Gå til innhold

Nei til norsk barnevern!

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nei, selvfølgelig ikke.

Men derfra og til å frata barnevernet muligheten for tvangstiltak er det en lang vei. Det var ikke en stakkars uriktig behandlet forelder som sto frem. Det var et generelt angrep på barnevernets adgang til å gripe inn i et hjem med tvang.

Jeg er enig med deg i at vi trenger barnevernet, for det finnes mange tilfeller her i landet der foreldre mishandler eller vanskjøtter barna sine. Dette må tas tak i, og barnevernet er i så måte viktig.

Men problemet er at barnevernet griper inn i så mange andre saker der problemene i en familie kunne vært løst ved hjelp i hjemmet. Og dette er overgrep fra barnevernets side der foreldre og barn sitter maktesløse tilbake uten bestemmelsesrett over eget liv. Sånn tilfeller MÅ tas alvorlig, barnevernet må granskes og holdes under oppsikt sånn at slike saker kan avsløres og rettes opp i så snart som mulig.

Det er en ganske vanlig oppfatning at barnevernet kun tar barn som har det fælt hjemme, barn som MÅ bort for å leve et godt liv. Men dette stemmer ikke, og da må man reagerere.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Uansett om man opplever at barnevernet gjør en god eller dårlig jobb, så må det vel være bedre å øke ressursene og sørge for bedre kompetanse osv enn å "fjerne/legge ned" en så viktig instans?

Skrevet
A Hva vet du om hvor godt syke eller på annen måte svakt fungerende foreldre er "bedre egnet" til å tale sin sak???? Og når de ikke er det, da skal de i tillegg STRAFFES for det ved å bli fratatt sine barn????

Hvis foreldrene er så syke eller svakt fungerende så mener jeg helt klart at det bør stilles spørsmål ved om de er i stand til å sa seg av sine barn. I enkelte tilfeller er hjelp i hjemmet tilstrekkelig, mens i andre tilfeller vil det være til barnas beste å midlertidig eller permanent bli fjernet fra foreldrene.

Det er ingen menneskerett å få barn, men siden det er noe ingen kan styre er det dessverre endel som får barn som på ingen måte er skikket til det. Noen trenger bare litt hjelp på veien mens andre gjør så stor skade på barna at det ikke er annet å gjøre enn å overlate ansvaret for barna til noen andre. Det blir feil å referere til dette som en straff. Barna er ikke en gjenstand som man blir fratatt. Barna er levende mennesker som trenger omsorg, oppfølging og kjærlighet. Hvis foreldre ikke klarer å ta vare på barna sine på en tilfredsstillende måte så må barna få et annet hjem. Ikke for å straffe foreldrene men for å ivareta barnas rettigheter til en trygg oppvekst.

Jeg mener ikke at barnevernet er feilfrie. Selvsagt gjør de også feil. Barn har blitt fjernet fra sine foreldre i tilfeller hvor alle parter hadde vært bedre tjent med at barnet fikk bli og at foreldrene hadde fått hjelp i hjemmet i steden. Men, jeg tror faktisk det er flere tilfeller hvor barn burde vært tatt ut av hjemmet uten at barnevernet har grepet inn enn motsatt. Dessverre.

Jeg tror veien å gå er å gi barnevernet mer ressurser. Ja til et bedre barnevern!

Skrevet (endret)

"Det var masse oppgulp om barnevernet som "valser inn i private hjem" og "tar barna våre". Omtrent som barnevernet skulle være tyver som stjeler folks private eiendeler."

Har du noen gang lest barnevernets OPPGULP om fullt oppegående mennesker som blir fremstilt som utilregnelige umennesker uten rettigheter?????

"Enkelte ser ut til å betrakte barna som sine private eiendeler som de kan gjøre hva de vil med, og blir tydeligvis provosert når samfunnet ikke tillater dem det".

Et vesentlig utgangspunkt for mitt engasjement i denne debatten er fordommer og forutinttatte holdninger, og disse bekrefter du til fulle! Hva med at barnevernet - som inntil det motsatte er bevist, og det må det for all del ikke bli - betrakter foreldre i hopetall som udugelige og rettsløse mennesker de bare kan valse over med usaklige påstander og utilbørlig maktmisnruk????

Les følgende:

Barnevernets metoder

Åge Simonsen er dr. scient. i biologi fra Universitetet i Bergen. Artikkelen er tidligere publisert som kronikk i Bergens Tidende lørdag 10. august 1996. Simonsen representerte den gang Fremskrittspartiet i Klientutvalget ved Sentrum sosialkontor i Bergen.

Asplan Analyse har lagt frem en rapport for Barne- og familiedepartementet som viser betydelige mangler og problem ved norsk barnevern. I rapporten sies det blant annet at "barnevernstjenesten har klare mangler, både når det gjelder atferdsfag og jus" og at "barnevernsarbeiderne har problem med å tolke regelverket og forankre anbefalingene i henvisninger til lovtekst, rettspraksis og andre rettskilder". Rapporten konkluderer videre med at "saksfremstillingene fremstår som en blanding av faglige vurderinger, personlig verdisyn og dårlig underbygde prognoser".

Oppsummert er det grunnlag for å påstå at barnevernets metoder og arbeidsmåter er mer enn tvilsomme, og bygger på et meget svakt vitenskapelig fundament.

Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler.

Helen - mod.

Endret av Helen
Skrevet

Barnevernet er der av en grunn og stort sett fungerer det etter beste evne på alt for lite midler.

Jeg synes et argument ikke blir mer tungtveiende med bruk av fet skrift...

Skrevet

Hvis foreldrene er så syke eller svakt fungerende så mener jeg helt klart at det bør stilles spørsmål ved om de er i stand til å sa seg av sine barn. I enkelte tilfeller er hjelp i hjemmet tilstrekkelig, mens i andre tilfeller vil det være til barnas beste å midlertidig eller permanent bli fjernet fra foreldrene.

Om det skulle være slik, at de er for syke og uten utsikter til å bli friske nok til foreldreoppgaven, så er det sinnsykt brutalt og helt meningsløst at barna skal fratas sine foeldre og ikke få ha kontakt med dem!

Det er ingen menneskerett å få barn, men siden det er noe ingen kan styre er det dessverre endel som får barn som på ingen måte er skikket til det.

Hvem har bestemt at det ikke er en "menneskrett" å få barn? Selvsagt er det det, hvis man er forplantningsdyktig eller ikke er blitt umyndiggjort. Hvem kan frata noen retten til å få barn?

Jeg tror veien å gå er å gi barnevernet mer ressurser. Ja til et bedre barnevern!

Jeg delte dette syne en gang. Helt til virkeligheten gikk opp for meg. Denne illusjonen kan du bare glemme. Retten til hjelp må være regulert av helt entydige lover som ivaretar HELE FAMILIEN og ikke være styrt av kvasifaglige forståsegpåere som dekker seg bak omfattende og uoversiktelige teorier som ikke verken er anvendelig i praksis eller i forhold til virkeligheten. De som skal praktisere leser og håndhever teorien slik fanden leser bibelen, og det bærer stort sett bare galt av sted. Statistikkene dokumenterer dette faktum.

Skrevet

I likhet med de fleste andre organisasjoner består barnevernet av mange hyggelige og flinke mennesker samt noen idioter. Sånn vil det alltid være.

Er enig i at rettssikkerheten til foreldrene ikke er tilstrekkelig ivaretatt i regelverket. det er vanskelig å beskytte seg mot en feil avgjørelse tatt av barnevernet.

Skrevet
Om det skulle være slik, at de er for syke og uten utsikter til å bli friske nok til foreldreoppgaven, så er det sinnsykt brutalt og helt meningsløst at barna skal fratas sine foeldre og ikke få ha kontakt med dem!

Jeg har ikke skrevet noe sted at foreldre og barn ikke skal ha kontakt.

Men, mener du med dette at personer som er syke og "uten utsiker til å bli friske nok til foreldreoppgaven" virkelig er skikket til nettopp det? Er det ikke da bedre at barna kan få bo hos personer som kan ivareta foreldreoppgaven. Hvis foreldrene ikke kan utføre foreldreoppgaven så kan de ikke ha barn.

Å ta vare på barna sine anser jeg som en av de viktigste oppgavene man har i løpet av livet. Og det kan sammenlignes med andre oppgaver. Hvis jeg ikke er i stand til å utføre arbeidsoppgavene mine innen mitt yrke så mister jeg jobben. Sånn sett ikke annerledes med foreldreoppgaven. Kan man ikke utføre den jobben tilstrekkelig, hvertfall innen et minimum, så kan man rett og slett ikke ha den jobben.

Hva har gjort at du har endret synet på barnevernet? Har du personlig opplevd et overtramp fra deres side?

Skrevet
...

Metodene barnevernet benytter er fullstendig uholdbare og uforsvarlige og tilfredsstiller ikke elementære krav til hverken rettsikkerhet eller vitenskapsbasert dokumentasjon. Det handler ikke om faktisk å HA rett, det handler om å "få" rett. I det vesentligste er det komparente opplysninger basrte på subjektive oppfatninger, antipatier og fordommer som legges til grunn for barnevernets "forskning" (undersøkelse - sjkking av realiteter og kvalitetskontroll forekommer ikke. Alt som taler FOR barnevernet og MOT foreldrene er "sannheter" i dette vanvittige systemet som vi MÅ bli kvitt.

Barnevernet gjør ikke bestandig galt når de overtar omsorgen. Like ofte gjør de noe galt når de IKKE intervenerer. Det er mao ikke HVA barnevernet velger å gjøre eller ikke gjøre som er feil, men hvilke kontrollrutiner som ligger til grunn for tiltak/mangel på tiltak.

"Barnevernet" er og har vært en maktinstitusjon uten sammenlikning med noe annet i Norge når det gjelder barn og omsorg. Når noe går galt (og det er ikke til å unngå når det er snakk om så mange saker) MÅ vi forvente en SKIKKELIG kvalitetskontroll. Uanghengig av hvilke tiltak som gjøres vil det utvilsomt kunne få ENORME følger for de involverte.

Barnevernet synes imidlertid å motsette seg sterkere kontrollrutiner. De synes å være motstandere av større åpenhet og større tillit til publikum. De velger fortsatt å benytte seg av sine rettigheter til maktovergrep, og få (om noen) instittusjoner blir hørt like nøye som når barnevernet uttaler seg til myndighetene (Barnevernet setter med andre ord premissen rundt egne arbeidsoppgaver mer enn noen andre)

Likevel er "barnevernet" det eneste myndighetene har å tilby for å bedre situasjonen for de barn som trenger hjelp. De gjør idag mer godt enn tragedier. Jeg vil derfor fortsatt anbefalle å benytte barnevernet, men det er ingen tvil om at kontroll rutinene må forbedres vesentlig om folk flest skal ha et minimum av tillit til denne etaten.

En oppegående leder for barnevernet i en eller annen kommune sa for en tid siden at "barnevernet har en tillitskrise". Dette er riktig, og jeg håper de derfor er villig til å gjøre noe for å utbedre dette. Men forsatt hemmelighold og fortsatt manglende kontrollrutiner er nok noe av det de bør rette på raskest mulig.

Gjest Gjest_geirha_*
Skrevet

DU SKREV FØLGENDE: I enkelte tilfeller er hjelp i hjemmet tilstrekkelig, mens i andre tilfeller vil det være til barnas beste å midlertidig eller permanent bli fjernet fra foreldrene.

Du vet like godt som meg at det med permanent fjerning svært ofte også innebærer total isolasjon både fra foreldrene og den øvrige biologiske familie. Hjelp til foreldre må, som i alle andre saker, tilpasses individuelt - men DET BIOLOGISKE PRINSIPP skal må ogsåivaretas, uansett hvem som må steppe inn og bistå foreldrene.

Kan man ikke utføre den jobben tilstrekkelig, hvertfall innen et minimum, så kan man rett og slett ikke ha den jobben.

Nettopp dette prinsippet er det som gjelder i forhold all den uforstand og hensynsløe maktutøvelsen barnevernet utøver.

Hva har gjort at du har endret synet på barnevernet? Har du personlig opplevd et overtramp fra deres side?

SVARET FINNER PÅ DET DU HER:

http://www.freewebs.com/barnevernsmotstander/

Skrevet

Jeg noterer meg at du ikke har svart på mitt spørsmål:

Men, mener du med dette at personer som er syke og "uten utsiker til å bli friske nok til foreldreoppgaven" virkelig er skikket til nettopp det? Er det ikke da bedre at barna kan få bo hos personer som kan ivareta foreldreoppgaven. Hvis foreldrene ikke kan utføre foreldreoppgaven så kan de ikke ha barn.
Skrevet

geirha, du fortsetter å bekrefte fordommene mine.

Det sier ikke lite når Far til 2 argumenterer mot deg, i en tråd om barnevernet.

Skrevet

Hjelp sier jeg bare. Du er klar over at det er ganske mange barn som er evig takknemlige over hva barnevernet har gjort for dem???

Skrevet
Jeg vet ikke en gang hvor jeg skal begynne. Barn elsker foreldrene sine, stort sett uansett. Alle erfaringer jeg har med bv er at de er for treige, stoler for blindt på foreldre, og er redde for å gjøre noe galt.

I sommer hentet de en jente (etter flere år med bekymringsmeldinger) på seks fra en mor som konstant var full eller dopet, og brant ungen med sneiper (alle blåmerkene kom fra fall mente jenta selv). Hun var sånn som ungene på den ene videoen, hysterisk. Og brukte hele sommeren på å si at hun ville hjem og savnet mamma. "Stakkars mamma som må være alene, hun klarer seg ikke uten meg".

Når foreldrene hele veien har omtalt barnevernet som djevelen er det ikke så rart at ungene ikke blir med frivillig, men du mener at de bør få bli? Hvis det er det de vil?

Og har det falt deg inn at den negative statistikken for barnevernsbarn sannsynligvis hadde vært hakket mørkere om barnevernet ikke hadde kommet inn?

Hvorfor svarer du ikke "Thapara"? Hvordan vet du at hun brant jenta med sneiper??

Skrevet
Hvorfor svarer du ikke "Thapara"? Hvordan vet du at hun brant jenta med sneiper??

Jeg gjør kanskje noe annet enn å henge på KG? ;)

Mange arr kan bortforklares, men det er ikke så lett med brennmerker etter sigarettsneiper, ungen har også fortalt om dette, både hjemme og i barnehagen (som en helt normal dagligdags hendelse). For all del, kan godt hende ungen, og alle rundt henne lyger, men.. Hun har også sagt (som jeg selv har hørt) at "om mamma mister meg vil hun drepe seg". Kjempekul ting å si til ungen sin.

Det er ikke meningen at barn skal passe foreldrene sine, barn skal bekymre seg for om X vil komme i bursdagen sin eller ikke, og om de kommer til å få ny barbie til jul.

Sier ikke at alt barnevernet gjør er flott, men det skyldes hovedsaklig enkeltpersoner, og for lite ressurser.

Skrevet
Jeg vet ikke en gang hvor jeg skal begynne. Barn elsker foreldrene sine, stort sett uansett. Alle erfaringer jeg har med bv er at de er for treige, stoler for blindt på foreldre, og er redde for å gjøre noe galt.

I sommer hentet de en jente (etter flere år med bekymringsmeldinger) på seks fra en mor som konstant var full eller dopet, og brant ungen med sneiper (alle blåmerkene kom fra fall mente jenta selv). Hun var sånn som ungene på den ene videoen, hysterisk. Og brukte hele sommeren på å si at hun ville hjem og savnet mamma. "Stakkars mamma som må være alene, hun klarer seg ikke uten meg".

Når foreldrene hele veien har omtalt barnevernet som djevelen er det ikke så rart at ungene ikke blir med frivillig, men du mener at de bør få bli? Hvis det er det de vil?

Og har det falt deg inn at den negative statistikken for barnevernsbarn sannsynligvis hadde vært hakket mørkere om barnevernet ikke hadde kommet inn?

Jeg gjør kanskje noe annet enn å henge på KG? ;)

Mange arr kan bortforklares, men det er ikke så lett med brennmerker etter sigarettsneiper, ungen har også fortalt om dette, både hjemme og i barnehagen (som en helt normal dagligdags hendelse). For all del, kan godt hende ungen, og alle rundt henne lyger, men.. Hun har også sagt (som jeg selv har hørt) at "om mamma mister meg vil hun drepe seg". Kjempekul ting å si til ungen sin.

Det er ikke meningen at barn skal passe foreldrene sine, barn skal bekymre seg for om X vil komme i bursdagen sin eller ikke, og om de kommer til å få ny barbie til jul.

Sier ikke at alt barnevernet gjør er flott, men det skyldes hovedsaklig enkeltpersoner, og for lite ressurser.

Ja men du skrev jo i første innlegg at jenta selv mente at alle merkene kom ifra fall..........

Skrevet
Ja men du skrev jo i første innlegg at jenta selv mente at alle merkene kom ifra fall..........

BLÅmerkene ja. Har du sett arr etter sigarettsneiper? Typen til venninna mi stumpa en på henne da de var tenåringer, og det var "kult". Nå er hun 25, og har fremdeles arr.

Skrevet

1. Dine erfaringer med at barnevernet stoler blindt på foreldrene er i så fall DINE erfaringer, og de er IKKE representative for hva tusenvis av andre har erfart. Regelen er at foreldre som først er kommet under lupen til barnevernet er forhåndsdømt som omsorgssviktere.

2. Hvis bekymringsmeldinger om en konstant full eller dopet mor ikke har utløst lovpålagte hjelpetiltak etter pasientrettighetsloven, sosialtjenestelovens bestemmelser om rusomsorg og forebygging, psykisk helsetjenesteloven med flere, da har det offentlige hjelpeapparatet sviktet mor og barn grovt og ikke gjort jobben sin!

3. Det er meget ille at du ikke evner å ta på alvor signalene fra "hysteriske" unger som skriker i panikk når de blir utsatt for maktovergrep. Ved det tilkjennegir du både mangel på repekt og empati for deres følelser.

4. Har du spurt deg selv hvorfor foreldre "hele veien har omtalt barnevernet som djevelen"? Hva med å respektere og akseptere at foreldre som føler det slik faktisk opplever barnevernet som djevler, og ikke bare fordømme dem for deres følelser?

5. Har det falt deg inn at den negative statiskikken for barnevernet ikke hadde eksistert, hvis vi ikke hadde hatt et barnevern som overkjører foreldre med sitt totalitære monopol på å vite best og forfekte oppkonstruerte sannheter? At statisktikken hadde sett helt annerledes ut hvis vi hadde hatt et hjelpeapparat som så familien som en helhet, viste respekt for andres integritet og menneskeverd?

PS. Mitt krav om å legge ned barnevernet handler IKKE at barn og deres foreldre IKKE skal ha hjelp!

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...