Kvist Skrevet 10. april 2010 #3941 Skrevet 10. april 2010 Sliten etter en lang dag i sola jeg nå. Sitter i sofaen med solbrente kinn og verkende rygg etter all gåingen med lillemor. Men så moro det er, hun tramper avgårde i de nye kule skoene sine og bare klukker av fryd. Helt herlig! Var og prøvde sko på onsdag, var ikke mye spenstig utvalg i str 20 nei... Vi ente opp med et par brune sko i økologisk skinn fra Kavat. Veldig kule og ikke rosa, synes nesten alt er rosa og med prinsesser på jeg. Og prinsessestæsj kommer jeg ikke til å kjøpe før snuppa har mast både vel og lenge Har dere andre kjøpt sko enda? Hva slags? Og så har vi hatt dagsovingsrekord i dag. Mannen la snuppa ute i vogna mens jeg begynnte å vaske bilen. Rakk å støvsuge hele inni, vaske hele inni, vaske vinduene inni godt, vaske utvendig med klut og såpe to ganger, skylle, tørke, ta på voks og å ha to passe lange kaffepauser og skravle med naboene. Helt fantastisk! Vi så ikke på klokka, men det var vel rundt to timer, om ikke enda litt mer. Nå skjønner jeg hvor god tid dere som har barn som sover lange dupper på dagen har. Håper dette er en ny trend her i huset også. Så da holdt det godt med to dupper i dag da, en vanlig liten en ca to timer etter at vi sto opp, og så denne lange ca tre timer etter det igjen. Så var hun våken i fem timer før hun la seg for kvelden. Merker at det er på tide å fornye solkremene vi har da, smurte både meg og snuppa med SPF 15 i ansiktet i dag, både på morgenen og et par ganger i løpet av dagen. Men begge to var godt rosa da vi gikk inn for kvelden. Kjedelig å være rødhåret altså. Hva smører dere barna med?
Gjest imli Skrevet 10. april 2010 #3942 Skrevet 10. april 2010 Sko ventar me nok ei stund med her i huset Har ikkje smurt mini med solkrem eg, men ikkje hatt han direkte i sola heller. Brukte faktor 15-20 på eldstemann i fjor sumar. Her er me mørke i hud og hår heile gjengen, og blir svært skjelden solbrente.
Saeria Skrevet 10. april 2010 #3943 Skrevet 10. april 2010 Har holdt han i skyggen vi og. Må kjøpe ny solfaktor uansett. Vi er begge lyse (ikke så lyse som de fleste rødhårete, men jammen ikke langt unna), så vi må nok ha minimum 30. Husker at både jeg og mannen måtte opp i 45 da vi var på St. Lucia. Det var jo veldig nær ekvator da.
Gjest Unknown Skrevet 10. april 2010 #3944 Skrevet 10. april 2010 (endret) BD: god bedring til J! Håper det går fort over Honesty: M er våken 2 timer før 1. dupp, 3 timer før 2 dupp og ikke mer enn 4 timer før det er natt. Kvist: M er ikke akkurat så mye ute og går enda, så sko har ikke vi kjøpt (ho har ett par vans da, men de er mer til pynt ), men vi skal kjøpe noen lette når det nærmer seg sommeren. Gleder meg! Ettersom vi er veldig usikker på hvilken farge M er, så kommer vi til å smøre godt med solkrem! Er ho lik meg eller darlingen blir ho nok ikke så fort solbrent, men greit å passe på huden fordi om I dag har vi øvd på å krabbe Jeg satt M på alle 4, og ho stod der en liten stund før ho datt pladask på magen igjen..Ho skjønnte ikke helt til dette med å flytte på beina, men morsomt var det! Endret 10. april 2010 av Unknown
Honesty Skrevet 11. april 2010 #3945 Skrevet 11. april 2010 Man skal vel ikke bruke solkrem på barn før de nærmer seg året, tror jeg. Før det skal man holde dem i skyggen og unna sollyset. Dessuten bør man bruke solkrem med fysiske filtre. Disse er ofte merket "baby", og er gjerne hvite og seige. Man bør bruke høyest mulig faktor på små barn, altså helt spf 30, og ikke så lavt som spf 15, for de har tynn hud, og ikke samme beskyttelse som voksne. Når det er sagt har jeg syndet en dag i påsken, for vi satt ute i sola alle mann. Da fikk jeg låne litt Nivea barnesolkrem (det var denne, i 50+) hos niesene hennes. Solbrent eller ikke er ikke det verste, men sola forårsaker skjulte skader i huden som ikke kommer til syne før om mange år. Sånn. Der var jeg ferdig med romanen.
Soon Skrevet 11. april 2010 #3946 Skrevet 11. april 2010 Hvorfor skal man ikke bruke solkrem på de små? :klø: De vil jo uansett kunne få UVstråler på seg utendørs, så vi bruker den du linket til , Honesty - med solfaktor 50+. 15 hørtes veldig lite ut for så små ja. Vi har ikke kjøpt sko, men har fått et par som foreldrene mine kjøpte i utlandet en stund før E ble født - de er litt store enda, men nå går han jo ikke enda heller, så vi venter til det med å bruke de. Nå har E vært våken siden 05.30, men ingen tegn til å være trøtt enda...pleier aldri å være så lenge våken før første luren.
Soon Skrevet 11. april 2010 #3947 Skrevet 11. april 2010 Vi har forresten fått barnehageplass - førstevalget Men vi er fortsatt usikker på barnehage eller dagmamma - syns det er så vanskelig. Skal møte den potensielle dagmamma`n på tirsdag, så da får vi ta et valg etter det møtet tenker jeg... Noe helt annet - har dere fått selvangivelsen i posten enda??? Venter og venter...
Honesty Skrevet 11. april 2010 #3948 Skrevet 11. april 2010 Jeg tror poenget er at de har så tynn hud at den ikke tåler sol, og at de helst ikke bør utsettes for kjemikaliene i solkrem. Når det er sagt, vil jeg selv bruke en krem med fysiske filtre på henne, men jeg vet foreløpig ikke hvilken. Vi har fått barnehageplass på førstevalget. Men komplikasjonen er at jeg har søkt flere jobber i hovedstadsområdet, så da kan det tenkes at vi flytter, og er like langt.
Edie Skrevet 11. april 2010 #3949 Skrevet 11. april 2010 Våkentid mellom dagsoving: Ca. 2 timer våken før første lur, så 3 timer før andre lur, og den lengste våkentiden på 4 timer før det er natta. Jeg ammer jo ikke, så det er ikke noe problem å gå på jobb sånn sett. Mannen er like flink til å lage i stand flaske med mme som meg.. Sko har vi ikke kjøpt. Vi har noen helt myke som han har på i vogna for å ikke bli kald med bare sokker, men ingen stive som egner seg til gåing. Han kan jo ikke gå, han klarer ikke sette seg opp selv en gang enda så.. Ang. solkrem: for det meste enig med Honesty. Vi har en solkrem på spf 50+. Jeg ville aldri brukt noe lavere enn spf 30 i alle fall. Beskytt de best mulig, hvorfor bruke lav fakor på ungene? Jeg bruker selv aldri under spf30, men jeg har lett for å få soleksem. Hudleger i landet er uenige om når unger kan begynne med solkrem. Noen sier 6 mnd, noen sier ett år. Bruk gode produkter, og ikke kjøp noe billig merke man ikke har hørt om før. Ang. filtre: det er faktisk veldig få merker som har kun fysisk filter (sink) i barnekremene sine lenger. De fleste er en blanding av fysiske og kjemiske filtre. Men det er "gamle" fysiske filtre som blir brukt, altså de som er godt kjent og ikke rapportert bivirkninger med.
Edie Skrevet 11. april 2010 #3950 Skrevet 11. april 2010 Soon: vi har heller ikke fått selvangivelsen i posten enda.
Gjest Unknown Skrevet 11. april 2010 #3951 Skrevet 11. april 2010 Soon: her fikk vi selvangivelsen tidlig i uka faktisk Og ang. solkrem, så skjønner jeg faktisk ikke hvordan jeg skal kunne ha M i skyggen til ho er året. Da må jeg i såfall være inne de dagene det er sol. Er greit nå når ho ikke flytter på seg, men den dagen (sikkert i sommer) ho kryper eller går, så er det ikke så enkelt å holde de e ro i skyggen akkurat. Så solkrem blir det i alle fall her i gården Men som Honesty foreslår, så finnes det jo solkremer som er bedre for babyhuden enn andre
Edie Skrevet 11. april 2010 #3952 Skrevet 11. april 2010 (endret) Man klarer jo ikke å holde de i skyggen hele tida. Da tror jeg vi må binde han fast.. Nei, tipset er lette bomullsklær som stopper litt UV-stråler, solhatt, solbriller, og solkrem egnet for babyhud! Endret 11. april 2010 av Aricept
Edie Skrevet 11. april 2010 #3953 Skrevet 11. april 2010 Et lite innlegg til om solfaktor Selv om du/ dere ikke blir brent så er UV-B-strålene de minst farlige. De foråraker brenthet, flassing og symptomer som oppstår umiddelbart. Ubehagelig og mindre pent, men på langt nær så farlig som UV-A-strålene. Det er UV-A som forårsaker aldring av huden, rynker, pigmentforandringer og ikke minst hudkreft. Så drit i være forfengelig og smør med høy faktor! Jo, du blir brun uansett - det tar litt lengre tid, men til gjengjeld blir fargen penere og holder lenger! Og du minsker veeldig faren for kreft. Jepp, litt engasjert i det temaet Fra et faglig ståsted er det aldri anbefalt å bruke under spf 20, uansett hvor du er i verden og uansett hudtype. (Vet det i mange debatter blir trukket frem at man er avhengig av sol for vitamin D, og det er riktig, men det er snakk om 10 minutter om dagen. Det holder med turen til postkassa eller søppeldunken, så smører man. Full effekt av solkremen kommer først etter 15-60 minutter litt avhengig av type og merke)
Gjest Unknown Skrevet 11. april 2010 #3954 Skrevet 11. april 2010 (endret) Bånd Morsomt å komme til badedstranda/parken og alle babyer var bindet fast i nærmeste tre ...men nok tull... Aricept: Og dere andre som har litt mer peiling enn meg, hvilken solkrem er bra for babyer? Endret 11. april 2010 av Unknown
Honesty Skrevet 11. april 2010 #3955 Skrevet 11. april 2010 (endret) @Aricept: My point, exactly. Egentlig er det tull at man i det hele tatt får kjøpt solkrem ned i spf 6 i Norge. I Australia, hvor hudkreftforekomsten har eksplodert i takt med moten som tilsier at brun=sunn, får man ikke kjøpt solkrem med lavere faktor enn 15. Solkrem med fysiske filtre (sinkdioksid og titaniumdioksid), som anbefales for barn, finnes sjelden med høyere faktor enn spf 30, og dessverre er kjemiske filtre, som absorberer og ikke bare reflekterer solstrålene, mye mer effektive når det gjelder UVA-beskyttelsen. Jeg tror jeg må undersøke litt ang. barnesolkremene fra Vichy og La Roche-Posay. Vi skal snart til Italia hele familien, så derfor er jeg ekstra opptatt av å finne en god, sikker solkrem å bruke på snuppa. Endret 11. april 2010 av Honesty
Saeria Skrevet 11. april 2010 #3956 Skrevet 11. april 2010 Jeg vil slå et slag for soyaklær og bambus. Ikke bare er de varmeregulerende, men soya har også innebygget UV beskyttelse på 50+. Det være sagt så betyr ikke det at man ikke skal smøre om ungene flyr ut i sola. Jeg regner med at vår kommer til å krabbe litt til sommeren, og da er det nok ikke lett å unngå sol helt. Får kjøpe gode sommerklær, solhatt og baby banz.
Edie Skrevet 11. april 2010 #3957 Skrevet 11. april 2010 Ja, det finnes jo klær med solfaktor i. Vanlig tøy, badeklær og capser. Jeg er bare redd for at folk bruker det som en sikkerhetspute, og glemmer å smøre med solkrem på steder som fortsatt ikke er dekket av faktortøyet. Jeg kjenner ikke alle solkremmerker, men jeg er godt kjent med de man får på apotek. Sånn generelt anbefaler vi både Eucerin, Cosmica, Soltan, Vichy og La Roche-Posay. Helt personlig foretrekker jeg La Roche-Posay fordi den er utviklet i samarbeid med hudspesialister med tanke på sensitiv hud og problemhud Når det er sagt finnes det mange gode merker, og man må jo finne frem til noe man selv liker. Ikke alle barn har behov for produkter for sensitiv hud, da de alle er uviklet for babyhud. Og det er store prisforskjeller, og solkremer er ganske kostbart i utgangspunktet.
Blowers daughter Skrevet 11. april 2010 #3958 Skrevet 11. april 2010 Jeg har kjøpt solkrem faktor 50 av merket Vichy, men ikke brukt den enda. Etter å ha googlet solkrem og barn kom den godt ut i tester. Men den er ganske dyr, kostet 200 kr på apoteket. Ser ingen grunn til å bruke lav faktor på de små, ville ikke brukt lavere enn 30 hvertfall. Kommer til å bruke den i ansiktet mitt også, da jeg har lettere for å få pigmentflekker etter at jeg var gravid.
effy Skrevet 11. april 2010 #3959 Skrevet 11. april 2010 Her var det mye som har skjedd siden sist! Ang solkremdebatten så kan jeg melde meg på siden jeg kom hjem fra 2 ukers sydentur i går: Spedbarn skal ikke utsettes for direkte sollys det første året. Det er jo umulig for de fleste så da bør de smøres med solfaktor 50 (sunblock). Vi kjøpte Bioterm sin da vi dro til syden (kostet nesten 300 kr!). Jeg hadde med masse tynne bomullsbodyer til lillegutt, samt UV-drakt og solhatt med solfaktor 50. Og han er like blek:) Selv brukte jeg kun solfaktor 20. Ellers om sydenturen så hadde vi det fint. Flyturene gikk veldig bra. Ingen gråting på vei opp el ned (han satt med smokken), og han sov 4 timer den ene turen og 2 1/2 timer den andre turen. Etter 1 døgn ble lillgutt desverre syk. Vi våknet på natten av at han lå og kastet opp i senga, og etter 3-4 runder med mer oppkast og slim så ringte vi etter lege. Han hadde fått virus og vi kunne forvente at han kom til å få feber og diare. Det tok 4 dager før han ble frisk. De første par dagene ville han nesten ikke ha mat, men heldigvis er han glad i vann og jeg ammer litt fortsatt. Det er jo viktig å få i seg nok væske når man har diare. Lillegutt klarte faktisk å smitte meg også, for dagen etter han ble dårlig så spydde jeg som bare det... Så den første uken ble litt amputert...Men etter det så har ferien vært veldig bra. Vi har badet og koset oss i varmen. Han har sovet veldig urolig mens vi har vært borte og vært mye våken om natta. Det har sikkert med varmen og gjøre + at vi alle sov på samme rom. Ang barnehageplass har vi fremdeles ikke fått svar. Jeg tror vi er de eneste i hele Trondheim som ikke har fått beskjed ennå....
Kvist Skrevet 11. april 2010 #3960 Skrevet 11. april 2010 Oisann, her fikk jeg kommentarer på smøringen ja. Nesten så jeg føler for å forsvare meg litt Dere som sier man bare skal holde barna i skyggen. Mener dere at små barn ikke skal være ute? Vi bruker tynn lue med skygge på, sitter hun i vogna er den aldri vendt mot solen men når hun krabber rundt på egenhånd er det ikke så lett å holde henne kun i skyggen at det gjør noe. Så da har jeg valgt å smøre med faktor, har gjort det i rundt to måneder allerede jeg. Faktor 15 er det jeg selv bruker i ansiktet hver dag, hele vinterhalvåret, selv om det er skyet og kaldt. Her i huset er vi rådhårede og lyse alle tre og kan dermed skilte med en god del erfaring i å bli solbrent og å prøve å beskytte seg mot solen. Grunnen til at det ble 15 i går også er rett og slett at jeg brukte den vanlige uten å tenke meg om. Smører dere barna med 50 og sinkfilter i ansiktet og på hendene hver dag? Eller snakker dere om de varme soldagene med shortsvær nå? Ble litt skremt jeg nå, har trodd jeg var både forsiktig og oppdatert på det med solbeskyttelse, men nå virket det ikke sånn lengre. Jeg kjenner ikke mange som bruker så mye solkrem til hverdags hele året som oss, men på det jeg leser her er jeg visst helt uansvarlig. Aricept: Du virker som du kan litt om solkrem, og du bruker aldri under 30 på deg selv. Hvilken bruker du da? Synes ikke jeg finner noen gode som fungerer som dagkrem til vanlig med særlig mer enn 15. Over det blir de mer klissete, gir meg småkviser og er dårlig egnet under sminke og sånn. Har du noen tips? Føler jeg har prøvd det meste som er i vanlig salg, men det har kanskje kommet noe nytt til denne sommersesongen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå