Gå til innhold

Nei til norsk barnevern!

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet
Siden du nå ikke har annet igjen enn språkbruken min som argument for ikke å ta meg og innleggene mine seriøst, må jeg vel bare ta et tåredryppende farvel med deg og ønske deg lykke til videre på din blinde ferd :tristbla:

Klarer visst ikke holde meg unna;) Om du hadde giddet å lese nærmere står det både innlegg (altså innhold) og språkbruk.

Men nå har jeg kost meg litt rundt på de nettsidene du anbefalt, og videre derfra dukket dette opp: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=222949 Dette er en organisasjon, og en dame du kjenner til er det ikke? Fint å vite hva jeg kan assossiere deg med....

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Klarer visst ikke holde meg unna;) Om du hadde giddet å lese nærmere står det både innlegg (altså innhold) og språkbruk.

Men nå har jeg kost meg litt rundt på de nettsidene du anbefalt, og videre derfra dukket dette opp: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=222949 Dette er en organisasjon, og en dame du kjenner til er det ikke? Fint å vite hva jeg kan assossiere deg med....

Jeg skjønner du begynner å bli desperat, men det er synd du lar deg synke så dypt. Likevel godt at du allerede har innrømmet din egen usaklighet.

Huff, dette var trist!

Gjest Gjest_blomst_*
Skrevet
Vel vel kjære deg. Hele Vindafjord-samfunnet var i sjokk pga BARNEVERNETS opptreden i denne saken. Godt gjort av deg å klandre FORELDRENE for den vanvittige galskapen barnevernet regisserte der.

Og skal du ¨på død og liv referere midt fulle navn i dette forumet, bør du sannelig ha moral nok til å bruke ditt eget også!

du bruker navnet ditt på nettsidene du legger ut..... og hvorfor er det verre for meg å bruke ditt navn enn det er for foreldre å legge ut video av sine egne barn på nettet for en hel verden å se? bare det er grunn nok til å vurderes om upassende som foreldre

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet
Jeg skjønner du begynner å bli desperat, men det er synd du lar deg synke så dypt. Likevel godt at du allerede har innrømmet din egen usaklighet.

Huff, dette var trist!

Men du svarer fremdeles:) Og like usaklig selv hele tiden:) Hvorfor skal jeg gi meg når den beste underholdningen i kveld ikke er på tv, men på kg? Du svarte forresten ikke på det (retoriske) spørsmålet mitt; du har vel kjennskap til gfsr og damen?

Skrevet (endret)
Hentet fra den deilige nettsiden din

http://www.youtube.com/watch?v=3Y58FMR1mqw

Sier noe om dømmekraften til visse foreldre.... Og tror du ikke fornuftige foreldre kunne funnet en måte å gjøre en slik uungåelig situasjon litt mindre traumatisernede for barna de visstnok vil det beste for?

Jeg synes filmen også setter spørsmålstegn ved om "barnevernet" gjør ting på riktig måte. Diss "prusiluskene" som reiser rundt for å vise hvilken makt de har og som forsøker å bygge en image om at de til enhver tid ivaretar barna og barnas behov på en best mulig måte.

Nå kjenner jeg ikke denne saken, men mener at det vitner om VELDIG liten fleksibilitet fra "barnevrnet" mht å gi barn den tryggheten de burde hatt krav på. Denne filmen vitner ikke på noen måte om trygghet for barna. Hadde foreldre behandlet barn på samme måten hadde vi sansynligvis mistet omsorgen.

Endret av Helen
Skrevet
......det er nok best å følge konsekvensene av det du foreslår, og la foreldre ødelegge barna sine selv, sånn som i gode gamle dager....

Sist jeg sjekket, hadde forresten ikke din virkelighet mer gyldighet enn min, så jeg velger utifra både fordommer og erfaringer å kalle det som står på disse nettsidene du legger ut til forlystelse for oss andre, for bittert, kvalmt, og ondsinnet oppgulp. Hm, har du sett, jeg kan høres grinete ut jeg også:)

1. Godt gjort av "Gjest Gjesten" å tolke mitt engasjement som argumentasjon for å la foreldre ødelegge barna sine ............ og ikke se at jeg faktisk argumenterer for IKKE å ødelegge verken BARN eller FORELDRE!

2. Jeg kan intet gjøre med dine valg jeg, ei heller at du sliter så tungt med dine egne fordommer og erfaringer at du ikke er i stand til å skille mellom tragedier og forlystelse..... :tristbla:

Skrevet
Men du svarer fremdeles:) Og like usaklig selv hele tiden:) Hvorfor skal jeg gi meg når den beste underholdningen i kveld ikke er på tv, men på kg?

At du ser på denne filmen som underholdning sier en god del om din holdning til barn og deres behov.

Skrevet
Jeg har ingen problemer med å ta problemstillingen seriøst. Åpenbart gjøres det feil også av barnevernet, og når feil gjøres må de stilles til ansvar for det. Som alle andre yrkesgrupper, feil skjer hver eneste dag.

Det som gjør at jeg har problemer med å ta deg seriøst er din svart-hvitt holdning. Hvorvidt barnevernet har gjort en feil i ditt tilfelle har jeg ingen forutsetninger for å kunne avgjøre. Men uansett om de har gjort feil eller ei, feil kan ikke resultere i at hele etaten skal legges ned.

Skal vi legge ned sykehus fordi en lege gjør en feil? Legge ned Gilde fordi de produserte en dårlig mårpølse? Legge ned skoler fordi enkelte lærere ikke er gode nok?

Nei, selvsagt gjør vi ikke det. Barnevernet er kjempeviktig. Svært mange barn lever under forferdelige forhold og vi trenger barnevernet for å ivareta deres rettigheter. Barnevernet kan uvtilsomt forbedres på mange plan, men det starter ikke ved å legge dem ned.

Nei vi skal ikke legge dem ned om di gjør 1 av 10 feil. Problemet oppstår når feilen blir begått i 9 av 10 tilfeller. Da stenger vi legekontoret og inndrar legelisensen. Stenger Gilde. Å stenger "barnevernet".

Skrevet
............ Du svarte forresten ikke på det (retoriske) spørsmålet mitt; du har vel kjennskap til gfsr og damen?

Selvfølgelig har jeg kjennskap til både GFSR og "denne damen", for øvrig en flott kvinne med et flott og BERETTIGET engasjement!

Men jeg akter ikke, i likhet med deg, å synke så dypt eller å bli så usaklig at jeg vil avspore en debatt om nedleggelse av barnevernet med et intetsigende og kommersielt avisoppslag.

Skrevet
Hehe, virkeligheten din er jo bare en haug oppgulp fra bitre foreldre.... Tar dette mølet med en svært liten klype salt. Det er klart dårlige foreldre også er glad i barna sine, men det betyr ikke at de er skikket til å ta seg av dem!

Ellers er faktisk 80 % av tiltakene fra barnevernet hjelp inn i familier. Kvaliteten på flere av disse tiltakene kan sikkert diskuteres, men er vel allerede de fleste i denne debatten enige om. Og hjelp til foreldre - en når bare så langt, før voksne mennesker må ta ansvar for seg selv (og andre voksne mennesker må ta ansvar for barna deres), en kan ikke alltid skylde på alle andre (skole, ppt, barnevern osv).

Du kan si hva du vil om at du ikke svartmaler barnevernet osv, men du forstår nok selv geiha, at du generelt oppfattes som en litt psykotisk/paranoid tulling med de innleggene dine.....

Nei til det biologiske prinsippet! (kunne ikke dy meg :) )

1. Jeg er ingen dårlig forelder. Likevel har mine barn blitt kidnappet.

2. Tiltak i familier = barn på venteliste for omsorgsovertakelse. Barnevernet er i ferd med å bygge opp en sak på dem.

3. Hvilken hjelp til foreldrene? Jeg har ikke sett noen.

4. Hvem er du, som dømmer andre med diagnoser?

5. Er du klar over hva det biologiske prinsippet innebærer?

Skrevet
SITER(Gjest_Gjesten_* @ 09.11.2008 (01:48) )

Men du svarer fremdeles:) Og like usaklig selv hele tiden:) Hvorfor skal jeg gi meg når den beste underholdningen i kveld ikke er på tv, men på kg?

At du ser på denne filmen som underholdning sier en god del om din holdning til barn og deres behov.

Du vet det, far til 2 - noen har en ganske morbid sans for både underholdning hva som er menneskelig her i verden ....... :tristbla:

Skrevet
Takk og lov for barnevernet. Mange av barna som ifølge startinnlegget gjør det dårlig på skolen, ville ikke levd i det hele tatt uten at barnevernet hadde grepet inn.

Når vi samtidig vet at sosial ulikhet reproduseres både i skole, arbeidsliv etc, er tallene egentlig et argument for at taperforeldre i større grad bør miste ungene sine. Morsomt.

Barnevernet bør generelt kunne gripe innbåde tidligere og oftere enn de har hjemmel til i dag, det er altfor mange barn som blir ødelagt fordi foreldrene får ødelegge dem for lenge.

Mange av barna som gjør det dårlig på skolen, gjør det dårlig fordi skolen er for dårlig, lærerne kan ikke jobben sin og det er allt for mange barn i en klasse.

Hvordan mener du barnevernet skal drive undervisning?

Mine barn hadde hjelp gjennom ppt for lese og skrivevansker. Nå, etter omsorgsovertakelse får di ingen hjelp. Resultat: karakterene raser.

En enslig forsørger på livsopphold fra sosialen kan også være en god forelder. Det er ikke omsorgssvikt å være økonomisk avhengig av sosialen.

Barnevernet skulle vært lagt ned for lenge siden. Har dere glemt taterskandalen? Når dagens barnevern blir avslørt, blir taterskandalen småtteri i forhold desverre.

Skrevet

Hvem er det dere barnevernsmotstandere forsøker å overbevise?

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Underholdende film? Lov å prøve seg vennen, men som du sikkert ser ved nærmere ettersyn, er det kg og geirha's ville innlegg som gir meg underholdningen. Dette gjelder forsåvidt deg også geirha, hvor står det at dette forlyster meg? Synes disse filmene er like deeply disturbing som dem som filmer dem og legger dem ut på nettet.

Tydelig at dere har like lite å ta dere til i nattetimene som meg, siden dere gidder å svare på innlegg jeg selv har dømt usaklige :)

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet
Selvfølgelig har jeg kjennskap til både GFSR og "denne damen", for øvrig en flott kvinne med et flott og BERETTIGET engasjement!

Men jeg akter ikke, i likhet med deg, å synke så dypt eller å bli så usaklig at jeg vil avspore en debatt om nedleggelse av barnevernet med et intetsigende og kommersielt avisoppslag.

Synes "damens" nettsteder og uttalelser understreker psykologens sakkyndige uttalelse ganske godt jeg :)

Skrevet (endret)

Det dokumenteres overgrep hver eneste dag. Noen i Afrika, noen i Midt østen, noen i USA, noen i Europa. Noen i Norge. For en liten stund siden dokumenterte aviser, TV og radio overgrep gjort av barnevernet da de hadde sendt en 16-åring til en barnevernsinstittusjon hvor han ble drept. Er dette den tryggheten vi skal forvente av "barnevernet" ? Litt tidligere ble det dokumentert at "barnevernet" ønsket å sende en 12 år gammel norsk jente til Gambia hvor hun med stor sansynlighet ville ha blitt omskåret. Er dette den tryggheten "barnevernet" ønsker ?

Hva er så forskjellig når dokumentasjonen gjøres av foreldrene ? Du linker jo selv til denne dokumentasjonen ? For en tid tilbake gikk denne filmen på TV. Den gang var det MANGE som satt spørsmålstegn ved "barnevernet" og enkelte som satt spørsmålstegn ved foreldrene. Men kan du fortelle meg hvordan dokumentasjonen skal nå ut blandt folk flest når "barnevernet" legger munnkurv på seg selv og holder alle bevis innenfor rettsalens 4 vegger ? Det er jo ingenting av "barnevernets" overgrep som kommer ut blandt folk. Derfor er det også lett å la oss hjernevaske av den informasjonen "barnevernet" ønsker at vi skal tro på.

Folk flest vil helst slippe å se den brutale virkeligheten som foregår rundt om. At de da skylder på "budbringeren" er kansje ikke uvanlig, men likevel helt feil.

Folk flest må få øynene opp for hva som foregår rundt oss og hvordan det egenmektige "barnevernet" opererer.

Det finnes ihht dine påstander mange forstyrrede mennesker rundt om. VELDIG MANGE arbeider tydligvis innenfor radio, TV og aviser/tidskrift. Bør du ikke angripe denne gruppen først, som tross alt gjør det daglig. Deretter kan du angripe dem som gjør dette som engangstilfeller.

Vi MÅ slutte å lukke øynene for det som skjer. Vi må ha lov til å gjøre oss opp en mening selv om den ikke støtter "barnevernet" og dets alierte.

Til slutt vil jeg bare påpeke at min personlige erfaring er at barnevernet ikke grep inn på tross av dokumentasjon jeg hadde. De undersøkte ikke engang saken. Slik sett skulle en tro at jeg ikke støtter påstandene om et barnevern som griper inn i saker de ikke burde. Men det er ikke sakene jeg er skeptisk til, men den kvalitetskontrollen som foregår. Slik jeg ser det er kvalitetskontrollen totalt fraværende fordi altfor mye går på bekjentskaper og penger. Barnets behov blir borte når det går prestisje i slike saker. Enda værre blir det når store pengesummer skifter eiere for at "barnevernet" skal kunne trumfe gjennom sine påstander.

Endret av Helen
Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet
Det dokumenteres overgrep hver eneste dag. Noen i Afrika, noen i Midt østen, noen i USA, noen i Europa. Noen i Norge. For en liten stund siden dokumenterte aviser, TV og radio overgrep gjort av barnevernet da de hadde sendt en 16-åring til en barnevernsinstittusjon hvor han ble drept. Er dette den tryggheten vi skal forvente av "barnevernet" ? Litt tidligere ble det dokumentert at "barnevernet" ønsket å sende en 12 år gammel norsk jente til Gambia hvor hun med stor sansynlighet ville ha blitt omskåret. Er dette den tryggheten "barnevernet" ønsker ?

Hva er så forskjellig når dokumentasjonen gjøres av foreldrene ? Du linker jo selv til denne dokumentasjonen ? For en tid tilbake gikk denne filmen på TV. Den gang var det MANGE som satt spørsmålstegn ved "barnevernet" og enkelte som satt spørsmålstegn ved foreldrene. Men kan du fortelle meg hvordan dokumentasjonen skal nå ut blandt folk flest når "barnevernet" legger munnkurv på seg selv og holder alle bevis innenfor rettsalens 4 vegger ? Det er jo ingenting av "barnevernets" overgrep som kommer ut blandt folk. Derfor er det også lett å la oss hjernevaske av den informasjonen "barnevernet" ønsker at vi skal tro på.

Folk flest vil helst slippe å se den brutale virkeligheten som foregår rundt om. At de da skylder på "budbringeren" er kansje ikke uvanlig, men likevel helt feil.

Folk flest må få øynene opp for hva som foregår rundt oss og hvordan det egenmektige "barnevernet" opererer.

Det finnes ihht dine påstander mange forstyrrede mennesker rundt om. VELDIG MANGE arbeider tydligvis innenfor radio, TV og aviser/tidskrift. Bør du ikke angripe denne gruppen først, som tross alt gjør det daglig. Deretter kan du angripe dem som gjør dette som engangstilfeller.

Vi MÅ slutte å lukke øynene for det som skjer. Vi må ha lov til å gjøre oss opp en mening selv om den ikke støtter "barnevernet" og dets alierte.

Til slutt vil jeg bare påpeke at min personlige erfaring er at barnevernet ikke grep inn på tross av dokumentasjon jeg hadde. De undersøkte ikke engang saken. Slik sett skulle en tro at jeg ikke støtter påstandene om et barnevern som griper inn i saker de ikke burde. Men det er ikke sakene jeg er skeptisk til, men den kvalitetskontrollen som foregår. Slik jeg ser det er kvalitetskontrollen totalt fraværende fordi altfor mye går på bekjentskaper og penger. Barnets behov blir borte når det går prestisje i slike saker. Enda værre blir det når store pengesummer skifter eiere for at "barnevernet" skal kunne trumfe gjennom sine påstander.

Les innleggene mine en gang til "far" til 2. Jeg har ikke linket til videoene. Jeg har heller aldri sagt at barnevernet aldri gjør feil.

Media bruker det som selger, og det gjør tydeligvis foreldrene bak disse videoene også. Nei, det er ikke underholdend, det er tragisk.

Og du; har jeg forstått deg rett? Barnevernet tar barn fra gode foreldre, men griper ikke inn der det trengs? Ja, her trengs det en helomvending....

Skrevet

Jeg spør nok en gang, som man tidligere har gjort her, hva ønsket geirha med startinnlegget? Dette er som gjest påpekte et debattforum. Her debatteres det og man får motbør. Ikke rette stedet å poste sterke meninger om man går av skaftet dersom andre har motstridende meninger. Så jeg tillater meg å henge meg på spørsmålet; hva vil du oppnå? Debatt eller bruk av propaganda?

Skrevet

Som sagt tidligere så har jeg inget grunnlag for å uttale meg om barnevernets dårlige sider, siden jeg aldri har opplevd dem.

Men at de gjør feil fra tid til annen, det er jeg 100% sikker på, for det gjøres i alle yrker.

Men jeg har levd ett liv som har bydd på mye motgang fra dag 1, og har kjempet og sloss for mye i mange år. En av mine sterke sider er å observere "mostanderen" slik at jeg kan ligge mange skritt foran i min argumentasjon.

Ola nordmann er veldig flinke til å syte, finne andres feil uten å se sine egne og kjempe kamper på feil grunnlag.

Jeg skal i korte trekk fortelle min historie, go en liten analyse av den.

Eldstemann ble født våren 2000. Alt var tilsynelatende helt ok. En snill og kosete baby med ett våkent blikk. Han klatret lenge før han gikk og var en aktiv unge. Han begynte i barnehage rundt 1 årsalderen og etter 2 mnd sier assistenten der at hun tror han kan ha adhd.

Jeg reagerte med sinne. Og etter my skittkasting frem og tilbake ble barnet tatt ut av barnehagen våren 2002.

Yngstemann ble født vinteren 2001. En rolig baby som helst ikke ville bli dullet med. 2 uker gammel havnet han på sykehuset med rs virus. Det holdt på å gå veldig galt. Og det er her vår kamp mot det norske systemet begynner.

Januar 2002. Vi blir skrevet ut fra sykehuset med forstøverapparat, som skal brukes ut helgen. Vi får også beskjed om at kontroll ikke er nødvendig. Gutten påstås å være bare litt tett i bronkiene, men dette skal gi seg. Hvilket det aldri skal komme til å gjøre.

Han er konstant forkjølet, kanskje bra i to dager før det hele setter i gang igjen. Helsestasjon og fastlege mener at dette kommer til å gi seg. Utallige besøk hos begge instanser resulterer bare i kommentarer om at dette går over, du er bare ung og hysterisk.

Høsten 2002, vi flytter fra oslo til ei bygd ett sted på østlandet. Her begynner en ny runde med de samme instansene. Gutten er så mye syk og jeg så my borte fra jobb at jeg mister jobben.

Vinteren 2003: endelig blir vi hørt, og gutten får diagnosen astma. Hvilket spesialisten mener han kan ha hatt siden han var nyfødt. Det tok nesten 2 år for å bli trodd.

våren 2004: vi begynner endelig kampen for vårt eldste barn for fullt. ppt blir koblet inn, og her går det raskt i svingene. Det skjer så mye på en gang at først når alt var over og hadde roet seg satte jeg meg ned for å lese alle papirene for å oppdatere meg på hva som egentlig hadde skjedd.

vinteren 2004/05: diagnosen er klar og eldstegutten har adhd.

Midt oppi alt dette her fikk jeg ny jobb høsten 2004, minstemann har vært innlagt en gang på sykehuset og blir også lagt inn våren 2005.

Siste året eldstemann gikk i barnehagen hadde han egen assistent i tillegg til spes.ped timer. Uten noen nevneverdig effekt for å være ærlig.

For å gjøre en lang historie kort fikk vi medhold fra fylkesmannen om ekstra ressurser på skolen. 5 timer pr uke.

høsten 2006, begynner minstemann å mistrives i barnehagen.på grunn av diverse årsaker vil jeg ikke gjenfortelle historien herfra. Vi kan bare si såpass at ppt blir koblet inn, skolen blir koplet inn og gutten er minst mulig i barnehagen.

2006 var ikke ett bra år. Det var mange konflikter i familien både voksne/voksne og voksen/barn.

vinteren 2006 søker vi hjelp til barnevernet. Vårt lokale barnevern har ikke kompetanse på nivået vi trenger vi blir derfor overført til statens barnevern.

Det var tøft og sitte der å få vrengt sjela mi ut og inn, men jeg gjorde det for barna mine. Vi fikk tilpasset veiledning, også pmto.

våren 2008 blir bup koblet inn for videre utredning. Vi sitter pr dags dato midt oppi en asperger utredning, men har vel fått beskjed om at det er det, og at de siste testene vi skal igjennom bare skal kartlegge hans evner til å lære. Slik at han kan ta nytte av skolens opplegg på lik linje med sine jevnaldrende.

Analytisk sett på historien.

Jeg skulle ha bedt om hjelp lenge før jeg gjorde. Jeg så at situasjonen var ille og at jeg langt på vei var en dårlig mor for mine barn. Hvor ille det var så jeg ikke før vi begynte å nøste opp i problemene.

Alle våre samtaler med pmt- terapeuten ble filmet. Siden vi frivillig spurte om hjelp er også disse tapene vår eiendom, og vi bestemmer hva som skjer med dem. Hadde vi derimot blitt meldt inn til barnevernet og "påtvunget" pmt ville disse tapene ha tilhørt bv i sin helhet.

Jeg står fortsatt ved at barnevernet må være der. Men at det må være en uavhengig kontroll instans på dem.

Og for deretter å kommentere denne vidioen da:

Hvor mange barn blir frivillig med barnevernet? Ytters få , ja. Og ved at barn motsetter seg å bli hentet, har jeg full forståelse for, men da ser det også ut som at bv bruker makt.

Jo lenger hentingen drøyer, jo verre blir det. La de få si ha det til familien og dra, er min mening på hvordan det bør være.

Og ellers reagerer jeg kraftig på at foreldre/familie legger sånt ut på nettet av barna.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...