene blir lengre og lengre og nå vil han ikke sove 3 ganger til dagen samme hvor tidlig han våkner. Han pleier å våkne fra siste lur ved 2-3 tiden og legger seg igjen klokka syv.

Gratulerer med 9 mnd! Herremin så tiden flyr!

Tror M og L har ca likens dag (i alle fall i dag..), med oss har døgnrytma vært et stort rot hele påska..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi venter egentlig på mange tenner. Hjørnetennene ser vi jobber seg oppover. Han har bare de to fortennene nede, og de oppe ser ikke ut til å ville vise seg, så vi får se hvilk som melder sin ankomst først. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det en del å oppdatere seg på ja. Noen flere tenner har kommet ser jeg, og noen går nesten :overrasket: Wow! Grattis!

Vi har kost oss hjemme hos min mor i påsken, og jeg og mannen har fått sove masse om morgenen :) Vi inngikk en god deal med mamma om at vi tok hunden hennes på minst 2 timer lang tur hver dag, hvis hun stod opp med J om morgenen. Hun er A-menneske og våkner kl 07 uansett. Gjett om det var deilig å sove til 9-10 nesten en uke i strekk :strix:

På skjærtorsdag begynte J å krabbe, og nå er det full fart fremover. Han er så blid og fornøyd nå om dagen, så det er deilig her i heimen. Var moro å se ham begynne å utforske leiligheten her da vi kom hjem. Nå sitter han i stolen sin og spiser brødskive med prim. I dag gav jeg ham bare hele brødskiva på en gang, og jammen har han spist opp hele, med skorper og alt. Flinke gutten min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink han er, skjønner godt du er stolt :)

Jeg går å gleder meg sånn til 17.mai jeg, da tror jeg vi har bestemt at L skal få ha en liten is :fnise:

Utrolig hvor lite en skal glede seg til, men det skal bli så moro å se reaksjonen hans. Han har ikke fått smake noe særlig av kaker etc, men den dagen pluss bursdagen skal han få lov å smake :)

Skal dere ha bunad til dem forresten? Tenk, det er bare halvannen måned igjen. Det går så fort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med 9 mnd! Herremin så tiden flyr!

Tror M og L har ca likens dag (i alle fall i dag..), med oss har døgnrytma vært et stort rot hele påska..

Ja, det går kjempefort. Rot ja, det var godt å komme hjem til vante rutiner igjen :) Selvom det var veldig koselig så er fortsatt hjemme best :jepp:

Vi venter egentlig på mange tenner. Hjørnetennene ser vi jobber seg oppover. Han har bare de to fortennene nede, og de oppe ser ikke ut til å ville vise seg, så vi får se hvilk som melder sin ankomst først. ;)

:fnise: ja, det blir spennende å se.

Er det noen som har vært på flere kontroller nå? Moro å høre hvor store de er blitt :) Vi skal ikke på kontroll før 11 mai, da er det 2 1/2 måned siden sist. Aaaltfor lenge spør du meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være deilig å kunne sove litt lengre noen morgener.... Har ikke fått det i påska jeg. verken da vi var hos mine foreldre eller hos hans. Mine sier de er ferdige med å ha barn og at de ikke orker ta seg av andres.. Og mannens er glade i en fest og sove lenge selv, så for dem er det uaktuelt å stå opp for å ta mine små. Og mannen har heller ikke bidratt særlig. Så påsken var like strevsom eller egentlig med strevsom enn vanlig. På hverdagene går jo eldstemann i bhg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ikke kontroll før nærmere 17. mai, minnie. Helsestasjonen er overarbeidet, nemlig. Derfor er 8 og 10 mnd. kontrollen slått sammen, og lagt til 9 mnd. alder.

Selveste 17. mai, tenker jeg vi tar det rolig. Vi orker ikke bevege oss i sentrum hvertfall. Tviler på at det blir bunad også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg går å gleder meg sånn til 17.mai jeg, da tror jeg vi har bestemt at L skal få ha en liten is :fnise:

Utrolig hvor lite en skal glede seg til, men det skal bli så moro å se reaksjonen hans. Han har ikke fått smake noe særlig av kaker etc, men den dagen pluss bursdagen skal han få lov å smake :)

Skal dere ha bunad til dem forresten? Tenk, det er bare halvannen måned igjen. Det går så fort..

M har både fått is og sjokolade(sjokoladen var ikke jeg tilstede!), og jeg skal love at det er populært altså :fnise:

Til 17.mai håper jeg mamma er ferdig med å strikke en søt hvit kjole til M med bolero til :) Visst ikke blir det en "skipperkjole", vet ikke hva jeg skal kalle det, men en hvit kjole med krage i blåe striper og sløyfer..Krysser fingrene for strikkakjolen da :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke vært på kontroll siden januar, og skal neste uke. Det er vel tidlig 9-månederskontroll. Det blir interessant å se hvordan hun har vokst, for vi har jo slitt litt med maten, men hun spiser i hvertfall litt nå, og ammes mange ganger pr. døgn, så det går nok bra.

Hun står også og gynger på knærne, og deiset i gulvet her om dagen så hun har fått et svakt blåmerke på kinnbeinet. Vel, hun må vel få prøve seg, og badegulvet er tydeligvis kjekkest, siden flisene gir godt grep og er gode og varme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke vært på kontroll siden 6 mnd-kontrollen, og skal ikke før 9 mnd i slutten av april. Så spent på hvor lang og tung han er.

17. mai skal vi hjem til mamma og pappa, men tror ikke jeg gidder ned til Karl Johan med barnevogn. Tror ikke det blir bunad på han (ingen av oss har heller), men etter eller annet pyntetøy må det jo bli.

Vi har ikke begynt med brød enda. Vet ikke når vi skal begynne, men han er fornøyd med maten han får nå foreløpig. Men det jeg lurte på; flere (bl.a. mamma) sa vi skulle skjære av skorpa på brødskiva. Gjør dere det, og hvorfor? Er det noen grunn til at de ikke skal spise skorpe, bortsett fra at det kan være vanskelig å tygge uten tenner?

Ellers så begynner jeg på jobb i morgen. Gruer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skjærer ikke av skorpa, og det virker ikke som om hun har noen problemer med den. Men vi gir henne halve brødskiver i hånden, og hun spiser greit selv (i hvertfall endel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NiChia

Vi var på 6mndkontroll 11.mars, (skulle egentlig ha en 7mndkontroll i mellom men det har jo vært påske og sånt så da venta vi til åtte måneder) og skal på 8mndkontroll 14.april og 9mndkontroll 20. mai.

Synes det har vært veldig bra oppfølging her. Når det er lenge til de vanlige kontrollene får vi tilbud om mellomkontroll så har vært på kontroll hver måned bortsett fra rundt jul og påske. Også ringer helsesøster og spør hvordan det går hvis det er lenge siden jeg har vært der/ringt. Synes det er veldig greit.

Til 17.mai blir det vel litt smaking på is/kake. Hun har fått smake på krem før men det var ikke godt i det hele tatt. Ellers har vi en bunad som hun brukte til jul som jeg jammen tror at hun passer til da også. Den er i str 68 og hun bruker nå 68/74. Tror jeg skal finne frem den og se om hun passer, hadde vært fint å fått brukt den iallefall en dag til. Vi skal på 70årslag og konfirmasjon også og det hadde virkelig gjort seg om bunaden passet så vi fikk brukt den så føles det ikke helt forgjeves å ha hatt den :)

Måtte selvfølgelig finne fram bunaden og prøve og den passer veldig bra, litt stor og det er jo bare helt perfekt! (Den var veldig stor til henne til jul, men hun har nok ikke vokst seg så veldig ut for hun passet den da også.) Så med mindre hun legger veldig på seg på magen eller blir veldig mange cm større i løpet av seks uker så tror jeg ikke det blir noe problem å bruke bunaden til 17.mai :)

Endret av NiChia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra oppfølging NiChia! Sånn er det ikke på helsestasjon her. Det er tre måneder siden siste kontroll, og vi har ikke hørt et pip fra de. Virker som de er mer opptatt av den delen av kommunen som bor i sentrum og glemmer de tettstedene rundt, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnimusepus: Hvorfor drar du ikke og veier og måler utenom kontollene, hvis du syns det er lenge i mellom? :ler:

Det gjør vi.

Har ikke hatt kontroll siden 6 mnd, og skal ikke før til 9 mnd, men jeg har tenkt å veie og måle nå ved 8mnd.

Ingen planer for 17.mai enda, blir el en liten tur til sentrum.

Tenkt å kjøpe sånn søt "bunad" som de hadde på Coop her, mulig det var Name it, men de hadde ikke igjen i str. 80 - som jeg regner med han vil bruke da.

Skal i 2 brylluper i sommer også, så må finne noe pentøy som han kan bruke alle de tre dagene.

E har såvidt fått smake litt is, og det var nammenam ;)

NiChia: det var litt av en oppfølging ja - men det er jo et lite sted, så kanskje ikke så mange å forholde seg til på helsestasjonen deres?

Jøss, hun må da ha vokst lite, hvis hun bruker samme størrelse nå som i jula (selv om den bunaden visstnok var stor da).

E har siden jul gått fra 56/62 til 68/74.

Unknown: Mener du Matroskjole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Unknown

Matroskjole mente jeg helt sikkert :Nikke:

Jeg vet ikke hvor ofte man "skal" til kontroll engang jeg!?

Vi var i alle fall på litt sen 6mnd kontroll og skal på igjen når M er litt over 8mnd..så det blir ca 2 mnd mellom våre nå, og det tror jeg er det lengste det har vært i mellom..

Er det ikke vaksine når dei er 9mnd? Skal vi ta den neste gang da vi kanskje? :klø:

Endret av Unknown
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NiChia

NiChia: det var litt av en oppfølging ja - men det er jo et lite sted, så kanskje ikke så mange å forholde seg til på helsestasjonen deres?

Jøss, hun må da ha vokst lite, hvis hun bruker samme størrelse nå som i jula (selv om den bunaden visstnok var stor da).

E har siden jul gått fra 56/62 til 68/74.

Hun var vel 62 og så vidt begynt med 68 i jula, og nå er det noen plagg i 68 som fortsatt passer men bruker mest 74. Tror egentlig hun "drukna" i bunaden ved jul, bare jeg som ønsker det skulle være perfekt så det er det jeg husker :le:

Men hun vokser ikke så veldig mye i lengden, er fortsatt bare 65 cm. Og hun helsesøstra vi har skal pensjoneres neste år så hun har ikke så mange og tar seg veldig godt av de hun har, pluss at jeg tror vi får litt ekstra oppfølging pga vi er ganske unge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var vel 62 og så vidt begynt med 68 i jula, og nå er det noen plagg i 68 som fortsatt passer men bruker mest 74. Tror egentlig hun "drukna" i bunaden ved jul, bare jeg som ønsker det skulle være perfekt så det er det jeg husker :le:

Men hun vokser ikke så veldig mye i lengden, er fortsatt bare 65 cm. Og hun helsesøstra vi har skal pensjoneres neste år så hun har ikke så mange og tar seg veldig godt av de hun har, pluss at jeg tror vi får litt ekstra oppfølging pga vi er ganske unge :)

Så koselig med så bra oppfølging altså :)Godt at de tar seg ekstra god tid til dere.

Unknown: Er nok litt forskjellig fra sted til sted når man har kontroller, vi har vært på 6 uker, 1mnd, 3mnd, 6mnd og så blir det 9mnd og 12 mnd iallefall.

Dessuten hadde vi en felles tannhelse-time med andre babyer ved 7mnd.

Tror ikke det er vaksine før 12 mnd igjen, iallefall ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soon Si det du :ler:

Føler de har mer enn nok der nede, og da blir det jo ikke like spennende ved neste kontroll :gjeiper:

Aricept Vet ikke hvorfor man skal fjerne skorpen jeg, er vel det at det er lettere å spise uten. Nå er de jo små enda, men en får jo sterkere tenner av å spise skorper, også tenker jeg det er like greit å vende dem til det med en gang. Så slipper en kanskje problemet med at 2-3 åringen ikke vil spise skorpe :)

Så spennende å begynne å jobbe igjen da, selvom det er litt vemodig å reise fra lillegutt. Men en gang må vi jo begynne igjen vi også, med mindre vi har mannfolk som er millionærer :sjenert:

NiChia så god oppfølging dere får, det var jo helt utrolig. Her er helsestasjonen sprengt med unger, så de drøyer vel i det lengste laget med kontroller. Dog er det egentlig kontroll hver 2. måned f.o.m 6 måneder.

Unknown Det er vel ikke vaksinasjon før på 12 mnd kontrollen. Her er det iallefall det. 8 mnd kontrollen var med tannpleie, 10 mnd er vanlig kontroll og 12 mnd er det vel vaksine igjen. Jeg er i gruppe da, så kan jo være det er forskjell fra hs til hs.

Ellers så snakket jeg med mannen i går, og vi er enige i at om han begynner å jobbe til høsten skal vi prøve på nr.2 :)

Han fortsetter enten på masteren eller går ut i jobb, og han håper jo på det siste. Det gjør jeg også, så vi krysser fingrene for det. Da vil L være rundt 2 år (forutsett at det klaffer) når lillebrøster kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...