Far til 2 Skrevet 9. november 2008 #101 Skrevet 9. november 2008 Les innleggene mine en gang til "far" til 2. Jeg har ikke linket til videoene. Jeg har heller aldri sagt at barnevernet aldri gjør feil. Media bruker det som selger, og det gjør tydeligvis foreldrene bak disse videoene også. Nei, det er ikke underholdend, det er tragisk. Og du; har jeg forstått deg rett? Barnevernet tar barn fra gode foreldre, men griper ikke inn der det trengs? Ja, her trengs det en helomvending.... Kansje vi ikke er så uenig, men at vi begge spissformulerer oss slik at vi fremstiller oss selv som uenige. Jeg tror det er veldig lite sansynlig at noen mener vi ikke skal ha en etat som yter en tjeneste hvor barna blir ivaretatt der det kan dokumenteres et behov for dette. I de mest ekstreme tilfellene må kansje barn flyttes fra foreldrene. Jeg er imidlertid skeptisk det den dokumentasjonen som fremlegges i en del av disse sakene. Som så mange påstår skal det ekstremt mye til før "barnevernet" intervenerer og tar barna. Noen ganger blir det ikke gjørt selv om det kunne vært et alternativ. Men det synes også klart at der "barnevernet" har bestemt seg for å gjøre dette er de ikke interesert i andre alternativer og der går prestisje i avgjørelsene. Og selv om vi har begrenset informasjon synes det som om saken vi diskuterte i forrige uke er en av slike saker. Til dere som urettmessig er fratatt barna deres, så vil jeg si UNNSKYLD !!! I egen sak kritiserer jeg ikke barnevernet for ikke å ha intervenert. I så tilfelle måtte jeg ta noe av kritikken selv ettersom jeg selv stoppet barnevernsvakten da de ønsket å rykke ut med politi assistanse. Jeg syntes imidlertid dette ville ha blitt en for stor påkjenning for barna, og det viste seg at problemet likevel ble løst på sikt. Det jeg er så skeptisk til er de metodene (eller er det mangel på metoder ?) som "barnevernet benytter. Jeg er skeptisk til deres metoder og undersøkelser som synes å ha sterk slagside mht hvem som vektlegges, og jeg er skeptisk til måten andre "fagfolk" benyttes i de saker som kommer opp. Det er ingen tvil om at de "fagfolkene" som ikke støtter "barnevernets" arbeid, kan miste store inntekter om de ikke støtter "barnevernet". I tråden jeg referer til ovenfor er det dessuten slik at "barnevernets" representant synes å bli tillagt vesentlig mer tyngde enn andre fagfolk som sykehusleger, helsesøster, tilsynsfører, etc, etc. Dette synes jeg er skremmende. Det jeg ønsker meg er bedre kontroll rutiner av barnevernets arbeid og større åpenhet rundt deres påstander. Det er ikke uten en viss interesse jeg ser at innlegget fra professor Marianne Skånland ved Universitet i Bergen er blitt slettet av moderator. Det skulle vært interesant å visst hva hun har sagt som er så galt. Dette kan sies om henne: Marianne Haslev Skånland er professor i språkvitenskap ved Universitetet i Bergen. Hun arbeider særlig med vitenskapsanalyse og vitenskapskritikk, både generelt og innen områder av språkvitenskap, psykologi og barnevern, og er medlem at det vitenskapelige råd i Stiftelsen för rättspsykologi i Stockholm. Hun er engasjert i samfunnsspørsmål som angår menneskerettigheter og helse, og spesielt interessert i spørsmålet om det vitenskapelige grunnlag for sosialmyndighetenes og rettsvesenets oppfatninger av psykologi og samfunnsliv. Hun har muligens meninger som ikke støtter en del av debatantene, men dette må da være lov ? Dessuten er jeg skeptisk til at kritiske røster som professor Marianne Skånland blir tiet ihjel når det fremkommer informasjon som ikke støtter "barnevernet". Isteden bør vi sette pris på at det fremkommer informasjon som en motvekt til barnevernets påstander. Under 2.verdenskrig ble millioner av tyskere hjernevasket av Hitler til å tro at hans påstander var riktige og at løsningene måtte bli dramatiske. Nå har riktignok ikke barnevernet nazistiske verdier, men måten å få folk til å tro blindt på alle påstandene har enkelte likhetstrekk. De som velger "å tenke sjæl" med et kritisk blikk på regimets påstander synes å bli effektivt tiet ihjel. Dette er skremmende og vil si at RV/SV skulle fjernet FrP, eller at FrP skulle fjernet RV/SV fra den partipolitiske debatten. Jeg håper flere får øynene opp for at ikke alt er slik barnevernet ønsker å fremstille sine egne påstander. Jeg mener vi bør ha en etat som ivaretar barns behov der dette er nødvendig. Men jeg er skeptisk til det alternativet som finnes idag.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2008 #102 Skrevet 9. november 2008 :klappe: Ja, barnevernet gjør feil, men barnevernet hjelper også mange barn. Problemet er at de sakene som kommer frem i media ofte er de som setter bv i et dårlig lys. Noen barn må hentes ut av hjemmet for sin egen sikkerhet, men ikke alltid barnet skjønner det der og da. Du hører da ofte om ungdom/voksne som sier de ville fått en bedre oppvekst hvis barnevernet hadde grepet inn når de var unge. Jeg synes faktisk bv skulle gått fortere inn i flere saker, slik at så mange barn slipper å få en oppvekst uten kjærlighet og trygghet. Det er skremmende mange barn i dag som må bli for fort voksne, fordi de ikke har en trygg hverdag. Jeg vet om mange barn som har vokst opp som fosterbarn, som har et veldig godt liv i fosterhjem (flere vil ikke engang ha samvær med biologiske foreldre). Ja, bv gjør feil,men vet du hav kun en feil kan føre til? la oss si: bv kommer på din dør etter meldinger fra andre. Du blir hysterisk. Barnet blir hentet etter en uke etter en feilvurdering fra bv. Hva skjer hos deg, hos barnet, hos søsken?
geirha Skrevet 9. november 2008 Forfatter #103 Skrevet 9. november 2008 Jeg spør nok en gang, som man tidligere har gjort her, hva ønsket geirha med startinnlegget? Dette er som gjest påpekte et debattforum. Her debatteres det og man får motbør. Ikke rette stedet å poste sterke meninger om man går av skaftet dersom andre har motstridende meninger. Så jeg tillater meg å henge meg på spørsmålet; hva vil du oppnå? Debatt eller bruk av propaganda? At anonyme "gjester" ikke forstår hva jeg ønsker med mitt startinnlegg forteller ganske mye om deres evne til å lese og forstå hva de leser! Vi som vil legge ned barnevernet kan IKKE akseptere og leve med et regime som har totalitær makt og IKKE følger elementære regler for rettssikkerhet og respekt for menneskeverd og brutalt ødelegger barn og foreldre. Når motstanderne ikke lenger har annet å bruke mot oss, enn at vi med dette ønsker at barn skal ha det vondt, at foreldre skal få lov til å mishandle og ødelegge sine barn osv, WOW - da har man virkelig vist hvilket intelektuelt nivå man befinner seg på!
geirha Skrevet 9. november 2008 Forfatter #104 Skrevet 9. november 2008 du bruker navnet ditt på nettsidene du legger ut..... og hvorfor er det verre for meg å bruke ditt navn enn det er for foreldre å legge ut video av sine egne barn på nettet for en hel verden å se? bare det er grunn nok til å vurderes om upassende som foreldre Din feighet blir rett og slett for dum for meg. Sorry! Likeså at du ikke ser hvor mye verre det er for et barn å bli utsatt for slke overgrep som barnevernet gjorde seg skyldige i på denne videoen og i mangfoldige lignende saker, enn det er at overgrepet blir dokumentert ved filming.
geirha Skrevet 9. november 2008 Forfatter #105 Skrevet 9. november 2008 (endret) Ja, som du påpeker Bjørn Erik, det er svært kritikkverdig at man i et såkalt demokratisk land som vårt skal få oppleve SENSUR av vitenskapelig funderte faktaopplysninger som går på tvers av veletablerte og menneskekrenkende maktregimer som barnevernet. Det sier ALT om hvilken mafia det er som i realiteten styrer "kvinneguiden" - egentlig helt utrolig at jeg har fått lov til å boltre meg såpass som jeg har. Innledningsvis ble også min åpning; "Legg ned barnevernet" slettet, men den har kommet tilbake, antakelig fordi flere alt hadde respondert og begynt å kommentere den. Når noen etterlyste tråden, fordi det var umulig for dem å vite hva vi "debatterte, kom den på plass igjen! ELLERS MERKER JEG MEG FØLGENDE: Når debattantene (debatt-tantene) går tom for argumenter, er det angrep på seriøsitet og saklighet som tas i bruk, for så å beskylde oss for å ta til orde for at barn skal ha det vondt ............... SÅ MYE Har de altså forstått av selve budskapet, som er at vi IKKE kan akseptere og leve med et regime som har totalitær makt og IKKE følger elementære regler for rettssikkerhet og respekt for menneskeverd, som Den europeiske menneskerettighetsdomstolen klart og tydelig har avsagt fellende dom mot ! Endret 9. november 2008 av Helen
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2008 #106 Skrevet 9. november 2008 http://www.bt.no/lokalt/bergen/article658249.ece
geirha Skrevet 9. november 2008 Forfatter #107 Skrevet 9. november 2008 http://www.bt.no/lokalt/bergen/article658249.ece Billig billig! Argumentet om at sen hjelp skaper ulike problemer er helt relevant i forhold til å påpke at hjelpeapparatet har sviktet. Men det forsvarer IKKE barnevernets brutale maktmisbruk og feilslåtte hjelpetiltak. Staistikken (som tidligere vist til) viser ellers at barnevernplasserte barn har langt dårligere prognoser enn de som ikke blir tatt fra sine foreldre.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2008 #108 Skrevet 9. november 2008 Og for deretter å kommentere denne vidioen da: Hvor mange barn blir frivillig med barnevernet? Ytters få , ja. Og ved at barn motsetter seg å bli hentet, har jeg full forståelse for, men da ser det også ut som at bv bruker makt. Jo lenger hentingen drøyer, jo verre blir det. La de få si ha det til familien og dra, er min mening på hvordan det bør være. Og ellers reagerer jeg kraftig på at foreldre/familie legger sånt ut på nettet av barna. Ser ut som barnevernet bruker makt? Di bruker makt! Selv om jeg var helt uenig i vedtaket og stormet inni meg, forholdt jeg meg helt rolig overfor barna. I forkant hadde jeg informert dem om at di skulle på en liten ferie. Jeg maktet faktisk også å følge barna selv ut i bilen til barnevernet. Slik at jeg fikk forsikret meg om at barna satt forsvarlig sikkret. Dette bruker nå barnevernet mot meg, fordi jeg ikke gjorde tydelig motstand. Husk! Det er ikke foreldrene som lager konflikt med barnevernet. Det er barnevernet som lager konflikt med foreldrene. Ved å tvinge seg inn i våre hjem, tre "hjelpetiltak" som ikke fungerer, ned over ørene på oss. For så å stjele barna. Overgrep!
Far til 2 Skrevet 9. november 2008 #109 Skrevet 9. november 2008 http://www.bt.no/lokalt/bergen/article658249.ece For meg er dette et eksempel på at barnevernet ikke fungerer utifra intensjonene. Og det gjelder altså BEGGE VEIER. Barn som skulle hatt hjelp og oppfølging (det betyr ikke at de må flyttes fra foreldrene) slik som i en annen tråd for kort tid siden, og barn som blir påtvunget løsninger (f.eks. tvangsflyttet) der andre tiltak kan være mer formålstjenelig. Jeg forstår ikke at ikke fler ser at det arbeidet barnevernet idag gjør synes å være for dårlig faglig forankret. Det kommer jo meldinger fra både den ene og andre siden. Det synes som om kvalitetssikringen er indirekte overlatt 100% til barnevernet selv. Det tilsier at de selv er den institusjonen som indirekte kvalitetsikrer eget arbeid. Om de mener ingenting skal gjøre/undersøkes, - ja da sier de at dette er kvalitetssikret basert på egen undersøkelse. Om de går til dramatiske tiltak så "kvalitetssikres" dette vha innkjøpte kolleger (som sikkert ikke får nye oppdrag og større inntekter om de ikke er enig med barnevernet). Slik barnevernet fungerer idag er de undersøkende (som politiet), "tiltale" utstedes av barnevernet (som aktor) og de er dommer (gjennom oppkjøpte kolleger som har ekstremt mye makt). Å ha så mye makt som barnevernet er rett og slett farlig når en ikke kan forvalte denne makten på en ansvarlig måte. Min kritikk går ikke på at ALLE avgjørelser er feil. De bør ha flaks ved enkelte påstander de har. Men altfor mange avgjørelser er basert på feil grunnlag eller at grunnlaget er egenprodusert utifra en forhåndsdefinert løsning. Dette vil verken barn, foreldre, øvrig familie eller sammfunnet forøvrig vinne noe på (utenom de som tar betalte oppdrag fra "barnevernet"). Samtidig synes det som om vbarnevernet motsetter seg enhver form for maktreduksjon, åpenhet og bedre sikringssystemer. Da blir det nødvendigvis problemer.
Mona Lygre Skrevet 9. november 2008 #110 Skrevet 9. november 2008 Jeg har vært her inne og lest denne tråden og sier meg helt enig med dem som kritiserer barnevernet. Barnevernet er helt ute av kontroll, ingen andre steder lyves og vries det mer på sannheten enn akkurat i barnevernsaker. Det er så ille at det bare kan legges ned - i morgen.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2008 #111 Skrevet 9. november 2008 http://www.bt.no/lokalt/bergen/article658249.ece Typisk barnevernpropaganda. Forstår du ikke at di eldste barna er mer utsatt for vold fra politiet i en barnevernsak? Å at di eldre barna forstår mer av overgrepet di er utsatt for, enn di yngre barna? Begynn å bruk hodet å tenke med.
geirha Skrevet 9. november 2008 Forfatter #113 Skrevet 9. november 2008 (endret) ...............Jeg står fortsatt ved at barnevernet må være der. Men at det må være en uavhengig kontroll instans på dem. Og for deretter å kommentere denne vidioen da: Hvor mange barn blir frivillig med barnevernet? Ytters få , ja. Og ved at barn motsetter seg å bli hentet, har jeg full forståelse for, men da ser det også ut som at bv bruker makt. Jo lenger hentingen drøyer, jo verre blir det. La de få si ha det til familien og dra, er min mening på hvordan det bør være. Og ellers reagerer jeg kraftig på at foreldre/familie legger sånt ut på nettet av barna. Historien din forteller først og fremst at du som forelder har meget GOD omsorgskompetanse! Ta denne anerkjennelsen til deg, og ikke tvil på at du er en god mor som gjør alt du kan til barnas beste! Kontroll og etterprøving av barnevernets metoder og avgjørelser er praktisk talt umulig. Det skyldes at de har en vanvittig frihet til å forvalte makt, noe de dessverre gjør i alt for stor grad. Er du uenig i deres avgjørelser, ja da strammer de grepet enda hardere, akkurat slik det gjøres i nådeløse diktaturstater. "Vi hører hva du sier, men vi ser ikke slik på det. Derfor har vi nå bestemt", sier barnevernet. Ang. henting med makt og tvang, så ser jeg det i 99,9% av tilfellene som helt uakseptabelt. Er foreldrene psykotoske, ruser seg fra sans og samling eller er til reell fare for barnas liv - noe som yderst sjelden er tilfelle, kan det med nød og neppe forsvares. Men når en slik situasjon først har oppstått, vitner det om at hjelpeapparatet allerede har forsømt seg GROVT over lengre tid. Utlegging av scener som viser barnevernets maktovergrep er ellers langt mindre skadelige enn selve overgrepet. Slik dokumentasjon er også grunnleggende nødvendig for å gi allmenheten den opplysning de har krav på om den faenskapen barnevernet bedriver. Du etterlyser en uavhengig kontrollinstans, hvilket jeg er fullt ut enig i. Skal vi ha noe håp om noen gang å få det, må sannheten om barnevernet fram! Endret 9. november 2008 av geirha
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2008 #114 Skrevet 9. november 2008 Jeg kan ikke si at jeg er veldig imponert over argumentasjonen til "Far" til 2. Uansett om det gjelder mislykkede foreldre eller voldelige palestinere er ikke evnen til å se mer enn en side tilstedeværende i det hele tatt. Ganske morsomt å lese, men det må være slitsomt å ha det sånn. Eller kjenne en sånn.
Far til 2 Skrevet 9. november 2008 #115 Skrevet 9. november 2008 Jeg kan ikke si at jeg er veldig imponert over argumentasjonen til "Far" til 2. Uansett om det gjelder mislykkede foreldre eller voldelige palestinere er ikke evnen til å se mer enn en side tilstedeværende i det hele tatt. Ganske morsomt å lese, men det må være slitsomt å ha det sånn. Eller kjenne en sånn. Jeg vet ikke hva som er værst, men antar at det må være lite givende "å følge flokken" fremfor å kunne tenke selv og gjøre seg opp en mening basert på den informasjonen som foreligger. Det føles ikke slitsomt å bruke hodet. Det som er slitsomt er å stange hodet mot en vegg av voksne mennesker nekter å åpne øynene for de realitetene som faktisk kan dokumenteres. Jeg foretrekker uansett å fortsatt beholde evnen til å tenke/resonere selv, fremfor å la meg lobotomere av barnevernets våpendragere. At barnevernet kan sende sine krigere ut i "kamp" uten å gi dem noen som helst dokumentert informasjon sier en hel del om "krigerne" barnevernet benytter seg av. Det er nok av eksempler gjennom historien, inkl nåtid, hvor folk har latt seg villede av maktmennesker.
Zarabi Skrevet 9. november 2008 #116 Skrevet 9. november 2008 1. Barnevernstiltak går ut på samarbeid og foreldrenes ønske om å endre sin livssituasjon, uten dette vil ikke tiltakene fungere. 2. Barnevernstiltak er frivillige (tiltak som barnehage, tilsyn og omsorgsovertakelsekan kan tvinges igjennom via en nemd.) foreldrene kan velge å takke nei til tiltak. Men barneverntjenesten kan da vurdere å reise sak mot foreldrene da de unnlater seg hjelp til sin familie. Tror det er viktig å være bevisst også på disse punktene...
geirha Skrevet 9. november 2008 Forfatter #117 Skrevet 9. november 2008 (endret) Jeg merker meg at de som går til motangrep på oss som vil legge ned barnevernet overhode ikke ønsker å forholde seg til dokumenterte faktaopplysningene som stadfester barnevernets maktmisbruk og overgrep. Det eneste de forsvarer sitt syn med, er å karakterisere av foreldre som er fratatt sine barn som noen sutrete, psykotiske, bitre og useriøse mennesker som kun tenker svart hvitt og aldri burde hatt barn. Realiteter som: - barnevernets metoder og arbeidsmåter er mer enn tvilsomme, og bygger på et meget svakt vitenskapelig fundament, - tidligere barnevernsbarn har dårligere utdanning, lavere lønn og langt større risiko for å bli arbeidsledige eller sosialklienter enn andre, - bare hvert tredje barnevernsbarn fullfører videregående skole, mens blant øvrige elever er andelen 80 prosent, - tidligere barnevernsbarn har over tre ganger så stor risiko for å dø en tidlig død (før 34 år) enn andre, og de er ni ganger mer utsatt for å bli uføretrygdet enn øvrige i samme alder, - 150 barn og mer enn 1000 foreldre, der barnevernet hadde overtatt omsorgen, tok sitt eget liv i perioden 1990 – 2002, - Fylkesnemnda for sosiale saker er barnevernets forlengede arm og undergraver barn og foreldres rettssikkerhet, - i 90 prosent av sakene vinner barnevernet frem, uten at det blir stilt kritiske spørsmål ved barnevernets metoder eller konklusjoner, ....nei DET er da virkelig ingen ting å henge seg opp i! Barnevernet må få enda større makt mener de, uten den ringeste bekymring for all den urett som allerede begås, og som ikke minst kommer til å bli begått i enda større grad, hvis Anniken Huidtfeldt får det som hun vil i sitt lovforslag. Endret 9. november 2008 av geirha
Gjest MS Skrevet 9. november 2008 #118 Skrevet 9. november 2008 Barnevernssaken som diskuteres her i tråden, der aksjonen med å ta barna med tvang blir vist på video, kjenner jeg en del til. Den begynte med at moren sterkt bad om at barna måtte få ekstra hjelp på skolen, blant annet med logoped. Da hun insisterte på dette, og rektor øyensynlig mislikte det eller henne, meldte denne rektoren henne til barnevernet, og så var saken i gang på den vanlige barneverns-måten. Barna selv har hele tiden villet at videoen og alt annet skal gjøres så kjent som mulig, "så kanskje vi får komme hjem når folk får se", som de sa. Les spesielt Erik Grindheims artikler: http://www.barnasrett.no/Relevante%20Saker...fjord-saken.htm -- En annen fremvisning (på tv) av tvang mot barn i tre forskjellige saker er kommentert her: http://www.mhskanland.net/page47/page52/page52.html Legg merke til hva PK's sønn sa i retten i 2006 (står nederst).
Helen Skrevet 9. november 2008 #119 Skrevet 9. november 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Gjest Alle Skrevet 11. november 2008 #120 Skrevet 11. november 2008 (endret) Barnets vern / barnevern Norsk barnevern er i et alvorlig uføre. Det verste er alle tvangsfjerningene og den øvrige tvangen som familier utsettes for under trussel om tvangsfjerning av barna hvis familien ikke går med på barnevernets tiltak. Istedenfor å hjelpe barn som lever under uakseptable forhold og familier som ber om hjelp, går barnevernet løs på familier som om foreldre er barnas fiender, og tar barna med tvang bort fra foreldrene som barna elsker og som elsker barna. Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler. Resten av teksten finner du her. Helen - mod. Endret 11. november 2008 av Helen
Fremhevede innlegg