Gå til innhold

Fy Fy liste (om interiørtabber)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enig med mange her; den eneste interiørtabben man virkelig kan gjøre er å ha et hjem som ikke som ikke viser personligheten til de som bor der. Jeg bor i Mellom-Europa, og her er mitt inntrykk at de fleste hjem har mindre personlighet enn norske hjem:

De fleste har helt hvite murvegger i alle rom og gjerne møbler som ser ut som kontormøbler, f.eks. sofaer i skai som jeg synes hører hjemme på et venterom og ikke i en privat stue. Det er gjerne få personlige gjenstander fremme, og alle bord er gjerne laget av glass med stålben. For meg blir dette kaldt og upersonlig... Jeg foretrekker furu og Kid-interiør stæsj foran hjem som ser ut som en blanding av en institusjon og et romskip.

• Liker 1
Skrevet
Jeg foretrekker furu og Kid-interiør stæsj foran hjem som ser ut som en blanding av en institusjon og et romskip.

Her jeg bare få lov til å anbefale en link: bloggen Unhappy Hipsters! Anbefales. :ler:

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Har tatt de ned nå, men i forrige leiligheten vår ville Hr. Isis at vi skulle henge opp det norske flagget på stua (et sånn stort balkongflagg!). Javel, sa jeg, men da må vi henge det opp-ned.

Vi hang også opp et svært bilde av Marilyn Manson, hihi... Litt utradisjonell stuedekor kan du si, men det var gøy å se reaksjonene til folk som kom på besøk :lur:

Noen dager før vi flyttet fant jeg en lappe i postkassen der noen tipset oss om at flagget vårt hang opp-ned, og de lurte på om vi var nasjonalister, hihi... :ler:

• Liker 1
Gjest Nanette
Skrevet

Hva betyr det når det henger opp ned?

Gjest SmallTalk
Skrevet

Det blir et Peterskors (eller opp-ned kors om du vil. Satankors for de som er hysteriske).

Skrevet

Mine "nei" ting:

-vegger i typiske 90-talls farger (dyprød, okergul, mørkegrønn)

-tapetborder

-brystningspanel

-fondvegg/kontrastvegg

-"overmatching" (puter, kubbelys, duker, gardiner etc i samme farge, gjerne lime eller turkis)

-Black Design

-mismatchende tresorter (f.eks. TV bord i bjørk, bokhylle i bøk og salongbord i eik)

-Recliner (diger lenestol med innebygd puff som "spretter" ut når man drar i et håndtak)

-Pastellfargede skinnmøbler fra 80-tallet

-"Kunst" fra Ikea, Skeidar, Bohus...f.eks. trykk av Vebjørn Sand og Marianne Aulie...

-Kappegardiner

-Panelgardiner

-Hjem som ser ut som de er klippet rett fra en møbelkatalog

-"Fransk landstil" a la hvitstil.com

Må bare spørre... Hva er det du liker? Mener ikke å være kritisk - er bare nysgjerrig :)

Skrevet

Her jeg bare få lov til å anbefale en link: bloggen Unhappy Hipsters! Anbefales. :ler:

Haha, morsomt!

Nå blir jeg sittende og lese en god stund her.... :sjenert:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Styggeste jeg ser er moderne flatskjermer innimellom alt nipset til fransk landstil/shabby chick entusiastene. Det passer overhode ikke inn og ser bare latterlig ut! Skjønner jo at dere ikke akkurat kan la være å ha tv, men uff, glad jeg liker mer moderne stil hvor flatskjermen faktisk passer inn.

Skrevet

Jeg har ikke store problemer med hvordan folk innreder huset/leiligheten sin (bortsett fra vegg-til-veggteppe på bad!), men heller hvordan man "opprettholder" hjemmet sitt.

Jeg skal virkelig ikke si noe på rot, der er jeg en mester selv. :gjeiper:

- Jeg liker ikke at når jeg er på besøk så blir den minste lille ting ryddet unna med en gang det ikke blir brukt. F.eks. hvis jeg spiser en twist så spretter vertinna opp for å gå og kaste papiret... Ja, det har skjedd. Til og med på fest, men da gjaldt det ølkorker.

- Røyking inne! :nei: Uansett, det er horribelt! Jeg visste ikke at folk gjorde det nå til dags...

- Siklehunder som etterlater seg sikkel på sofa osv. Æsj!

Gjest boobla
Skrevet

Så arti tråd! :)

Skjønner ikke at folk lar seg provosere.

furu er interiørtabbe, jo... nejja :)

Nei- lista mi:

- blomster i alle farger

- maritim stil, med mindre d ikke er på ei hytte nær sjøen.

- gull pyntegjenstander

- fargerike vegger

- kork tavle

- brune møbler

- tre møbler, tre fliser å alt i tre..

- plastikkplanta

-brystpanel

-ubehandla panel

- runde stearinlys

- blomsterputa å blomsergardiner

- ryer

- masse pynt på soverromet

- blanding av rosa å lilla pynt, fint hver for seg.

-

Skrevet

Min fy-fy liste:

-Furu OVERALT!

-Nipsgjenstander overalt. Spesielt i hagen. Kan faktisk ikke tenke meg noe styggere enn blå porselenskatter og svære grønne frosker med hatt og skjerf.

-vegger som er tapetsert med bilder av familen. Ser ikke poenget med å ha 10 bilder av hvert famililemedlem klistret opp til taklistene.

Men jeg liker heller ikke den helt minimalistiske stilen med høyglans kjøkkeninnredninger der du må vrenge hjernen fullstendig for å finne ut hvordan man åpner skuffene, og ikke en eneste personlig gjenstand fremme..

Men det er godt smaken er som baken! ;) Ellers hadde det blitt en kjedelig verden..

• Liker 1
Gjest Bianca26
Skrevet

Barnas leker kan oppbevares i en kiste el. eller på barnas egne rom, ikke flyte rundt i stuen, på kjøkkenet, på badet mm.

Minnie

Litt uenig. Man skal se at det bor noen der, og har man barn så blir det umulig å holde det ryddig for leker konstant.

Men ting jeg syns er stygt/fint:

Om man ikke har matchende farger i stua, om det ser ut som man ikke helt har bestemt seg for stilen. F.eks rød sofa, og en blå lenestol

at det ligger rot på stuebordet, selv om det likevel alltid gjør det hjemme hos meg.. Prøver å unngå det. Vil ha nytt stuebord der jeg kan gjemme bort rot oppi så ingen ser.

En hel vegg dekket full av bilder av alt og alle. Sånt mener jeg man kan ha på en korktavle på kjøkkenet. I stua liker jeg bare malerier eller fotografbilder, men ikke for mange fotografbilder, mest malerier, store, enkle med fine farger

Duk på salongbordet må jeg ha for å gjemme vekk det stygge vi har akkurat nå. en liten duk syns jeg ikke er noe stygt på et vanlig bord uansett da.

hmm liker ikke når det overhode er ingen bilder. Blir for nakent og kjedelig

Gjest boobla
Skrevet

hva mente du med runde stearinlys?

vet ikke hva d heter, men slike lys som er runde, d liker jeg ikke av en eller annen merkelig grunn. ikke hjemme, men bryr meg katta om andre har d ;) de kan være avlange å firkanta å lang å smal liksom.. men ikke rund. er litt sær jeg, skjønner jeg... haha :))

Gjest Prøvekandidat
Skrevet

Blir nesten nervøs for å be hjem folk etter å ha lest denne tråden. :sukk: Hjemmet mitt består av mye rart, mye av det har jeg brukt tid på å finne. Det er en blanding av nytt og gammelt både når det gjelder møbler og kopper og kar.

Hva står så på min fy fy liste? Det er ikke så mye egentlig, men et hjem uten fulle bokhyller blir for meg et hjem uten sjel. :)

Skrevet

Blir nesten nervøs for å be hjem folk etter å ha lest denne tråden. :sukk: Hjemmet mitt består av mye rart, mye av det har jeg brukt tid på å finne. Det er en blanding av nytt og gammelt både når det gjelder møbler og kopper og kar.

Hva står så på min fy fy liste? Det er ikke så mye egentlig, men et hjem uten fulle bokhyller blir for meg et hjem uten sjel. :)

Jeg tør heller ikke invitere folk hjem etter å ha lest denne tråden. Vi har furubord- og stoler på kjøkkenet, møbler i ikke-matchende tresorter, rot på stuebordet, runde stearinlys, Ikea-kunst på veggene, korktavle.. Skikkelig krise-hjem altså. :fnise:

For min del får folk bo hvordan de vil, selv om jeg ikke er overbegeistret for fransk landstil og slikt. Jeg tenker at det er upraktisk med hvite møbler og "hvor er mannen i huset??".

Skrevet

Verste interiørtabben for meg, er den stilen man ser overalt for tiden; eller gjorde hvertfall for et par år siden - der alt skal være minimalistisk, brunt eller beige med innslag av en annen farge; feks mintgrønn om sommeren eller mørk lilla om vinteren. Kuskinn på stuegulvet og strå stappet i en høy krukke.

Skrevet (endret)

Store nei lista mi består av:

-folk som har så upersonlige hjem at man skulle tro man var i en offisielbyggning!

-folk som har hus som følger alle punktene her inne

Endret av mirandaa
Skrevet

vet ikke hva d heter, men slike lys som er runde, d liker jeg ikke av en eller annen merkelig grunn. ikke hjemme, men bryr meg katta om andre har d ;) de kan være avlange å firkanta å lang å smal liksom.. men ikke rund. er litt sær jeg, skjønner jeg... haha :))

Kulelys. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...