Gå til innhold

Kan ikke kvinner vaske seg?

Fremhevede innlegg

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Årsaken til at mange lukter er sansynligvis at de vasker seg for godt med såpe og dermed får soppinfeksjoner og lignende. Nå kan man jo til og med få soppinfeksjon av å spyle med vann der nede, så faktisk ikke så lett.

Videoannonse
Annonse
Gjest Legestudent 5.t
Skrevet
Jeg blir litt forvirret av dette med intimsåpe og sopp. For noen år siden var jeg plaget av sopp jeg ikke ble kvitt etter flere behandlinge. Den gangen vasket jeg meg kun med vann, fordi jeg hadde lært at det var det beste for bakteriefolraen i underlivet. Da jeg spurte på apoteket fikk jeg derimot vite at manglen på intimsåpe kunne være grunnen til at soppen ikke forsvant. Jeg begynte med såpe, og har faktisk ikke hatt sopp siden.

(Litt artig nå at bekreftelseskoden min var fisk, forresten... :fnise:)

Først til de som tror at man får sopp av intimsåpe: Nei, det får man ikke - UNNTATT når man går på antibiotika eller er mye syk på anne måte (kreft, feks).

Ja, noen ganger kan en intimsåpe hjelpe mot sopp, rett og slett fordi den er syrlig, ikke basisk. Og miljøet i skjeden er syrlig.

Så dersom man får sopp, så er det pga at man har feil syre/base-balanse i kroppen, eller at man vasker seg feilaktig. Såpe skal ikke INN i skjeden, bare brukes på de ytre kjønnsdelene.

Skrevet
Først til de som tror at man får sopp av intimsåpe: Nei, det får man ikke - UNNTATT når man går på antibiotika eller er mye syk på anne måte (kreft, feks).

Ja, noen ganger kan en intimsåpe hjelpe mot sopp, rett og slett fordi den er syrlig, ikke basisk. Og miljøet i skjeden er syrlig.

Så dersom man får sopp, så er det pga at man har feil syre/base-balanse i kroppen, eller at man vasker seg feilaktig. Såpe skal ikke INN i skjeden, bare brukes på de ytre kjønnsdelene.

Jeg hører mer på gynekologer med mange års erfaring, enn en som kaller seg legestudent på nett. :forvirret:

Gjest Gjestedama
Skrevet

... i tillegg er det viktig å huske at det er forskjell på intimsåpe og intimsåpe. Den bør kjøpes på apoteket, og ikke på butikken. Rett og slett for at de på apoteket er det korrekt ph-verdi i.

Dr. Greves intimvask, for eksempel, tåler ikke jeg.

Bare et tips.

Og selvfølgelig skjeden er selvrensende, man skal ikke spyle såpe inn i den. Eller Lysol... (kommer ikke over linken til Nicky, sorry at jeg kalte deg Punky:)

Lysol som fjerner selv slim i skjeden... Mmm, også kalt kåtsaft og naturlig smøring-.... Håpløst...

Gjest Gjestedama
Skrevet

... men jeg syns faktisk det er interessant, og skremmende, å lese at kvinner faktisk ble overbevist om å bruke sterke antibakterielle vaskemidler i skjeden for at mannen skulle få lyst på dem.

(Ref linker over her)

DET er jævlig

Skrevet
At folk gidder å svare på slike anonyme trolletråder som dette slutter aldri å forundre meg.

Dette er en høyst aktuell problemstilling, som gjelder begge kjønn. Helt naturlig å diskutere for de fleste - om det ikke er det for deg.

Og ja - oppe i skjeden skal det ikke vaskes. Men de ytre kjønnsdeler bør vaskes med rett såpe og vann - både hos menn og kvinner. Bare vann holder ikke for noen.

Skrevet
Spar dere sarkasmen. Jeg og mange med meg erfarer at mange kvinner ikke vet nok om dette. Gjensidige "funn" hos kjønnene viser at begge kjønn har en vei å gå angående dette. Sjekk andre tråder i forumet.

Men pussig nok er det bare menns "produksjon" som diskuteres blant kvinner.

Herregud sier jeg bare. Pass på det lille utstyret ditt du, så skal vel vi klare å ta oss av vårt eget.

Skrevet
Dette er en høyst aktuell problemstilling, som gjelder begge kjønn. Helt naturlig å diskutere for de fleste - om det ikke er det for deg.

Og ja - oppe i skjeden skal det ikke vaskes. Men de ytre kjønnsdeler bør vaskes med rett såpe og vann - både hos menn og kvinner. Bare vann holder ikke for noen.

Jeg har ingen problemer med å diskutere slikt. Vi er alle mennesker, og har menneskelige funksjoner.

Jeg har erfart at det finnes mange menn som ikke vet så mye om hygiene heller, bare kommentert - uten å avspore tråden.

Men jo, jeg har også venninner som er kjappe i dusjen og bare bruker vann. Undres litt over det, selv. Jeg kjøpte en veldig god intimvask på apoteket, som jeg bruker fast og hver gang. Ingen sopp her i gården.

Jeg har spurt min mann om han er fornøyd, og det er han. Han svarer alltid ærlig.

Irene

Skrevet
Hmm.. syntes egentlig trådstarter generaliserer litt vel mye...

selv er jeg i dusjen ihvertfal en gang om dagen med dr. greve såpe o.l.

alle mine veninner er også veldig renslige,

skal ikke ha noe av at folk kaller oss skittne! det finnes alle slags typer mennesker, ikke bare delt 50% på hver side av skalaen for renslighet...

:jepp:

Gjest Gjest_Mann44_*
Skrevet
Jøss, så merkelig. Omtrent samtlige kvinner går med en gang over til latterliggjøring, spydigheter, forteller at menn ikke er bedre og nekter/går i forsvarsposisjon. Herregud...er det vanskelig for enkelte å godta og akseptere at enkelte menn har problemer med at enkelte kvinner ikke vasker seg godt nok nedentil?

Det er helt sikkert et problem for enkelte menn!

Ja, alle menn som har levd en stund vet litt om dette. Vi har alle blandede erfaringer.

Ellers så noterer jeg det samme som vedkommende som skrev lik ovenfor. Sarkasmer, spydigheter, latterliggjøring er merkelige reaksjoner.

Skrevet (endret)
"Rensligere", det spørs akkurat hva man legger i begrepet. Jo, de kan nok dusje oftere, så på den måten er de rensligere. På den annen side har mange av de tendens til å vaske resten av kroppen grundig, og bare renner vann over kjønnet. Det er jo bare å se hva kvinner skriver her i tråden - om sine medsøstre.

Nei - man får IKKE sopp av å vaske seg i skrittet. Soppen kommer av feil bakterieflora i kroppen - og ved bruk av feil type såpe nedentil.

og bare renner vann over kjønnet. Som sagt: Lukter det, og man vasker med vann - så lukter det fortsatt like ille. Prøv bare ut dette i rumpa, under armene, eller på et mannlig kjønnslem.

Altså - såpe må til, og man må nødvendigvis være grundig.

Hadde du sagt at du har vært uheldig og møtt på noen urenslige damer, ville saken vært helt grei. Og det kunne sikkert blitt en greit fruktbar tråd.

Men du slener ut bastante påstander uten å ha noe som helt belegg.

-Mange " bare renner vann over kjønnet. " Hvordan vet du dette? Hvor mange er "mange"? har du lest noen undersøkelser som viser dette - eller er denne påstanden kun basert på et par damer som har vært så uheldige å havne i senga med deg?

-"Ingen får sopp av intimsåpe" Sier hvem? Du? Er du lege? Når gynekologer sier at man kan få sopp av intimsåpe, så KAN man det.

Skråsikre, dumme mennesker er det verste jeg vet.

Endret av Bolledeig
Skrevet

Det mest interessante er vel når folk her har erfaring med at de får sopp hvis de bruker intimsåpe, men at det går bra med bare vann. Og omvendt, selvsagt. Og så er det noen som vet den "absolutte sannhet", siden det er sånn og slik på noen de kjenner, evt. på seg selv. Og siden man selv ikke får soppinfeksjon av å bruke intimsåpe, så kan ingen andre få det heller!

La nå folk gjøre som det er best for dem, om det er å bruke intimsåpe, vann eller klorin for den saks skyld. Jeg tar det som en selvfølge at det sies ifra hvis det er noe ved partneren som plager en, selv om det er noe så "sensitivt" som intimhygiene.

Skrevet
Det mest interessante er vel når folk her har erfaring med at de får sopp hvis de bruker intimsåpe, men at det går bra med bare vann. Og omvendt, selvsagt. Og så er det noen som vet den "absolutte sannhet", siden det er sånn og slik på noen de kjenner, evt. på seg selv. Og siden man selv ikke får soppinfeksjon av å bruke intimsåpe, så kan ingen andre få det heller!

La nå folk gjøre som det er best for dem, om det er å bruke intimsåpe, vann eller klorin for den saks skyld. Jeg tar det som en selvfølge at det sies ifra hvis det er noe ved partneren som plager en, selv om det er noe så "sensitivt" som intimhygiene.

Sopp skyldes ikke vann og såpe, men kroppens tilstand. Derfor får noen sopp i munn og skjede/på penis pga. bla.a. antibiotika, cellegift m.m.

Noen får sopp uten noen egentlig grunn. Hvis man får sopp uten grunn bør man gå til lege. Og gjøre noe med sin almenntilstand.

Man skylder ikke på speilbildet når man oppdager sopp i munnen. Grunnen til sopp kommer innenfra, ikke utenfra.

Ellers så synes jeg tråden har sin berettigelse.

Skrevet (endret)
Sopp skyldes ikke vann og såpe, men kroppens tilstand. Derfor får noen sopp i munn og skjede/på penis pga. bla.a. antibiotika, cellegift m.m.

Noen får sopp uten noen egentlig grunn. Hvis man får sopp uten grunn bør man gå til lege. Og gjøre noe med sin almenntilstand.

Man skylder ikke på speilbildet når man oppdager sopp i munnen. Grunnen til sopp kommer innenfra, ikke utenfra.

Du synes ikke det er litt voldsom generalisering? Du føler du har vært borti nok (norske) kvinner til å uttale deg om hva som er vanlig, og du regner med at ts har gjort det samme?

Noen er mer sensitive enn andre. Slik er det. Noen er allergiske mot støv. Burde de gjøre noe med sin allmenntilstand? Hva skal de liksom gjøre da, de som er så uheldige å være mottakelige for soppinfeksjoner? Jeg tviler på at de liker det, og da velger de det som er enklest for dem, og det som fungerer for dem, uten at de skal løpe til legen i tide og utide og legge om hele livet sitt. Og så lenge partneren ikke har problemer med at de gjør det de gjør: hvorfor skal de forandre noe?

Dessuten lurer jeg på hva slags lukt det er snakk om. Er det lukten av fitte det reageres på? Eller skal det lukte... ingenting/såpe?

Endret av Wind
Skrevet
Det er vel bare å si ifra om du synes hun ikke vasker seg godt nok. Kansje hun ikke har lært dette enda :P

Kjæresten ble skikkelig fornermet når jeg sa hu måtte vaske seg oftere i underlivet,den tabben gjør jeg ikke flere ganger.

Skrevet
Kjæresten ble skikkelig fornermet når jeg sa hu måtte vaske seg oftere i underlivet,den tabben gjør jeg ikke flere ganger.

Det har jo litt med måten du legger fram på hvordan folk reagerer. Men klar, noen kommer uansett til å reagere negativt. Men i så fall får de bare ta konsekvensene selv? Ikke noe tungebesøk o.l. der nede, osv.

Skrevet

Ja nettopp. Jeg har lignende erfaringer. De blir skikkelig fornærmet når man antyder bedre vask.

Og forresten ser man at de ikke tåler antydninger om temaet her heller.

Min nåværende kone vasker seg heldigvis. Der lukter det rent, hverken sur f. eller såpe.

Skrevet
Ja nettopp. Jeg har lignende erfaringer. De blir skikkelig fornærmet når man antyder bedre vask.

Og forresten ser man at de ikke tåler antydninger om temaet her heller.

Min nåværende kone vasker seg heldigvis. Der lukter det rent, hverken sur f. eller såpe.

"De"? Ikke rart du og han andre mannegjesten har her problemer med kvinner, slik dere generaliserer. Mye tyder på at dere ikke har noen større innsikt i hvordan mennesker fungerer, så antageligvis har dere lagt frem problemet med lukt på en sårende måte.

Skrevet

Har aldri blitt bedt om å vaske meg nedentil, men hadde absolutt ikke blitt sur for det.

Hender jo ofte jeg ber samboeren min gå å ta seg en dusj om jeg skal gi han en blowjob og han blir jo ikke sur for det.

Skrevet

Og hva skal jeg gjøre med min allmentilstand når jeg får sopp etter menstruasjon om jeg bruker en type bind? Og ikke får sopp etter menstruasjon om jeg bruker en annen type?

Hva skal jeg gjøre med min allmentilstand når jeg får sopp om jeg bruker såpe, men ikke får det om jeg bruker vann og intimsåpe?

Sopp kommer fra kroppen, ja. Fordi det er naturlig tilstede det aller meste av tiden, men holdes i sjakk av resten av den naturlige floraen i f.eks underlivet. Når denne kommer ut av balanse får soppen mulighet til å få overtaket og gir symptomer. Såpe, bind, mens, sex, undertøy, trange klær osv kan påvikre det naturlige miljøet. Og for noen fører enkelte av faktorene til sopp, for andre ikke. Noen tåler mer, andre tåler mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...